[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Var innanför tullarna för första gången sen i våras nån gång igår. Vet inte om det är höst och minskade vo(i)lymer men jag upplevde det inte som lika stökigt som tidigare. Med sparkcyklarna alltså. Själv cyklade jag trampcykel för egen maskin.

Berk

Aktiv medlem
Var innanför tullarna för första gången sen i våras nån gång igår. Vet inte om det är höst och minskade vo(i)lymer men jag upplevde det inte som lika stökigt som tidigare. Med sparkcyklarna alltså. Själv cyklade jag trampcykel för egen maskin.

Dom verkar alla samlas på gränsen av tillåtet området. inte i mitten av stan. Jag måste åka slalom när jag passerar tullarna vid pendling eller åker från vägen på gränsen av stan in på skogsstigen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cyklade in från Tallkrogen. Har alla aktörer samma gränser? Det stod ju en del nära Gullmarsplan, men inte drivor.

En annan sak jag noterade var att alla verkar vara av stridsvagnsmodell nu, klart robustare än de som var vanliga pre-pandemi.

Berk

Aktiv medlem
I början var en stor problem, för både företagen och miljön, att medellivslängd av en elsparkcykel var 4 veckor. Ungdomen kör t.ex. pumptrack på dom, då behövs stridsvagnar.

mamme1

Aktiv medlem
Det har var sannolikt varit en viss upprensning inför dagens mara.
Jag är i centrala stan på i stort sett daglig basis, och mitt intryck är att det är før jævligt.

Hep

Aktiv medlem
Tror jag har en lösning. Det är ju känt att pundare och turister stjäl all koppar som går att stjäla. I sparkcyklarnas batterier finns metaller som inte är gratis. Går det att forska fram något enkelt sätt att skörda ut de ämnen som går att skrotsälja och sedan sprida ut den beskrivningen på alla intressanta ställen och språk. Sedan är det bara att vänta och inte låtsas om att det ryker och luktar kokt batteri i varannan skogsdunge.

NickPick

Aktiv medlem
Tror jag har en lösning. Det är ju känt att pundare och turister stjäl all koppar som går att stjäla. I sparkcyklarnas batterier finns metaller som inte är gratis. Går det att forska fram något enkelt sätt att skörda ut de ämnen som går att skrotsälja och sedan sprida ut den beskrivningen på alla intressanta ställen och språk. Sedan är det bara att vänta och inte låtsas om att det ryker och luktar kokt batteri i varannan skogsdunge.
Han från big brother stal väl elsparkcyklar med åkte dit på det... Tror dom skruvade bort nån GPS bak i någon skåpbil, typ.

rln

Aktiv medlem
Det är mer värde att sälja batterierna.

ooms

Aktiv medlem

Kalle med K

Aktiv medlem
En död cyklist är en god cyklist!
Som en konsekvens av polistyckeriet har Voi börjat använda cykelbanorna för att tippa sitt avskräde

Bilagor

• _DSC1961s.jpg
    _DSC1961s.jpg
    609.9 KB · Besök: 60

GoranS

Aktiv medlem
Är inte första meningen konstig?

"– Jag lyssnar eller på musik i lurar vilket jag brukar göra för att koppla av."

Eller är jag bara seg i skallen?

ooms

Aktiv medlem
Jag misstänker att nån rättshaverist kan hävda att skylten är olaglig eftersom en elsparkcykel väl räknas som cykel enligt vägtrafikdefinitionerna... Precis som emtb-förespråkarna motiverar sin våldtäkt på allemansrätten.

JTF

Aktiv medlem
Fast innan skyltens giltighet är utredd får man väl se till att använda gammaldags sparkcykel utan elmotor när man ska hälsa på och fika. :confused:🛴

staine

Aktiv medlem
Jag misstänker att nån rättshaverist kan hävda att skylten är olaglig eftersom en elsparkcykel väl räknas som cykel enligt vägtrafikdefinitionerna... Precis som emtb-förespråkarna motiverar sin våldtäkt på allemansrätten.
Den rättshaverist som satt upp skylten får väl ta en kamp mot den andra då.

Berk

Aktiv medlem
Artikel i DN säger att det råder elsparkcykelförbud på Lejonbacken för att dom gör ranar i grusvägen och så spolar gruset bort när det regnar. Skyltarna sitter ovanpå C2 skyltar, som redan förbjuder fordon trafik, så det var redan förbjudet att köra elsparkcykel där, men hovet tyckte att det behövdes förtydligas.

Allroad

Aktiv medlem
Åh älskar när knugen sätter ned foten. Undrar hur många riskkapitalister som ligger och gråter nu över att de inte får drälla sin eländiga nedskräpning på Knugens mark?

Emhr8rAJBchlywqh1SiVlkWW_qKBuOb_lzDGKkE2MZk.png

Elhojtok

Aktiv medlem
Artikel i DN säger att det råder elsparkcykelförbud på Lejonbacken för att dom gör ranar i grusvägen och så spolar gruset bort när det regnar. Skyltarna sitter ovanpå C2 skyltar, som redan förbjuder fordon trafik, så det var redan förbjudet att köra elsparkcykel där, men hovet tyckte att det behövdes förtydligas.
Lite sent svar, men framför man elsparkcykel i gångfart så räknas man som gående, så det finns nog fog för skylten, trots allt. Sådana kryphål är alltid lite intressanta: Vad händer om man kör sin elsparkcykel i gångfart på en väg där gångtrafik är förbjuden?

Berk

Aktiv medlem
Lite sent svar, men framför man elsparkcykel i gångfart så räknas man som gående, så det finns nog fog för skylten, trots allt. Sådana kryphål är alltid lite intressanta: Vad händer om man kör sin elsparkcykel i gångfart på en väg där gångtrafik är förbjuden?

Är du säkert på det? Elsparkcykel klassificeras som cykel och en cykel far man inte framföra på gångbanan, eller?

Elhojtok

Aktiv medlem
Är du säkert på det? Elsparkcykel klassificeras som cykel och en cykel far man inte framföra på gångbanan, eller?
100% säker. Ur vägtrafikförordningen:
Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel. Förordning (2010:1100).

Det är därför man får åka elspark i gångfart på trottoaren.
Tokigt, eller hur?

MrSpock

Aktiv medlem
100% säker. Ur vägtrafikförordningen:
Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel. Förordning (2010:1100).

Det är därför man får åka elspark i gångfart på trottoaren.
Tokigt, eller hur?
Detta ändrades i år, eller? Oklart när men förslaget las 1 mars.

Här står att en elsparkcykel måste framföras på samma sätt som en cykel:

Här är en artikel i ämnet:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer