Slits mellan konsumtionsångest och skärmtidsångest här och behöver lite åsikter kring detta:
Jag lever ett väldigt aktivt liv - arbetar utomhus, cyklar ganska mycket, tränar flera olika idrotter mer eller mindre seriöst, lever friluftsliv, renoverar hus, odlar, bygger konstiga cyklar osv osv. Har två barn som jag följer med på aktiviteter, sover i vindskydd i november och sådant. Men titt som tätt fastnar jag vid telefonen scrollandes genom ett aldrig upphörande utbud av reels på Instagram där folk ömsom slår sig, ömsom gör tre bakåtvolter på cykel och annat jättehäftigt. Eller så skäller jag på folk på happy. Eller studerar olika styren till 25,4-millimetersstryrstammar in absurdum. Jag är en sån jäkla sucker för "bara en till" eller "ja, jag ska bara". Efteråt, när jag alldeles för sent går och lägger mig, ångrar jag djupt att jag inte gick ut i verkstaden och täljde en smörkniv eller läste en god bok istället.
Jag tror inte jag är i riskzonen för någon form av skadlig konsumtion, men jag vill kunna bestämma själv att jag inte behöver en massa meningslös stimulans för hjärnan. Och det klarar jag inte fullt ut som det ser ut idag.
Jag har tidigare kommit på lite olika strategier. Att helt strunta i telefonen och bara dra iväg löser jag inte. Det kanske brinner, barnen skadar sig och en massa annat jada jada. Har tänkt skaffa en dum telefon, men då faller fotograferingen (dels arbetsrelaterade grejer, dels fritidsaktiviteter), samt allt annat grumt såsom swish, bankapp, koll på väder, kartor osv. Samt att man behöver ha två olika nummer om man ska ha en dum och en smart (som man lämnar hemma), och det orkar jag inte utsätta nära och kära eller mig själv för.
Så igår var jag inne på Telia i ett annat ärende. Då kom säljaren där med den utmärkta (?) idén att man med en Apple Watch med "cellular" kan ringa och smsa helt utan att ha med sig telefonen. Utåt sett ringer man från sitt vanliga nummer, men med fördelen att det digitala knarket i form av Instagram inte får följa med.
I min värld skulle jag då kunna ha med mig telefonen under arbetstid (då den behövs ganska mycket), och sen lämna den på något otillgängligt ställe när arbetsdagen är slut. Jag har inte helt tänkt klart då jag förstår att fotografering inte lär funka osv, men fina saker man upplever stannar ju kvar i minnet utan att man har foto på dem.
Idag har jag en enkel Garmin Forerunner 235 (tror jag) för att logga löpturer och dylikt, vilken en Apple-klocka lär kunna göra väl så gott förmodar jag.
Vad säger kollektivet - är jag rätt ute eller kommer jag i slutänden istället sitta med en mobiltelefon i fickan och en klocka på armen som påkallar min uppmärksamhet ännu mer?
Att bara skärpa till sig har jag försökt utan framgång.
Spott och spe, allmänna fördomar eller idiotförklaringar mottages ytterst hjärligt! Kör bara kör!😄