[OT] Nya långfärdsskridskor.

Freeskier

Aktiv medlem
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm pratade med pikmakarna som tyckte att jag lika
> bra kunde ta 43 istället för 48 på skridsko .
> Vad kan man märka av att åka på kortare
> skridskor ? Instabilitet lägre hastighet
> nervösare ? Har storlek 43 i skor.

Det tycker jag också. Se i den andra tråden här, där diskuteras det också skridskolängd.
Lättare att åka ekonomiskt med bra teknik, lättare att göra översteg om skridskorna är korta.
Här är en bild som rätt tydligt visar hur jag står på skridskorna, 40cm och pjäxstorlek 40:
Skridskolngd.jpg

Foto: Jens Österlund

Frankster

Ny medlem
Efter en par dagars forskande och läsande har jag blivit lite klokare men fortfarande inte riktigt säker på vad jag ska köpa. Skyllermarks röda var slut, pikmakarn känns lite tvivelaktigt på något sätt och Lundhags fastnade jag inte riktigt för, vet inte riktigt varför ens. Kanske borde ge dom en chans till? Just nu ser det ut som jag kommer att åka och kika på ett par Zandstra Blade. Hyfsat pris, vridstyva och stadiga. Har inte läst något direkt tokigt om dom. Det enda skulle väl vara att radien då kanske är i största laget om man jämför med andra. Borde man göra något åt det? Eller märker jag ingen skillnad?
Låter det som ett vettigt val?

Muntis

Aktiv medlem
Kapar tråden lite. Jag har ett par zandstra track och gillar dessa över lag. Dock tycker jag att "nosen" är för lång. Är det någon som vet om det skulle vara görbart att kapa den och slipa om den lite så att den blir smidigare? Finns det några faror med ett dylikt projekt?

Arnesson

Medlem
Mycket prat om modeller och känsla. Men går det fortare med en finare/dyrare modell?

Jag har ett par Zandstra Tango och har inga direkta erfarenheter av andra modeller.

Freeskier

Aktiv medlem
@Frankster: Zandstra blir nog jättebra. Många åker på dom! Radien fixas lätt om du vill det. Alviks cykel, Slipkliniken m.fl. ordnar den saken.

Muntis skrev:
> Kapar tråden lite. Jag har ett par zandstra track
> och gillar dessa över lag. Dock tycker jag att
> "nosen" är för lång. Är det någon som vet om
> det skulle vara görbart att kapa den och slipa om
> den lite så att den blir smidigare? Finns det
> några faror med ett dylikt projekt?

Det borde gå. Jag har sett dylika modifieringar på andra modeller. Faran är att sabba härdningen i skenan om den blir för varm. Annars är det nog lugnt.

Arnesson skrev:
> Mycket prat om modeller och känsla. Men går det
> fortare med en finare/dyrare modell?
>
> Jag har ett par Zandstra Tango och har inga
> direkta erfarenheter av andra modeller.

Ungefär som med nya hjul på cykeln eller liknande. Visst gör det skillnad, men teknik och styrka hos motorn är viktigare... Och ju starkare och bättre åkaren är desto större skillnad känner hen.

ev. randonörd

Aktiv medlem
Det är många som slipar upp spetsen för att få en kortare och smidigare skridsko, -det har jag själv gjort.
det går lika fort med billiga gamla skridskor .

Jag kör mest med ett par 25 år gamla Almgrens, ibland på Siljan-skate eller på ett par Lundhags
Är dock sugen på ett par Zandstra NIS.
Man behöver olika skridskor för olika isar om man är nördig...

De gamla är bäst på dåliga isar
Siljan bäst på fina isar
Till Lundhags har jag skatepjäxor, bra när man inte behöver gå .
Zandstra blir bra på fina isar utan promenad och man kan justera fotens placering under turen .

mjo

Medlem
Blev lite nyfiken! Någon som har provat skillnaden mellan en bandyskridsko och långfärdsskridsko i fartskillnad? Är en gammal bandyspelare och skulle vara kul att prova långfärd!

Arnesson

Medlem
> Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket prat om modeller och känsla. Men går
> det
> > fortare med en finare/dyrare modell?
> >
> > Jag har ett par Zandstra Tango och har inga
> > direkta erfarenheter av andra modeller.
>
> Ungefär som med nya hjul på cykeln eller
> liknande. Visst gör det skillnad, men teknik och
> styrka hos motorn är viktigare... Och ju starkare
> och bättre åkaren är desto större skillnad
> känner hen.

Ok, låter som jag bara slipa upp mina och fortsätta träna :)

Freeskier

Aktiv medlem
mjo skrev:
> Blev lite nyfiken! Någon som har provat
> skillnaden mellan en bandyskridsko och
> långfärdsskridsko i fartskillnad? Är en gammal
> bandyspelare och skulle vara kul att prova
> långfärd!

Det går knappt att jämföra. Långfärdsskridskor är nog närmare hastighetsrör än bandyrören. Men du kommer ha mycket glädje av bandyspelandet, bara en sån sak som att kunna åka översteg åt båda håll!
Inte ovanligt att åka >20 km/h hela dagar på hygglig is.

Här är ett gps-spår som visar hastighet från i söndags. 102 km långt, 2 personer. Första biten från Kungsängen till den västligaste vändpunkten var det jobbig motvind och jobbig is. Å så hade jag 105km i benen sen dagen innan....
Frdsprhastighet.PNG

Senast ändrad:

freber

Aktiv medlem
Har bara positivt att säga om siljan skate
Fantastiska
Har extrautrustat dem med en gummistropp för snabbare återklapp
Kör med salomon skate pjäxor
Inte pilot bindning dock

F

hm

Aktiv medlem
mjo skrev:
> Blev lite nyfiken! Någon som har provat
> skillnaden mellan en bandyskridsko och
> långfärdsskridsko i fartskillnad? Är en gammal
> bandyspelare och skulle vara kul att prova
> långfärd!

Jag har gjort det men bara på en bandyplan och med långfärdsskridskor med vingliga skidpjäxor med löshäl mot bandyrören.
Där gick bandyrören något snabbare men det skiljde inte mycket. Kom upp i 43km/h eller nå sånt har jag för mig.
It's not about the bike.
Något sjukare att dom snittar 50km/h på 10000m skridsko
Än att dom kör 50km på 1 timme på cykel.

Frankster

Ny medlem
Det får bli ett par Zandstra Blade 43 cm. Och ett par stabila pjäxor får jag pröva mig fram till på plats. Borde jag slipa om radien till typ 28-30 när jag ändå är där på plats? Eller ska jag åka på 35? Har det nån nackdel? Dom flesta verkar ju ligga lite lägre.

Appel

Aktiv medlem
Det här med lång eller trubbig spets är intressant. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med för lång spets. Vissa säger att "den klättrar" bättre i skravelis. Men jag tycker inte att det är någon skillnad där. Den stora fördelen med kort, trubbig spets är när man kryper ner i aerodynamisk åkstil och avslutar skäret i en cirkelform bakåt. När man sen påbörjar skäret är en lång spetsig spets väldigt mycket i vägen och det är lätt att fastna i isen med spetsen om man slarvar.

Jag är väldigt nöjd med mina korta, röda.

Arnesson

Medlem
Några som ska köra Vikingarännet?
Jag är sugen men min fru fyller 30 dagen innan och starten är 08.00... så blir nog inget i år :-)

Jag körde senast det gick tyckte det var kul och en lagom tävlingstid. Kul med lite löpsträckor också.

Jensen

Aktiv medlem
har sen ett år tillbaka ett par raps f1 thor, sjukt nöjd med dem, har slipat om dem så de har en mjukare böj längst fram för att passa svensk naturis (läs icke skridskobana), prövade innan med trubbig spets, men tyckte den skar fast i dålig is, men kan ju handla om teknik. håller skärpan väldigt bra. har 43 i skor, kanske 4 cm skridsko framför bindningen, om ens det, inget bakom.
http://www.enklaresport.se/sv/ice-skatesskridskor/skenorblades/f1-thor-skenor.html

Mikva

Aktiv medlem
Arnesson skrev:
> Några som ska köra Vikingarännet?
> + min fru fyller 30 dagen innan

Jag är anmäld i år igen, liksom de två föregående åren. Motionsklassen utan stavar.

Själv firade jag 30års-dagen ute på isen deltagandes i SSSK Iskunskapskurs.

Freeskier

Aktiv medlem
Mikva skrev:
> @Freeskier - du var möjligen inte på Östermalms
> IP och snurrade ikväll?

Hehe, jo. Körde en nybörjarkurs. Kom direkt från 9 mil på Mälaren med klubben...
Avslöjad på kläderna?

Fyllde år i söndags? Grattis på födelsedagen och märket i så fall! Vi behöver fler ungdomar i klubben!

Road_Runner

Aktiv medlem
Road_Runner skrev:
> Jag ger upp lämnar tillvals mina x6 och köper Bc
> känga tråkigt

Eller inte nu hittade jag zandstra nis, stål rc60 samma som i zandstars andra skridskor visserligen radie 35 jämfört med andra 27-28.
Men kan vara värt att kolla upp.

Cyklot B

Aktiv medlem
Frankster skrev:
> Borde jag slipa om radien till typ 28-30 när jag ändå är där på plats?
> Eller ska jag åka på 35? Har det nån nackdel? Dom flesta verkar ju ligga lite lägre.

Det beror mest på vad du ska ha skridskorna till och hur tekniskt driven du är, eller tänker bli.

Om du ska ägna dig åt promenadåkning, som pensionärer typ, i måttligt tempo och med rudimentär teknik, eller turåkning med matsäck, tjocka kläder och tung packning, så är en längre radie bättre eftersom den ger mer stabilitet och du får en lugnare skridsko. Då kan du som de flesta ha över 30 i radie.

Men om du tänkt åka fort och ägna dig åt seriös träning, är en kortare radie mellan 25 och 30 bättre. Då kan du åka mer aktivt, men du får också en oroligare skridsko, som är känsligare för ojämn is och du behöver bättre styrka, balans och stabilitet i foten. Du kan med kortare radie träna upp en teknik där du kan åka på ytterskär och svänga in med frånskjutsfoten, så att du får bättre fart. Åkningen blir roligare då. (Det där med översteg är inte så noga om du inte tänkt åka på rundbana på land; duger bara till att impa på polarna. ;) )
Eftersom du behöver bättre stabilitet vid kortare radie, bör du också tänka på skoval. En mer vadderad känga ger sämre stabilitet än en hård skate-pjäxa.

Själv kör jag sedan några år banskridsko, och där är min 22 meters radie standard. Du kan gå ner till 20 för sprint och upp till 25 för lite längre sträckor. På mina långfärdsskridskor har jag 30 meter för tillfället, vilket gör att de fungerar väldigt dåligt till min aktiva teknik, men de fungerar hyfsat till ojämn is och lite lugnare turåkning.
På bana har man alltså stenhårda formbara skor och kör utan strumpor, för att få så mycket stabilitet i skäret som möjligt. Man har också lågt skuren sko – under knöckeln – för att få rörlighet. Det kräver då en hel del träning för att få stabilitet.

Ska väl vara funktionär på Vikingarännet i år och möjligen åka efteråt, när alla andra startat.

Freeskier

Aktiv medlem
Coolt Hm!

Det är riktigt skitfort! Faktiskt i "vingsegel-land" fartmässigt, vilket jag inte riktigt trodde isbrädorna fixade.

Gällande radien så håller jag med Cyclot om det mesta, utom att skridskon skulle bli oroligare på dålig is med kortare radie och att översteg inte är viktigt, men det kommer också senare.
Och så undrar jag vad det är för fel på turåkning med matsäck? ;-)

Cyklot B

Aktiv medlem
Freeskier skrev:
> Och så undrar jag vad det är för fel på turåkning med matsäck? ;-)

Det har jag aldrig påstått. Det har för mig alltid varit den stora behållningen med långfärdsåkningen – att få komma ut i naturen och njuta av den friska luften och solskenet i goda vänners lag. På senare år dessutom så mycket mer, eftersom jag får motionen genom ordentlig träning på bana två gånger i veckan.

Och att skridskon blir oroligare vid kortare radie kanske gäller rent generellt. När jag bytte från 25 till 22 meter på mina banskridskor, märkte jag tydligt att de blev oroligare och lite ryckigare även på den helt släta isen. Kortare radie kräver mer, men behärskar man den så blir det kanske också lättare att klara ojämn is.

Bele

Aktiv medlem
Frankster skrev:
> Det får bli ett par Zandstra Blade 43 cm. Och ett
> par stabila pjäxor får jag pröva mig fram till
> på plats. Borde jag slipa om radien till typ
> 28-30 när jag ändå är där på plats? Eller
> ska jag åka på 35? Har det nån nackdel? Dom
> flesta verkar ju ligga lite lägre.

Bra svar redan från Cyklot B och Freeskier, även om de inte var överens om om kortare radie medför en oroligare skridsko på dålig is. Den bild jag har är att så är fallet.
Du behöver inte ha någon brådska att slipa om radien, i synnerhet inte om du har för avsikt att främst åka på turer. Åker du på Norrviken kan du åka snabbare än minst 99% av övriga åkare även med 35 m radie. Jag har numera 28 m på mina och då känns de lite kvickare och roligare, men jag har inte kört med dem på riktigt dålig is efter omslipningen.

Road_Runner

Aktiv medlem
Freeskier skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm pratade med pikmakarna som tyckte att jag
> lika
> > bra kunde ta 43 istället för 48 på skridsko
> .
> > Vad kan man märka av att åka på kortare
> > skridskor ? Instabilitet lägre hastighet
> > nervösare ? Har storlek 43 i skor.
>
> Det tycker jag också. Se i den andra tråden
> här, där diskuteras det också skridskolängd.
> Lättare att åka ekonomiskt med bra teknik,
> lättare att göra översteg om skridskorna är
> korta.
> Här är en bild som rätt tydligt visar hur jag
> står på skridskorna, 40cm och pjäxstorlek 40:
>
> Foto: Jens Österlund

Perfekt fick ihop mina skridskor nu ikväll efter lite meck :-)
Men nu har jag den skridskon jag vill ha.
Blir premiärtur imorgon ifrån:
Zandstra Track 51cm, Alpina BC 1550 skor
Till:
Pikmakarns 43cm Assymetriska, Salomon Equipe 8 skate skor.

Bilagor

• Pikmakarn-Salomon.png
    Pikmakarn-Salomon.png
    113.2 KB · Besök: 354

Road_Runner

Aktiv medlem
Kan nu efter ytterligare åk bland annat Nynäs i söndags (Episkt väder) säga att dom är sjukt sköna att åka på.
Kan inte bli mycket nöjdare :-)

Appel

Aktiv medlem
Road_Runner sa:
Till:
Pikmakarns 43cm Assymetriska, Salomon Equipe 8 skate skor.

Pikmakarn levererar väl skridskorna med BC bindningar. Var det krångligt att få dit skate bindningarna? Fick du modda skridskon eller bindningen?

Jag kör själv Skyllermarks röda med något moddad SNS bindning. Jag fixade till ett nytt bakre hål i bindning för att få den att passa till skridskon.

cykloton

Aktiv medlem
River upp en gammal men trevlig tråd!

Någon som köpt och kört med everest freeheel skate? Funderar på att köpa 52 el 46cm versionen och kapa ner till rätt längd för att själv kunna anpassa nosradien. Prisvärda är de iallafall, vill helst undvika att kapa i lundhags-skenorna då de kostade mer än everest gör.

salle

Aktiv medlem

Någon som köpt och kört med everest freeheel skate? Funderar på att köpa 52 el 46cm versionen och kapa ner till rätt längd för att själv kunna anpassa nosradien. Prisvärda är de iallafall, vill helst undvika att kapa i lundhags-skenorna då de kostade mer än everest gör.
Jag har en av deras äldre skenor. Funkar fint, inget att anmärka på. Bra pris som sagt.

Berk

Aktiv medlem
Jag har en av deras äldre skenor. Funkar fint, inget att anmärka på. Bra pris som sagt.

Är inte skenan väldigt mjukt? Vi har några nederländska hastighetsskridskor i familjen med skenor som jag tror är lite hårdare, men man måste slipa dom väldigt ofta för att det finns mycket sand på isen i Sverige.

Lazy_eye

Aktiv medlem

Jag har ett par! Jag är nöjd med dom. De ser rätt höga ut men jag vet inte om de faktiskt är det. Har inte jämfört och har inte åkt på några andra så jag kan tyvärr inte säga så mycket.

Men jag är nöjd med dom i alla fall och jag kör en hel del.

Lazy_eye

Aktiv medlem
Är inte skenan väldigt mjukt? Vi har några nederländska hastighetsskridskor i familjen med skenor som jag tror är lite hårdare, men man måste slipa dom väldigt ofta för att det finns mycket sand på isen i Sverige.
Jag har åkt mycket med mina och gått på land med dom och tycker att de har hållt skärpan bra. Slipat dem en gång per år. Men som jag skrev i ett annar inlägg så kan jag inte jämföra med något

salle

Aktiv medlem
Bra fråga, jag har inte märkt så stor skillnad mot de andra skenorna jag åkt på. Men brukar skärpa upp dom någon gång per säsong. Beror lite på hur mkt åkttid jag landar på.

Berk

Aktiv medlem
Jag har åkt mycket med mina och gått på land med dom och tycker att de har hållt skärpan bra. Slipat dem en gång per år. Men som jag skrev i ett annar inlägg så kan jag inte jämföra med något
Bra fråga, jag har inte märkt så stor skillnad mot de andra skenorna jag åkt på. Men brukar skärpa upp dom någon gång per säsong. Beror lite på hur mkt åkttid jag landar på.

Kanske har ni tur att ni åker på ren is. I Nederländerna behövde jag inte slipa skenorna ofta, men på isen kring Stockholm finns det ofta sand. Jag är nöjd att de flesta skridskor i familjen nu har skenorna i hård stål.

Topp