[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

InlineOla

Aktiv medlem
Läs artiklen. Det är Köpenhamns kommun som införde regler.
Det gjorde det oekonomiskt att hyra ut plankorna.

Ja? Här har kommunerna tydligen inte den befogenheten. I denna artikel efterfrågar de styrande i staden verktyg för att bemästra elsparkarna. https://www.sydsvenskan.se/2021-08-...na-anvands-darfor-foreslar-vi-en-rad-atgarder

Capture.JPG

Makten

Aktiv medlem
Måste ju vara hur lätt som helst att tolka befintliga regler som att man får flytta på farliga hinder i infrastrukturen. En krockad bil står inte direkt kvar mitt i körbanan i veckor "i väntan på utredning". Ut med traktor med släp och bara skyffla upp alla elsparkcyklar som står illa till. Deponera nånstans där utrhyrningsföretaget får betala en saftig avgift för att hämta ut skiten.

Berk

Aktiv medlem
Måste ju vara hur lätt som helst att tolka befintliga regler som att man får flytta på farliga hinder i infrastrukturen. En krockad bil står inte direkt kvar mitt i körbanan i veckor "i väntan på utredning". Ut med traktor med släp och bara skyffla upp alla elsparkcyklar som står illa till. Deponera nånstans där utrhyrningsföretaget får betala en saftig avgift för att hämta ut skiten.

Något liknande verkar redan vara på plats i Stockholm:

Nu måste vi "bara" vänta till tillräckligt många rapporterar så det blir för dyrt för firmorna och dom uppmanar/tvingar användare att parkera rätt.

H.

Aktiv medlem
Det finns säkert praxis för vad som anses trafikfarligt. Och med tanke på hur illa man får designa cykelbanor och tillfälliga avspärrningar för desamma så klassas säkert inte slängt bråte på en cykelbana som trafikfarligt. Eller. Jag skulle iaf inte bli förvånad om resonemanget ser ut ungefär så.

solgule

Aktiv medlem
Är det olagligt att flytta sparkar till närmaste bilväg? Blir kanske mer fart på politruker och byråkrater om deras kära bilvägar får del av utvecklingen och tillväxten ;-)

Det är ju tydligen olagligt att slänga ut dem i buskar eller ut på gräsmattor, så återstår bilvägen. Bilar har bättre belysning än cyklar, så de har större chans att se dessa felparkerade dödsfällor. Bilvägar har oftast bättre plats och sikt. Blir väl mest plåtskador där också. Dubbel vinst med farthinder också.

Berk

Aktiv medlem
Det finns säkert praxis för vad som anses trafikfarligt. Och med tanke på hur illa man får designa cykelbanor och tillfälliga avspärrningar för desamma så klassas säkert inte slängt bråte på en cykelbana som trafikfarligt. Eller. Jag skulle iaf inte bli förvånad om resonemanget ser ut ungefär så.

En elsparkcykel på gatan är riktigt farligt, farligare än en stor grop. I Nederländerna är kommunen ansvaret och betalar alla kostnader när en cyklist ramlar pga av en grop i gatan eller cykelbanan. Vet inte hur det funkar i Sverige.

GoranS

Aktiv medlem
Är det olagligt att flytta sparkar till närmaste bilväg? Blir kanske mer fart på politruker och byråkrater om deras kära bilvägar får del av utvecklingen och tillväxten ;-)

Det är ju tydligen olagligt att slänga ut dem i buskar eller ut på gräsmattor, så återstår bilvägen. Bilar har bättre belysning än cyklar, så de har större chans att se dessa felparkerade dödsfällor. Bilvägar har oftast bättre plats och sikt. Blir väl mest plåtskador där också. Dubbel vinst med farthinder också.
Är det verkligen olagligt att flytta dem från GC-banan till gräsmattan bredvid och sedan råka putta omkull den och inte resa upp den?

solgule

Aktiv medlem
Är det verkligen olagligt att flytta dem från GC-banan till gräsmattan bredvid och sedan råka putta omkull den och inte resa upp den?
Säkert inget man får mer än tillsägelse för, men det var ju det här med farten på politrukerna och byråkraterna också.

Edit: Jag flyttade en spark till ett stålräcke (fanns inga gräsmattor), men den ville inte stå kvar så den försvann nedför en slänt. Hoppsan. Fattar inte varför kommunen inte bara tar ut snöplogen och rensar bort det farliga skräpet.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Kan nog klassas som egenmäktigt förfarande. Pss som en fastighetsägare inte får flytta cyklar hur som helst ens på sin egen mark.

solgule

Aktiv medlem
Kanske läge att starta en fb-grupp per stad: "Felparkerade elsparkar i X-staden". Där folk kan lägga upp foton på felparkeringar. Sedan kan medborgargardet dra runt i coronamask och flytta dem till bilväg eller tippen.

GoranS

Aktiv medlem
Kan nog klassas som egenmäktigt förfarande. Pss som en fastighetsägare inte får flytta cyklar hur som helst ens på sin egen mark.
Om det är så tycker jag att lagstiftningen är undermålig. Om det parkeras elsparkcyklar tvärs över GC-banan så att det inte går att ta sig runt/förbi dem skulle det i så fall alltså vara omöjligt att ta sig fram på aktuell GC-banan utan att begå handling som klassas som egenmäktigt förfarande!?

Var går gränsen för vilka prylar som man får/inte får flytta utan att det ska klassa som egenmäktigt förfarande? T.ex. kan det ju rimligen inte gälla en flaska eller en cigarett som ligger slängd i ett naturreservat.

GoranS

Aktiv medlem
Tycker bara inte att man ska ge någon ideen att ställa dessa fordon på vägbanan!
Hur tusan får du det till att jag propagerar för det utan att helt läsa det jag skriver som fan läser bibeln? Och om man gör det kan man ju tolka det du skriver som som att du vill trumma in den tanken i folks huvuden genom att du upprepar det.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag tror mer det är intelligensen som saknas. Det där borde ha varit en självklarhet från första början.

Precis därför är det oviljan och inte intelligensen, skulle jag säga. Det fanns redan lösningar för hyrcyklar och många städer i världen har hittat lösningar. Det är bara att titta runt lite.

Och så verkar det finnas lobby här och där. Dagens Nyheter kronikör har t.ex. de senaste åren bara skrivit om hur fantastiskt elsparkcyklar är för miljön och friheten. Bara sedan några månader dök det upp några kritiska inlägg.

ooms

Aktiv medlem
En av Expressens krönikörer är iaf kritisk. Det vore intressant att se den där Stockholm-studien hon nämner, då den bekräftar mina observationer: det är främst unga som använder elsparkarna, och de ersätter promenader, cykelturer och kollektivtrafik. Dvs innebär ökad miljöbelastning.

Berk

Aktiv medlem
En av Expressens krönikörer är iaf kritisk. Det vore intressant att se den där Stockholm-studien hon nämner, då den bekräftar mina observationer: det är främst unga som använder elsparkarna, och de ersätter promenader, cykelturer och kollektivtrafik. Dvs innebär ökad miljöbelastning.

Jag har läst om en liknande, kanske samma, studie i DN för några veckor sen, men minns inte vad studien var.

Det bekräftar också mina observationer. Såg igår en granne, som är inte så ung, tar en hyrsparkcykel och såg han igen när han parkerade framför postombudet 200 meter från var huset för att hämta en pakket.

EDIT: måste tillägga att hälften av den 200 meter har en lutning.

Senast ändrad:

Gullirull

Medlem
Var en sväng ute i Saltsjöbaden idag och såg en stor grupp ungdomar som gissningsvis var på väg hem från skolan. Majoriteten körde på egna el-sparkcyklar och några få cyklade.

Konstaterade att jag aldrig sett nåns privata sparkcykel ligga slängd på cykelbanan, så tydligt att problemet här handlar om svårigheten för folk att hålla ordning på grejer som inte är deras. Påminner lite om svårigheten med att få folk i bostadsrättsföreningar att hålla ordning i återvinningsrum etc.

Mats65

Aktiv medlem
Var en sväng ute i Saltsjöbaden idag och såg en stor grupp ungdomar som gissningsvis var på väg hem från skolan. Majoriteten körde på egna el-sparkcyklar och några få cyklade.

Konstaterade att jag aldrig sett nåns privata sparkcykel ligga slängd på cykelbanan, så tydligt att problemet här handlar om svårigheten för folk att hålla ordning på grejer som inte är deras. Påminner lite om svårigheten med att få folk i bostadsrättsföreningar att hålla ordning i återvinningsrum etc.
Det är det ekonomiska incitamentet som saknas. Blir det dyrt att göra fel så gör de flesta människor rätt.
Bild från ett inlägg på facebook.

F79D02C1-748A-457F-B32B-8AAC545BBD73.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Idén är jättebra, men klientelet är ju ganska dåligt. Därav svårigheterna att få det att fungera.
Helvete vad dom är i vägen.

Förstår inte vad du menar. I andra länder har man löst problemet. Det är svenska staten och kommuner som inte verkar vara intresserad i att lösa problemet.

Och såklart företag och många användera som inte alls intresserad att dom orsaker problem för andra.

NickPick

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar. I andra länder har man löst problemet. Det är svenska staten och kommuner som inte verkar vara intresserad i att lösa problemet.

Och såklart företag och många användera som inte alls intresserad att dom orsaker problem för andra.
Om någon annan måste lösa problemet så är det väl ändå klientelet som ställer till det? 😁

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Det är det ekonomiska incitamentet som saknas. Blir det dyrt att göra fel så gör de flesta människor rätt.
Bild från ett inlägg på facebook.

Visa bilaga 515787
Betvivlar mycket starkt att det är användare som ställt upp de där. Så ser det ju ut här också när "laddarna" varit ute på natten. Men mycket hellre att de ligger slängda i en hög inom den där rutan såklart än på trottoarer och cykelbanor :)

Berk

Aktiv medlem
Betvivlar mycket starkt att det är användare som ställt upp de där. Så ser det ju ut här också när "laddarna" varit ute på natten. Men mycket hellre att de ligger slängda i en hög inom den där rutan såklart än på trottoarer och cykelbanor :)

Det är inte svårt och dyrt att har en orientationssensor och GPS har dom redan. Vet inte om någon annan teknik används för att detektera om som står på rätt position. Men antar att man bara kan checka ut när dom är rätt parkerat.

weldion

Aktiv medlem

me.I.am

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer