[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

staine

Aktiv medlem
Klockrent bevis på att det inte är sparkcyklarna som är problemet, utan att stora delar av dess användarskara är helt dumma i huvudet.

Haha! Nej själva elsparkcyklarna har inget illa gjort. För de kan inte tänka. Surprise!
Allvar, jag tror nog de flesta fattar att det är användarna som är felet, inte cyklarna. Utan användare skulle elcyklar inte finnas.

Makten

Aktiv medlem
Haha! Nej själva elsparkcyklarna har inget illa gjort. För de kan inte tänka. Surprise!
Allvar, jag tror nog de flesta fattar att det är användarna som är felet, inte cyklarna. Utan användare skulle elcyklar inte finnas.
Jo, men det är ju inte användarna som beskrivs som problemet. Seriöst, hur fan är man funtad om man ställer ifrån sig en sån där mojäng MITT i cykelbanan när det finns gott om plats och ett staket att luta den mot, bara en meter bort? Måste ju vara helt bränd i roten, bortom all räddning.

Edit: Gissar att det är samma typ av människor som öppnar bildörren på parkeringen och häller ut sitt skräp på marken. "Inte mitt problem".

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Alkotest och påföljd käńns inte helt omotiverat här. Med lite ordning och reda kan de konkurrera ut usla delar av bil och kollektivtrafik samtidigt som de motverkar Covid-19. Mer ordning alltså, dvs fler privatägda än hyres, plus ordning på hyres.

staine

Aktiv medlem
Jo, men det är ju inte användarna som beskrivs som problemet. Seriöst, hur fan är man funtad om man ställer ifrån sig en sån där mojäng MITT i cykelbanan när det finns gott om plats och ett staket att luta den mot, bara en meter bort? Måste ju vara helt bränd i roten, bortom all räddning.

Edit: Gissar att det är samma typ av människor som öppnar bildörren på parkeringen och häller ut sitt skräp på marken. "Inte mitt problem".
Var inte sån pessimist nu. Nån enstaka kan vi väl åtminstone försöka rädda över till att börja cykla på riktigt. Eller i värsta fall köra elcykel.
:p

GoranS

Aktiv medlem
Om man jämför med en biluthyrning så hämtar och lämnar man ju bilen på väldefinierade platser medan elsparkcykelsuthyrarnas hela affäridé bygger på att fordonen parkeras med god spridning och helt utan direkt kontroll av uthyrningsfirman. Tror det bidrar till att (en del) människor parkerar var tusan som helst ävenom det råkar vara en plats som är ytterst olämplig.

Hasse#7

Aktiv medlem
Om man jämför med en biluthyrning så hämtar och lämnar man ju bilen på väldefinierade platser medan elsparkcykelsuthyrarnas hela affäridé bygger på att fordonen parkeras med god spridning och helt utan direkt kontroll av uthyrningsfirman. Tror det bidrar till att (en del) människor parkerar var tusan som helst ävenom det råkar vara en plats som är ytterst olämplig.
Laddstationer med Id innan uttag och en pant som återbetalas när den är åter i någon laddstation.

GoranS

Aktiv medlem
Laddstationer med Id innan uttag och en pant som återbetalas när den är åter i någon laddstation.
Inte mig emot. Finns dock en inbyggd motsättning mellan firmornas önskan att ha sina fordon tillgängliga överallt och att man förmodligen inte vill ha laddstationer överallt och att jag misstänker att det kan bli protester från de som närmast berörs av dessa laddstationer.

Hasse#7

Aktiv medlem
Inte mig emot. Finns dock en inbyggd motsättning mellan firmornas önskan att ha sina fordon tillgängliga överallt och att man förmodligen inte vill ha laddstationer överallt och att jag misstänker att det kan bli protester från de som närmast berörs av dessa laddstationer.
Kanske uppstår bytesbalans framöver. Acceptera laddstationer för sparkcykel och ha många tvåhjulingar utan förbränningsmotor utanför porten, men inga bilar, varken parkerade eller rullandes. Jag tror att man kommer strypa bilism i stadskärnor genom att göra det värdelöst att lämna bilen ifrån sig. Inte förbjuda helt bara krångla mycket.

GoranS

Aktiv medlem
Kanske uppstår bytesbalans framöver. Acceptera laddstationer för sparkcykel och ha många tvåhjulingar utan förbränningsmotor utanför porten, men inga bilar, varken parkerade eller rullandes. Jag tror att man kommer strypa bilism i stadskärnor genom att göra det värdelöst att lämna bilen ifrån sig. Inte förbjuda helt bara krångla mycket.
I dagsläget tror jag dock inte det är fallet att alla skulle vara glada över att få en laddtstation på trottoaren utanför porten.

Hasse#7

Aktiv medlem
I dagsläget tror jag dock inte det är fallet att alla skulle vara glada över att få en laddtstation på trottoaren utanför porten.
Jag menar inte att jag heller tycker det är bra. Tron man kommer kalla det grön växling om man får möjlighet. Det beror nog lite på vem som bestämmer.

LWB

Aktiv medlem
Jag hörde en gång någon klok människa nämna exemplet att vi idag har motorer tom. för att hissa upp och ned bilrutorna. Inte för att lite vevande på en bilruta gör till eller från, men som belysning av att om vi inte ens orkar dra bilrutan för hand så är det inte konstigt om vi tar genvägar i alla andra sammanhang för att slippa röra på oss.
Kopplingen till elsparkcyklar? De är en jävla styggelse som de dräller mitt i cykelvägarna, och de lata asen som drar sina växande isterbukar och dallrande fettarschlen fram på dem hade mått bra av att kliva av skiten och handgå.

Tack, annars har jag bara lite ont i huvudet men mår på det hela taget mycket bättre.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Man kan onekligen fundera på om det är bilresor, resor med kollektivtrafik, cyklande eller promenader som elsparkcykelfärder ersätter. Om det är de två sistnämnda så innebär det ju ett borttagande av vardagsmotion vilket ju måste ses som ett minus.

ooms

Aktiv medlem
Man kan onekligen fundera på om det är bilresor, resor med kollektivtrafik, cyklande eller promenader som elsparkcykelfärder ersätter. Om det är de två sistnämnda så innebär det ju ett borttagande av vardagsmotion vilket ju måste ses som ett minus.
Om jag lite fördomsfullt ska bedöma utifrån det klientel jag ser på elsparkcyklarna så är det nog primärt kollektivtrafik och promenader de ersätter, kanske lite cyklande också.

pwr

Medlem
Att hålla på och slänga ut dem i naturen/i vatten är jag mycket tveksam till som lösning på något annat än om man upplever att fiskarna eller rådjuren lider brist på elcyklar. Tror f.ö. att cyklarna kan vara svårkörda både under vatten och off-road så jag tror att fiskar och rådjur nog ändå skulle rata "erbjudandet".
I östra delarna av Malmö verkar det var en mer konstruktiv lösning på gång. Har sett flera cyklar ligga strippade (batteriet och lite annat borta, ledningar sticker ut). Samtidigt har jag lagt märke till flera personer som kommer på gamla mopeder som är väldigt tysta och inte luktar avgas alls. Verkar som någon har startat en verkstad någonstans..

Järnskrotet blir förstås liggande kvar i väggrenen, men det är inte i vägen mitt på cykelbanan längre och batteriet som väl förorenar mest är omhändertaget.

ooms

Aktiv medlem
I östra delarna av Malmö verkar det var en mer konstruktiv lösning på gång. Har sett flera cyklar ligga strippade (batteriet och lite annat borta, ledningar sticker ut). Samtidigt har jag lagt märke till flera personer som kommer på gamla mopeder som är väldigt tysta och inte luktar avgas alls. Verkar som någon har startat en verkstad någonstans..

Järnskrotet blir förstås liggande kvar i väggrenen, men det är inte i vägen mitt på cykelbanan längre och batteriet som väl förorenar mest är omhändertaget.
Aha, det är den samhällsstörtande verksamheten de här klanerna i Malmö ägnar sig åt.

Perfekta att ta sej hem från krogen på natten, slippa hitta en krog med en parkeringsplats för bilen eller riskera att cykeln blir stulen, gå hem? Då kan man ju snubbla över en massa e-sparkcyklar

GoranS

Aktiv medlem
Enligt statistiken sker väl en mkt stor del av olyckorna med den typen av fordon just vid sådana färder, så perfekt vet jag inte om jag skulle beskriva det som.

perzzon

Aktiv medlem
Blev påkörd av ett foodora bud på en dylik tingest igår.
Han kom farande på fel sida vägen, jag hade barnen i vagn bakom. Alla klarade sig fint utom min arm som kändes som om den skulle gå av men klarade sig med värk och svullnad.

Tomcaten

Aktiv medlem
Dem är dumma i huvudet. De kommer motströms ofta. På trottoarer och nästan ingen pratar svenska så de förstår ändå inte det som folk skriker efter de.

GoranS

Aktiv medlem
Oavsett om man förstår språket eller inte så brukar det inte vara särskilt svårt att förstå om någon inte uppskattar det man gör och skriker på en. Tror snarare problemet i så fall är att de inte bryr sig.

Tomcaten

Aktiv medlem

Det är ju bra för miljön ändå. Med el-konverteringar alltså.

Pugilism

Aktiv medlem
Hmmm. Just det. Gruppera människor efter färdsätt och stämpla dem vi för tillfället ogillar med alla möjliga nedsättande epitet är bra.

Här gillar vi inte när det görs mot cyklister men andra.... vilka jävla as alltså.

Jag är trafikant och beter mig ungefär lika bra oavsett hur jag tar mig fram. Kommer aldrig att hålla mig till alla regler men försöker vara defensiv och allmänt försiktig.
Just det, använder elspark ibland också.
Det finns ett inbyggt problem med elsparkarna och det är minuttaxan. Det gör det "lönt" att aldrig stanna eller bromsa in. Nu verkar det finnas 24h "biljetter" som kanske minskar det behovet.

Lika lite som andra gillar jag hinder i körbanan oavsett om jag cyklar, går eller annat.

GoranS

Aktiv medlem
Det finns ett inbyggt problem med elsparkarna och det är minuttaxan. Det gör det "lönt" att aldrig stanna eller bromsa in. Nu verkar det finnas 24h "biljetter" som kanske minskar det behovet.
De tidigare hyrcyklarna som fanns i Stockholm parkerades i speciella ställ, hade (väl?) någon slags månads/årsavgift samt en maxtid man kunde ha den utcheckad. Tycker det systemet verkade fungera bättre i aspekten att det inte blev stressigt och att de inte slängdes/lämnades hur som helst.

Pugilism

Aktiv medlem
De tidigare hyrcyklarna som fanns i Stockholm parkerades i speciella ställ, hade (väl?) någon slags månads/årsavgift samt en maxtid man kunde ha den utcheckad. Tycker det systemet verkade fungera bättre i aspekten att det inte blev stressigt och att de inte slängdes/lämnades hur som helst.
Jag håller med. Tog aldrig hyrcykel i Stockholm men i andra städer runt om i världen. Liknande system. Funkade hur bra som helst.

Killgissning, om hyrcykelupphandlingen inte kaosat ur, hade det då funnits samma plats och behov av elsparkarna?
Vilket system hade löst människors transportproblem bäst?

Iom den decentraliserade modellen elsparkarna har löser de från/ till bättre för mig. ( i ett tänkt fall, jag ersätter här kollektivtrafik/bil/taxi/apostlahästar) med elspark eller hyrcykel.

rln

Aktiv medlem
Elspark - hm, bara jag som får upp en bild av en sparkstötting med medar och ett elektrifierat ben som står och sparkar medan man själv sitter på?
Jag har på TV (tror det var Trafikmagasinet) sett en sparkstötting med förbränningsmotor. Drivningen var ett hjul som fälldes ned framför föraren försett med dubbdäck.

Tomcaten

Aktiv medlem
Blev påkörd av ett foodora bud på en dylik tingest igår.
Han kom farande på fel sida vägen, jag hade barnen i vagn bakom. Alla klarade sig fint utom min arm som kändes som om den skulle gå av men klarade sig med värk och svullnad.
Hur mycket kan ett foodora-bud inbringa i timmen?

Jag tror inte att det är 100 kr brutto utan mera 50 kr ibland brutto ibland netto om de har tur.
Eller är det någon som vet faktiskt?

Ragnvald

Aktiv medlem
Den här är kanske på gränsen till ON topic. På distans såg det ut som om sparkcylelmaffian på Strandvägen i Stockholmhade haft extra kul och spärrat cykelbanan med flit.... Midsommardagen typ kl 0800.
men det var faktisk en vänlig själ som relokaliserat sparkcyklar för att använda som spärr förr en stor hög glaskross efter midsommars festligheter utspridd på 10m cykelbana.
Bra användning av skrotet!

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer