OT: Min deg jäser inte

Olby

Medlem
Blev ett par fänkålskryddade rågbröd idag också när man ändå stökat ner köket
D1787EEB-97C8-439E-90D1-0A654B13A689.jpeg

Vetesurdeg, rågsurdeg samt torrjäst. Hängslen, livrem och jag vet inte vad.

daikai1

Medlem
Visa bilaga 404479
Baguetter gjorda på recept från Martin Johanssons 'Baka Bröd'. Total arbetstid kanske 10 minuter (kalljäst 8h under natten).
Detta receptet?

Satte en det på matgeeks recept på nattjästa frallor, det är ungefär samma recept, förutom att det är alldeles för mycket jäst i (25g) men det ska ju också jäsa i kylskåpet. så det kräver ju det. Nästa bak blir nog 6-10g jäst fast då får det jäsa på köksbänken

NickPick

Aktiv medlem
20200302_213747.jpg

Råkade bli lite välgräddat.
När man gör frallor, bör dom inte bli större och luftigare om man låter dom jäsa på plåt istället för i en stor klump?

zinkpasta

Aktiv medlem
Detta receptet?

Satte en det på matgeeks recept på nattjästa frallor, det är ungefär samma recept, förutom att det är alldeles för mycket jäst i (25g) men det ska ju också jäsa i kylskåpet. så det kräver ju det. Nästa bak blir nog 6-10g jäst fast då får det jäsa på köksbänken
Japp, receptet i länken. HAr för mig att jag körde ugnen på 275C dock, men det beror ju lite på vad man vill uppnå.

daikai1

Medlem
Visa bilaga 404483
När man gör frallor, bör dom inte bli större och luftigare om man låter dom jäsa på plåt istället för i en stor klump?
Dessa är bara jästa i klump, de stora blev nog 1/8 av degen, de små 1/16 och "runddragna" 3ller vad det heter, rullade i kupad hand. de stora la jag bara på plåten. Degen har ju ingen stabilitet alls, men de blir hyffsat fluffiga. Nästa test blir mindre jäst och jästa i bollar innan gräddning
IMG_20200303_074741896.jpg

s

Aktiv medlem
Både och brukar jag köra på. Förslagsvis stor klump först. Eller hur gjorde du?
+1
30min i bunken. Därefter formar jag frallorna och låter jäsa ytterligare 30min på plåten innan de gräddas i ugnen.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Surdeg men trimmad
IMG_20200307_132908226.jpg
med lite torrjäst, en slumpmässig blandning av durumvetemjöl, rågmjöl och vanligt vetemjöl. Avlånga formar med bakplåtspapper, start från 250 grader boostat med två isbitar. God skorpa!

Tomcaten

Aktiv medlem
Schyssta bidrag!

Ska man fylla i något i brödet så vill jag slå ett slag för kastanjer. Det föll in väldigt väl i brödsmaken.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer