[OT] Memes, den stora tråden.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Är faktiskt lite förvånad att Sverige och Tyskland både har samma glada ansiktet i memet.
+1. Tyskarnas sätt är ologiskt. Fel ordning liksom. Men de (och de flesta andra kulturer) kör ju fel även för datum.

Halvanden används f.ö. konsekvent i danskan om man vill säga en och en halv. Uttrycket én og én halv finns liksom inte på danska. På svenska använder man ju bara halvannan om man vill låta stofilaktig av någon anledning.

Berk

Aktiv medlem
Lite kul är ju att trots att vi är så emot det danska räknesättet, så använder de ju den "nordiska halvan". Alltså samma halva som vi använder i "halv åtta hos mig" och "halvannan timme" Det betyder ju inte "klockan fyra" eller "en timme", utan bara att den sista enheten är halv. , 7.30 och 1½ timme.

På Nederländska är det half acht och på tyska halb acht. Antar att det var originellt "half uur voor acht", som är logiskt.

Till halvannan har nederländska anderhalf, som är konstigt, men icke-förvirrande.

Berk

Aktiv medlem
På svenska betyder det ordet "speciellt", "unikt" eller något annat åt det hållet. Jag tror att jag skulle ha sagt "Antar att det från början var..."

Var lat och "översatte" från engelska. På nederländska betyder origineel samma som på svenksa. Tack för uppmärksamheten.

Joham

Aktiv medlem
Börja inte om datum. Alla andra i hela världen kör icke standard. Tro fan man blir förbannad.
Nu har jag inte läst ikapp i tråden så denna kanske har varit uppe innan, men…

36105177-2D02-403A-B9C0-A68DEC871391.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Jag har för mig att Hugo C, när det begavs sig, i sitt fredagstal på TV spontant bestämde att de skulle byta TZ nästkommande måndag morgon för att inte slava under en imperalistisk TZ. Tror han fick ge sig när han nyktrade till.

EDIT. Och det skulle vara ojämn timme. Han visste väl inte att det redan finns :30 TZ

SIE

Aktiv medlem
Jag har för mig att Hugo C, när det begavs sig, i sitt fredagstal på TV spontant bestämde att de skulle byta TZ nästkommande måndag morgon för att inte slava under en imperalistisk TZ. Tror han fick ge sig när han nyktrade till.

EDIT. Och det skulle vara ojämn timme. Han visste väl inte att det redan finns :30 TZ
Var det inte 15 minuter han förflyttade landet i tiden?

tmalm

Aktiv medlem
Min IQ är nog för låg för att läsa Svenskan då jag inte ser sambandet mellan illustrationen och artikeltexten ☹️
Illustrationen har inget med texten att göra, det är bara en bild de har till artikelserien. I texten står typ att men nu ser ett samband mellan att vara smart och ta bra beslut....

/T

Berk

Aktiv medlem
Illustrationen har inget med texten att göra, det är bara en bild de har till artikelserien. I texten står typ att men nu ser ett samband mellan att vara smart och ta bra beslut....

/T

Illustrationen är dock riktigt intressant! Jag undrar nu vad skillnaden är mellan att rotera en punkt år vänster eller åt höger runt en ansiktsmask.

mv70

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer