OT: Min deg jäser inte

Olby

Medlem
Blev lite glutenberikat rågbröd igen
3309ACAD-938A-4143-80EA-F7A2DEA8B641.jpeg

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tack för responsen!
Jag bor i Soliga Södern och ska först upp till Tjabostan 20-22 mars. Då kan jag komma förbi och testa något annat bak. Jag gillar både trådens tema och hur den artar sig.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det här är ”visa din/ditt bak”-tråden?” va? Bakade sockersnåla (men inte smör-dito) kanelbullar med kidsen idag.

EE996770-4E92-4AC3-A2BD-AC0089B98A9D.jpeg

Vanlig torrjäst; 50/50 med siktat dinkel- och vetemjöl. 50 ml socker på en halvliters degvätska. Hade en väldigt vek deg samt icke-smält smör = lätta och luftiga bullar. Hackad mandel är klart godare topping än pärlsocker.

Peth

Aktiv medlem
Det här är ”visa din/ditt bak”-tråden?” va? Bakade sockersnåla (men inte smör-dito) kanelbullar med kidsen idag.

Visa bilaga 403573

Vanlig torrjäst; 50/50 med siktat dinkel- och vetemjöl. 50 ml socker på en halvliters degvätska. Hade en väldigt vek deg samt icke-smält smör = lätta och luftiga bullar. Hackad mandel är klart godare topping än pärlsocker.
Gillart!

Peth

Aktiv medlem
Det har råkat hamna några gula styggelser på din pizza. Hoppas det inte är annanas, för då är det bara slänga hela pizzan. Sorry.
Hade jag fått välja hade pizzan inte sett ut så. Nu var det dock den sexåriga dotterns tur att bestämma mat och hjälpa till vid tillagandet och då blir det sådär. Bristande föräldraskap? Definitivt!

Det var gott i alla fall

😁

Peth

Aktiv medlem
Det blir ännu bättre om du låter bli kaveln och trycker ut degen från mitten istället. Då behåller du luftbubblorna i kanten som bildas i degen under jäsningen.
Just den här degen är en snabbdeg som inte ska jäsa något innan tillagning. Kanterna bullar upp sig riktigt fint i ugnen. Har i min ungdom arbetat många år som tunnbrödsbagare, så kaveln hänger liksom med – känns fel att baka utan.

Bikzz

Aktiv medlem
Ingen knådning funkar också.

Här är metoden Luthman beskriver ovan. Sjukt enkelt. Har man pizzastål eller baksten blir det riktigt bra. Annars kan man också grädda i ex gjutjärnsgryta. Du kan grädda degen som en limpa såväl som baguette eller frallor.

Bra tips där, har provat det några gånger nu, och det blir ju något som nästan liknar Baguetter, helt ok. Ska testa vidare med lite olika blandningar !

ooms

Aktiv medlem
Han var så ökänd så att det gjordes en film om honom.
Där han spelade sig själv.
I artikeln ges även polisens omdöme, säger ju något.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag brukar ibland göra stekpannebröd till frukost, kanske inte samma kulinariska läckerheter som ovan, men ändå. Det går snabbt, och man kan fixa det på campingköket till frukost om man är ute och campar, och då smakar det så väldigt mkt bättre.
Ca 2 dl mjöl, lagom mkt vatten, ganska mkt bakpulver och olja, krydda med salt och kardemumma. Blir lite bättre om har yoghurt istället för vatten. Knåda ihop och gör några halvtunna runda bitar och stek direkt några min på varje sida. Med smör / korv / ost & Kaffe - Mums !!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer