[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Jag har funderat på att hjälpa kommunen lite mot nedskräpningen av gator och torg. Man kanske skulle koppla släpet och samla in lite elsparkcyklar som står. De ska ju inte stå där och skräpa! Samla in ett tiotal om dagen och köra till Stena eller tippen för återvinning. Om vi alla hjälps åt att "hålla rent" så slipper vi dem snart... 🤣🤣🤣

AdamLR

Aktiv medlem
Det här var ganska intressant läsning:
Man framhåller vikten av att parkera rätt, men skriver mest om hur de inte ska parkeras och skyller sedan ifrån sig på bristande infrastruktur (att städer inte upplåter gratis utrymme åt ett privat företag?).

"Blockera inte trottoaren. Lämna alltid minst två meter fritt" -- det utesluter rätt många trottoarer.
"Ett bra tips är att parkera din scooter bredvid hinder som redan finns." -- härligt, vi bygger större hinder!

https://www.li.me/sv/how-to-lime "Parkera korrekt vid trottoarkanten" verkar vara enda tipset.
https://www.tier.app/sv/how-tier-works/ "Parkera enligt de lokala reglerna, respektera andra och blockera inte något med scootern." är enda tipset här.
Något bättre, men svårare att hitta infon: https://moow.me/terms "Exempel på ej godkända parkeringsplatser -Utanför upptagningsområdet eller på ej godkända platser (se mobil app) -Där det hindrar gående eller andra fordon -Inomhus eller i garage"

Och så ett tips till er som tycker att det finns gott om plats att parkera i stan och att de som parkerar fel bara är idioter: gå runt i Stockholms innerstad, notera de felparkerade sparkcyklarna och fundera på var de borde stå i stället. Det är ingen ovanlighet att det är över 50 meter till en bra plats, vågar jag påstå. På en vältrafikerad, normaldimensionerad trottoar är de i vägen var de än står och ibland är det flera kvarter i rad med sådana. Ska de stå i en rabatt? I rännstenen? Jag tror att även en person med normal ansvarskänsla ibland tröttnar när den inser att de "angivna parkeringszonerna" är alldeles för få.

ponx

Aktiv medlem
Jag har funderat på att hjälpa kommunen lite mot nedskräpningen av gator och torg. Man kanske skulle koppla släpet och samla in lite elsparkcyklar som står. De ska ju inte stå där och skräpa! Samla in ett tiotal om dagen och köra till Stena eller tippen för återvinning. Om vi alla hjälps åt att "hålla rent" så slipper vi dem snart... 🤣🤣🤣
Det vore onekligen kul att köra lite franskt och samla några tusen människor och köra hem elsparkcyklarna och lägga i en bred ring hemma hos varje VD.

NiekW

Ny medlem
Skulle men kunna göra detta? Känns som en bra affärsidé för att sponsra nästa cykeln. Synd att min hat för att köra släpp är större en min har för elsparkcyklarna.

GoranS

Aktiv medlem
Vet inte om jag vågar. Har vi inte kommit fram till att den som går är i riskgrupp att själv hamna i elsparksträsket?
Allvar åsido, "mot närmaste vägg" eller t.om "inte tvärsöver färdriktningen" hade ju varit en markant förbättring.
Förbättring - absolut i en del fall. Tillräckligt bra - beror mkt på läget skulle jag säga.

AdamLR

Aktiv medlem
Vet inte om jag vågar. Har vi inte kommit fram till att den som går är i riskgrupp att själv hamna i elsparksträsket?
Allvar åsido, "mot närmaste vägg" eller t.om "inte tvärsöver färdriktningen" hade ju varit en markant förbättring.
Ja, vem vet, om fem år kommer det här forumet säkert heta "happykick" och pedalcyklar diskuteras i ett bortglömt subforum. :cool:

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag såg på nyheterna igår om att Stockholm skulle införa nån slags tillstånd och begränsningar för elsparkcyklar framöver. 19000+ stycken finns det i staden.

ooms

Aktiv medlem
E79BFB2B-7BE8-4541-8BB5-941B12511596.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Det här var ganska intressant läsning:
Man framhåller vikten av att parkera rätt, men skriver mest om hur de inte ska parkeras och skyller sedan ifrån sig på bristande infrastruktur (att städer inte upplåter gratis utrymme åt ett privat företag?).

"Blockera inte trottoaren. Lämna alltid minst två meter fritt" -- det utesluter rätt många trottoarer.
"Ett bra tips är att parkera din scooter bredvid hinder som redan finns." -- härligt, vi bygger större hinder!

https://www.li.me/sv/how-to-lime "Parkera korrekt vid trottoarkanten" verkar vara enda tipset.
https://www.tier.app/sv/how-tier-works/ "Parkera enligt de lokala reglerna, respektera andra och blockera inte något med scootern." är enda tipset här.
Något bättre, men svårare att hitta infon: https://moow.me/terms "Exempel på ej godkända parkeringsplatser -Utanför upptagningsområdet eller på ej godkända platser (se mobil app) -Där det hindrar gående eller andra fordon -Inomhus eller i garage"

Och så ett tips till er som tycker att det finns gott om plats att parkera i stan och att de som parkerar fel bara är idioter: gå runt i Stockholms innerstad, notera de felparkerade sparkcyklarna och fundera på var de borde stå i stället. Det är ingen ovanlighet att det är över 50 meter till en bra plats, vågar jag påstå. På en vältrafikerad, normaldimensionerad trottoar är de i vägen var de än står och ibland är det flera kvarter i rad med sådana. Ska de stå i en rabatt? I rännstenen? Jag tror att även en person med normal ansvarskänsla ibland tröttnar när den inser att de "angivna parkeringszonerna" är alldeles för få.
Finns det ingen godkänd plats får man hitta en längre bort. Det är samma sak med att köra bil - det går inte ställa sig mitt i en rondell bara för att det var fullt på parkeringen.

Inför samma böter för felparking av elsparkcykel som för bil

Berk

Aktiv medlem
Helt absurt. En torsdag morgon dessutom, om man ska tro uppladdningsdatumet.

Det är väl bara bra! Som Stockholmare är första man gör när man kommer ut på gatan att leta efter en starkcykel. Man hittar snabbt där. Sent är det extra roligt att köra slalom på sparkcykel genom obstakel. Kanske lite tråkigt dock att många obstakel där inte rör sig (som fotgängare eller cyklister gör).

Tomcat1

Aktiv medlem
Det har ju bara blivit värre med el-scootrar i fjollträsk. Foodoras bud använder de flitigt, snart kommer väl Uber foods nissar att haka på.

Finns bara ett alternativ tror jag och det är att lämna Stockholm. Jag tror att de är här för att stanna mer eller mindre permanent.

Kroggästernas favorit-taxi är ändå lite smart.

GoranS

Aktiv medlem
SvD hade en artikel angående det ökade antalet hyrelsparkcyklar och att det hänger samman med dels att bolagen har gott om pengar och dels att de slåss om att tillhöra de bolag som överlever denna utslagning som nu pågår. Förhoppningen är då rimligen att i framtiden vara ett av ett fåtal bolag på en marknad med goda vinstmöjligheter.

Står även att antalet elsparkcyklar som uthyrningsbolagen har i Stockholm ökat med runt 50% sen i våras.
https://www.svd.se/slaget-om-gatan-miljardrullningen-bakom (troligen bakom betalvägg)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det är svinpoppis i Norrköping nu med. Gör mig vansinnig. Hatar till och med dom som använder dom. Är det den här typen av hat och irritation som alla joggare och vandrare känner för oss i naturen? I så fall förstår jag dom nästan. :P

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är svinpoppis i Norrköping nu med. Gör mig vansinnig. Hatar till och med dom som använder som. Är det den här typen av hat och irritation som alla joggare och vandrare känner för oss i naturen? I så fall förstår jag dom nästan. :P
Hatet mot cyklister är nog lite djupare då det hotar Den Stora Bilistens ego, framkomlighet och manlighet. Du vet cyklister är skumma, klär sig i tajta kläder fastän de är snubbar, de är säkrt kommunister eller miljöpartister dessutom. Fy.

Eller nåt...

GoranS

Aktiv medlem
Hatet mot cyklister är nog lite djupare då det hotar Den Stora Bilistens ego, framkomlighet och manlighet. Du vet cyklister är skumma, klär sig i tajta kläder fastän de är snubbar, de är säkrt kommunister eller miljöpartister dessutom. Fy.

Eller nåt...
Spandexkläder är den korrekta cyklisthatartermen om jag får be.

ponx

Aktiv medlem
Skulle man kunna lämna in dom hos Polisen? Alltså som att det är någon som tappat bort sina elsparkcyklar precis som man kan med övrigt hittegods?
Polisen verkar ha nog att göra tycker jag. Men de skulle nog kunna anklaga dig för egenmäktigt förfarande vilket känns onödigt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tror faktiskt den killen är hyfsat brainy även om han är extremt bra på att dölja det (lite Borat-syndrom)
Jag har inte pekat specifikt på honom. Alla utan hjälm på elscooter är utan självbevarelsedrift. Det kan bero på att det är tomt därinne. Jag tror inte heller att han är korkad i övrigt. Absolut inte någon jag tycker är värdeskapande för mig men verkar ju funka för många andra. Man får väl inte filmbudgetar och göra framträdanden om man inte kan argumentera för sin sak. Men han borde haft hjälm det är det enda jag har en stark åsikt om.

staine

Aktiv medlem
Jag har inte pekat specifikt på honom. Alla utan hjälm på elscooter är utan självbevarelsedrift. Det kan bero på att det är tomt därinne. Jag tror inte heller att han är korkad i övrigt. Absolut inte någon jag tycker är värdeskapande för mig men verkar ju funka för många andra. Man får väl inte filmbudgetar och göra framträdanden om man inte kan argumentera för sin sak. Men han borde haft hjälm det är det enda jag har en stark åsikt om.
Har för mig att jag såg en intervju med killen och han verkade ybersmart snudd på. Typ. Kanske. Så ändå rätt skickligt att spela korkad banan på det sättet :)
Sen iof helt rätt att alla >50% som ej har hjälm ändå faktiskt är korkade ;p

Hasse#7

Aktiv medlem
Har för mig att jag såg en intervju med killen och han verkade ybersmart snudd på. Typ. Kanske. Så ändå rätt skickligt att spela korkad banan på det sättet :)
Sen iof helt rätt att alla >50% som ej har hjälm ändå faktiskt är korkade ;p
Att göra karriär på att maxa sina personliga kvaliteter för att skapa en efterfrågad produkt, och att tro att man inte kommer ramla på elsparkcykel och därför inte behöver hjälm, kan säkert ske parallellt. Det första är att vara unik, det andra är bara onödigt. Generellt gäller att man skall börja försiktigt tills man kan saker. Jag har ju själv vurpat med vanlig cykel och en röjsåg som last. Det kändes inte särskilt smart.

Allroad

Aktiv medlem
På vägen till jobbet så möttes man ju av riktig stolpskottparkering, en Voi, ståendes på tvären mitt i cykelfilen i viadukten vid Preem/globen under enskedevägen. Den sträckan där det går som absolut fortast för de flesta.. Det är för övrigt ett konstigt ställe som många bara dumpar elsparkcyklarna på.

Ja sen så var det någon som hade slängt upp en elsparkcykel på självmordsskyddsstaketet på skanstullsbron, såg lite lustigt ut..

Men en sak som slog mig, varför är det bara Voi som frågas ut i media/driver någon form av dialog med sthlm stad? Dom andra företagen verkar ju komma undan med lite allt möjligt utan att behöva ställas till svars för det.

Ragnvald

Aktiv medlem
Det är för övrigt ett konstigt ställe som många bara dumpar elsparkcyklarna på.

Det skulle kunna bero på att det kanske är en virtuell gräns där man inte får åka längre. Råkar ut för en del sånna intressanta platser i Malmö också där man korsar stora vägar i viadukter eller på broar som blir naturliga gränser när man tittar på en karta. Ansamlingar av sparkcyklar mitt över motorvägen. Alviksbron i Stockholm hade också lite sparkcyklar mitt på förra sommarn iaf. Och man åker ju precis så långt som möjligt med sin sparkcykel va?

RN

Aktiv medlem
En annan sak som skulle vara intressant att veta är hur många av de uselt parkerade sparkcyklarna som faktiskt ställdes så av användaren och hur många som något annat pucko har ställt så av gud vet vilken anledning. Skillnaden med en uselt parkerad bil är att den är betydligt jobbigare att bära runt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer