[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

ooms

Aktiv medlem
Jag är lika irriterad som er andra på problemen och farorna med elcyklar!

MEN… tänk även på att i grunden så är ju detta ett steg mot ett mer hållbart och trevligt transportsätt. Problemet i stan är ju egentligen att det är fullt med parkerade bilar och stora suvar som sprutar ut avgaser och bullrar.

Med tiden kan vi hoppas och anta att infrastrukturen och beteendet hos folk som använder dessa förbättras. Så kanske det blir riktigt nice sen.

Känns som att diskussionen lätt fastnar på samma nivå som när bilisterna kastar bananskal på cyklister för att dessa cyklar på vägen i brist på cykelbanor annars.

Och när vi ändå är inne på detta måste jag inflika att Stockholm är en KATASTROF vad det gäller prioritering och satsning på vettiga transportmedel. Men det visste ni ju redan. Så kanske läge att ta lite av ilskan som riktas mot bolagen mot politikerna istället.
Problemet är ju att elsparkcyklarna inte ersätter bilens primära användningsområde. De ersätter vanliga cyklar, promenader, och kollektivtrafik. Bilarna kommer att finnas kvar tills nån kommer på ett transportsätt som tar mig långa sträckor hela vägen a till b med en hel del packning.

Hasse#7

Aktiv medlem
Problemet är ju att elsparkcyklarna inte ersätter bilens primära användningsområde. De ersätter vanliga cyklar, promenader, och kollektivtrafik. Bilarna kommer att finnas kvar tills nån kommer på ett transportsätt som tar mig långa sträckor hela vägen a till b med en hel del packning.
Utan att lägga någon värdering i just ditt användande skulle jag vilja påstå att bilens primära användningsområde är att flytta en rumpa till och från jobb. Oftast utan packning. Det är dessa man vill omvända om möjligt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag gissar att man vill att storstadspendlare struntar i att ta bilen i de flesta fall och använder den när det verkligen behövs. I övrigt finns det väl en del som lämnar bilen hemma eller halvvägs om de skall till stan. Vi löser ju sånt med egen sparkcykel eller Brompton.

ooms

Aktiv medlem
Jag gissar att man vill att storstadspendlare struntar i att ta bilen i de flesta fall och använder den när det verkligen behövs. I övrigt finns det väl en del som lämnar bilen hemma eller halvvägs om de skall till stan. Vi löser ju sånt med egen sparkcykel eller Brompton.
Iom att kollektivtrafik, vanliga cyklar och mopeder har funnits i alla tider, så tror jag inte att elsparkcykeln löser det. Det måste till nåt med samma bekvämlighet/smidighet som bilen, alternativt rejäla straff/incitament om man vill åstadkomma denna förändring. Folk kommer inte frivilligt vrida tillbaka utvecklingen. Ex.vis ett rejält omtag när det gäller kollektivtrafiken, eller riktigt höga biltullar för att köra in/ut ur förorternas villaområden.

GoranS

Aktiv medlem
Om man tittar på de som åker bil och som inte med dagens utbud av alternativ (kollektivtrafik, cykla, gå, etc.) valt bort bilen, är det verkligen troligt att en betydande del av dessa kommer att bryta bilåkarmönstret om man placerar ut en massa elsparkcyklar? Jag får erkänna att jag är mkt tveksam. Och om jag har fel, hur många elsparkcyklar behövs i så fall för att tillgodose denna ganska stora nya grupps behov av elsparkcyklar och i vilken utsträckning behöver dessa vara uthyrningsfordon?

weldion

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på lämplig "moteld" mot
elsparkcykeluthyrningsföretagen?
Och då "moteld" som inte skadar någon fysiskt.

En burk målarfärg över elsparkcykeln?
Snabblim på hjulen?
Avloppsvatten över elsparkcykeln?
Andra bättre tips som ev är snällare men effektiva?

/"Motståndsrörelsen mot elsparkcykeluthyrningsföretagen"
Vänta till det skall bli skitkallt, kör slut på batteriet i en massa sparkcyklar och låt batterierna frysa sönder.
Man skall börja någonstans!

Hasse#7

Aktiv medlem
Alltså för att vara tydlig, jag säger inte att det fungerar. Bara att jag tror att det är tänkt så. Sen att det blivit en epidemi var nog inte planerat.

AdamLR

Aktiv medlem
Iom att kollektivtrafik, vanliga cyklar och mopeder har funnits i alla tider, så tror jag inte att elsparkcykeln löser det. Det måste till nåt med samma bekvämlighet/smidighet som bilen, alternativt rejäla straff/incitament om man vill åstadkomma denna förändring. Folk kommer inte frivilligt vrida tillbaka utvecklingen. Ex.vis ett rejält omtag när det gäller kollektivtrafiken, eller riktigt höga biltullar för att köra in/ut ur förorternas villaområden.
Nej, och lika litet kommer de att driva utvecklingen framåt. Lättare att sitta bekvämt i sitt gigantiska fordon, hur dumt det än är. Håller för övrigt med om analysen -- tyvärr -- och tror inte att straff/incitament skulle fungera (jag tolkar det som att du inte tror det heller).

Allroad

Aktiv medlem
Nu är ju inte jag någon förespråkare av elsparkcyklar men jag ser ju nyttan i dom, att man kommer fram fortare kors och tvärs över stan än att behöva ta sig till en bussjävel eller tunnelbana med massa byten. Du kan ju i princip ta dig dörr till dörr med en sån med tanke på utbudet, iaf i sthlm city.

I många fall så ersätter dom ju även taxiresor, på gott och ont.

Allroad

Aktiv medlem
Btw. Skulle man kunna felanmäla de elsparkcyklar som står uppe på påfarten centralbron, går ju knappast att stanna där och plocka upp dom som sån där servicegubbe, ja om du inte vill stoppa upp halva sthlms biltrafik så jag antar att det skulle kunna ticka lite böter för varje dag som dom står där 😁

Det står alltså typ 5 st här vid 60-skylten..

Centralbron

Gullirull

Medlem
Elsparkcyklar (i fleets) ersätter inga pendlingsalternativ. Främst för att priset per mil är för högt än så länge. Dock ser man att folk i större utsträckning använder det för den sista sträckan mellan kontoret och t.ex. tunnelbanan, eller mellan möten på stan, en sväng till restaurang efter jobbet etc. Dvs. inte dina dagliga resor. Så snarare ersätter de taxiresor och i mindre mån kollektivtrafik. Nåt jag noterat är att de dessutom är populära bland turister som lätt kan ta sig runt stan till olika turistmål och samtidigt titta på utsikten. Känns väldigt sympatiskt förutom att ofta blir otroligt trångt på cykelvägar där man ska samsas med pendlare etc.

Jag tror definitivt att bolagen kommer få ordning på nedskräpningen. Dels genom att färre operatörer kommer få köra i en stad. Så är det i de många städer utomlands. Och dels att man fåt ordning på hur man incentiverar rätt beteende och får hårdare krav på sig. T.ex. att man måste parkera på vissa ställen.

Det är fortfarande lite oklart om bolagen kan bli lönsamma men det pekar åt det hållet. Dels för att man ökar livslängden på hårdvaran för varje iteration och dels för att man får ner kostnaden för operations, t.ex. genom att ha utbytbara batterier. En annan grej som man hoppas på är att scootrarna själva ska kunna navigera sig till ställen med mer efterfrågan, eller för att laddas. Det finns dock många som tror att det, i alla fall i många städer, blir så att respektive kollektivtrafik upphandlar scootrar och att dessa sen paketeras in som en del i den allmänna kollektivtrafiken.

Som svar på frågan om varför folk väljer att åka bil eller cykla, så vet man med säkerhet att "användande följer infrastruktur". Tyvärr tror många politiker och tjänstemän att det är tvärt om. Men om man bygger mer vägar så får man mer bilar. Och samma gäller med cykling. Vill man få fler som cyklar så är det bara att bygga bättre infrastruktur för cykling. Dels så att det blir effektivt att cykla och dels så att folk känner sig trygga.

Med elcyklar så blir avstånden som folk tycker det är bekvämt att cykelpendla betydligt längre, så egentligen har Stockholm (och andra städer) en enorm chans att satsa på cykelinfra och lösa stora delar av transportproblematiken. Snarare än att satsa på motorvägar etc.

GoranS

Aktiv medlem
Elcyklar och elsparkcyklar ser jag som två olika typer av fordon och mkt av det som debatteras kring elsparkcyklar handlar ju om uthyrningssystemet snarare än själva fordonen.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag längtar tills guldruschtänket har passerat för elsparkcykelföretagen. Då kommer riskkapitalet vilja få tillbaks profit på sina investeringar, vilket gör att företagen måste höja priset, vilket gör att folk åker mindre osv osv.

Det har varit väldigt mycket snack om att det har blivit dyrt i usa att åka Uber. Gissningsvis för att företaget har bestämt sig för att de ska sluta gå med förlust…

fedde

Aktiv medlem
En idé som dykt upp kring "motstånd" är att parkera
elsparkcyklar på platser som är lite svåråtkomliga.
T ex på taket till ett hus.

Kan det tänkas att en sådan åtgärd är brottslig?
Att jag råkar ha rätt mycket otur när jag parkerar
är väl inte brottsligt?
Och elsparkcykeln är ju inte speciellt trafikfarlig på ett tak.

/Fedde

rln

Aktiv medlem

är väl inte brottsligt?

/Fedde
Sotaren vill ha taket fritt.

ooms

Aktiv medlem

är väl inte brottsligt?

/Fedde
Är det ditt eget tak är det nog ok. Är det nån annans tak gör du dig nog skyldig till nåt brott.

attbresinhand

Aktiv medlem
Ryde kuppar I flera orter bland annat Växjö och Gävle. Ställer ut hundratals gröna plågor då det enligt ryde saknar lagstöd att förbjuda dom. Snart överallt...

Ser att det redan avhandlats...

Gullirull

Medlem
Jag längtar tills guldruschtänket har passerat för elsparkcykelföretagen. Då kommer riskkapitalet vilja få tillbaks profit på sina investeringar, vilket gör att företagen måste höja priset, vilket gör att folk åker mindre osv osv.

Det har varit väldigt mycket snack om att det har blivit dyrt i usa att åka Uber. Gissningsvis för att företaget har bestämt sig för att de ska sluta gå med förlust…
Notera att priset för att åka elsparkcykel som står parkerad på stan alltid har varit relativt dyrt. Pengarna hoppas man få tillbaka på att sänka sina kostnader och man vill helst kunna sänka priset mot konsument också.

Uber har blivit dyrare för att efterfrågan på resorna gått upp samtidigt som man har problem att rekrytera arbetskraft i USA.

tolgraven

Aktiv medlem
Största problemet med en förhoppning att elspark ska kunna bidra till minska bilresor är väl att avstånd från kollektivtrafik till destination redan är relativt litet inne i stan. Där de faktiskt skulle göra ordentlig skillnad är väl mellan hem och kollektivtrafik. Men tvivlar vi kommer se en framtid med elsparkar stående vid var och varannan villauppfart...

Berk

Aktiv medlem
Största problemet med en förhoppning att elspark ska kunna bidra till minska bilresor är väl att avstånd från kollektivtrafik till destination redan är relativt litet inne i stan. Där de faktiskt skulle göra ordentlig skillnad är väl mellan hem och kollektivtrafik. Men tvivlar vi kommer se en framtid med elsparkar stående vid var och varannan villauppfart...

Där behövs ingen uthyrning, man kan använda egen elsparkcykel, eller ännu bättre cykel!

tolgraven

Aktiv medlem
Där behövs ingen uthyrning, man kan använda egen elsparkcykel, eller ännu bättre cykel!
Självklart. Min poäng var mer att många uppenbarligen inte gör det, och att för att elsparkar ens i teorin skulle kunna förändra deras beteende skulle de behöva spridas ut på ett oekonomiskt sätt. Och funkar det inte ens i teorin blir nog praktiken väl svår.

Gullirull

Medlem
Självklart. Min poäng var mer att många uppenbarligen inte gör det, och att för att elsparkar ens i teorin skulle kunna förändra deras beteende skulle de behöva spridas ut på ett oekonomiskt sätt. Och funkar det inte ens i teorin blir nog praktiken väl svår.
Som sagt, om du ska använda elsparkcykel någorlunda frekvent, t.ex. som del av din pendling, är det väldigt mycket mer kostnadseffektivt att köpa en egen än att använda fleets.

Hasse#7

Aktiv medlem
Som sagt, om du ska använda elsparkcykel någorlunda frekvent, t.ex. som del av din pendling, är det väldigt mycket mer kostnadseffektivt att köpa en egen än att använda fleets.
Köper man en som är begränsad till 20-25 km/h och lätt att bära så har man en bra räckviddsförlängare i kombination med andra färdmedel än bil. Som en Brompton men en tredjedel av priset och ingen svett. Glöm inte hjälm bara.

etnica

Aktiv medlem
Jag kanske är dum i huvet men elsparkcyklar ersätter väll

1. från tunnelbaneuppgång till kontor ist. för att gå
2. innerstadsbo, bostad <-> kontor ist. för att gå
3. fyllekörning mellan pubar ist. för "svart taxi"/gå
4. skolungdomar bostad<->skola ist. för cykel
5. enstaka corona turist för transport mellan sevärdheter ist. för at gå

Inte kommer ÅsaNisse ta elsparken från förorten till jobbet iaf.
(ja jag bor i sthlm)

ooms

Aktiv medlem
Jaha, så har det hänt… :confused:

Woodknocker

Aktiv medlem
Nu är jag ganska säker på att fler än han har dött pga sparkcyklar men ja.

Tur man inte har ställt någon sparkcykel i den staden....

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
243073179_10158561171932877_2927752606746467966_n.jpg

Bild från den fantastiska FB-gruppen "Parkera VOI".

Källa: https://www.facebook.com/groups/383199999053530/posts/839434970096695/

ukulele

Ny medlem
Jaha... 😢

Så... kan någon förklara (och det här är väl egentligen riktat till politiker, jurister etc) varför det är "tillåtet" att ställa sparkcyklar *precis* var man vill utan någon som helst rättslig påföljd? Varför kan inte företagen bötfällas - de är ytterst ansvariga? Och tyvärr verkar ekonomiska hot vara det enda som biter. Cyklar forslas bort och löses ut mot avgift? (verkar dock bara vara 200kr i mina trakter) Varför skulle special-lagstiftning för sparkcyklar behöva instiftas för något som nu lett till en människas död? Någon nedskräpningslag borde väl fungera? "Fara för annan"? Vill våra politiker ha statistik finns det nog att dränka dem med - varje dag. Ska vi börja kasta cyklar mitt i vägbanan för att få poletten att trilla ner?

Undrar vad mörkertalet för kroppsskador relaterade till sparkcyklar är. Minst en gång varje cykeltur (kort som lång) får jag väja för sparkcyklar som ligger utkastade runt hörnet såväl som sparkcyklister som uppenbarligen inte behöver se sig för (har man bott i Lund ett tag så vet man i all ärlighet att det ofta även gäller cyklister). För någon vecka tyckte en spark-cyklist det var lämpligt att plocka fram mobilen och (försöka) ta en selfie på cykelbanan under rusning med trafikanter från båda håll. Vederbörande vinglar ut i motgående "fil" och orsakar nästan cykel-seriekrock i båda riktningar men lyckas av en händelse vingla tillbaka i sitt körfält. Första gången jag rutit till på allvar. Lägg sen till alla sparkcyklister som kör ut på anslutande väg i full fart mitt framför näsan på oss andra. Jag skulle få köra in i dem medvetet för att få dem att upptäcka mig. Mopedister på cykelbanorna är helgon jämförelsevis (och verkar faktiskt ha bättrat sig en del).

Kan allt bero på att sparkcyklar är "för enkla" att ta sig fram med? (Jag låter gammal...) Små, smidiga och med ett knapptryck så har du full hastighet utan motprestation. Lite som sportiga motorcyklar - väldigt många hästar/kilo jämfört med det ton stål andra trafikanter sitter i. En cykel - oavsett om man har svajig damracer, elcykel eller är vältränad på 5kg kolfibercykel - kräver några tramptag för att få igång. Slutar jag trampa, slutar jag röra mig. Blir av naturliga orsaker inte lika plötsliga ryck.

Jag vill egentligen inte vara emot sparkcyklar om det verkligen sänker antalet bilar på gatorna. Inte minst räknat till den yta vägnätet tar upp i en stad och jämfört med gång/cykelbanor och hur det bryter upp ytor som vi kunnat använda mer hälsosamt...

EDIT: borde förstås skrivit el-scooter men fick hjärnsläpp under gnäll-sprutandet...

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem

"Mannen färdades på ett trehjulig cykel med motor, enligt polisen."

InlineOla

Aktiv medlem
Det GÅR att komma åt problemet. Om man VILL. Om man INTE VILL, eller man inte bryr sig, så är det mycket svårare..

Jamen det är i Danmark. Där kan man när det behövs va snabb o stifta nya lagar o införa förbud på nån månad, här i Sverige kan man inte införa förbud eftersom lagen inte tillåter förbud. Ska lagen skrivas om ska det först utredas ett par år o sen ska det passera ett par mandatperioder, helst hoppas man att problemet ska ha försvunnit av sig själv innan dess så man slipper fatta någon form av beslut. Likadant med målvaktsbilarna i Malmö, med lite speed o handlingskraft hade man varit av med problemet på ett halvår. Nu tog det minst 20 år och en bilflotta i staden bestående av ca 10% målvaktsbilar innan man lyckades få till nån halvdan lag för att komma åt spektaklet.

Berk

Aktiv medlem
Jamen det är i Danmark. Där kan man när det behövs va snabb o stifta nya lagar o införa förbud på nån månad, här i Sverige kan man inte införa förbud eftersom lagen inte tillåter förbud. Ska lagen skrivas om ska det först utredas ett par år o sen ska det passera ett par mandatperioder, helst hoppas man att problemet ska ha försvunnit av sig själv innan dess så man slipper fatta någon form av beslut. Likadant med målvaktsbilarna i Malmö, med lite speed o handlingskraft hade man varit av med problemet på ett halvår. Nu tog det minst 20 år och en bilflotta i staden bestående av ca 10% målvaktsbilar innan man lyckades få till nån halvdan lag för att komma åt spektaklet.

Man kan också har tur att när man inte stiftar nya lager. I Nederländerna får man bara framföra fordon i godkända kategorier på gatan. Det finns ingen kategori till elsparkcyklar i Nederländerna, så man får inte framföra dom. Så ingen problem där (förutom om man gärna vill köra elsparkcykel).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer