[OT] Memes, den stora tråden.

Alexhell

Aktiv medlem
4596E28C-D697-4940-9282-27A26B8D2967.jpeg

me.I.am

Aktiv medlem
Snart hamnar väl hälften av alla i tråden med i trolljägarna för andra hälften är lättkränkta🙃
Vad är medelåldern på happy?
Kan inte vara många här som är uppväxta med onlinespel.. 🙄

Dom här som postar "buhu ingen skrattar åt mina skämt, ni är kränkta, allihopa"-inläggen drar nog ner medelåldern rätt bra, känns som 15?

RäsTobbe

Aktiv medlem
Trodde aldrig det skulle bli så starka reaktioner men intressant blev det!
Är ju inget i bilden eller texten som är strängt taget nedvärderande, tror det ligger i tolkningen och det är tydligt ett mycket laddat ämne för många.
Jag är nog bara lite för naiv.

Bilagor

• beskrivningavhändelsen.jpg
    beskrivningavhändelsen.jpg
    95.5 KB · Besök: 163

HejaSverige!

Aktiv medlem
Trodde aldrig det skulle bli så starka reaktioner men intressant blev det!
Är ju inget i bilden eller texten som är strängt taget nedvärderande, tror det ligger i tolkningen och det är tydligt ett mycket laddat ämne för många.
Jag är nog bara lite för naiv.
Hur tolkade du själv bilden när du la in den,
kan man tolka den annorlunda än att jag som betraktare ska känna "haha du är den tredje bögen!" Om man ersätter bilden med två utvecklingsstörda istället, hade det också funkat, om inte varför?

RäsTobbe

Aktiv medlem
Hur tolkade du själv bilden när du la in den,
kan man tolka den annorlunda än att jag som betraktare ska känna "haha du är den tredje bögen!" Om man ersätter bilden med två utvecklingsstörda istället, hade det också funkat, om inte varför?
Jag undrade först när jag läste "vaddå tre, de är ju bara två", sen kopplades det att jag är den tredje bögen förstås och skrattade hjärtligt.
Hade fungerat lika väl med två intellektuellt funktionsnedsatta också, hade varit ännu roligare enligt mig.

Det är inte homosexuella eller funktionsnedsatta som det görs narr av, det är läsaren som hamnar i en obekväm sits att ifrågasätta sin norm och verkligen blir tagen på sängen, det uppskattade jag och gjorde den så bra att jag ville dela den.
Det är inte lätt att bryta normer men vi har lyckats och kunnat acceptera annorlunda människor i sverige så därför finns det inget fel i att vara annorlunda längre, så bra så det är nästan världsunikt.

Jag har varken upplevt eller sett homofobi eller fobi mot funktionsnedsatta i mitt liv och ändå är jag över 30 så memen kändes inte det minsta negativt för mig men om någon är/var utsatt för utanförskap eller mobbing pga det kan jag förstå att en flagga reser sig men det tror inte jag är poängen med memen.

Nu blev det mycket reflekterande men känns som det behövs.

jonte987

Aktiv medlem
Upplevt eller sett nej. Jag upplevde eller såg inte heller någon ojämlikhet mellan män och kvinnor när jag var ung men jag har fått förklarat för mig att den finns och fanns.

Bögar och negrer har det tjatats om till öronen trillar av utanför väldigt snäva akademikerkretsar i storstäderna. Har man missat det så missar man nog en hel del.

IM

Aktiv medlem
Detta är tråden för memes och inte för diskussion om sexuell läggning, kön, hudfärg eller begåvningsnivå. Ta den någon annanstans.
Det tycker jag är ett dåligt förslag. Humor som rör sig i "gränstrakter" behöver kunna diskuteras och kontextualiseras. I annat fall är det antagligen inte humor utan någonting som antagligen inte ryms inom reglerna för detta forum.

Jag tycker om att det finns en bredd i de inlägg som görs i tråden.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Förlåt visste inte att man inte fick ifrågasätta, trodde inte det var en separatistisk tråd/safe space för att vädra unkna åsikter utan att riskera att ifrågasättas.

För någon vecka sedan posteades en pro-rysk meme som utformats av ryska trollfabriker. Antar att det var bra det där också. Det är bara att dela vidare memes det kan ju inte skada.

RäsTobbe

Aktiv medlem
Beteendet att försöka begränsa komiker och författares alster är inget nytt, men jag upphör aldrig att förvånas övar att folk tror sig vara på "goda sidan" när man förordar det.
Attans!
Behöver jag gömma mig i 10 år från happyiter nu?
Jag kanske blir ihjälcyklad om nån hittar på mig haha! eller åtminstone omcyklad för extra kränk.

NiklasL

Aktiv medlem
Det tycker jag är ett dåligt förslag. Humor som rör sig i "gränstrakter" behöver kunna diskuteras och kontextualiseras. I annat fall är det antagligen inte humor utan någonting som antagligen inte ryms inom reglerna för detta forum.

Jag tycker om att det finns en bredd i de inlägg som görs i tråden.
Men om man kommer hit för memes blir man besviken… Tråden heter inte ”Analys av och diskussion om memes med särskilt HBTQI+-perspektiv med historisk tillbakablick”.

RäsTobbe

Aktiv medlem
Men om man kommer hit för memes blir man besviken… Tråden heter inte ”Analys av och diskussion om memes med särskilt HBTQI+-perspektiv med historisk tillbakablick”.
Jag lade upp memen och kände ansvar över att den skapade många starka reaktioner, därför gav jag en förklaring till varför jag lade upp den och varför jag tyckte den var rolig.
Står det inte tydligt nog mellan raderna så ska jag skriva nu att jag lade inte upp den för att avsiktligen uppröra eller såra någon.

jonte987

Aktiv medlem
Tror inte Salman tagit illa upp om någon sagt "det var nedrigt gjort Salman". Det är märkligt att man ska få säga vad som helst men om någon svara så blir det tårar och tandgnisslan.

Jag har för övrigt läst skräpet om det imponerar på någon

MrSthlm

Aktiv medlem
Minns en händelse från gymnasiet när vår danska lärare i psykologi och religion med bestämdhet hävdade att man faktiskt kan skämta om vad som helst men att det kan finnas fel tillfällen... direkt efteråt drog han ett tvivelaktigt skämt om afrikaner (han hade bott i Sydafrika) och vi elever skruvade obekvämt på oss i stolarna.

Jag vet inte riktigt, klurigt det här med skämt, vad som är ok och inte ok.

Olzin

Aktiv medlem
Minns en händelse från gymnasiet när vår danska lärare i psykologi och religion med bestämdhet hävdade att man faktiskt kan skämta om vad som helst men att det kan finnas fel tillfällen... direkt efteråt drog han ett tvivelaktigt skämt om afrikaner (han hade bott i Sydafrika) och vi elever skruvade obekvämt på oss i stolarna.

Jag vet inte riktigt, klurigt det här med skämt, vad som är ok och inte ok.
Jag håller med. Man ska kunna skämta om vad som helst. Sen kanske man inte ska dra cancer skämt på sin nästa väns mammas begravning som precis gott bort i cancer.

Jag tycker ju t.ex. bilden på den katolska prästen var ett minst lika stor övertramp mot katoliker som ”bög bilden” som postade innan är mot homosexuella.
Men det var inga påhopp om den ändå. Gissar det är för ingen katolik sett den än och känner sig träffade men att HBTQ ämnet verkar vara väldigt laddat på forumet.

SIE

Aktiv medlem
Jag håller med. Man ska kunna skämta om vad som helst. Sen kanske man inte ska dra cancer skämt på sin nästa väns mammas begravning som precis gott bort i cancer.

Jag tycker ju t.ex. bilden på den katolska prästen var ett minst lika stor övertramp mot katoliker som ”bög bilden” som postade innan är mot homosexuella.
Men det var inga påhopp om den ändå. Gissar det är för ingen katolik sett den än och känner sig träffade men att HBTQ ämnet verkar vara väldigt laddat på forumet.
Eller att de läsare som blev utsatta för övergrepp som barn valde att hålla tyst..

Men nog om det!

5570F57D-FD02-4DBE-80D7-DFCDC3A4A975.jpeg

Azog

Aktiv medlem
Bilden på den katolska prästen var väl inget övertramp.
Googla och se vad som kommer fram.
Googla på <valfri grupp som inte är i majoritet> och se vad som kommer fram.

Jag är ganska säker på att en gigantisk majoritet katoliker, både präster och lekmän, är minst lika upprörda som de flesta icke-katolska happyiter över vad som kommit fram.

IM

Aktiv medlem
Vem har varit upprörd? Kränkt? Tagit åt sig? Jag uppfattar inte att någon varit eller blivit det (jag kan givetvis ha fel). Däremot har det förts diskussioner kring de skämt som presenterats.

Diskussioner utifrån rationell, och inte känslomässig, grund.

IM

Aktiv medlem

Lite energieffektivisering på det så har bilden i fråga spelat ut sin roll.

Topp