[OT, men en bra grej] Vilken politiskt riskfri miljöorganisation borde få pengarna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT, men en bra grej] Vilken politiskt riskfri miljöorganisation borde få pengarna?
Källor: två tidningsartiklar från 2009; en i Fokus ("politiskt oberoende", men tidningens politiske chefredaktör vid den här tiden hade tidigare jobbat på Dagens Nyheter (oberoende liberal), Svenska Dagbladet (obunden moderat) och Östgöta Correspondenten (oberoende borgerlig)) och en i Norrbottens-Kuriren (oberoende moderat).
Vänta nu. Du känner inte till begreppet Rörelsen? Det är ett gammalt begrepp. Och att KF ingår i Rörelsen är liksom allmänbildning. Aldrig hört skämtet att man föds in i Unga örnar och begravs av Fonus?
Kan ta ett exempel på en klassisk Rörelseman

Vänta nu. Du känner inte till begreppet Rörelsen? Det är ett gammalt begrepp. Och att KF ingår i Rörelsen är liksom allmänbildning. Aldrig hört skämtet att man föds in i Unga örnar och begravs av Fonus?
Kan ta ett exempel på en klassisk Rörelseman
Läs vad @Oskar skriver igen; besök länken jag postade; skilj på fakta och åsikter.

Många bra tankar i tråden. Allt man gör är politik. Sen finns mer eller mindre uttalade politiska organisationer. Naturarvet är bra och inte politiskt. Driver ingen direkt kampanjpolitik. Vad jag vet. De köper skog för pengarna. Annars kan ni samla ihop 500’ eller mer så kan ni köpa egen skog och göra reservat av den.
Bra för klimatet o biologisk mångfald!
Investera i solceller? Eget eller utomlands?

• Gilla
Reactions: IM
Källor: två tidningsartiklar från 2009; en i Fokus ("politiskt oberoende", men tidningens politiske chefredaktör vid den här tiden hade tidigare jobbat på Dagens Nyheter (oberoende liberal), Svenska Dagbladet (obunden moderat) och Östgöta Correspondenten (oberoende borgerlig)) och en i Norrbottens-Kuriren (oberoende moderat).
Till artikeln om KF finns lite mer källor, om inte de ovanstående duger. Att folk sitter och förnekar de historiska banden mellan sossarna, KF, etc, förbluffar mig.

• Gilla
Reactions: PJF
Många bra tankar i tråden. Allt man gör är politik. Sen finns mer eller mindre uttalade politiska organisationer. Naturarvet är bra och inte politiskt. Driver ingen direkt kampanjpolitik. Vad jag vet. De köper skog för pengarna. Annars kan ni samla ihop 500’ eller mer så kan ni köpa egen skog och göra reservat av den.
Bra för klimatet o biologisk mångfald!
Investera i solceller? Eget eller utomlands?
Tittar man på deras styrelse så verkar de inte direkt okontroversiella…

Läs vad @Oskar skriver igen; besök länken jag postade; skilj på fakta och åsikter.
Hans inlägg är mer åsikter än mitt. Hans åsikt verkar vara att liberaler inte kan skriva fakta om socialdemokratin.
Mitt exempel på en Rörelseman är fakta.
Här kan du läsa mer om KF.
Och har du aldrig träffat folk som vägrar handla på Coop för att det är sossarna? Det kanske har dött ut iofs, men fram till 90-talet var det inte alls ovanligt.

Hans inlägg är mer åsikter än mitt. Hans åsikt verkar vara att liberaler inte kan skriva fakta om socialdemokratin.
Och har du aldrig träffat folk som vägrar handla på Coop för att det är sossarna? Det kanske har dött ut iofs, men fram till 90-talet var det inte alls ovanligt.
Hans inlägg innehöll granskning av källorna till den Wikipedia-artikel du grundar ett uppenbart inkorrekt påstående på.

Varför postar du en länk om KF på Wikipedia? Har du besökt länken jag postade? Den som går direkt till KF; direkt till källan. Där finns svaret på huruvida KF är socialdemokratiskt eller politiskt obundet.

Jo. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Det är återigen en (felaktig) subjektiv uppfattning.

Hans inlägg innehöll granskning av källorna till den Wikipedia-artikel du grundar ett uppenbart inkorrekt påstående på.

Varför postar du en länk om KF på Wikipedia? Har du besökt länken jag postade? Den som går direkt till KF; direkt till källan. Där finns svaret på huruvida KF är socialdemokratiskt eller politiskt obundet.

Jo. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Det är återigen en (felaktig) subjektiv uppfattning.
Tror du LO är politiskt obundet också? Eller ABF?

Försök inte. Att påstå att mitt inlägg är en åsikt är inget annat än i bästa fall ett önsketänkade från din sida.

Hahaha, vi hade en tjej i min gymnasieklass som utbrast "Är det så HÄR det ser ut på Konsum?" när hon tillsammans med oss andra under lunchrasten gick in i en butik bredvid skolan för att bunkra upp inför den långa eftermiddagen. Hon gjorde stort nummer av att aldrig ha varit inne i en konsumbutik innan. Hennes pappa var av bättre börd; hennes mamma en s.k. trophy wife.

Sportfiskarna finns också, en hel del politik men gör mycket gott i kustnära områden så som att återställa lekplatser för olika fiskarter samt riva gamla vandringshinder från tidigare kvarnar och liknande.

Några exempel från deras Youtube kanal.

Senast ändrad:
Jag har träffat folk som inte handlar på ICA av ungeför motsatta skäl. Det och jantelagen. Inte kul att se grannen bli rik.
Så det blev en chock när man flyttade hemmifrån och upptäckte att konsum var dyrarare än utsugarna på ICA. Sådan är kapitalismenkopperativet. Ingen hör den fattiges bön. (Fred Åkerström, opolitisk observatör)

"Rörelsen". Löjligt. Arbetarrörelsen låter väl för hårt och kan leda till att artikeln på Wikipedia skrivs om och de tendentiösa källorna kompletteras med andra.

Jag har träffat folk som inte handlar på ICA av ungeför motsatta skäl. Det och jantelagen. Inte kul att se grannen bli rik.
Så det blev en chock när man flyttade hemmifrån och upptäckte att konsum var dyrarare än utsugarna på ICA. Sådan är kapitalismenkopperativet. Ingen hör den fattiges bön. (Fred Åkerström, opolitisk observatör)
Angående Jantelagen:

De undersökningar som görs här på orten visar gång på gång på gång att Coop är billigare än Ica. Och eftersom det är de två aktörer som finns här, tillika billigast.

De undersökningar som görs här på orten visar gång på gång på gång att Coop är billigare än Ica. Och eftersom det är de två aktörer som finns här, tillika billigast.
Kan så vara. Det var ett tag sen jag lämnade (folk)hemmet.

Angående Jantelagen:
Apapp ingen könsdiskriminering ;) Tänker alltid vad skulle miljöhelgon Greta gjort eller sagt !

Älvräddarna är också ett tips. Tror inte de håller på med så mycket aktioner utan är inriktade på att återställa forsar och älvar till ursprungligt skick efter att flottning och mindre kraftverk påverkat.

Till artikeln om KF finns lite mer källor, om inte de ovanstående duger. Att folk sitter och förnekar de historiska banden mellan sossarna, KF, etc, förbluffar mig.
Historiska band är det väl ingen som har förnekat, eller?

Bara för att något var på ett visst sätt förr, innebär det inte att det fortsätter vara så för evigt. I s f hade Monark fortfarande byggt kvalitetscyklar.

Älvräddarna är också ett tips. Tror inte de håller på med så mycket aktioner utan är inriktade på att återställa forsar och älvar till ursprungligt skick efter att flottning och mindre kraftverk påverkat.
Det finns definitivt de som ser Älvräddarna som politiska (eftersom de vill älvarna väl). Men, det mesta är politiskt för de människorna.

Det finns definitivt de som ser Älvräddarna som politiska (eftersom de vill älvarna väl). Men, det mesta är politiskt för de människorna.
Japp. Så fort man vill ha någon förändring till stånd är det en politisk handling. Eller om man inte vill det, för den delen.

• Gilla
Reactions: PJF
Jag har fått en idé på jobbet som gör att vi behöver skänka en hel del pengar, men jag vet inte till vilka.

Det handlar i korthet om att vi och våra kunder konverterar svinn och spill till pengar. Bara att inte kassera är ju bra för miljön, men eftersom det blir en rätt bra intäkt vill jag att den också ska göra nytta för miljön. Frågan är bara vilka som verkligen gör bra saker. De flesta organisationer har ju en agenda som retar upp någon grupp. T ex är våtmarker viktiga, men skulle pengarna gå till samma personer som limmar fast sig på Essingeleden, blir det onödigt mycket diskussioner. Finns det någon trygg helylleorganisation som åtminstone de allra flesta kan ställa sig bakom?
Miljöorganisationer är per definition politiska. En fristående organisation utan vinstintresse ska vara politisk och stå upp mot missgynnande politik som är såväl kortsiktig som inkompetent. Jag har varit anställd, frivillig och förtroendevald för en rad organisationer och skulle tipsa om att leta upp lokala föreningar som lämpar om finansiering. De har oftast svårt att bryta genom mediabruset och där skulle mindre donationer bidra till att de kan nå ut till flera agera mera.

Bara diskussionen här om rörelsen gör att allt som nu eller tidigare varit en del däri går bort om man vill vara okontroversiell.

Bara diskussionen här om rörelsen gör att allt som nu eller tidigare varit en del däri går bort om man vill vara okontroversiell.
Jag tycker att du ska skänka pengarna till något oljebolag eller dylikt istället så att dom kan hyra någon folkarme att rensa lite i nåt u-land. Sånt kommer man alltid undan med. D inte poletik, d bara bizznizz. Okontroversiellt eller inte.

Säger det igen - lägg ned tanken på att skänka pengar om du inte vill vara kontroversiell i något sammanhang. Post Trump är inga evidensbaserade insatser längre opolitiska.

Du kan säga ”arbetarrörelsen”, det är den som avses.
Hej.

Ja, och det här med att handla livsmedel är ju tydligen ett politiskt ställningstagande hur man än gör.

Har ni ingen fin policy kring ansvarstagande gentemot miljön på stället du jobbar? Då kan du kanske luta dig mot den och välja något som rimmar med dess formuleringar (de brukar ju vara vida och vaga så det borde väl gå rätt lätt. 😊).

Annars blir det nog svårt. Och det vore ju väldans synd om en så fin idé går i stöpet.

Eftersom det hela utgår ifrån svinn och spill (i nån mening ”skräp”) inom företaget, passar det ju utmärkt att ge pengarna till Håll Sverige Rent. Då går det ju att knyta ihop det hela i nån rolig slogan eller illustration, typ ”genom att ta hand om vårt skräp inom företaget skapar vi pengar, pengar som nu gör nytta genom att ta hand om skräp utanför företaget” (skräp är kanske inte bästa ordet, men borde gå att spåna fram nåt bättre, kanske även nån slags illustration med ”cirklar” inom företaget som driver större ”cirklar” utanför företaget).

• Gilla
Reactions: Hep
Jag har handlat hos alla senaste månaden - Lidl, Willys, Citygross, Coop och Ica. Eller vänta, inte hos Hemköp!

Ja, förutom +ANNAT så är nazister kända för att värna om djur och natur. Om än med många andra prio högre upp på listan

Försök inte. Att påstå att mitt inlägg är en åsikt är inget annat än i bästa fall ett önsketänkade från din sida.
Mja. Det var en rätt tendensiös källkritik du idkade.
Jag gör likadant.

"Rörelsen". Löjligt. Arbetarrörelsen låter väl för hårt och kan leda till att artikeln på Wikipedia skrivs om och de tendentiösa källorna kompletteras med andra.
Fast det är skillnad på Rörelsen och arbetarrörelsen. Det är ett begrepp som sossarna själva använder sen länge. Det mest kända användandet är Tage Erlander, "Lyssna på Rörelsen". Jag har varit aktiv i arbetarrörelsen i 30år, men aldrig i Rörelsen. Och det är inte bara historiska band mellan KF och SAP.

Fast det är skillnad på Rörelsen och arbetarrörelsen. Det är ett begrepp som sossarna själva använder sen länge. Det mest kända användandet är Tage Erlander, "Lyssna på Rörelsen". Jag har varit aktiv i arbetarrörelsen i 30år, men aldrig i Rörelsen. Och det är inte bara historiska band mellan KF och SAP.

Nej, rörelsen är en förkortning för arbetarrörelsen. I alla fall i Tages exempel. Han menade att Palme skulle ha örat mot marken och lyssna på gräsrötterna. I arbetarrörelsen.

Jag har också varit aktiv i arbetarrörelsen. Men inte lika länge. Däremot har jag läst väldigt mycket arbetarrörelsehistoria.

• Gilla
Reactions: IM
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp