[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Behöver sälarna och torskarna ladda upp cyklarna får de väl söka upp någon elektrisk ål.
 

staine

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jag tror faktiskt att de som åker elscooter inte ger ett f*ck för ”klimatet” (miljön).
Man hittade ju f.ö. en massa elscootrar slängda i vattnet vid S. Mälarstrand vilket skulle stärka min tes.
 

Allroad

Medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
staine sa:
Jag tror faktiskt att de som åker elscooter inte ger ett f*ck för ”klimatet” (miljön).
Man hittade ju f.ö. en massa elscootrar slängda i vattnet vid S. Mälarstrand vilket skulle stärka min tes.
Fast de som kör dom kör väl inte ner dom i vattnet, eller?
 

Lars Vilks

Ny medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

staine

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Allroad sa:
staine sa:
Jag tror faktiskt att de som åker elscooter inte ger ett f*ck för ”klimatet” (miljön).
Man hittade ju f.ö. en massa elscootrar slängda i vattnet vid S. Mälarstrand vilket skulle stärka min tes.
Fast de som kör dom kör väl inte ner dom i vattnet, eller?
Det kan väl tänkas. Fast dom kanske hoppar av först?
 

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Nu har elsparkcyklarna även kommit hit till Örebro , dom har nu funnits i cirka 1 vecka och hittils så sköts det ganska snyggt både med parkering och körning,

jag tror det kan ha och göra med att dom satt 18 års gräns i appen så inga snorisar åker runt på dom.
 

Konsensus

Medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
MtbIte sa:
Nu har elsparkcyklarna även kommit hit till Örebro , dom har nu funnits i cirka 1 vecka och hittils så sköts det ganska snyggt både med parkering och körning,

jag tror det kan ha och göra med att dom satt 18 års gräns i appen så inga snorisar åker runt på dom.
Synd för Örebroarna. Du menar att de över 18 är av bättre korn?
 

GustafH

Medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
ooms sa:
Haha, precis vad jag misstänkt:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7322571
Samtidigt misstänker jag att en överväldigande majoritet av de som åker omkring på dem är väldigt oroade över klimatet. Synd att inte den frågan också ställdes.
Fast om den ersätter en bilresa är ju något taskig frågeställning. Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa och om den inte fanns skulle det vara större chans att hela resan gjordes med bil. För mig har det gjort att jag har möjlighet att inte ta bilen och ändå komma i tid till job
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
GustafH sa:
Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
Källa på det?
Här i Uppsala tyder iaf mina empiriska observationer att den främst används till resor som annars skulle ha skett till fots eller per cykel, möjligtvis ersätter den en bussresa. Ytterst sällan klientelet ser ut som nån som annars skulle ha kört bil, eller ens äger en bil. Sedan är det klart att enstaka resenärer använder den på det sätt du beskriver för att ersätta en bilresa, men att det skulle vara "oftast" ställer jag mig tveksam till. Men du får gärna redovisa en källa till ditt påstående.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
ooms sa:
GustafH sa:
Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
Källa på det?
Här i Uppsala tyder iaf mina empiriska observationer att den främst används till resor som annars skulle ha skett till fots eller per cykel, möjligtvis ersätter den en bussresa. Ytterst sällan klientelet ser ut som nån som annars skulle ha kört bil, eller ens äger en bil. Sedan är det klart att enstaka resenärer använder den på det sätt du beskriver för att ersätta en bilresa, men att det skulle vara "oftast" ställer jag mig tveksam till. Men du får gärna redovisa en källa till ditt påstående.
Episkt inlägg. Du kräver källa men ditt eget inlägg består endast av vilda spekulationer.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Kung Stalle sa:
ooms sa:
GustafH sa:
Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
Källa på det?
Här i Uppsala tyder iaf mina empiriska observationer att den främst används till resor som annars skulle ha skett till fots eller per cykel, möjligtvis ersätter den en bussresa. Ytterst sällan klientelet ser ut som nån som annars skulle ha kört bil, eller ens äger en bil. Sedan är det klart att enstaka resenärer använder den på det sätt du beskriver för att ersätta en bilresa, men att det skulle vara "oftast" ställer jag mig tveksam till. Men du får gärna redovisa en källa till ditt påstående.
Episkt inlägg. Du kräver källa men ditt eget inlägg består endast av vilda spekulationer.
Som stöds av SR:s undersökning. Funderade om jag skulle lägga in det, men tänkte att folk orkar väl läsa inlägg ett par snäpp upp på sidan. Men icke. Återigen vann bekvämligheten. Grattis till årets självmål!
 

Berk

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Men en större problem för miljön är väl livslängden av elsparkcyklar. För några veckor sen läste jag (i DN?) att medellivslängden av en elsparkcykel är 40 (!) dagar. I artikeln nämndes också utsläpp av skåpbil som kör runt för att plocka upp och distribuera elsparkcyklar.
 
Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Det är väl just det som ger den hopplöst dåliga miljöekonomin? Gissar jag utan att ha läst någon längre text :)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jag är övertygad om att sparkcykelproblemet kommer lösa sig när riskkapitalisterna slutar putta in pengar i en affärside som inte kan ha någon ekonomisk bärighet. Möjligen överlever en aktör men jag tror inte ens att det blir så.
 

GustafH

Medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
ooms sa:
GustafH sa:
Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
Källa på det?
Här i Uppsala tyder iaf mina empiriska observationer att den främst används till resor som annars skulle ha skett till fots eller per cykel, möjligtvis ersätter den en bussresa. Ytterst sällan klientelet ser ut som nån som annars skulle ha kört bil, eller ens äger en bil. Sedan är det klart att enstaka resenärer använder den på det sätt du beskriver för att ersätta en bilresa, men att det skulle vara "oftast" ställer jag mig tveksam till. Men du får gärna redovisa en källa till ditt påstående.
Bleh, halva mitt inlägg försvann och nu minns jag inte vad jag skrev.

Limes egen rapport från USA förra året visar betydligt större benägenhet att byta elsparkcykel mot bil (~30%) och jag trodde det var åtminstone ganska välbekant att elsparkcyklarna ses som en lösning på The Last Mile Problem (se t.ex. här: https://theconversation.com/are-sha...-planet-only-if-they-replace-car-trips-121166) snarare än en totallösning.

Men det är ju det som gör SR:s frågeställning lite ful, om du frågar mig på Lund C hur jag skulle tagit mig till jobbet utan elsparkcykeln så hade jag ju svarat "buss" eller "gått" för jag tog ju tåget till Lund. Men om du frågar mig om hela resan så skulle jag svarat att möjligheten att använda elsparkcykeln har gjort det möjligt för mig att lämna bilen hemma (alltså löst Last Mile Problem) eftersom jag kan ta en sån när jag inte får plats på bussen eller tåget är sent så jag missar bussen. Och så är vi rätt många som gör.

Om det ser annorlunda ut i Uppsala tyder det ju egentligen bara på att vi är i olika städer med olika behov. För varken du eller jag har nåt annat än anekdotiska bevis och det är inte forskning.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
I USA förstår jag fullt ut att elsparkcykeln har potential att ersätta fler bilresor, helt enkelt eftersom amerikaner ytterst sällan ser promenad >100m som ett alternativ. I Sverige däremot är jag mer tveksam, det är ytterst sällan bil eller taxi (pga kostnad) används för de kortare transporter det är frågan om, och då adderar elsparkcykeln primärt ett bekvämare alternativ till gång eller cykel.
Det vore f.ö. intressant om det fanns nån statistik på hur lång en typisk elsparkcykelresa är. Jag gissar att de sällan överstiger 2km.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Den resa jag gjort på VOI-cykel några gånger är 3 km. Det går fortare att cykla (med min Brompton) och är i mina ögon mindre jobbigt. Att mer eller mindre statiskt stå i ca 10 minuter är klart mer energikrävande än att sitta och trampa själv.

Det tror jag inte man inser om man inte brukar cykla..
 

NLC

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
ooms sa:
I USA förstår jag fullt ut att elsparkcykeln har potential att ersätta fler bilresor, helt enkelt eftersom amerikaner ytterst sällan ser promenad >100m som ett alternativ. I Sverige däremot är jag mer tveksam, det är ytterst sällan bil eller taxi (pga kostnad) används för de kortare transporter det är frågan om, och då adderar elsparkcykeln primärt ett bekvämare alternativ till gång eller cykel.
Det vore f.ö. intressant om det fanns nån statistik på hur lång en typisk elsparkcykelresa är. Jag gissar att de sällan överstiger 2km.
Orsaken till att så få promenerar i USA är att det i många städer inte ens finns tillstymmelse till infrastruktur till något som inte är motoriserat. Om man tycker det ser läskigt ut med elsparkcykel i europeisk trafik kan man göra tankeexperimentet att byta ut halva fordonsflottan mot stora SUVar och pickup trucks. Jag är tveksam till att elsparkcyklar skulle göra någon större skillnad bortsett från ett fåtal städer där folk redan vågar välja att cykla eller gå istället för att köra bil och med ovanstående referens, vilka resor tror du då kommer ersättas?
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
NLC sa:
ooms sa:
I USA förstår jag fullt ut att elsparkcykeln har potential att ersätta fler bilresor, helt enkelt eftersom amerikaner ytterst sällan ser promenad >100m som ett alternativ. I Sverige däremot är jag mer tveksam, det är ytterst sällan bil eller taxi (pga kostnad) används för de kortare transporter det är frågan om, och då adderar elsparkcykeln primärt ett bekvämare alternativ till gång eller cykel.
Det vore f.ö. intressant om det fanns nån statistik på hur lång en typisk elsparkcykelresa är. Jag gissar att de sällan överstiger 2km.
Orsaken till att så promenerar i USA är att det i många städer inte ens finns tillstymmelse till infrastruktur till något som inte är motoriserat. Om man tycker det ser läskigt ut med elsparkcykel i europeisk trafik kan man göra tankeexperimentet att byta ut halva fordonsflottan mot stora SUVar och pickup trucks. Jag är tveksam till att elsparkcyklar skulle göra någon större skillnad bortsett från ett fåtal städer där folk redan vågar välja att cykla eller gå istället för att köra bil och med ovanstående referens, vilka resor tror du då kommer ersättas?
Både ja och nej. Även i promenadvänliga städer som ex.vis NYC och Chicago är det betydligt vanligare än i Sverige att ta taxi korta sträckor (pga pris och tillgänglighet). Mitt svar var f.ö. riktat till studien som nämndes ovan som gjordes med fokus på USA och som påstod att 30% var bilresor som ersattes.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Om man äger en privat faller alla argument utom batteritillverkningen. Som skall jämföras med vadå?
För övrigt är det alldeles för lite frågor till bilister om de har något alternativ till bilen och om de kan försvara utrymmet de stjäl av alla andra. Då är inte miljön nämnd ännu.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
thomaslundstrom sa:
Plusettar Brompton som lösningen av the last mile problem.
Om det bara är en last mile (dvs 1.6km) ser inte jag några problem att använda apostlahästarna. Det är nog ungefär vad jag har fr Helenelund till mitt jobb i Kista, och jag skulle aldrig tycka det vore värt att släpa varken en Brompton eller en elsparkcykel fram och tillbaka på tåget för att tjäna 5-7 min eller vad det kan bli. Hyrelsparkcyklar har jag inte sett där, men jag skulle inte tycka det var värt att betala typ 50kr/dag för att tjäna dessa 2*(5-7 min) heller. Det är bara nyttigt med en 10-15 min promenad. Men alla är vi ju olika.
 

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
ooms sa:
thomaslundstrom sa:
Plusettar Brompton som lösningen av the last mile problem.
Om det bara är en last mile (dvs 1.6km) ser inte jag några problem att använda apostlahästarna. Det är nog ungefär vad jag har fr Helenelund till mitt jobb i Kista, och jag skulle aldrig tycka det vore värt att släpa varken en Brompton eller en elsparkcykel fram och tillbaka på tåget för att tjäna 5-7 min eller vad det kan bli. Hyrelsparkcyklar har jag inte sett där, men jag skulle inte tycka det var värt att betala typ 50kr/dag för att tjäna dessa 2*(5-7 min) heller. Det är bara nyttigt med en 10-15 min promenad. Men alla är vi ju olika.
Håller med. Går till och från pendeln när jag inte cyklar till jobbet. Skulle skatta att det blir kanske 3,5 km totalt per dag. Att behöva släpa en elcykel på tåget (om jag hade en egen) eller behöva leta upp en för transporten känns som det kanske skulle funka inne i stan, men ute i förorten där jag bor har jag inte sett några sådana ännu.
 

staine

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Fast det vore ju jäkligt najs om de ställde ut en massa Bromptons i stan som folk kan ta the last mile hehe. Det skulle nog snabbt omvandlas till the first mile.
;)
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Första fixen är gratis?

Allvarligt talat skulle jag hellre pendla med brommie på tåg för att cykla första/sista 1,5 km än att bengå/stå på elsparkcykel. Men det är ju upp till var och ens personliga preferenser såklart.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jag resonerar snarare som att skall man täcka lite mer hål, säg 5-10 km väljer man Brompton. Skall man bara lappa i lite här och där utan att bli svettig är elsparken bra. En privatägd alltså.
 

staine

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Det känns som att användandet av elspark (spark??) cyklar är rätt impulsstyrt f.n. Finns det en scooter(!) så tar man den, fanns det ingen skulle det gå bra ändå.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jag cyklar ungefär 10 km om dagen på min Brompton, 2 km enkel väg till tåget hemma och 3 km enkel väg till jobbet från tåget. Det skulle bli 10 km att gå varje dag, dvs ca 2 timmar att gå. Lite i överkant i mitt vardagspussel!

Har testat många varianter men det är ta mig tusan optimalt med en Brompton.

Har bara sett någon ta med elscooter på tåget någon enstaka gång och ser dem nästan aldrig hemma.
 

Jonas_L

Medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jag kör privat elspark till tåget (Roslagsbanan) och sedan från tåget till jobbet i Stockholm. 1,5+2km varje väg, totalt ca 7km/dag. Funkar perfekt och spar 25-30 minuter om dan på pendlingen, plus att den blir mer förutsägbar jfrt med förra lösningen som innebar buss inne i stan.

Två observationer:
* Folk blir rädda när man kommer åkande. Jag kör som jag cyklar, dvs med framförhållning och hänsyn, belysning och ringklock. Man blir därmed lite fundersam över hur illa Voi-förarna kör.
* Ser regelbundet ett par till privata elsparkar på tåget in till stan. 80-90 procent av oss med egen elspark kör med hjälm, har aldrig sett en hjälm på en Voi-förare.
 

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jag gillar att sitta och läsa på pendeln. Att ha en elcykel bredvid mig vore olämpligt. Och att lämna den stående vid dörrarna känns inte heller attraktivt. Fö räknar jag inte min tid för promenad som förlorad tid. Tror det är bra att inte bara röra på benen när man cyklar.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Jonas_L sa:
Jag kör privat elspark till tåget (Roslagsbanan) och sedan från tåget till jobbet i Stockholm. 1,5+2km varje väg, totalt ca 7km/dag. Funkar perfekt och spar 25-30 minuter om dan på pendlingen, plus att den blir mer förutsägbar jfrt med förra lösningen som innebar buss inne i stan.

Två observationer:
* Folk blir rädda när man kommer åkande. Jag kör som jag cyklar, dvs med framförhållning och hänsyn, belysning och ringklock. Man blir därmed lite fundersam över hur illa Voi-förarna kör.
* Ser regelbundet ett par till privata elsparkar på tåget in till stan. 80-90 procent av oss med egen elspark kör med hjälm, har aldrig sett en hjälm på en Voi-förare.
Stämmer med min och brorsans erfarenheter, med reservation för att jag har låg frekvens på besök inne i stan. Men min bror kör 4+2 x 2 km plus pendelbåt. Funkar perfekt och gör honom oberoende av infartsparkeringar och tider förutom båten.
 

staine

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Såklart elscootrar är bra. Dom privata. Dom som kreti och pleti kan hyra, ptja, kan man både ha och mista. Varken hackat eller malet. Varken pest eller kolera.
 

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Ni som har haft ångest att alla problem med elsparkcyklar skall minska användandet, ni kan andas ut!
https://www.expressen.se/dinapengar/tech/voi-okar-tar-in-820-nya-miljoner-fran-investerare/

"
Voi ökar – tar in 820 nya miljoner från investerare
Svenska elscooter-jätten Voi har tagit in över 820 miljoner kronor bland nya och befintliga investerare.
Pengarna ska bland annat användas till att utveckla lönsamhet och nästa generations elsparkcyklar.
"
 

staine

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Fanken, nästan en miljard. Vad många fina cyklar man skulle kunna köpa för det! Typ hundratusen 10.000kr cyklar.
Eller - läckra tanke - tiotusen. Mina damer och herrar. TIOTUSEN hundratusenkronors-cyklar. Asså wow!
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Uppenbarligen behöver de externa pengar för att kunna fortsätta operera. Och Voi är väl ändå den i Stockholm starkaste operatören..
 

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Sen var det ju inte 820 miljoner för att bedriva och utveckla verksamheten i Sthlm. Med nuvarande antal städer är det 22 miljoner per stad och antalet städer är ju säkert tänkt att växa ordentligt framöver. Om det är en vettig investering återstår väl att se dock.
 

Allroad

Medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
mmmmmmmmmmmmmmm mer VOI-scooters tack. *ironi*

Såg ännu en ny aktör på sthlms gator, en gul WIND. Nästa sommar kommer bli katastrof :/
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer