[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Elhojtok

Aktiv medlem
Detta ändrades i år, eller? Oklart när men förslaget las 1 mars.

Här står att en elsparkcykel måste framföras på samma sätt som en cykel:
Jag hänvisade till den nuvarande lagtexten, i detta fall en förordning. Transportstyrelsen vill få till en förändring, men kvarnarna maler långsamt. Det har absolut inte skett någon förändring av trafikförordningen:
Länk till lagtext hos riksdagen
(Se kap. 1, 4§)
Här är en artikel i ämnet:
Det är alltså delar av ett lagförslag från Transportstyrelsen. Andra delar av samma lagförslag har redan sågats kraftigt här på Happy och ingen del av förslaget har gått igenom. Det är alltså fortsättningsvis max 250W och trottoarkörning i gångfart som gäller för elsparkar.

Bengt-re

Aktiv medlem
100% säker. Ur vägtrafikförordningen:
Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel. Förordning (2010:1100).

Det är därför man får åka elspark i gångfart på trottoaren.
Tokigt, eller hur?
Kör på mig med en elmoppe på gångbanan och se om det var ett smart drag....

ponx

Aktiv medlem
Vad har detta med saken att göra? _Jag_ tycker alltså inte att det är en särdeles bra förordning, men likförbannat den som gäller. Eller vad ville du ha sagt? Att du ska börja slåss då en elsparkare kör på dig? 🙄
Man börjar inte slåss, man avslutar bara det som någon annan påbörjade. Pow, right in the kisser.

Elhojtok

Aktiv medlem
Är du tokig! I en bil kan ju vem som helst sitta.
Du kanske inte känner till det, men det finns faktiskt en paragraf som säger att "Beväpnad elsparkcykelförare, i synnerhet på flykt, äger rätt att få sitt kommande straff för alla skjutningar omvandlat till gräsklippning, om hen i gångfart kör på 'vanlig' cyklist, maskerad som fotgängare."

MrSpock

Aktiv medlem
Jag hänvisade till den nuvarande lagtexten, i detta fall en förordning. Transportstyrelsen vill få till en förändring, men kvarnarna maler långsamt. Det har absolut inte skett någon förändring av trafikförordningen:
Länk till lagtext hos riksdagen
(Se kap. 1, 4§)

Det är alltså delar av ett lagförslag från Transportstyrelsen. Andra delar av samma lagförslag har redan sågats kraftigt här på Happy och ingen del av förslaget har gått igenom. Det är alltså fortsättningsvis max 250W och trottoarkörning i gångfart som gäller för elsparkar.
I trafikförordningen står det ju "den som i gångfart själv för", inte "åker". För andra fordon står det "åker". Det är inte så att med det menas att man själv går men leder elsparkcykeln?

Men det är ju lite märkligt om myndigheten Trafikstyrelsen säger en sak på sin hemsida och lagtexten i så fall säger något annat. Hur är det ens möjligt?

Jag googlade runt lite och både polisen.se, Malmö stad (malmo.se) och Lunds kommun (lund.se) länkade till Transportsstyrelsens hemsida. Ofta står det att man inte får köra elsparkcykel på trottoaren.

MrSpock

Aktiv medlem
Trafikstyrelsens text är ett förslag på ny lagtext, därav skillnaden.
Nja, det står ju "Här kan du läsa om vad du behöver ha på din cykel för att köra och vilka regler som gäller." Det står inget om att det bara är ett förslag. Myndigheter och kommuner länkar dessutom som sagt till dessa sidor.

EDIT: fel länk.

Elhojtok

Aktiv medlem
I trafikförordningen står det ju "den som i gångfart själv för", inte "åker". För andra fordon står det "åker". Det är inte så att med det menas att man själv går men leder elsparkcykeln?
Nej, det är inte vad som avses.
I trafikförordningen är det en klar skillnad mellan "leder" och "för".
"Åker" används enbart om skidor och kälke osv, som inte är fordon.
Men det är ju lite märkligt om myndigheten Trafikstyrelsen säger en sak på sin hemsida och lagtexten i så fall säger något annat. Hur är det ens möjligt?
Myndigheten Trafikstyrelsen?

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad har detta med saken att göra? _Jag_ tycker alltså inte att det är en särdeles bra förordning, men likförbannat den som gäller. Eller vad ville du ha sagt? Att du ska börja slåss då en elsparkare kör på dig? 🙄
Det är en attack och då får man försvara sig. Kriminella idioter behöver kanske få lite asfaltseksem i utbildningssyfte.

MrSpock

Aktiv medlem
Nej, det är inte vad som avses.
I trafikförordningen är det en klar skillnad mellan "leder" och "för".
"Åker" används enbart om skidor och kälke osv, som inte är fordon.

Myndigheten Trafikstyrelsen?
Menade "Transportstyrelsen".

"Transportstyrelsen är en statlig myndighet som lyder under regeringen och hör till Infrastrukturdepartementet."

GoranS

Aktiv medlem

Guldragge

Aktiv medlem
Jag anar ett uns affekt.
Inte ska du vara så arg på dina cykelbröder som använder sina cyklar i form av
Körde bil i förra veckan. Då såg jag hur en cyklist stannat i cykelbanan vid Universitetet/Frescati och just var i färd med att hiva en elsparkcykel över ett räcke och nerför slänten mot Roslagsvägen. Ljuvlig syn. Sen var jag på gott humör hela den dagen trots att jag kört bil.

Kalle med K

Aktiv medlem
Ploga bort dem! Kan väl inte vara något problem. :sneaky:
uppenbarligen inte!!!!
DSC_1701s.jpg

första jag fick syn på i morse

GoranS

Aktiv medlem
Nej, det lär nog tyvärr kunna vara en del problem med de där tingestarna i samband med snöplogning precis som det sägs i svt-länken.

ooms

Aktiv medlem
Hade plockat av mig glasögonen och bara kört. "Force majeure"
Jag tror faktiskt det kan vara problem. En av de saker jag tydligt noterade när jag flyttade söderut och bosatte mig i ”större stad” var att man inte har några vettiga snöröjningsfordon. Det är mest leksakstraktorer. Då kan elsparkarna nog vara ett problem. Med riktiga snöröjningsfordon skulle de dock inte vara det.

weldion

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt det kan vara problem. En av de saker jag tydligt noterade när jag flyttade söderut och bosatte mig i ”större stad” var att man inte har några vettiga snöröjningsfordon. Det är mest leksakstraktorer. Då kan elsparkarna nog vara ett problem. Med riktiga snöröjningsfordon skulle de dock inte vara det.
Sverige börjar norr om Dalälven. Resten är bara något Legoland.

Spacekitty

Aktiv medlem
I morgon fredag kommer det se ut såhär på Sjölundaviadukten. Längre ut från stan får dom inte köra. Alla kör dit men aldrig hem, sent på söndag kommer ägaren och hämtar in dom till stan igen.

F012A21D-A62B-4516-B8AD-E8F0F5BE6378.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Försöker personer som knivhuggit ihjäl någon med tiotals hugg hävda att de inte menade att döda personen känns det ju inte så konstigt att denna person hävdar dumhet/okunskap som försvar. Att tingsrätten går med på det får mig att undra om det är ett dåligt tingsrättsbeslut som skulle ändras i hovrätten om det går dit eller om det finns någon juridisk underfundighet som missats i artikelns inledning (jag ser bara början).

Elhojtok

Aktiv medlem

Kalle med K

Aktiv medlem
En liten promenad häromdagen gav följande insnöade elsparkar, märkligt nog tillhörande samma skämtfirma
Voine 1.jpg

Voine 2.jpg

Voine 3.jpg

Det finns tre sorters lögn lögn, förbannad lögn och Voi

GoranS

Aktiv medlem
Inte helt enkelt att få en bra balans där. Man vill begränsa antalet elsparkcyklar då de utgör ett problem i "parkerat" tillstånd och talar om att införa en gräns på antal per bolag. Å andra sidan vill man att dessa ska användas och för att det ska ske behöver de finnas lättillgängligt och med god spridning.

perzzon

Aktiv medlem
Jag flyttar relativt ofta sparkar här i majorna i gbg. Då mins man oftast var de är. Och väldigt ofta står de kvar ett eller två dygn senare. Detta är inte i centrum men ändå väldigt tättbebyggt och blandområde med bostäder, restauranger, butiker osv.
Tyder inte direkt på att de används så värst mycket.
Nu med snön har de ju legat still på samma ställen i flera veckor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer