OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?

Kristoffer R

Aktiv medlem
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Det finns några OT om bilar, så varför inte en om moped?

Vill man läsa om bilar finns det otroliga mängder tidningar och forum - likaså för cyklar. Mindre för moped, om man inte vill hålla på med veteraner. Därför ber jag allvetande happy om hjälp.

Det verkar finnas ungefär fyra kategorier mopeder som jag ser; nya och begagnade:
1: Pendlarfordon för vuxna
2: Tjänstefordon för Foodora-bud
3: Transport /pryl för tonåringar
4: Leksak för slynglar.

Kategori 1 tycks käka mil och tas om hand, Kategori 2 som ovan men utan service
Kategori 3 ofta omhändertagna, tycks ofta bli stående, säljes efter 2-3 år för körkort.
Kategori 4: sönderskruvade och trimmade

Jag är intresserad av 1, delvis för att jag upptäckt att det är hyfsat kul att köra moped men inte är riktigt samma dödslängtan som motorcykel. Samt att det skulle kunna betyda mindre bilkörning. Även om jag drömmer om en Bullit eller Butcher bike (provat båda förstås).

Vad är era erfarenheter av modeller, märken och användning? Vad håller och fungerar? Funkar det på vintern? Nån som kör elektriskt? Och ANNAT såklart!
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Moped som pendlarfordon funkar fint!
Köp helst "känt" märke,typ Honda,Yamaha osv.
Dels pga bristande kvalitet bland billiga kinamoppar,dels tillgång på spareparts.
Bra att lätt kunna få tag i slitdelar snabbt när det behövs.
Tvåtakt/fyrtakt är egalt.

Frugan började med en 50cc 30km/h moppe,har 16km till jobb.
Sen byte till 110cc scooter,sen 125cc och nu 150cc scooter,alla Honda.(Dock ej moppar,utan Mc-reg).
Kör varje dag under vår/sommar/höst till och från jobbet,dels skönare att slippa sitta i en varm bil,och billigare mil än bilen.

Så köp en välvårdad fräsh moppe och kör.👍
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Det finns några OT om bilar, så varför inte en om moped?

Vill man läsa om bilar finns det otroliga mängder tidningar och forum - likaså för cyklar. Mindre för moped, om man inte vill hålla på med veteraner. Därför ber jag allvetande happy om hjälp.

Det verkar finnas ungefär fyra kategorier mopeder som jag ser; nya och begagnade:
1: Pendlarfordon för vuxna
2: Tjänstefordon för Foodora-bud
3: Transport /pryl för tonåringar
4: Leksak för slynglar.

Kategori 1 tycks käka mil och tas om hand, Kategori 2 som ovan men utan service
Kategori 3 ofta omhändertagna, tycks ofta bli stående, säljes efter 2-3 år för körkort.
Kategori 4: sönderskruvade och trimmade

Jag är intresserad av 1, delvis för att jag upptäckt att det är hyfsat kul att köra moped men inte är riktigt samma dödslängtan som motorcykel. Samt att det skulle kunna betyda mindre bilkörning. Även om jag drömmer om en Bullit eller Butcher bike (provat båda förstås).

Vad är era erfarenheter av modeller, märken och användning? Vad håller och fungerar? Funkar det på vintern? Nån som kör elektriskt? Och ANNAT såklart!
Det är klass 2-moppe du är ute efter, alltså 25 km/h cykelbanemoped?
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Jag hade tittat på något elektriskt alla dagar. Speciellt om jag var en slyngel, tänk att kunna busköra helt ljudlöst!
köp bara inte en med blybatterier. en kompis pendlade med sådan. funktionen och körbarheten var det inget fel på, en jättetrevlig maskin. men batterierna höll max ett par år, kostnaden därför blev jämförbar med bränsledriven. och ett tröttsamt värv hålla på med detta.

har liknande erfarenheter med batterigräsklippare där det endast fanns blybatterier på lite rejälare maskiner fram till för inte så länge sedan faktiskt. max fem års livslängd på batterierna. stod ut då det har andra fördelar.

det hjälper endast delvis med 'deep cycle'-batterier.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Det finns några OT om bilar, så varför inte en om moped?

Vill man läsa om bilar finns det otroliga mängder tidningar och forum - likaså för cyklar. Mindre för moped, om man inte vill hålla på med veteraner. Därför ber jag allvetande happy om hjälp.

Det verkar finnas ungefär fyra kategorier mopeder som jag ser; nya och begagnade:
1: Pendlarfordon för vuxna
2: Tjänstefordon för Foodora-bud
3: Transport /pryl för tonåringar
4: Leksak för slynglar.

Kategori 1 tycks käka mil och tas om hand, Kategori 2 som ovan men utan service
Kategori 3 ofta omhändertagna, tycks ofta bli stående, säljes efter 2-3 år för körkort.
Kategori 4: sönderskruvade och trimmade

Jag är intresserad av 1, delvis för att jag upptäckt att det är hyfsat kul att köra moped men inte är riktigt samma dödslängtan som motorcykel. Samt att det skulle kunna betyda mindre bilkörning. Även om jag drömmer om en Bullit eller Butcher bike (provat båda förstås).

Vad är era erfarenheter av modeller, märken och användning? Vad håller och fungerar? Funkar det på vintern? Nån som kör elektriskt? Och ANNAT såklart!


Jamen visst! Och varför inte en halv-OT om elcyklar?
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Stavningen på tjöp är, tror jag, någon slags happy-standard. Skall överväga justering.

Klass 1 måste det bli, sträckorna är för långa för 25.

Elmoped frestar men ja, jag har räknat lite på vad jag ser begagnade säljas för och hur långt de gått. Bly går inte alls, de verkar som bäst leva uppåt 250-300 mil och range är för kort. Litium funkar bättre men med extra batterier som en del behöver blir kostnaden hysterisk, jag behöver en verklig räckvidd på minimum 5 mil. Grova uppskattningar på milkostnad har blivit 50-80 kr …..

Tvåtaktare är helt uteslutet.

Märken: Ja absolut något etablerat. Jag har just light-restaurerat en fem år gammal Baotian från polisens hittegods och det var starten för mopedtankarna. Det finns bra försörjning map delar men kvaliteten på materialen är minst sagt undermålig. Plastdelar faller bokstavligen sönder i händerna och skruvarna är i mjukost.

Jag är likt @jomper lång så det sätter också lite begränsningar.

Internet-mopedist säger PGO T-Rex, Kymco Jet 14, Aprilia SXR. Vesporna är enormt fina att titta på men jag är tveksam till om kvaliten duger. Nån som kört?

Makka. Har sett den. Unik. Inget för mig.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Tänk inte ordet el om du ska vara kvar på det här forumet... eller det kanske bara gäller elcyklar förresten. Elbilar verkar gå bra här på Happyride - dubbelmoralens högborg 😉 så elmoppar funkar säkert då också.

Trådar om fossilbilar, elbilar, mopeder, elsparkcyklar, båtar och i princip vilket annat ämne som helst förutom politik är ok på "Sveriges trevligaste cykelforum" men frågor om elcyklar, där går fan gränsen...Nämner du ordet elcykel hänvisas du snabbt och barskt till ett annat forum för att det inte hör hemma på "Sveriges trevligaste forum" eftersom elcyklar inte har något gemensamt med cyklar eller cykling överhuvudtaget till skillnad från fossilbilar, elbilar etc...
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Jag hade tittat på något elektriskt alla dagar. Speciellt om jag var en slyngel, tänk att kunna busköra helt ljudlöst!

Tjena!

Provade dotterns kompis elmoppe, fartspärren var bortplockad så den gjorde 70. Riktigt roligt, nackdel med att plocka spärren är dock att räckvidden blir markant kortare för det är svårt att inte överstiga 45 när man kommer utanför stan.
Blev riktigt sugen på att köpa en själv gör att pendla med, dock lite jobbigt med hund, är inte helt hundra på om han gillar att sitta mellan mina ben i tre mil. Samt att säkerhetsaspekten säger emot.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Tjena!

Sitter rätt ofta 220 uttag bakom luckan på lyktstolpar. 🙄
Att nalla el från stad/kommun känns inte som en godtagbar lösning. Om man däremot kan ta loss batteriet och släpa upp i lägenheten så kanske det funkar däremot.

Lite märkligt faktiskt att laddning av elfordon kan vara ett problem. Borde gälla även elbilar för lägenhetsboende.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Synd att de är så j-vla dyra, men Speed Pedelec-elcykel från Specialized är den ultimata pendlarmoppen för en cyklist.
Jag har en Speed Pedelec för pendling, privatimporterad och registreringsbesiktad och reggad som moped klass 1. Skrev lite om den på elcykelforumet. Har passerat 1000 mil med råge. Dock är den ju i praktiken en cykel med allt vad det innebär.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
"Gilla" på den, tvåtakt är ett otyg bland folk.
Nää....jag älskar min tvåtaktare,så behagligt att ta den och köpa en mjukglass någonstans.😊
16903553_792101177603886_394512808996407339_o-1.jpg
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Att nalla el från stad/kommun känns inte som en godtagbar lösning. Om man däremot kan ta loss batteriet och släpa upp i lägenheten så kanske det funkar däremot.

Lite märkligt faktiskt att laddning av elfordon kan vara ett problem. Borde gälla även elbilar för lägenhetsboende.

Vi hinner helt enkelt inte med i utbyggnaden av vår infrastruktur, man glömde reinvestera både i nät och i folk i 40 år.
Där det passat som bäst med elfordon är det svårast att ha det.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Kompis kör sån 45kmh Specialized men man får ändå trampa, kräver ändå viss entusiasm mot t ex en Scooter 😊
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Jag köpte en Baotian 125cc 4-t scooter härom året för att just jobbpendla litet billigare än med bilen. Scootern funkar i grunden helt okej att pendla med men vid eller nära toppfart (90-95 km/h) drar den lika mycket bränsle som min Passat (0,5 l/mil) och har rätt korta serviceintervaller. Inget i serviceavseende är särskilt dyrt eller svårt, men det skall ju göras. Och så får man tanka varje eller varannan dag. Ligger man runt 50-60 så kan man komma ner till 0,25-0,3 l/mil men det känns litet frustrerande att vara tvungen till det.
Så i praktiken har det inte blivit så mycket jobbpendlande med den, utan jag kör fortsatt bil och tar min stora motorcykel nån gång ibland när det är läge.

Om någon vecka avser jag att prova elcykel till jobbet, det tror jag däremot skulle kunna vara ett vinnande koncept åtminstone på fina dagar.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Kolla försäkringspremier innan köp. Mopeder är ganska dyra att försäkra, inte sällan blir det billigare med en MC-klassad tvåhjuling över tid.
 
Senast ändrad:
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Yes. Min farsa har en 125cc Honda Cub och den kostar nästan inget att försäkra, tror den kostade samma som en gammal Ciao han har ungefär.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Vi hinner helt enkelt inte med i utbyggnaden av vår infrastruktur, man glömde reinvestera både i nät och i folk i 40 år.
+1
Även om det är lätt att vara efterklok så är det det är mkt som inte har gjorts, och som borde ha gjorts, sedan folkomröstningen 1980.
För att lösa de närmas 10-30 årens stor utmaningar kommer det iofs att behövas först och främst massor med vindkraft men även ny + gammal kärnkraft, men om ngn politiker klarar av navigera fram det tvivlar jag starkt på.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Jag alternerar mitt resande i småstaden med en elektrisk moppe, NIU M+ Sport (Tror att modellbeteckningen kan vara MQI sport nu). Primärt var det parkering och smidighet mer än ekonomi, men att under en dag göra 4-5 småresor i jobbet samt 1-2 privat med kallstarter/slitage med diesel-bilen gör nog att det har blivit bra för plånboken.
1654270273348.png


Det är kinesiskt, men helt ok kvalitet. Min är väl 3 år gammal och tuffar på.
Har blivit stulen, men jag återtog den genom eget ingripande då det ingår uppkopplad gps-spårning.

Batteriet Li Ion, är den dyra delen. Tror att det går loss på 15 kkr. Men det drar man lätt upp och bär med sig in för laddning. Är dock osäker på om larm och gps-spårning fungerar utan huvudbatteriet, så jag laddar i regel med batteriet kvar i moppen.
https://www.aliexpress.com/i/33027704556.html
1654269892811.png


Enligt broschyren ska moppen gå upp mot 10 mil i eco-läge, vilket betyder i mitt fall ca 3-4 mil. Laddar 1-2 ggr i veckan. Jag kör sträckor mellan 0,5 - 4 km, så det är ganska korta sträckor med mycket start/stopp.

El-moppe rekommenderas starkt, även om jag ibland längtar efter 80-talets doft av avgaser från tvåtakts-soppa i Dakota-tanken.

Edit: bilder är kul.
 
Senast ändrad:
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Om man nu ska ge sig in i ett getingbo som detta är BMW C1 möjligen en kandidat. Skall uppenbart komma. som en C1-e.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Om man nu ska ge sig in i ett getingbo som detta är BMW C1 möjligen en kandidat. Skall uppenbart komma. som en C1-e.
Var inte det jordens flopp som inte gick att sälja? Typ för att det istället för att bli det bästa av två världar uppfattades som de sämsta av två världar.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Det finns några OT om bilar, så varför inte en om moped?

Vill man läsa om bilar finns det otroliga mängder tidningar och forum - likaså för cyklar. Mindre för moped, om man inte vill hålla på med veteraner. Därför ber jag allvetande happy om hjälp.

Det verkar finnas ungefär fyra kategorier mopeder som jag ser; nya och begagnade:
1: Pendlarfordon för vuxna
2: Tjänstefordon för Foodora-bud
3: Transport /pryl för tonåringar
4: Leksak för slynglar.

Kategori 1 tycks käka mil och tas om hand, Kategori 2 som ovan men utan service
Kategori 3 ofta omhändertagna, tycks ofta bli stående, säljes efter 2-3 år för körkort.
Kategori 4: sönderskruvade och trimmade

Jag är intresserad av 1, delvis för att jag upptäckt att det är hyfsat kul att köra moped men inte är riktigt samma dödslängtan som motorcykel. Samt att det skulle kunna betyda mindre bilkörning. Även om jag drömmer om en Bullit eller Butcher bike (provat båda förstås).

Vad är era erfarenheter av modeller, märken och användning? Vad håller och fungerar? Funkar det på vintern? Nån som kör elektriskt? Och ANNAT såklart!
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Det finns några OT om bilar, så varför inte en om moped?

Vill man läsa om bilar finns det otroliga mängder tidningar och forum - likaså för cyklar. Mindre för moped, om man inte vill hålla på med veteraner. Därför ber jag allvetande happy om hjälp.

Det verkar finnas ungefär fyra kategorier mopeder som jag ser; nya och begagnade:
1: Pendlarfordon för vuxna
2: Tjänstefordon för Foodora-bud
3: Transport /pryl för tonåringar
4: Leksak för slynglar.

Kategori 1 tycks käka mil och tas om hand, Kategori 2 som ovan men utan service
Kategori 3 ofta omhändertagna, tycks ofta bli stående, säljes efter 2-3 år för körkort.
Kategori 4: sönderskruvade och trimmade

Jag är intresserad av 1, delvis för att jag upptäckt att det är hyfsat kul att köra moped men inte är riktigt samma dödslängtan som motorcykel. Samt att det skulle kunna betyda mindre bilkörning. Även om jag drömmer om en Bullit eller Butcher bike (provat båda förstås).

Vad är era erfarenheter av modeller, märken och användning? Vad håller och fungerar? Funkar det på vintern? Nån som kör elektriskt? Och ANNAT såklart!
kör en vespa piaggio primavera 50cc 4t
lite dyr i inköp men har fungerat felfritt nu kör jag bara knappt 4 mil till och från jobbet
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Hur är det med vessla då? Och alla dessa retroinspirerade kinamoppar? De är ju ganska billiga i inköp. Så även om kvaliteten inte är den bästa så är det väl inte uteslutet att det blir lite ekonomi i det hela.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
kör en vespa piaggio primavera 50cc 4t
lite dyr i inköp men har fungerat felfritt nu kör jag bara knappt 4 mil till och från jobbet

Jag var förbi en butik i em och i princip var det enbart Vespa och Piaggio Liberty som jag kunde sitta bra på, och det var inte bara lite bättre utan en dryg decimeter över att jobba med…. Det är ju trevligt om knäna kommer in bakom kåpan, om man säger så.

Yadea gick också men kändes väldigt liten. Skall provköra en.

Jag alternerar mitt resande i småstaden med en elektrisk moppe, NIU M+ Sport (Tror att modellbeteckningen kan vara MQI sport nu). Primärt var det parkering och smidighet mer än ekonomi, men att under en dag göra 4-5 småresor i jobbet samt 1-2 privat med kallstarter/slitage med diesel-bilen gör nog att det har blivit bra för plånboken.
Visa bilaga 559261

Det är kinesiskt, men helt ok kvalitet. Min är väl 3 år gammal och tuffar på.
Har blivit stulen, men jag återtog den genom eget ingripande då det ingår uppkopplad gps-spårning.

Batteriet Li Ion, är den dyra delen. Tror att det går loss på 15 kkr. Men det drar man lätt upp och bär med sig in för laddning. Är dock osäker på om larm och gps-spårning fungerar utan huvudbatteriet, så jag laddar i regel med batteriet kvar i moppen.
https://www.aliexpress.com/i/33027704556.html
Visa bilaga 559245

Enligt broschyren ska moppen gå upp mot 10 mil i eco-läge, vilket betyder i mitt fall ca 3-4 mil. Laddar 1-2 ggr i veckan. Jag kör sträckor mellan 0,5 - 4 km, så det är ganska korta sträckor med mycket start/stopp.

El-moppe rekommenderas starkt, även om jag ibland längtar efter 80-talets doft av avgaser från tvåtakts-soppa i Dakota-tanken.

Edit: bilder är kul.

Menar du att den verkliga räckvidden är 3-4 mot uppgivna 10? Typ som Kinesiska Lumen eller?

Hur är det med vessla då? Och alla dessa retroinspirerade kinamoppar? De är ju ganska billiga i inköp. Så även om kvaliteten inte är den bästa så är det väl inte uteslutet att det blir lite ekonomi i det hela.

Jag har själv tänkt i de banorna men vill inte ”stötta” det, helt enkelt. Det bär emot när det är uppenbar engångs-design på grejer. 😉
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Jag var förbi en butik i em och i princip var det enbart Vespa och Piaggio Liberty som jag kunde sitta bra på, och det var inte bara lite bättre utan en dryg decimeter över att jobba med…. Det är ju trevligt om knäna kommer in bakom kåpan, om man säger så.

Yadea gick också men kändes väldigt liten. Skall provköra en.



Menar du att den verkliga räckvidden är 3-4 mot uppgivna 10? Typ som Kinesiska Lumen eller?



Jag har själv tänkt i de banorna men vill inte ”stötta” det, helt enkelt. Det bär emot när det är uppenbar engångs-design på grejer. 😉
Nja, alltså NIU har bra räckvidd. Men alla mopeder jämförs ju med lugn körning i lågeffektläge. Jag kör högeffekt och gas-broms ganska mycket ”av eller på” och har en del kuperat, så jag laddar när jag kört 3-4 mil. Men jag går i princip aldrig under 30-35% av batteriladdning. Så det är ju en av de bättre räckvidderna m moped. Jag skulle nog däremot inte köpa en elmoped med angiven räckvidd 5-6 mil.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Ursäkta dålig bild. Jag såg den här utanför affären igår, tror det är en 45-moppe med eldrift. Riktigt fräsig såg den ut. Nätt som en cykel.
 

Bilagor

  • 63730640-4B01-48A5-B633-7A19E805870F.jpeg
    63730640-4B01-48A5-B633-7A19E805870F.jpeg
    1.1 MB · Besök: 36
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Vad köper folk (pappor antar jag) till sina döttrar i mopedväg nuförtiden? Elmoppe känns ju rimligt, men kanske dyrt?

Cake är nog kvalité och bra men såg ju minst sagt speciell ut 🙃

När jag åkte moppe (lagligt) körde man mt5 eller DT, och det finns väl moderna crossmoppar nu men gissar att hon vill ha ett lättare för enbart transport.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Vad köper folk (pappor antar jag) till sina döttrar i mopedväg nuförtiden? Elmoppe känns ju rimligt, men kanske dyrt?

Cake är nog kvalité och bra men såg ju minst sagt speciell ut 🙃

När jag åkte moppe (lagligt) körde man mt5 eller DT, och det finns väl moderna crossmoppar nu men gissar att hon vill ha ett lättare för enbart transport.
Det enklaste är väl att fråga vad hon vill ha?

En spaning från byn är annars att vespor verkar vanligt.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Vad köper folk (pappor antar jag) till sina döttrar i mopedväg nuförtiden? Elmoppe känns ju rimligt, men kanske dyrt?

Cake är nog kvalité och bra men såg ju minst sagt speciell ut 🙃

När jag åkte moppe (lagligt) körde man mt5 eller DT, och det finns väl moderna crossmoppar nu men gissar att hon vill ha ett lättare för enbart transport.
En äldre Honda x8r, går billigt, är säkrare än snittet sett till ram och bromsar.
 
OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?
Det enklaste är väl att fråga vad hon vill ha?

En spaning från byn är annars att vespor verkar vanligt.

Absolut, men svaret kommer ju då vara: en moped och kanske en vespa? Mer specifikt än så kommer jag inte få, sen är det jag som får skruva om jag köper något skit. Så jag behöver ju göra lite research innan det är dags.

Skulle hon säga att hon vill ha en trimmad MT5 skulle jag bli glad pga. ett sunt intresse för teknik men så blir det nog inte :ROFLMAO:
 
Tillbaka
Topp