OT: Min deg jäser inte

Tomcaten

Aktiv medlem
Och jag förstår inte varför?

Men jag kokar vattnet och låter det sedan svalna(jag kokar allt vatten) och blandar i en jäst-kub, sirap, salt och smör.

Ibland så fluffar det till ordentligt men ibland inte och jag trodde först att felet var att jag inte köpte pur-färsk jäst men nu har jag gjort det men får ändå ett för mycket pannkaks-tillstånd.

Kan det vara att ibland är vattnet lite för varmt för att vara "ljummet" som det ska vara enligt vattnet när jag inte orkar ge det så mycket tid.

L.and

Medlem
Jästen dör vid temperaturer över 45 grader, så överstiger vattnets temp det här du ju förklaringen där.
Men det jag är nyfiken på är ju vad du gör med blandningen?

L.and

Medlem
Aha, då är jag med. Stod inte något om mjöl så fick för mig att det var något riktigt spännande på gång (har för mig att du var aktiv i kimchi-tråden häromsistens). Lycka till me brödbaket om inte annat!

PSJ

Medlem
Du behöver inte så mycket jäst.
Blanda jäst och vatten (kallt går bra, tar dock längre tid att jäsa men blir bättre). Blanda väldigt noga!
Nästa viktiga sak är att blanda i mjöl och övriga saker du önskar men inte salt.
Saltet ska i efter att vattnet bundit sig med mjölet, det är nämligen så att saltet tenderar att ta död på jästen men efter degvätskan (jäst + vatten) blandats med mjölet är det lugnt.
Jäs till dubbla storleken. kör du med lite jäst (ca 5-10 gram) och kallt vatten kan du sätta degen på kvällen och baka morgonen efter. Se bara till att du inte har socker i, blir alkohol i den då.

salle

Aktiv medlem
Kör kalljäsning annars? Lite jäst (typ 5-7 gram bara), vatten och salt samt mjöl. Låt stå från morgon till kväll eller kväll till morgon. Baka.

Maakus

Aktiv medlem
Du behöver inte så mycket jäst.
Blanda jäst och vatten (kallt går bra, tar dock längre tid att jäsa men blir bättre). Blanda väldigt noga!
Nästa viktiga sak är att blanda i mjöl och övriga saker du önskar men inte salt.
Saltet ska i efter att vattnet bundit sig med mjölet, det är nämligen så att saltet tenderar att ta död på jästen men efter degvätskan (jäst + vatten) blandats med mjölet är det lugnt.
Jäs till dubbla storleken. kör du med lite jäst (ca 5-10 gram) och kallt vatten kan du sätta degen på kvällen och baka morgonen efter. Se bara till att du inte har socker i, blir alkohol i den då.
...brukar smälta färsk-jästen med saltet.

L.and

Medlem
Kör man autolys (ha i lite jäst, blanda ihop allt, ge fan i att knåda och låt stå lång tid) kan man utan problem ha i salt med en gång. Heller inte något problem att ha i socker, även om det påskyndar jäsningen. Att det skulle bildas alkohol kännas som ett litet problem i sammanhanget, du gräddar ju ändå brödet i slutändan, så brödet kommer ju inte innehålla några mängder alkohol...

Tomcaten

Aktiv medlem
Nej inga tunnbröd det blir som surdegar brukar se ut i affärerna.

Jag låter det alltid jäsa över nätterna så det är lång tid.

Förut gjorde jag en halv jäs-kub i mindre degar men den andra och senare jäs-kuben torkade och det ska väl vara riktigt färskt för bästa resultat?

Erik O

Aktiv medlem
Du kanske har för mkt jäst i förhållande till tiden det får jäsa, då kan det bli överjäst och platt.

ejma

Aktiv medlem
Skaffa en digital kökstermometer så kan du kontrollera att vattnet inte är över 45 grader. Praktisk att använda för mätning av innertemp på kött, fisk, italiensk maräng etc. Det går att påskynda jäsningen genom att tex tappa upp varmt vatten i diskhon och ställ bakplåten med deg över den med jäsduk. Den varma fuktiga luften får jässvamparna att trivas.

Rattnalle

Aktiv medlem
Skaffa en digital kökstermometer så kan du kontrollera att vattnet inte är över 45 grader. Praktisk att använda för mätning av innertemp på kött, fisk, italiensk maräng etc. Det går att påskynda jäsningen genom att tex tappa upp varmt vatten i diskhon och ställ bakplåten med deg över den med jäsduk. Den varma fuktiga luften får jässvamparna att trivas.
Jag tycker snarare det brukar vara ett problem att bromsa jäsningen utan en sval källare att tillgå ;-)

staine

Aktiv medlem
45 grader? Fingervarmt har jag lärt mig dvs ca 35 grader. För kallt = tar längre tid. För varmt = de kolar vippen = kört.

kaj a

Medlem
Följ PSJ's förklaring till att börja med.
Om det inte jäser alls kan det vara för att du har något smuts på fingrarna. Tvätta noga bort (cykel)olja, diskmedelsrester o.dyl.
Om det jäser men det är platt när du ska baka så är det nog som Erik O skriver att du har för mycket jäst för den tid du låter det jäsa. Om du ska baka på en hel jästkub så tar det kanske max en timme innan du kan baka ut brödet.

Lämnar du brödet över natten behövs max ett hörn, typ ett kryddmått.

Tomcaten

Aktiv medlem
Något gammalt hushållsknep för att undvika sjukdomar när det är i fråga om ljummet vatten vad jag har hört.
Och man kan bo på ställen utan att vara med i folkströmmen.

Tomcaten

Aktiv medlem
Definera hipster please för det har varit ett luddigt begrepp sedan jag flyttade hit.

Jag är kanske en själv?

jarna

Medlem
om du använder stor andel rågmjöl växer brödet mindre och även knådningstiden är viktig för jäsningen helst 10 minuter
lycka till

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer