[OT] Mindre mobilanvändande genom att köpa en ny elektronisk pryl (Apple Watch)?

Azog

Aktiv medlem
[OT] Mindre mobilanvändande genom att köpa en ny elektronisk pryl (Apple Watch)?
En lösning kan vara att vidarekoppla ditt kända nummer till en dum lur. Då kan alla nå dig fortfarande och du slipper smart-telefonen. Körde så ett bra tag när jag höll på att byta nummer och det fungerade bra.

För övrigt borde jag nog göra som du..

Skruff

Aktiv medlem
Tack! Fy fan vad bra skrivet! Upplyftande!

Instämmer helt gällande happy. För mig går den gemenskapen ganska långt och jag har en handfull människor jag skulle kalla vänner som jag emellanåt träffar IRL men som jag mött på happy. Samt att man kan dra igång en tråd som är att likställa med en terapisession, som i detta fallet.😛

På den utmärkta frågan varför jag ibland är orkeslös/oengagerad har jag redan svaret, och utan att redovisa några detaljer skulle nog de flesta anse att jag har rätt att vara lite påverkad för tillfället. När jag tänker efter känns det jäkligt bra att veta vad som påverkar en, och att det kommer lösa sig varefter ny inspiration och ork garanterat kommer infinna sig.
🙏

Credy

Medlem
Intressant tråd, jag tror att du med många börjar ifrågasätta vad man egentligen gör med sin tid på telefonen. Att man egentligen är fast i ett beroende, jag själv inräknad i detta beroende...

Jag tror ej instagram finns om 5 år.
Hur ska de kunna existera om man måste betala för deras "tjänster",
Snart kommer väl vinstkrav på dessa affärsidéer också...

Som någon inser är instagram forumet där alla kan lägga ut sin kunskap oavsett om den är bra eller mindre bra...
15 minutes of fame utan granskning har var nutidens melodi
Man kommer till en gräns sen inser man att böcker och diskussion med äldre människor med handson kunskap är det enda som kan få en att lära sig mer, det tar dock tid och fokus... något jag ej har nuförtiden ;) kanske om jag slängde min telefon, men då måste jag brottas med mina tankar mycket mer än jag gör nu... telefonen blir som ett verktyg för att slå bort jobbiga, riktiga tankar...
Målet är docka att köra cold turkey på smartphone i januari... dumphone är ordnad..
Tanken var att göra det under november... men det gick sådär...

Förövrigt ligger jag på 4-5 om dagen på min telefon...

Lycka till alla med att slå sig fri från sitt beroende!
Edward

darkforce

Aktiv medlem
har varit i lite samma sits suttit mer än va som är hälsosamt på luren dels legat o scrollat i sängen o insett hoppsan vart fan tog dom 2 h vägen nånstans
ständigt kollande sociala medier spelande div mobilspel osv osv

men så skaffade jag en "dum" smartklocka Amazfit gts 2e i syfte att logga puls o ha lite mer koll på hälsan o bonusen är att visst ja har alltid luren nära men har minskat behovet att kolla luren ständigt ganska markant

ja har ställt in så att jag får notis i klockan på samtal sms messenger dvs de kanaler folk behöver nå mej på sen har ja luren på helt tyst utan vibration så resten av notiser kollar ja om ja känner för de nån ggn om dagen

och inser fördelen att klockan inte kan allt så som apple eller samsung klockor kan

dvs inte har insta youtube o annat jox på klockan så man bara byter ett beroende till ett annat fast miniskärm.. men dumklockan mäter träning o hälsa o de notiser jag vill ha från luren mao de viktiga

sen är batteritiden grym ja har puls och sömnövervakning igång då har ja över en veckas batteritid stänger ja av övervakningen har ja 14 dar batteritid

HåkanC

Aktiv medlem
Kanske fungerar en dumlur lika bra? Och ifall man måste skaffa ett nytt nummer.
TS skrev ju redan i #4
Men två nummer är otänkbart.
Då borde detta funka bättre
En lösning kan vara att vidarekoppla ditt kända nummer till en dum lur.
Du har ju Telia och de har flera typer av vidarekoppling, kanske den här borde funka för dig
"När telefonen är avstängd eller inte har täckning"

Olmo

Aktiv medlem
Vi alla har samma problem och jag tror att man inte kommer att kunna lösa problemet med teknologi genom mer teknologi. Istället:

1. Avinstallera Insta och Youtube och andra tidstjuvar-appar. Insta lever man väl (eller bättre) utan, och youtube går att kolla genom browsern. Struligt, men då kollar man mindre. Jag gjorde så med t.ex. Strava, Youtube och jobbmailet. Kan kolla de genom browsern men det är så jobbigt att jag gör det bara om det behövs. Om svårt att slåppa Insta, kolla det genom browsern med och inte i appen.

2. WhatsApp och andra app som man "behöver" för att vara i kontakt med andra (åtminstone i dagens samhälle), kan finnas kvar men ska vara på tyst läge. Säg till dina föräldrar/barn/partner/bästis att du inte håller koll på Whatsapp hela tiden och om någonting brådskar så får de ringa istället. Man kan komma ikapp med meddelanden under en ledig stund på dagen.

3. "Commit" med din familj att inte använda mobilen. T.ex. de får säga till och/eller du ska betala till familjen 100:- för varje minut över en timme du använder mobilen per dag.

4. Skaffa en mobil-nursery där alla i familjen lägger sina mobiler under en viss tid (typ 18:00 till nästa morgonen) och får använda de bara för samtalen.

Skruff

Aktiv medlem
TS skrev ju redan i #4

Då borde detta funka bättre

Du har ju Telia och de har flera typer av vidarekoppling, kanske den här borde funka för dig
"När telefonen är avstängd eller inte har täckning"
Det finns nog flera lösningar på detta. Men ibland räcker det också med att se problemet i en annan lyster för att inse att det är en möjlighet istället för hinder.

Lämpar sig inte två nummer så är ju vidarekoppling smart, men jag ville ändå lyfta chansen till att välja vilka som faktiskt kan nå en.

aben

Aktiv medlem
Lite off topic men lite on topic också: Jag cyklar en hel del på trainer nu under de mörkaste månaderna och en sak jag retar mig på är att de watt jag trampar inte kommer till användning, skulle vilja ha den kopplad till en generator som i sin tur ger ström åt datorn - så utan cykling ingen dator.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lite off topic men lite on topic också: Jag cyklar en hel del på trainer nu under de mörkaste månaderna och en sak jag retar mig på är att de watt jag trampar inte kommer till användning, skulle vilja ha den kopplad till en generator som i sin tur ger ström åt datorn - så utan cykling ingen dator.
sätt en dynamo på trainern och ladda din telefon 😀

aben

Aktiv medlem
sätt en dynamo på trainern och ladda din telefon 😀
En dynamo ger ju bara någon futtig watt och fullt så svag cyklist är jag inte :)

Min trainer (Tacx Fortius) har redan någon form av laddfunktion inbyggd så jag har funderat på att skruva isär den och se om det går att koppla om så att jag kan få ut ström via ett uttag.

slice me nice

Aktiv medlem
En dynamo ger ju bara någon futtig watt och fullt så svag cyklist är jag inte :)

Min trainer (Tacx Fortius) har redan någon form av laddfunktion inbyggd så jag har funderat på att skruva isär den och se om det går att koppla om så att jag kan få ut ström via ett uttag.
Anar jag en byggtråd?

n3wton

Aktiv medlem
Intressant tanke! Jag har tänkt samma flera gånger. Jag kör all inomhusträning på en Monark med effektmätare, och hade gärna sett att effekten gick till något annat än värme. Kanske inte till vardags, men när jag ser min vevradio jag har så känns den väldigt futtig i jämförelse mot vad man kan få ut ur sina ben.

För en massa år sedan var jag på någon experimentverkstad (kanske var det i Trollhättan..?) där de hade en motionscykel kopplad till olika elektroniska prylar. Då kunde man testa vad man orkade driva. Lampa var lätt, medan slagborr var jättejobbigt. Hårfön var värst tror jag. Detta var förvisso innan jag blev den cyklist jag är idag, så idag hade jag kanske orkat borra ett litet hål åtminstone.😛

aben

Aktiv medlem
Intressant tanke! Jag har tänkt samma flera gånger. Jag kör all inomhusträning på en Monark med effektmätare, och hade gärna sett att effekten gick till något annat än värme. Kanske inte till vardags, men när jag ser min vevradio jag har så känns den väldigt futtig i jämförelse mot vad man kan få ut ur sina ben.

För en massa år sedan var jag på någon experimentverkstad (kanske var det i Trollhättan..?) där de hade en motionscykel kopplad till olika elektroniska prylar. Då kunde man testa vad man orkade driva. Lampa var lätt, medan slagborr var jättejobbigt. Hårfön var värst tror jag. Detta var förvisso innan jag blev den cyklist jag är idag, så idag hade jag kanske orkat borra ett litet hål åtminstone.😛
Finns hur mycket kul som helst man skulle kunna göra, datorn är bara en sak och den drar inte mer än typ 30W eller något, strålkastare som lyser upp gården eller lampor inomhus hade jag gärna velat koppla till trainern.

Jonatan F

Aktiv medlem
Man inser också fort hur otroligt billigt energi är. Jag bor i en lägenhet som drar lite ström. Bara lågenergilampor och nya vitvaror och fjärrvärme. Det finns inte på kartan att jag driver mitt hem på cykelkraft.

NLC

Aktiv medlem
Intressant tanke! Jag har tänkt samma flera gånger. Jag kör all inomhusträning på en Monark med effektmätare, och hade gärna sett att effekten gick till något annat än värme.
Tvärtom - att trampa inomhus och låta effekten bromsas bort till värme + spillet från de 75-80% av kroppens energiåtgång som inte blir trampeffekt istället för att försöka omvandla trampeffekten till elektricitet.

Så iställer för 200W * verkningsgrad för en generator så får du 800-1000W som direktverkande uppvärmning. Sen kanske det är lite tråkigt att trainertröska i vardagsrummet...

d_anders

Aktiv medlem
Fast effekten "som går till spillo" pga generatons verkningsgrad blir ju till värme

n3wton

Aktiv medlem
Tvärtom - att trampa inomhus och låta effekten bromsas bort till värme + spillet från de 75-80% av kroppens energiåtgång som inte blir trampeffekt istället för att försöka omvandla trampeffekten till elektricitet.

Så iställer för 200W * verkningsgrad för en generator så får du 800-1000W som direktverkande uppvärmning. Sen kanske det är lite tråkigt att trainertröska i vardagsrummet...
Skönt att man optimerat helt utan att ha kännedom om det!😄 Jag märker ju tydligt att garaget jag kör i, där jag normalt har 10-12 grader, blir flera grader varmare. Nackdelen är väl att det också blir väldigt mycket fuktigare också..

TBone

Aktiv medlem
Det sjukaste i den här tråden är definitivt att en massa folk är hemma och tittar på Instagram, youtube etc på _telefonen_
Har ni ingen surfplatta???

Berk

Aktiv medlem
Bra med såna trådar och att jag läser mycket på happy! Ibland tycker jag att jag spenderar lite för mycket tid på happy, men då läser jag här att happy-tid är ok och man kan vara beroende av Instagram och Youtube, som jag aldrig tittar på (förutom Danny MacAskill och Friday Fails tillsammans med sonen).

Lycka till med att hitta ett sätt att minska skärmtiden.

Jonatan F

Aktiv medlem
Angående dum-telefon upptäckte jag att de ska stänga ner GSM-nätet. Då lär det väl bli svårt att använda gamla dumma telefoner tyvärr.

Berk

Aktiv medlem
Angående dum-telefon upptäckte jag att de ska stänga ner GSM-nätet. Då lär det väl bli svårt att använda gamla dumma telefoner tyvärr.

Blev lite oroligt för att min son har en "dum" telefon för nödfall, en Nokia 3310 (som han är riktigt nöjd med). Men jag ser nu att GSM nätet i Sverige skall stängas av under 2025. Då är det kanske ändå tid för en smartphone till sonen.

SIE

Aktiv medlem
Har nyligen börjat med trainer. Använder den i ett rum med öppet fönster och fläkt på fullt ös. Till råga på detta krävs en strömkälla för att dra trainern 🤔 fattas bara att jag ersätter trainerhojen med en elcykel så är orimligheten komplett.

Froste

Medlem
Slits mellan konsumtionsångest och skärmtidsångest här och behöver lite åsikter kring detta:

Jag lever ett väldigt aktivt liv - arbetar utomhus, cyklar ganska mycket, tränar flera olika idrotter mer eller mindre seriöst, lever friluftsliv, renoverar hus, odlar, bygger konstiga cyklar osv osv. Har två barn som jag följer med på aktiviteter, sover i vindskydd i november och sådant. Men titt som tätt fastnar jag vid telefonen scrollandes genom ett aldrig upphörande utbud av reels på Instagram där folk ömsom slår sig, ömsom gör tre bakåtvolter på cykel och annat jättehäftigt. Eller så skäller jag på folk på happy. Eller studerar olika styren till 25,4-millimetersstryrstammar in absurdum. Jag är en sån jäkla sucker för "bara en till" eller "ja, jag ska bara". Efteråt, när jag alldeles för sent går och lägger mig, ångrar jag djupt att jag inte gick ut i verkstaden och täljde en smörkniv eller läste en god bok istället.

Jag tror inte jag är i riskzonen för någon form av skadlig konsumtion, men jag vill kunna bestämma själv att jag inte behöver en massa meningslös stimulans för hjärnan. Och det klarar jag inte fullt ut som det ser ut idag.

Jag har tidigare kommit på lite olika strategier. Att helt strunta i telefonen och bara dra iväg löser jag inte. Det kanske brinner, barnen skadar sig och en massa annat jada jada. Har tänkt skaffa en dum telefon, men då faller fotograferingen (dels arbetsrelaterade grejer, dels fritidsaktiviteter), samt allt annat grumt såsom swish, bankapp, koll på väder, kartor osv. Samt att man behöver ha två olika nummer om man ska ha en dum och en smart (som man lämnar hemma), och det orkar jag inte utsätta nära och kära eller mig själv för.

Så igår var jag inne på Telia i ett annat ärende. Då kom säljaren där med den utmärkta (?) idén att man med en Apple Watch med "cellular" kan ringa och smsa helt utan att ha med sig telefonen. Utåt sett ringer man från sitt vanliga nummer, men med fördelen att det digitala knarket i form av Instagram inte får följa med.

I min värld skulle jag då kunna ha med mig telefonen under arbetstid (då den behövs ganska mycket), och sen lämna den på något otillgängligt ställe när arbetsdagen är slut. Jag har inte helt tänkt klart då jag förstår att fotografering inte lär funka osv, men fina saker man upplever stannar ju kvar i minnet utan att man har foto på dem.

Idag har jag en enkel Garmin Forerunner 235 (tror jag) för att logga löpturer och dylikt, vilken en Apple-klocka lär kunna göra väl så gott förmodar jag.

Vad säger kollektivet - är jag rätt ute eller kommer jag i slutänden istället sitta med en mobiltelefon i fickan och en klocka på armen som påkallar min uppmärksamhet ännu mer?

Att bara skärpa till sig har jag försökt utan framgång.

Spott och spe, allmänna fördomar eller idiotförklaringar mottages ytterst hjärligt! Kör bara kör!😄

Jag tror att köpa sig en smart klocka är att göra sig en björntjänst.

För några år sedan sa jag hejdå till Facebook. Nu har jag även nyligen sagt adjö till Instagram. FB var aldrig min grej men IG var en drog för mig. Har tagit flera IG breaks över åren men den här gången tror jag faktiskt att jag aldrig kommer att återvända. Beroendet som det framkallar hos mig är avskyvärt. Med lite avstånd inser jag hur jävla pinsam min navelskådning är och hur mycket jag har värdesatt någon jävla like eller kommentar från någon jag knappt känner. Att plattformen har snott många timmar från mig och min nu tre år gamla son är fruktansvärt sorgligt.

Min fru har länge varit stenhård med telefonförbjud i sovrummet. Även det något jag varmt rekommenderar.

Att ta farväl från sociala medier är kanske den bästa julklappen du kan ge dig. GÖRT!

Appropå klocka. Köpta nyligen en Casio F-91W. Den har alarmfunktion och är den enda klockan jag vill ha på handleden under cykelturen till skillnad från tunga dykarur som nu alla ligger i en låda.

SIE

Aktiv medlem
Jag, sen sjuttiotalist dvs prime medelålder, har aldrig haft vare sig FB eller IG, i det stora hela hoppas jag att det visar sig ha en positiv nettoeffekt på livskontot.

Nackdelen är väl att man sannolikt har missat att (åter-)anknyta till en del människor IRL. Och det är nog ett potentiellt stort minus.

ooms

Aktiv medlem
S.k. sociala medier måste vara något av det mest asociala som finns!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag, sen sjuttiotalist dvs prime medelålder, har aldrig haft vare sig FB eller IG, i det stora hela hoppas jag att det visar sig ha en positiv nettoeffekt på livskontot.

Nackdelen är väl att man sannolikt har missat att (åter-)anknyta till en del människor IRL. Och det är nog ett potentiellt stort minus.
+1 på allt

Topp