[OT] Nya långfärdsskridskor.

Frankster

Ny medlem
Dags att köpa utrustning. Har åkt en del men anser att jag ändå är rätt grön. Är av åsikten när det gäller det mesta att jag hellre lägger till nån hundring när man ändå ska köpa saker som ska vara länge än att snåla och ångra sig efter nån vecka.
Efter lite läsande tror jag att jag fastnat på skyllermark röd. Tänkte att den där sidledsinställningen kanske är bra när man ändå ska köpa nåt. Även Pikmakarn svart verkar ha den möjligheten.

Någon med erfarenhet och åsikt om Pikmakarn svart vs Skyllermarks röd?

Har storlek 41-42 på pjäxorna, är 173 lång och tänkte sikta på något runt 45cm skena. låter det rimligt?

Angående pjäxor, vandringskänga-stil eller sån "sportigare" modell? testade en Lundhags tour skate? och jämförde med en Alpina Traverse. upplevde att Alpinan var som natt och dag bekvämare. Är det nån skillnad på stabilitet i dom olika alternativen? för och nackdelar?

Letat en hel del men det är hyfsat begränsat med info att hitta tycker jag.

Tacksam för svar! Trevlig helg!

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Skyllermarks röda är väldigt trevliga att åka på tycker jag. Har nästan identiska proportioner med dig och kör på 42 cm med bc-bindning. Fördelen med bc-bindning är väl att pjäxorna är smidigare att gå med samt att man kan använda dem till tur skidorna med.

Stuvarn

Aktiv medlem
Har haft Skyllermarks röda men tyckte dom var lite mer "oroliga" på isen än mina nya Zandstra Track som jag har nu! Kan ju bero på dålig teknik.....
Har Lundhags kängor stl 46 och stl 48cm XL på skridskorna!

Bilagor

• IMGP7665.JPG
    IMGP7665.JPG
    128.9 KB · Besök: 325

Sarvi

Aktiv medlem
Stuvarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Har haft Skyllermarks röda men tyckte dom var
> lite mer "oroliga" på isen än mina nya Zandstra
> Track som jag har nu! Kan ju bero på dålig
> teknik.....
> Har Lundhags kängor stl 46 och stl 48cm XL på
> skridskorna!

Skyllermarks röda kommer med 30 m radie på skenan, Zandstra har 35 m radie vill jag minnas. Jag slipade om radien på mina Zandstra Blade till 25 m. Mycket livligare på isen (eller oroligare, om man så vill). :)

Frankster

Ny medlem
Ah okej. Så en skridsko med större radie blir stadigare? Det kan ju va tacksamt för en nybörjare. Sen är ju frågan när det är "lagom". :)
Ett par Lundhags jag testat hade 28, skyllermarks har då tydligen 30, och zandstra 35.

Vad händer tex om man tar en kortare skridsko som många verkar tala för nu, och en lite större radie?

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
Jag är ingen expert, men åker lite.

Ett skäl till att ha en kort skridsko är att det är lättare att ta översteg. Det klarar jag tyvärr inte av, jag är en väldigt oteknisk åkare.

Skyllermarks röda är korta delvis pga av att den har en större uppslipning i nosen. På denna sida, http://www.seatosummit.se/Skyllermarks-Roda.htm, syns det tydligt. Dom kallar det "kapad spets".

Tillverkarna har också lite olika sätt att mäta längden på skridskon. Lundhags mäter (eller gjorde det i varje fall tidigare) helt på ovansidan av skridskon, på fotplattan. Zandstra en bit ned, jag tror ungefär där skenan är fäst i ovandelen. Det trasslar till det om man jämför olika fabrikat. Dessutom kan ju Skyllermark röd ha en lång skena, även om den på pappret är kort, pga av dess uppslipning.

Jag hade för många år sedan 55 cm långa Lundhags skridskor. Jag tyckte dom var väldigt trögsvängda, det var problematiskt när gruppen svängde in i alla småvikar. Men problemet försvann när jag bytte till 50 cm långa skridskor. Skenan var kortare, och har förmodligen också kortare radie, och var klart mera lättsvängda. Men i början upplevde jag dom som oroliga. Det försvann efterhand.

Så det behöver inte vara en fördel att ha långa skridskor, med lång radie. Men det beror mycket på teknik och kroppslängd.

Dom verkliga långfärdsskridsko experterna finns på Utsidan.se, så ställer du din fråga där kommer du säkert att få mer uttömmande svar.

Hoppas att jag bidrog med lite.

Frankster

Ny medlem
Absolut. Allt info är hemåt! Ja, jag fick tips om utsidan.se av en bekant. Men trots att flera hundra läst inlägget kommer inga svar :D

Rock

Aktiv medlem
Röda 42or blir nog svårt att hitta i år. Röda överhuvudtaget.

Vad gäller radien så är det ju en smal sak att få den ändrad där du köper dina skridskor.

Frankster

Ny medlem
42Hz skrev:
> OT!

Ska du testa sköta dig själv lilla gumman, så får vi prata ifred? Det är väl inte så farligt om jag frågar om skridskor mitt i vintern? Det är ju inte första gången folk pratat om det här. Även om det är ett cykelforum och du verkar va den enda som piper om det.Jag är tacksam för att hyggligt folk hjälper mig med en par frågor som jag inte hittat svar på.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Är det OT så är det OT. Lägg till det i rubriken. Gör du rätt så är det inget problem. Gör du fel tummar du på möjligheten att få diskutera annat än cykel. Klart onödigt.

Frankster

Ny medlem
Hasse#7 skrev:
> Är det OT så är det OT. Lägg till det i
> rubriken. Gör du rätt så är det inget problem.
> Gör du fel tummar du på möjligheten att få
> diskutera annat än cykel. Klart onödigt.

Det däremot kunde jag ha gjort. ;)

Rippa

Ny medlem
Hej!

Är man ny eller halvny på skridskoåkning så tycker jag att pjäxan och dess passform och dess stabilitet ska vara ledande. Bekväm och framförallt stabil i fotleden i sidled är nyckelord. Ju mer du åker desto mindre stabil pjäxa vill du (oftast) ha. Men det tar några års åkning innan man kommer dit. Tyvärr är det så med pjäxor att de kan kännas sköna i butiken men ändra karaktär efter några timmars åkning. Det är lite som med cykelsadlar - svårt att testa i butik. Jag skulle, utan att ha testat båda, tro att Lundhagspjäxan är stabilare. Jag har kört en tidigare variant av Alpinan och den upplevde jag som lite mjuk på fel ställen just efter några timmars åkning. Men det han ha ändrats förstås.

Fördelen med en pjäxa som är stabil upp över fotleden är att man orkar åka längre utan perfekt teknik. Man kan "fuska" lite genom att hänga lite på pjäxans sidokanter i skären. Detta kan även vara skönt när man börjar bli trött.

Nackdelen är då att en pjäxa som är för stabil högt upp hämmar en "korrekt" och lite ledigare skridskoteknik på framförallt fina isar. Men då snackar vi finlir på nördnivå, och inget som egentligen spelar någon roll om man bara vill ut och åka några helger per vinter.

Kortare skridskor, eller framförallt, kortare förskepp tycker jag har att göra med åkstilen snarare än förmågan att svänga med översteg. Man kan åka långfärdsskridskor ett helt liv utan att behöva svänga med översteg. Det är inte rundbana vi åker på.

Den stora fördelen, tycker jag, är att det är lättare att återföra benet/foten efter avslutat skär. Utan att skridskospetsen tar i isen. Med längre skridskor behöver man lyfta benet lite högre.

Men även det här är tekniknörderi på en nivå som inte spelar så stor roll för de flesta.

Man kan se lite vad jag menar med återhämtning efter skär i den här videon (framför allt från ca 1.40min):

Här åker jag med lite "för långa" skridskor och får tänka på att inte doppa spetsen i isen då benet går från skär till återhämtning. Vore skönare med kortare förskepp helt enkelt.

hm

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
> Bra! Skall egentligen omges av klammer. Men nu är
> det i alla fall tydligt. Tack!

På vilket sätt var det otydligt innan :)

Rock

Aktiv medlem
Frankster skrev:
> Du verkar ha rätt i det med röda skyllermarks.
> Va tror du om pikmakarn svart? Dom är ju också
> inställningsbara i sidled.

Jag tror ingenting egentligen. Jag vet att "faktan" han har på sin hemsida är falsk på flera punkter. Sen kan det ju alltid diskuteras om man ska göra affärer med företag som enbart tar emot kontant betalning och inte har något godkänt kassaregister osv.

tuta

Aktiv medlem
Jag var nog i ungefär samma situation som TS. Medioker åkare som ville ha något roligare.

Jag insåg också att det var omöjligt att läsa sig till vad man skulle köpa. Var också inne på Skyllemarks röd men det slutade med att jag köpte ett par Zandstra NIS av Rock häromdagen. Har hunnit bli några mil på dem. Jämfört med sladdriga kängor och spännen så har det ju varit ett klart lyft. Kanske saknar jag möjligheten till sidoinställning. När jag står på vänsterfoten tenderar hälen att sladda lite men jag hoppas på att det är en vanesak.

Om du inte har planer på att gå mycket så skulle jag påstå att skejtpjäxor är ett bättre alternativ. Då kan du ju dessutom komplettera med ett par skejtskidor. :)

Kanske inte så mycket till hjälp men jag förstår i alla fall din ångest. :-)

42Hz

Aktiv medlem
Frankster skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det OT så är det OT. Lägg till det i
> > rubriken. Gör du rätt så är det inget
> problem.
> > Gör du fel tummar du på möjligheten att få
> > diskutera annat än cykel. Klart onödigt.
>
>
> Det däremot kunde jag ha gjort. ;)

Sorry, trodde inte du var en forum n00b!

eketjall

Ny medlem
Frankster skrev:
> Ah okej. Så en skridsko med större radie blir
> stadigare? Det kan ju va tacksamt för en
> nybörjare. Sen är ju frågan när det är
> "lagom". :)
> Ett par Lundhags jag testat hade 28, skyllermarks
> har då tydligen 30, och zandstra 35.
>
> Vad händer tex om man tar en kortare skridsko som
> många verkar tala för nu, och en lite större
> radie?

Om man tar en kortare skena med större radie så har man väl ett bandyrör?
Kortare är dom och brukar väl vara hel platta på mitten = oändlig radie.

Frankster

Ny medlem
Rock skrev:
> Frankster skrev:
> -----
> > Du verkar ha rätt i det med röda
> skyllermarks.
> > Va tror du om pikmakarn svart? Dom är ju
> också
> > inställningsbara i sidled.
>
> Jag tror ingenting egentligen. Jag vet att
> "faktan" han har på sin hemsida är falsk på
> flera punkter. Sen kan det ju alltid diskuteras om
> man ska göra affärer med företag som enbart tar
> emot kontant betalning och inte har något
> godkänt kassaregister osv.

Mm har lite fått den uppfattningen av det jag läst. :)
Ok, så om man inte får tag i ett par röda, pikmakarn är lite suspekt, vad siktar jag då in mig på? Zandstra blade ville en bekant föreslå.

Stuvarn

Aktiv medlem
Frankster skrev:

> Ok, så om man inte får tag i ett par röda,
> pikmakarn är lite suspekt, vad siktar jag då in
> mig på? Zandstra blade ville en bekant föreslå.

Har oxå haft ett par Zandstra Blade men jag gillar Track bättre! Tyckte dom var lättare + klarade lite snö på isen bättre än Blade!

Sarvi

Aktiv medlem
Siljan Skate är ett alternativ till Skyllermakrs Röd och Pikmakaren. Zandstra har väl inte möjlighet till sidojustering tror jag, kan vara värt att tänka på.

Freeskier

Aktiv medlem
Sarvi skrev:
> Siljan Skate är ett alternativ till Skyllermakrs
> Röd och Pikmakaren. Zandstra har väl inte
> möjlighet till sidojustering tror jag, kan vara
> värt att tänka på.

Hahaha, visst. Kan en få tag på ett par Siljan är det väl bara att slå till. Inte det lättaste, dock.

Skyllermarks röda funkar fint, de är vanliga. Lundhags med BC-bindning har jag skaffat ett par, än så länge är jag nöjd efter ca 100 mil på dom den här säsongen. Hur de håller i längden får vi se, Lundhags har väl en del att bevisa på den punkten...
Jag håller med Rippa i det mesta, med tillägget att översteg är roligt.

Inställning i sidled har jag tidigare trott mig behöva. Sen köpte jag mina Lundhags som inte går att justera och insåg att det inte alls behövs.
Nu undrar jag om inte det bästa är att lära sig åka med centrerade från början för att slippa lära om senare. Finns ingen riktig fördel med att ha sidojusterat egentligen.

ev. randonörd

Aktiv medlem
Det är ingen större skillnad på olika skridskor, men de kan upplevas olika ....

Det som påverkar är :
längden på skenan
bredden på skenan
Hårdheten på skenan
slipkurvan skenan
Höjden på skenan.
Uppslipningen i spetsen.
placeringen på skenan i längsled

Det mesta går att korrigera, oavsett vilken skridsko man väljer

Viktigt att tänka på:
många står för långt bak på skenan, man skall stå mitt på glidytan.
Har man inga allvarliga fel på fötterna så kan man åka med en centrerad bindning, -inte fyttad i sidled.
Köp en skridsko där skenan är ordentligt fixerad i plattan. typ både limmad och klämd eller nitad.
kör med "lös häl"

hm

Aktiv medlem
eketjall skrev:
> Frankster skrev:
> -----
> > Ah okej. Så en skridsko med större radie blir
> > stadigare? Det kan ju va tacksamt för en
> > nybörjare. Sen är ju frågan när det är
> > "lagom". :)
> > Ett par Lundhags jag testat hade 28,
> skyllermarks
> > har då tydligen 30, och zandstra 35.
> >
> > Vad händer tex om man tar en kortare skridsko
> som
> > många verkar tala för nu, och en lite större
> > radie?
>
> Om man tar en kortare skena med större radie så
> har man väl ett bandyrör?
> Kortare är dom och brukar väl vara hel platta
> på mitten = oändlig radie.

Mitt ämne.
Bandyspelare har oftast 6 eller 8 m radie över så stor del av skridskoskenan som möjligt, typ 25cm.

H.

Aktiv medlem
Köpte ett par lundhags t-skate med bc-bindning till frun. Enligt instruktionen ska bindningen monteras längst fram om man kör rottefella. Tycker dock det ser ut som att hon hamnar väldigt långt fram, ska det vara så? 45cm skenor till skostorlek 39.

Freeskier

Aktiv medlem
H. skrev:
> Köpte ett par lundhags t-skate med bc-bindning
> till frun. Enligt instruktionen ska bindningen
> monteras längst fram om man kör rottefella.
> Tycker dock det ser ut som att hon hamnar väldigt
> långt fram, ska det vara så? 45cm skenor till
> skostorlek 39.

Förutom att de nog är en storlek långa så är det rätt. Jag kör 40cm till mina pjäxor i storlek 40.

Freeskier

Aktiv medlem
H. skrev:
> Men om skenorna ny är lite långa borde man väl
> flytta bak fötterna lite?

Det låter ju i och för sig logiskt men det beror nog lite på i hur stora hack bindningen flyttas, men handlar det om en cm eller max 2 så... Generellt sett står de flesta för långt bak på sina skridskor.

Jag står så långt fram jag bara kommer även på mina gamla Skyllermarks Blå som är 46 cm. Flyttade fram från orginalplacering efter råd från instruktören på teknikkurs med Stockholm Speedskaters. Det känns rätt på dom också.

eketjall

Ny medlem
hm skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Frankster skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ah okej. Så en skridsko med större radie
> blir
> > > stadigare? Det kan ju va tacksamt för en
> > > nybörjare. Sen är ju frågan när det är
> > > "lagom". :)
> > > Ett par Lundhags jag testat hade 28,
> > skyllermarks
> > > har då tydligen 30, och zandstra 35.
> > >
> > > Vad händer tex om man tar en kortare
> skridsko
> > som
> > > många verkar tala för nu, och en lite
> större
> > > radie?
> >
> > Om man tar en kortare skena med större radie
> så
> > har man väl ett bandyrör?
> > Kortare är dom och brukar väl vara hel platta
> > på mitten = oändlig radie.
>
> Mitt ämne.
> Bandyspelare har oftast 6 eller 8 m radie över
> så stor del av skridskoskenan som möjligt, typ
> 25cm.

Som synes inte mitt ;-)
Bara för det blev jag ju tvungen att räkna lite. Inte på bandyrör men på långfärdsskridskor.
Skridsko A: 50cm långa, 30m radie => en höjdskillnad på ≈1,04mm över skridskons längd.
Skridsko B: 45cm långa, 35m radie => en höjdskillnad på ≈0,723mm över skridskons längd.
Det är uppenbart att det handlar om små marginaler.

Frankster

Ny medlem
Zandstra N.I.S, blade eller track? Vilken borde man gå på om man valde en av dom?
Vad skiljer dom åt riktigt?
Är dom något att ha?

Fredrik S

Aktiv medlem
eketjall skrev:

> Som synes inte mitt ;-)
> Bara för det blev jag ju tvungen att räkna lite.
> Inte på bandyrör men på långfärdsskridskor.
> Skridsko A: 50cm långa, 30m radie => en
> höjdskillnad på ≈1,04mm över skridskons
> längd.
> Skridsko B: 45cm långa, 35m radie => en
> höjdskillnad på ≈0,723mm över skridskons
> längd.
> Det är uppenbart att det handlar om små
> marginaler.

En höjdskillnad på 0,3 mm låter kanske inte så mycket men det är det, i detta sammanhanget.

På hockeyskridskor brukar man räkna med att iskontakten ökar med 2 mm för varje fot man går upp i åkradie. Jag vet inte om den kurvan är linjär eller inte, men om den är det så skulle det innebära att skillnaden i iskontakt mellan 30m och 35m är runt 32mm. En ganska betydande skillnad alltså.

Rock

Aktiv medlem
Frankster skrev:
> Zandstra N.I.S, blade eller track? Vilken borde
> man gå på om man valde en av dom?
> Vad skiljer dom åt riktigt?
> Är dom något att ha?

Nis och Blade är samma lika men på Bladen fungerar alla profilbindningar. NIS bara till bindningar med NIS-infästning. NIS-systemet blir lättare då även bindningen väger något mindre, om man kör skate. Dom har samma profil, samma slipning av skenan(35meters radie) men NIS-nosen är något mer trubbig vilket ger en totallängd som är ca 1cm kortare än Blade.

En NIS i 43cm väger 335gram och en Blade utan monteringssats väger 353gram.

BLADEnis1.jpg

BLADEnis2.jpg

Track har en klassisk T-profil. Samma skena med exakt samma höjd och slipning som de två andra. Hade ingen 43a att kontrollväga just nu. Kanske om en liten stund om Posten behagar att göra sitt jobb.

eketjall

Ny medlem
Fredrik S skrev:
> eketjall skrev:
> -----
>
> > Som synes inte mitt ;-)
> > Bara för det blev jag ju tvungen att räkna
> lite.
> > Inte på bandyrör men på
> långfärdsskridskor.
> > Skridsko A: 50cm långa, 30m radie => en
> > höjdskillnad på ≈1,04mm över skridskons
> > längd.
> > Skridsko B: 45cm långa, 35m radie => en
> > höjdskillnad på ≈0,723mm över skridskons
> > längd.
> > Det är uppenbart att det handlar om små
> > marginaler.
>
> En höjdskillnad på 0,3 mm låter kanske inte så
> mycket men det är det, i detta sammanhanget.
>
> På hockeyskridskor brukar man räkna med att
> iskontakten ökar med 2 mm för varje fot man går
> upp i åkradie. Jag vet inte om den kurvan är
> linjär eller inte, men om den är det så skulle
> det innebära att skillnaden i iskontakt mellan
> 30m och 35m är runt 32mm. En ganska betydande
> skillnad alltså.

Då måste man ju räkna med hur mycket skenan skär ner i isen. Det är inget som står i geometriformelsamlingen ;-)

Road_Runner

Aktiv medlem
Och blir trött på alla olika standarder köpte nya pjäxor stod nnn kompatibla tydligen hade man nnn Bc inte kompatibla, tänkte dags att köpa nya skridskor med bindning som passar, och nu hittar jag inga pikmakarn Bc Oac nis, Lundhags dominator nnn nis blääh
Men blir och besöka pikmakarn då deras skridsko verkar bra o se om man kan byta bindning.

hm

Aktiv medlem
eketjall skrev:
> hm skrev:
> -----
> > eketjall skrev:
> >
>
> > -----
> > > Frankster skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ah okej. Så en skridsko med större radie
> > blir
> > > > stadigare? Det kan ju va tacksamt för en
> > > > nybörjare. Sen är ju frågan när det är
> > > > "lagom". :)
> > > > Ett par Lundhags jag testat hade 28,
> > > skyllermarks
> > > > har då tydligen 30, och zandstra 35.
> > > >
> > > > Vad händer tex om man tar en kortare
> > skridsko
> > > som
> > > > många verkar tala för nu, och en lite
> > större
> > > > radie?
> > >
> > > Om man tar en kortare skena med större radie
> > så
> > > har man väl ett bandyrör?
> > > Kortare är dom och brukar väl vara hel
> platta
> > > på mitten = oändlig radie.
> >
> > Mitt ämne.
> > Bandyspelare har oftast 6 eller 8 m radie över
> > så stor del av skridskoskenan som möjligt,
> typ
> > 25cm.
>
> Som synes inte mitt ;-)
> Bara för det blev jag ju tvungen att räkna lite.
> Inte på bandyrör men på långfärdsskridskor.
> Skridsko A: 50cm långa, 30m radie => en
> höjdskillnad på ≈1,04mm över skridskons
> längd.
> Skridsko B: 45cm långa, 35m radie => en
> höjdskillnad på ≈0,723mm över skridskons
> längd.
> Det är uppenbart att det handlar om små
> marginaler.

Skillnaden på bandyslipningar gör att kortare radie gör en mer snabbsvängd skridsko och kortare skär. Typ ger bättre ax, sämre toppfart /högre "kadens". Lite som att välja utväxling på cykeln.

Tror nog det inte heller det känns så stor skillnad på 30 eller 35m?

Freeskier

Aktiv medlem
> Tror nog det inte heller det känns så stor
> skillnad på 30 eller 35m?

Mer än en skulle kunna tro! Mina Lundhags var 28 från fabrik. Åkte 3km eller nåt på Östermalms IP innan jag lämnade in och slipade om till 25m som mina andra skridskor är. Det är som natt och dag! (men kräver förstås lite teknik för att känna skillnaden)

En intressant detalj i det är att jag har lättare att åka på LÄNGRE skär med den kortare radien, då jag kan "hänga" längre på skäret när skridskon svänger.

Road_Runner

Aktiv medlem
Hmm pratade med pikmakarna som tyckte att jag lika bra kunde ta 43 istället för 48 på skridsko .
Vad kan man märka av att åka på kortare skridskor ? Instabilitet lägre hastighet nervösare ? Har storlek 43 i skor.

Topp