Kneecap
Aktiv medlem
[OT] Någon som har ett recept på gulasch, som det smakar i Tjeckien
Jimel sa:Ska kumminen vara hel eller ska man mortla den?
Tjena!
Vad står det i receptet? ;)
Jimel sa:Ska kumminen vara hel eller ska man mortla den?
Kneecap sa:Jimel sa:Ska kumminen vara hel eller ska man mortla den?
Tjena!
Vad står det i receptet? ;)
Jimel sa:Snart dags att smaka ?
Oh! Då ska jag steka i talg när jag gör nästa gulasch och nästa paprikash.ooms sa:Hehe, tänk på att "cooking fat" i Ungern ofta innebär ister. Det lär ju också göra sitt för smaken.
ooms sa:Hehe, tänk på att "cooking fat" i Ungern ofta innebär ister. Det lär ju också göra sitt för smaken.
gabbeon sa:Lagar ni "gulasch" inomhus? Hur gör man med elden då?
Det kan väl även betyda späck (lite hårdare än ister) från gris?ooms sa:Hehe, tänk på att "cooking fat" i Ungern ofta innebär ister. Det lär ju också göra sitt för smaken.
Mycket möjligt. Det jag såg i mängder i saluhallarna i Budapest var dock främst isterstockar (de istersjok i vilka grisarnas njurar ligger inbäddade i bukhålan), som mycket riktigt är lite mjukare än späck. Men både ock verkar vara gångbart för matlagning:rln sa:Det kan väl även betyda späck (lite hårdare än ister) från gris?ooms sa:Hehe, tänk på att "cooking fat" i Ungern ofta innebär ister. Det lär ju också göra sitt för smaken.
ooms sa:Mycket möjligt. Det jag såg i mängder i saluhallarna i Budapest var dock främst isterstockar (de istersjok i vilka grisarnas njurar ligger inbäddade i bukhålan), som mycket riktigt är lite mjukare än späck. Men både ock verkar vara gångbart för matlagning:rln sa:Det kan väl även betyda späck (lite hårdare än ister) från gris?ooms sa:Hehe, tänk på att "cooking fat" i Ungern ofta innebär ister. Det lär ju också göra sitt för smaken.
https://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/gris/spack/
Elhojtok sa:Det här receptet fick jag när jag köpte paprikapulver i Budapest 2014.
wukkaN sa:Blev nyfiken på vad gulyaskrem var för något så googlade och såg att man kan köpa det på ebay (!). Verkar vara paprika, tomat och lök som görs till någon paste. Nån som vågar köpa och prova?
https://www.ebay.com/itm/Goulash-Cr...noa=0&pg=2047675&_trksid=p2047675.c100623.m-1
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske en liten trådkapning, men jag gjorde
> några stentroll i helgen.
det var väl ett jävla tjat. jag vet hur fantastisk du och många andra tycker att stentroll är, men nu var min fråga inte vilket stentroll som är det bästa, utan om någon hade något bra recept på gulasch.
Så, vilket recept ska man köra efter, nån som har provat lite olika och hittat en favorit?
True dat!!Jag är väl "lite" partisk, men anser att receptet jag la upp fortfarande är bäst.
Hittade Gulyáskrém och finpaprika på Matvärlden i veddesta idag. Shit va grejor det finns där.
Visa bilaga 449240
Skriv receptet!
Nu är ju inte min nån specifik gulasch. Jag glömmer alltid av mina recept med.Skriv receptet!
Återvänder alltid till den här tråden på hösten för att kolla potentiella recept.
Du behöver väl ha i kummin också...Nu är ju inte min nån specifik gulasch. Jag glömmer alltid av mina recept med.
Men idag var det ungefär.
Start 0700,
Fräs nötköttsbitar i olja.
Fräs några lökar, med lite chili och 2 paprika i smör.
Hacka 4tomater grovt.
Blanda i crockpoten med paprikapulver liten skvätt vatten och kalvfond.
Koka på låg i crocken i 8-9h. Tärna i några potatisar, en paprika till, mejram och låt stå en timme till.
Servera med matyohhurt toppad med gremolata av alla saker :)
Jag kör tryckkokare så för mej är Gulasch snabbmat.Nu är ju inte min nån specifik gulasch. Jag glömmer alltid av mina recept med.
Men idag var det ungefär.
Start 0700,
Fräs nötköttsbitar i olja.
Fräs några lökar, med lite chili och 2 paprika i smör.
Hacka 4tomater grovt.
Blanda i crockpoten med paprikapulver liten skvätt vatten och kalvfond.
Koka på låg i crocken i 8-9h. Tärna i några potatisar, en paprika till, mejram och låt stå en timme till.
Servera med matyohhurt toppad med gremolata av alla saker :)
Stämmer, hade i en liten nypa.Du behöver väl ha i kummin också...