[OT] Norrskenstråden

kais01

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
hoppas jag inte missat något, men tror det saknas en dedicerad norrskenstråd på happy. tänkte man här kunde posta prognoser när det är på g, och kanske bilder;)

upplevelsen av färger är ju sällsam bara den, men enligt mig det häftigaste är de snabba småskiftningarna i intensitet som rör sig över himlen med liknande hastighet som stjärnfall. man får en väldigt konkret känsla hur vi rusar fram i rymden! mycket svårfångat på video, man bör absolut vara på plats. så är det fina förhållanden med stor del av himlen täckt är är det definitivt värt att åka ut från stadslandskapet några mil och ta del av detta extraordinära.

om ni vill uppleva norrsken är det gynnsamt just ikväll, dels är vi inne i några goda norrskensvintrar i en cykel (alltså ändå lite on topic!) på 11 år, dels var det en stor eruption på solen häromdagen som beräknas maxa i natt och morgon natt. det uppges vara 90 procent sannolikhet i hela landet. rapporter kommer nu vid 18 nått så långt söderut som uppsala och örebro.

så en flygande start på tråden. ut med er nu ikväll!

en bra prognoslänk...

.
ED27D05F-1567-4F74-B79E-982CAE5B574D.jpeg

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Noobfråga: finns det bara på nätterna, eller finns det dygnet runt men syns bara på nätterna?
Stjärnklart som aldrig förr och 20 kalla ute men inte ser jag något norrsken nu inte, och ändå så bor jag på rätt sida Ljusnan...

BFS

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Noobfråga: finns det bara på nätterna, eller finns det dygnet runt men syns bara på nätterna?
Stjärnklart som aldrig förr och 20 kalla ute men inte ser jag något norrsken nu inte, och ändå så bor jag på rätt sida Ljusnan...
Torde finnas dygnet runt (tror inte solen tänker på oss alltför mycket). Har sett norrsken i nästan dagsljus, mot en skymmande himmel. Det såg ut som ett konstigt moln. Tog några sekunder att fatta vad det var (för det fanns även lite moln, som inte betedde sig på samma sätt).

kais01

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
det kan finnas närsom på dygn eller årstid men syns bara i mörker. odentligt mörker. inom städer är det vanligen inte tillräckligt mörkt.

ska det synas ner till ljusnan och längre söderut krävs dessutom en extra kraftig eruption på solen, händer bara några gånger per säsong. sen måste det råka vara klart väder när man skall titta, svårfångat senaste tiden.

även en bra natt kan det hända att det syns bara någon halvtimma.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Fäjk njos! Alla vet ju att jorden är platt och alla förklaringar till de s.k. norrskenen bygger på att jorden är rund. Kan därmed omöjligen existera. Är också konsistent med att jag aldrig sett något norrsken.

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Jag har sett det många gånger, väldigt nice. Men numera kan man ju titta på youtube osv.

Men såklart, det är en väldigt speciell känsla med mkt snö & kallt & vildmark & stjärnklart i N Sverige, det är värt mkt att för att uppleva det - helst under flera veckor mitt i vintern ...

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Jaha, dip fäjk-videås på jotjobän. Inget att lita på. Nä, nä, alla som läst skapelseberättelsen i bibeln vet att det inte står något om norrsken där. Så, då finns det inte.

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Typiskt, nu bara -17 och molnen börjar dra in. Jaja, vad är väl en bal på slottet…

Bsk

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Jag har sett norrsken även under norrländska sensommarkvällar. Men då får det inte vara ströljus runt och det är lätt att missa.

Här i Skellefteå har vi redan haft ett par kvällar med norrsken. Slutet på oktober så det ut så här. Fotat i ett bostadskvarter i stan.

Bilagor

• IMG_20221028_191920.jpg
    IMG_20221028_191920.jpg
    615 KB · Besök: 33

Laan84

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Det är väl en sak jag saknar från tiden i Luleå.. kunde se norrsken från min balkong flera gånger varje vinter. Men bäst är upplevelsen helt klart ute på fjället, då är det så nära övernaturligt som man kan komma..

BFS

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Det är väl en sak jag saknar från tiden i Luleå.. kunde se norrsken från min balkong flera gånger varje vinter. Men bäst är upplevelsen helt klart ute på fjället, då är det så nära övernaturligt som man kan komma..
Man blir lätt bortskämd. Men, bättre att ha fått uppleva det (och nästan ta det för givet) nån gång iaf. :)

hm

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Träffade en indier förra året nere på isen här i sthlm . Han va helt till sig , första gången han sett is och snö . Och detta fantastiska norrsken han skådat kvällen innan gjorde han nästan i byxorna av ..
Då fick jag nästan skämmas som bott här i 50 år och aldrig sett det :)

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Träffade en indier förra året nere på isen här i sthlm . Han va helt till sig , första gången han sett is och snö . Och detta fantastiska norrsken han skådat kvällen innan gjorde han nästan i byxorna av ..
Då fick jag nästan skämmas som bott här i 50 år och aldrig sett det :)
Is och snö? ;)

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Kanske inte så dumt. Man kan ju ta med alla sovsäckar och liggunderlag man har, och köra till kyrkogården eller återvinningsanläggningen och campa där ! En säck ved. Om det inte är för kyligt såklart.

Domestique

Aktiv medlem
[OT] Norrskenstråden
Hur gör man för att besöka marknaden i Jokkmokk ? Finns ju ingenstans att bo, skulle vilja åka dit någongång ...
Man får vara på tå när hotellen, vandrarhemmet och campingen släpper rummen inför nästa marknad, eller gå med i relaterade jokkmokksgrupper på facebook - det är många locals som hyr ut boenden och många annonserar rätt sent. Marknadskontoret förmedlar sovplatser i gympasal också. Jokkmokks marknad är en upplevelse som jag kan rekommendera.

Topp