[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

BJS

Aktiv medlem
Sjukt roligt FB-inlägg på ämnet...

"Det finns en särskild plats i helvetet för elsparkcyklar! Och detta gör faktiskt att helvetet knappar in på jordelivet i FN’s årliga sammanställning av bästa platser att leva och bo på. För här finns det definitivt ingen särskild plats för elsparkcyklar. Ligger de inte sporadiskt strösslade över infrastrukturen som centrifugerade kossor i kölvattnet av en klass 5-tornado så ilar de runt i outgrundliga banor över gator och torg.

Det fanns en tid – pre-elsparkcykelföretagens intågande – då det räckte med att du såg dig om åt båda hållen innan du korsade vägen. Du stannade till vid övergångsstället, som sig bör. Sökte ögonkontakt med inkommande motorister. Den rekorderliga herren bakom ratten – licensierad att framföra sitt färdmedel – signalerade ”fri passage” med en menande handrörelse. Varpå du lyfte söndagshatten med ett friskt ”min gode herre” och spatserade vidare med händerna knäppta bakom ryggen för att avnjuta stadens beskaffenheter. Månntro tivolit var i stan? Eller varför inte en tur förbi bazaren för att avnjuta en läskande butelj lemonad eller en aldrig så liten pastill?

Idag skulle ovanstående scenario vara förenat med livsfara. Vistas du i stadsmiljö spelar det ingen roll om du så har grön gubbe, en välsignelse från Påven och Newtons andra lag nedtecknad på en fusklapp. När som helst, var som helst kan din baneman uppenbara sig i periferin på en kina-importerad elsparkcykel i någon fräsch färg som prytts med en innovativ tech-logga.

Det är som om tiotusen år av civilisationsbygge raserats över en natt. Plötsligt är du tillbaks på savannen som en näpen liten Homo Erectus som klättrat ner från sin trygga boning i de grönskande trädkronorna för att plocka upp en smaskig liten rot med sina glest hårbevuxna små gripklo-fötter och — BOOM — sabeltandad tiger i nacken!

Fast det sista du kommer höra är det allt tilltagande ljudet av en skallrande käke som ekar mellan husen. Skräckslaget vänder du dig om och fryser till is som ett paralyserat rådjur i strålkastarljuset. Du finner dig stirrandes in i ett par galet uppspärrade ögonvitor. En pottklippt folkhögskolestudent som har bestämt sig för att göra The Purge med hela trafikförordningen dundrar ner för kullerstenen på en spontan-hyrd elsparkcykel för att hinna i tid till sin kvällskurs i ”uttryck din politiska övertygelse med en ful frisyr”.

Sen dör du. På fläcken.

Inget utdraget förlopp där du hinner ordna upp dina affärer. Inget ”Francisco, nu är du karln i huset, se efter din mor och lille Timmy”. Inget ”begrav mig under apeln på kullen bakom ladugården”.

Bara död.

Från en komplex organism med sinnesdata och perception, till ett livlöst köttkärl inlindat i ett invasivt och benskört hipster-skelett uppfött på sojaprotein. Och med ett styre genom solarplexus. Räkningarna hopas på dörrmattan och hundra missade samtal på mobilen innan dina anhöriga nås av den tragiska nyheten.

Så onödigt.

Men en annan sak som stör mig med elsparkcyklar, utöver den förhöjda risken för personskador och överdödlighet, är när föräldrar köper det till sina barn!

Ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv är det rent förkastligt. När helst ett korpulent mellanstadiebarn äntrar sin elsparkcykel för att transportera sin kalaspuff-tankade kropp till skolan är det de facto det senaste ögonblicket i en 3,5 miljarder år lång sammanhängande händelsekedja av lyckad reproduktion, kamp om fortlevnad och otaliga generationers livsöden. Allt som utspelat sig genom historien, stora som små händelser, har lett fram till just detta, blodlinjens färskaste ögonblick. Och det är fullkomligt onödigt. Och därmed blir allt som utspelat sig fram till dess också det. Ett hån mot naturen.

Barn ska i varje given situation göra av med energi. Inte lagra den, tills det de vid sin ringa ålder uppnått samma fysiska testvärden som en lastbilschaufför i pensionsåldern, och sedan reglera överskottet med adhd-medicin. Barn ska på sin höjd cykla till skolan, komma fram med rosiga kinder och sadelvärk i röven för att sedan få tallriksmodellen förklarade för sig av en skolsköterska med vita inomhustofflor och kaffeandedräkt.

Vad som gör elsparkcyklar unika som produkt är just det — att målgruppen utgörs av de som allra minst borde nyttja dem. Lata människor som definitivt borde gå istället. Folk som saknar den kognitiva förmågan att klara körkortsteorin om de så blev inkvarterade på Gulag och fick Anita och Televinken strömmade direkt in i hjärnbalken. Eller de som lever under så oordnade förhållanden att de inte klarar av att budgetera för ett månadskort med kollektivtrafiken.

Och som om detta inte är skäl nog att bannlysa elsparkcyklar från gator och torg, så ser det dessutom urbotat fånigt ut. I synnerhet när vuxna män åker på dem. Benen anatomiskt omöjligt tätt ihop. Penisen förmodat inklämd mellan låren i den klassika ”mangina-manövern” som – fram tills nu – varit strikt begränsad till att utföras under jubel och glada tillrop som en spontan stämningsförhöjare i manliga omklädningsrum. Och stjärten så spänd att den ser ut som en sur citron. Sammantaget bildar det den stroppiga och högst provocerande kroppshållning som endast förare av detta förhatliga färdmedel besitter.

Faktum är att elsparkcyklar faktiskt passerat samtliga franska biltillverkare i FN’s årliga sammanställning över mest fjolliga färdmedel, och nosar nu den tidigare ohotade ettan – dildomodifierad hoppboll — i hasorna. Och nu är det väl bara en tidsfråga innan även den kommer ut på den oreglerade marknaden för app-hyrda fordon.

Nej, förbjud elsparkcykelföretagen från städerna så kommer den här farsoten dö ut av sig själv, och blott bli ett hack i mänsklighetens utvecklingskurva."
Det värsta är att det ju inte ens är elakt, bara sanningen...

Kalle med K

Aktiv medlem
Men en annan sak som stör mig med elsparkcyklar, utöver den förhöjda risken för personskador och överdödlighet, är när föräldrar köper det till sina barn!
I mina trakter är det framförallt barn i lågstadieåldern som oansvariga föräldrar utrustat med djävulskapet, mellanstadieeleverna kör hackade hyrscootrar och totalt utan respekt för trafikregler. Snart kommer välungarna köra till förskolan på sina nya leksaker

Bilagor

• skräp 2.jpg
    skräp 2.jpg
    175.6 KB · Besök: 89

GoranS

Aktiv medlem
I mina trakter är det framförallt barn i lågstadieåldern som oansvariga föräldrar utrustat med djävulskapet, mellanstadieeleverna kör hackade hyrscootrar och totalt utan respekt för trafikregler. Snart kommer välungarna köra till förskolan på sina nya leksaker
Jag förutspår valseger för VVV(=Våga Vägra Vardagsmotion) i valet 2038.

(Hoppas att tramsnivån i inlägget är tillräckligt hög för att dränka risken för politikdiskning)

GoranS

Aktiv medlem
Nja, jag skulle nog säga att det är stor risk att interna stridigheter i VVV efter valframgångarna 2038 leder till att partiet splittras i VVV(FFV) och VVV(VVV).

Elhojtok

Aktiv medlem

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Blir något konfunderad av detta.

Som jag förstått det är en elsparkcykel enligt definition en elcykel. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elsparkcykel

Så hur kommer det sig att de hittills fått köras på gångbanor?

Vidare tycker jag det är hysteriskt intressant att elsparksföretagen är oroliga för säkerheten eftersom att det inte finns cykelbanor överrallt.
https://www.expressen.se/nyheter/elsparkcyklar-forbjuds-pa-gangbanor/

Tydligen är det inte säkert att framföra deras sparkcyklar i på vägar som de flesta cyklar har fått ”dela” med bildrullarna i ett århundrade. Att de i alla andra aspekter verkar helt ointresserade av trafikanternas säkerhet verkar inte spela någon roll. Men här ser de väl en risk för minskade 💰💰💰 och då är ju ”säkerheten” viktig. 🤯

NLC

Aktiv medlem
Plus att andelen gångbanor i förhållande till GC-banor är så larvigt liten att trots ministerns allvarsamma ton blir denna åtgärd ytterligare ett slag i luften för förändring av trafiksäkerheten i praktiken.

Räcker det inte med att lagstifta om att folk inte får bete sig som IDOTer?

liten_ninja

Aktiv medlem
Vidare om analogin med elcyklar. En stor grej med elcyklar är att de inte får drivas utan att man också trampar. De ger assistans. Med bara gashandtag och inget trampande blir det en moped eller motorcykel...

Alltså borde det krävas reglerteknik som tvingar en att "sparka" en del själv och få den sparken förstärkt (assistans)? :unsure:

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Vidare om analogin med elcyklar. En stor grej med elcyklar är att de inte får drivas utan att man också trampar. De ger assistans. Med bara gashandtag och inget trampande blir det en moped eller motorcykel...

Alltså borde det krävas reglerteknik som tvingar en att "sparka" en del själv och få den sparken förstärkt (assistans)? :unsure:
Det var min uppfattning om elcyklar med, men det verkar finnas ett kryphål i lagen kring detta som möjliggör att enbart driva på motor. Det intessanta är att elsparkarna får köra i 20 km/h och elcyklar får gå i 25 (med motor).

NLC

Aktiv medlem
Det var min uppfattning om elcyklar med, men det verkar finnas ett kryphål i lagen kring detta som möjliggör att enbart driva på motor. Det intessanta är att elsparkarna får köra i 20 km/h och elcyklar får gå i 25 (med motor).

• ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel.
Dvs som en permobil…

rois

Aktiv medlem
Som cyklar räknas en del andra fordon än det som man vanligtvis betraktar som (tramp)cyklar. Det är lagliga elcyklar, som driver upp till 25 km/h med max 250 Watt i motoreffekt, "elmopeder" utan trampanordning som kan gå i max 20 km/h med max 250 Watt i motoreffekt, och hit tror jag att elsparkarna räknas, elfordon för funktionshindrade med begränsningar.
En "laglig" elspark borde räknas som cykel. Men i praktiken är de ofta en klass 2 moped med hjälmkrav, eller klass 1 moped med krav på nummerskylt + hjälm. Har själv cyklat efter med min elcykel, och motorn har slagit av vid ca 25 och jag har trampat på till närmare 30 utan att hinna ifatt.

Peth

Aktiv medlem
Blir något konfunderad av detta.

Som jag förstått det är en elsparkcykel enligt definition en elcykel. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elsparkcykel

Så hur kommer det sig att de hittills fått köras på gångbanor?
Jo, så här är det: en elsparkcykel som framförs i gångtempo (max ca 7 km/tim) betraktas enligt lagstiftningen som fotgängare och ska följa samma regler som dessa (framföras på vänster sida i blandtrafik, får framföras på trottoarer, annan trafik ska lämna företräde vid övergångsställen etc). Så snart det går snabbare än gångtempo så förvandlas fordonet hux flux till en cykel. Många regler blir det att hålla reda på, vilket kan ställa till det för en användarbas som inte ens klarar av att parkera på ett vettigt sätt.

rois

Aktiv medlem
Jo, så här är det: en elsparkcykel som framförs i gångtempo (max ca 7 km/tim) betraktas enligt lagstiftningen som fotgängare och ska följa samma regler som dessa (framföras på vänster sida i blandtrafik, får framföras på trottoarer, annan trafik ska lämna företräde vid övergångsställen etc). Så snart det går snabbare än gångtempo så förvandlas fordonet hux flux till en cykel. Många regler blir det att hålla reda på, vilket kan ställa till det för en användarbas som inte ens klarar av att parkera på ett vettigt sätt.
Jag tror att det gäller "cyklar" också. En cykel som framförs i gångfart får framföras på en gångbana, dock oklart om den får framföras på trottoar.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Men då måste de räknas till någon form av fordonskategori?! Det har ju knappast stiftats några nya lagar som vunnit laga kraft efter att elsparkcyklarna dök upp?! Så definitionen ”elsparkcykel” lär väl inte finnas i lagboken?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Jag tror att det gäller "cyklar" också. En cykel som framförs i gångfart får framföras på en gångbana, dock oklart om den får framföras på trottoar.
Nej, det är jag rätt säker på att du inte får. Tror barn upp till 7 år får cykla på gångbana/trottoar i sällskap med vuxen som går till fot (något i den stilen).

Peth

Aktiv medlem
Nej, det gäller inte cyklar. En vanlig trampcykel får aldrig framföras på gångbanor och trottoarer om inte cyklisten är yngre än åtta år.

rois

Aktiv medlem
Men då måste de räknas till någon form av fordonskategori?! Det har ju knappast stiftats några nya lagar som vunnit laga kraft efter att elsparkcyklarna dök upp?! Så definitionen ”elsparkcykel” lär väl inte finnas i lagboken?
Den (bör) räknas som cykel. Det är trafikstyrelsen som fastställer vilka fordonskategorier som finns. För tvåhjulingar finns cyklar, moped klass 2, moped klass 1, och olika motorcykelklasser. För fyrhjulingar/bilar andra klasser. Sen stoppar man in fordonen i lämplig klass. Så tidigare har det inte funnits specialregler för elsparkcyklar, utan man har antagit att dom går i max 20 km/h och klassas som cykel. Men i praktiken går många snabbare än 20 km/h.

Maskinisten

Medlem
Den (bör) räknas som cykel. Det är trafikstyrelsen som fastställer vilka fordonskategorier som finns. För tvåhjulingar finns cyklar, moped klass 2, moped klass 1, och olika motorcykelklasser. För fyrhjulingar/bilar andra klasser. Sen stoppar man in fordonen i lämplig klass. Så tidigare har det inte funnits specialregler för elsparkcyklar, utan man har antagit att dom går i max 20 km/h och klassas som cykel. Men i praktiken går många snabbare än 20 km/h.
Moped klass 1 (EU-moppe) kan ju vara fyrhjuling också. Tänkte på EU-mopedbilar. Det är en jäkla röra...

Peth

Aktiv medlem
Begreppet ”cykel” har fått en delvis ny definition. Genom ändringen omfattar begreppet ”cykel” även sådana små eldrivna fordon som är inrättade för en person och för att föras av den åkande samt är konstruerade för en hastighet om högst 20 km/tim. Exempel på sådana fordon är vissa elskotrar och självbalanserande tvåhjulingar som styrs genom särskild gyroteknik.

Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.

Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel. Förordning (2010:1100).

rois

Aktiv medlem
Nej, det gäller inte cyklar. En vanlig trampcykel får aldrig framföras på gångbanor och trottoarer om inte cyklisten är yngre än åtta år.
Detta är i varje fall ett utklipp från Transportstyrelsen,
" Gågata eller gångfartsområde
När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående."
Ungefär samma formulering finns hos polismyndigheterna.

Peth

Aktiv medlem
När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående."
Gågata och gångfartsområde är inte en trottoar eller gångbana.

Maskinisten

Medlem
Gågata eller gångfartsområde är inte samma sak som gångbana eller trottoar.

rois

Aktiv medlem
Moped klass 1 (EU-moppe) kan ju vara fyrhjuling också. Tänkte på EU-mopedbilar. Det är en jäkla röra...
Jo, jag vet. Det finns en del konstiga klassningar. Fyrhjuliga småbilar som blir mopeder, andra fyrhjulingar som blir motorcyklar. Det finns säkert mer som verkar mot förnuftet. Med det beror väl mer på att det inte skapas nya fordonsklasser så fort en ny fordonstyp dyker upp, utan man försöker stoppa in dem i lämplig klass.

Peth

Aktiv medlem
Om trottoar har jag inte sagt något. Där är det förbjudet att cykla, även om bilvägen bredvid är högst olämplig att cykla på.
Varför svarade du då på mitt inlägg om trottoarer och gångbanor genom att hänvisa till transportstyrelsens text om gångfartsområden och gågator?

Maskinisten

Medlem
Jo, jag vet. Det finns en del konstiga klassningar. Fyrhjuliga småbilar som blir mopeder, andra fyrhjulingar som blir motorcyklar. Det finns säkert mer som verkar mot förnuftet. Med det beror väl mer på att det inte skapas nya fordonsklasser så fort en ny fordonstyp dyker upp, utan man försöker stoppa in dem i lämplig klass.

Håller med, det är verkligen konstigt. EU-mopedbilar, elcyklar som inte behöver trampas och andra konstigheter (kanske även elsparkcyklar) borde stoppas in i den förbjudna klassen :-)

rois

Aktiv medlem
Varför svarade du då på mitt inlägg om trottoarer och gångbanor genom att hänvisa till transportstyrelsens text om gångfartsområden och gågator?
Jag trodde att gågata definitionsmässigt var samma sak som gångbana. Märk väl att jag skrev att jag trodde det gäller även cyklar. Men det är kanske viktigt att få rätt till varje pris. Du kan kanske visa var du fått uppgifterna om att det är tillåtet att framföra elsparkar i gångfart på cykelbanor.

Peth

Aktiv medlem
Jag trodde att gågata definitionsmässigt var samma sak som gångbana. Märk väl att jag skrev att jag trodde det gäller även cyklar. Men det är kanske viktigt att få rätt till varje pris. Du kan kanske visa var du fått uppgifterna om att det är tillåtet att framföra elsparkar i gångfart på cykelbanor.
Jag har aldrig hävdat att ”det är tillåtet att framföra elsparkar i gångfart på cykelbanor.”.

rois

Aktiv medlem
Håller med, det är verkligen konstigt. EU-mopedbilar, elcyklar som inte behöver trampas och andra konstigheter (kanske även elsparkcyklar) borde stoppas in i den förbjudna klassen :-)
Problemet är väl snarast infrastrukturen inte är anpassad för alla de typer av fordon som finns.
EU klass 1 mopeder som gladeligen framförs på cykelbanor, eftersom vägen bredvid är för starkt trafikerad. Fyrhjuliga mopeder som körs på vägar med med mycket trafik, så att det bildas köer bakom dem.
Jag har aldrig hävdat att ”det är tillåtet att framföra elsparkar i gångfart på cykelbanor.”.
Gångbanor skall det givetvis vara. På cykelbanor är det tillåtet framföra allt som klassas som cykel. Så vilken lag ger elsparkar rättighet att framföras på gångbanor. För det var den ursprungliga frågan.

Peth

Aktiv medlem
Problemet är väl snarast infrastrukturen inte är anpassad för alla de typer av fordon som finns.
EU klass 1 mopeder som gladeligen framförs på cykelbanor, eftersom vägen bredvid är för starkt trafikerad. Fyrhjuliga mopeder som körs på vägar med med mycket trafik, så att det bildas köer bakom dem.

Gångbanor skall det givetvis vara. På cykelbanor är det tillåtet framföra allt som klassas som cykel. Så vilken lag ger elsparkar rättighet att framföras på gångbanor. För det var den ursprungliga frågan.
Det gör trafikförordningen som jag klippte in ifrån några inlägg längre upp.

NAnders

Aktiv medlem
Den text du (och alla andra i tråden) söker är punkt 4 a i definitionen av cykel i Lag om vägtrafikdefinitioner.

Hade man strukit den så hade alla elsparkcyklar i ett slag förvandlats till mopeder. Troligtvis icke-typgodkända mopeder (eftersom cyklar inte behöver typgodkännas).

Peth

Aktiv medlem
Den enda formen som nämns där är trottoar, inget om gångbana.
1. en rullstol, eller
2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel. Förordning (2010:1100).

rois

Aktiv medlem
1. en rullstol, eller
Reglerna gäller för gående vid vägbana, inte för gående på trottoar.

rois

Aktiv medlem

7 kap. Bestämmelser för gående på väg​

1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen

Trottoar är en gångbana.
Var ser du det i lagarna? Reglerna du hänvisar till gäller hur gående skall förhålla sig till gång vid väg, inte hur elsparkcyklister skall transportera sig på allmänna gångbanor. Dessa finns ju på fler ställen än vid väg.

Peth

Aktiv medlem
Var ser du det i lagarna? Reglerna du hänvisar till gäller hur gående skall förhålla sig till gång vid väg, inte hur elsparkcyklister skall transportera sig på allmänna gångbanor. Dessa finns ju på fler ställen än vid väg.
Vi säger så här då:

Elsparkcykel som kör snabbare än gångfart får inte framföras på gångbana (trottoar).

Elsparkcykel som framförs i max gångfart får inte framföras på cykelbana eller körbana i de fall det finns en gångbana (trottoar) eller vägren.

NLC

Aktiv medlem
Elsparkcykel som framförs i max gångfart får inte framföras på cykelbana eller körbana i de fall det finns en gångbana (trottoar) eller vägren.
När jag framförde klagomål till grannkommunen om att en bit av min pendlingsväg var skyltad cykelbana från ena hållet och GC-bana från andra fick jag svaret att det inte alls var förbjudet att gå på en (påbjuden) cykelbana. Oklart om det gäller även elsparkar som kan gå (!) fortare än gångfart… 🤥

rln

Aktiv medlem
När jag framförde klagomål till grannkommunen om att en bit av min pendlingsväg var skyltad cykelbana från ena hållet och GC-bana från andra fick jag svaret att det inte alls var förbjudet att gå på en (påbjuden) cykelbana. Oklart om det gäller även elsparkar som kan gå (!) fortare än gångfart… 🤥
Kommunen gjorde en teknisk fint. Det vill säga att de blåljög.

Topp