[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Karin_P

Aktiv medlem
Är inte norska böter baserade på inkomst?
1,5 månadslön verkar vara vanligt. Ganska högavlönad snubbe på elspark alltså. Och så i tillägg till boten: mer eller mindre fängelse beroende på hur full man varit.

Det är samma regler för elsparkcykel som för bil. Elcykel och vanlig cykel får man däremot köra hur full som helst, så länge man inte kör vårdslöst.

staine

Aktiv medlem
Nu ska man inte få köra elsparkcykel på trottoarer längre. Eller mot enkelriktat. Har det nånsin varit tillåtet att cykla på trottoarer???
Snacka om att dunka silkesvantarna försiktigt mot bordskanten.

Spacekitty

Aktiv medlem
Varför slängdes de där , det där caféet är ganska ok!?

Det är entrén till Voi.

simson

Aktiv medlem
Det är entrén till Voi.

Trist för andra hyresgäster bara….

GoranS

Aktiv medlem
Ah, det har du rätt i ja. Hade jag glömt bort.
Fast, vänta nu. Visst är det väl ingång till det stället även från gatan (dörren närmare konserthuset)?
1662134690769.png

WSMC

Aktiv medlem
Utan att veta så gissar jag att det är typ dagsböter. För en del år sedan skrevs det om mycket höga hastighetsböter i Finland, var någon rallystjärna med hög inkomst som fick dagsböter, om jag minns rätt.
Jag kom att tänka på den gamla Nokiadirektören:

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Även om man ogillar elsparkcyklar lite generellt sådär, så känns det väl ändå lite väl saftigt med en bot på 163 000 NOK, indraget körkort i 8 månader och 15 dagar villkorligt fängelse för att ha fyllekört elspark med 0,6 promille 😳
Personligen är jag för att byta ut nollvision mot nolltolerans i trafiken, inte specifikt för elskräpcyklar utan främst för motorister. Skulle kunna kombineras med ”three strikes rule”. Dvs om du blir ertappad med tre trafikförseelser så blir du av med körkortet för alltid (eller i alla fall typ 10-15år) utan möjlighet till förkortning. Det skulle nog få alla fortkörande, rattsurfande, gul/rödkörande, felparkerande, ”jag såg inte”, ej blinkande bilister att lugna ner sig och de som ej lugnar sig blir bortsållade av sig självt. Det skulle även innebära att man kunde minimera budgeten som idag läggs på att bygga säkra vägar. Lite OT, men ändå.

nisseson

Aktiv medlem
Personligen är jag för att byta ut nollvision mot nolltolerans i trafiken, inte specifikt för elskräpcyklar utan främst för motorister. Skulle kunna kombineras med ”three strikes rule”. Dvs om du blir ertappad med tre trafikförseelser så blir du av med körkortet för alltid (eller i alla fall typ 10-15år) utan möjlighet till förkortning. Det skulle nog få alla fortkörande, rattsurfande, gul/rödkörande, felparkerande, ”jag såg inte”, ej blinkande bilister att lugna ner sig och de som ej lugnar sig blir bortsållade av sig självt. Det skulle även innebära att man kunde minimera budgeten som idag läggs på att bygga säkra vägar. Lite OT, men ändå.
Jag tror inte att de som åker dit tre gånger nödvändigtvis skulle sluta köra bil för att de förlorar körkortet.

ooms

Aktiv medlem
Håller med, men ta gärna med övriga trafikanter, inkl cyklister, också. Det begås så otroligt mycket förseelser av cyklister som skapar incidenter och irritation i trafiken.

Elhojtok

Aktiv medlem
1,5 månadslön verkar vara vanligt. Ganska högavlönad snubbe på elspark alltså. Och så i tillägg till boten: mer eller mindre fängelse beroende på hur full man varit.

Det är samma regler för elsparkcykel som för bil. Elcykel och vanlig cykel får man däremot köra hur full som helst, så länge man inte kör vårdslöst.
Är det krav på hjälm och trafikförsäkring för elspark också?

MrSpock

Aktiv medlem

– Just nu är här cirka 550 sparkcyklar. Vi har plockat upp cirka 100-150 per dag. Jag skulle tro att vi är uppe på en 1 000 stycken innan veckan är slut, berättar Radivoj Papic, fordonsflyttare inom Malmö stads parkeringsövervakning.

Företagen som äger elsparkcyklarna är tvungna att lösa ut de för 500 kronor styck. Annars skrotas de efter tre månader, något företagen får bekosta själva.

– En av uthyrarna, ”Lime”, har bara kontor i USA. Jag har väldigt svårt att tro att de kommer göra anspråk på sina sparkcyklar, säger kommunalrådet Andreas Schönström (S).

– Alla berörda bolag har fått mejl och är informerade. Men än så länge har ingen velat kännas vid sina sparkcyklar.

Stumpy

Aktiv medlem
Går det att sälja dem istället för att skrota eller finns det regler/lagar som omöjliggör det?
Vore ju bra om någon entreprenör satte i system att lösa ut dem, måla om dem och sätta dem i trafik igen. Kanske iofs blir för dyrt med att byta ut tekniken för uthyrningen. Alla firmor har väl sin egen?

Fredrik Å

Aktiv medlem

– Just nu är här cirka 550 sparkcyklar. Vi har plockat upp cirka 100-150 per dag. Jag skulle tro att vi är uppe på en 1 000 stycken innan veckan är slut, berättar Radivoj Papic, fordonsflyttare inom Malmö stads parkeringsövervakning.

Företagen som äger elsparkcyklarna är tvungna att lösa ut de för 500 kronor styck. Annars skrotas de efter tre månader, något företagen får bekosta själva.

– En av uthyrarna, ”Lime”, har bara kontor i USA. Jag har väldigt svårt att tro att de kommer göra anspråk på sina sparkcyklar, säger kommunalrådet Andreas Schönström (S).

– Alla berörda bolag har fått mejl och är informerade. Men än så länge har ingen velat kännas vid sina sparkcyklar.
500...varför inte ta 50 000 istället då kommer det här otyget att försvinna illa kvickt och de som ställer ut sina sparkcyklar får bekosta olyckorna deras sparkcyklar orsakar.

MrSpock

Aktiv medlem
500...varför inte ta 50 000 istället då kommer det här otyget att försvinna illa kvickt och de som ställer ut sina sparkcyklar får bekosta olyckorna deras sparkcyklar orsakar.

Jag gissar att dels måste elsparkcyklarna rapporteras in, dels tar det tid för kommunen:

"Men bortforslingen av elsparkcyklar är omständlig . Varje felparkering måste bevisas, dokumenteras, fotograferas och registreras. En process som bara i administrativt arbete tar cirka tio minuter per sparkcykel.
– Och då är det inte ens medräknat tiden det tar att fysiskt förflytta alla sparkcyklar. Det är ett jävla slit, säger Felix medan han lastar av dagens tredje last av sparkcyklar."

Oskar

Aktiv medlem

Miljövänligt!!! Å vad bra det är med riskkapital.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja, hur är det egentligen, går alla elskoterföretagen fortfarande back och lever på investerarnas pengar? Bötesbeloppet tror jag ärligt talat att de skiter högaktligen i, men förhoppningsvis drabbar det någons KPI i slutändan. Under tiden kan vi väl glädja oss åt att kommunen städar bort skiten från gatorna.

Elhojtok

Aktiv medlem
Ja, hur är det egentligen, går alla elskoterföretagen fortfarande back och lever på investerarnas pengar? Bötesbeloppet tror jag ärligt talat att de skiter högaktligen i, men förhoppningsvis drabbar det någons KPI i slutändan. Under tiden kan vi väl glädja oss åt att kommunen städar bort skiten från gatorna.
Själv hoppas jag att femhundringen (och mer därtill) i slutänden kommer att drabba den som faktiskt har felparkerat.

Belse

Aktiv medlem
Från Aftonblaskan:

Under de fyra år som gruppen dykt har de sammanlagt plockat upp 262 ton sopor i Stockholmsområdet – däribland 32 ton båtbatterier och 34 ton elsparkcyklar.

34 ton elsparkcyklar, det lär nog vara ett par st som hamnat i sjön...

PJF

Aktiv medlem
Även om man ogillar elsparkcyklar lite generellt sådär, så känns det väl ändå lite väl saftigt med en bot på 163 000 NOK, indraget körkort i 8 månader och 15 dagar villkorligt fängelse för att ha fyllekört elspark med 0,6 promille 😳
Nej. Inkomstbaserade trafikböter bör vi också införa.

PJF

Aktiv medlem
Man kan väl låta allmänheten få skrota dom. 50kr så får du endera verktyg och ta lös vilka delar du vill, eller en slägga.

perzzon

Aktiv medlem
Jag har för vana att flytta på dem om de står olämpligt.
Har lagt märke till att de oftast står flera dagar efter att jag flyttat på dem nuförtiden. Är det nedgång i elsparkanvändningen eller är det bara hösten som tagit sin tribut på elsparkarbefolkningen

Topp