[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

GoranS

Aktiv medlem
Parkering är absolut bättre än anarkin för några år sedan. Sen har väl antalet fordon minskat i och med att några dragit sig ur.

Framförandet har jag ingen riktig uppfattning om.

GoranS

Aktiv medlem
Absolut. Mängden elsparkcyklar på pendeln har ökat kraftigt. En del sköter det snyggt medan andra tanklöst ockuperar utrymme s.a. en eller två extra säten blir obrukbara, i alla fall med mindre än att man ber personen åtgärda problemet.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Absolut. Mängden elsparkcyklar på pendeln har ökat kraftigt. En del sköter det snyggt medan andra tanklöst ockuperar utrymme s.a. en eller två extra säten blir obrukbara, i alla fall med mindre än att man ber personen åtgärda problemet.
I Stockholm är ju cyklar förbjudna på pendeltågen i rusningstrafik och det verkar faktiskt som att den regeln även omfattar elsparkcyklar. Se https://sl.se/reseplanering/att-resa-med-sl/vad-du-far-ta-med-pa-resan/cykel/

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nja.

Barncyklar och hopfällbara cyklar
Du får alltid ta med dig små barncyklar utan kedja i SL-trafiken. (Alltså två- och trehjulingar som inte drivs med en kedja och som är avsedda för förskolebarn.) Du får också ta med sparkcykel och hopfälld cykel. Även en hopfälld elsparkcykel som är mindre än 120 cm i hopfällt läge går bra att ta med.

Jag åker med min Brompton till och från Stockholm City några gånger i veckan och har så gjort i flera år, även i rusning. Aldrig varit några problem. Den ryms utmärkt mellan sätesryggarna så den står inte ivägen alls.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, de som är ansvarsfulla och ser till att fälla ihop cykeln och lägga den där den inte är i vägen har jag inga problem med. De som däremot sätter sig på ett säte och lutar cykeln mot motstående säte samt ev. även har den stående så att fotplattan gör det besvärligt att sätta sig på sätet bredvid det som cykeln lutats mot har jag inte mycket till övers för om det sker då det är viss trängsel på tåget.

Laan84

Aktiv medlem
Här i stan märker jag i princip ingen förändring. De står kvar kasst parkerade minst en vecka i vårt område. De verkar ha dragit ner på frekvensen för hur ofta de är ute och byter batteri osv.

123456789

Aktiv medlem

Hep

Aktiv medlem

thomaslundstrom

Aktiv medlem

NAnders

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Det är helt rätt !
På dom jävlarna bara ...
5C97E62F-DA9F-4F70-8477-608B83FD56F0.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Får man skriva något positivt i tråden?

Sedan restriktionerna av parkering av elsparkcyklar har införts i Stockholm har jag inte sett en enda elsparkcykel positionerad tvärs över trottoaren och nästan ingen på trottoaren utanför parkeringar överhuvudtaget.

Och sista månader har jag aldrig nästan körts omkull av elsparkcyklar, varken på korsningar eller på trottoaren. Men det kan har med vädret att göra ..

Och när jag endå skriver positiva sake om elsparkcyklar kan jag tillägga att ljus funkar alltid på dom, som man inte kan säga om Stockholmscyklar.

(Jag hoppas dock fortfarande att dom är olönsamma och försvinner snabbt)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag hyrde faktiskt en Voi här om veckan, av någon märklig anledning lämnade jag hemmet utan min Brompton (gick med äldste sonen till skolan på väg till tåget) och på vägen hem glömde jag ta höjd för det tidsmässigt.

Några reflektioner:
De som hyrs ut nu är extremt mycket stabilare än när jag hyrde senast, 2019.
Förstår inte hur folk orkar, man står upp statiskt hela tiden, klart skönare att cykla
Långsamt är det också, klart snabbare att cykla
Lätt obehagligt just med rullgrus och stenar på marken med de små hårda hjulen och höga tyngdpunkten långt fram. Kanske är mer känsla än verklighet men det känns inte som att det skulle behövas mycket för att välta framåt.

Men jag hann med tåget trots allt..

staine

Aktiv medlem
Är extremt sällan i Sth innerstad numer -puh , skönt! Har det blivit nån bättring på kaoset som var för ett par år sedan? Då vart man ju förbannad bara man såg en sån scooter, susa fram på en trottoar eller i vänstertrafik.

me.I.am

Aktiv medlem
Får man skriva något positivt i tråden?

Sedan restriktionerna av parkering av elsparkcyklar har införts i Stockholm har jag inte sett en enda elsparkcykel positionerad tvärs över trottoaren och nästan ingen på trottoaren utanför parkeringar överhuvudtaget.

Och sista månader har jag aldrig nästan körts omkull av elsparkcyklar, varken på korsningar eller på trottoaren. Men det kan har med vädret att göra ..

Och när jag endå skriver positiva sake om elsparkcyklar kan jag tillägga att ljus funkar alltid på dom, som man inte kan säga om Stockholmscyklar.

(Jag hoppas dock fortfarande att dom är olönsamma och försvinner snabbt)

Anmäld!

me.I.am

Aktiv medlem
Fast @Berk, om det stannar mellan oss, igår cyklade jag ifatt 2 på elsparkar. Såg ryggen på dom när jag cyklade från Maxi, tog en annan väg som jag trodde var ungefär lika lång. När jag var nästan hemma såg jag dom igen en bit fram, blev lite chockad. Blev nyfiken och cyklade ifatt dom igen, och stannade dom. Vi hade en trevlig pratstund om vilken väg som är närmast, och om elsparkar.

Har inget emot elsparkar generellt, bara dom som missköter det, p.s.s. som andra idioter i trafiken på cyklar eller i bil. Bor i en liten stad utan uthyrning, endast privata så slipper drivor på cykelvägar mm. Dom 2 jag cyklade ifatt körde väldigt lugnt och hade lyse på, dom tog det extra lugnt inne i centrum.

Elsparkar är egentligen en bra uppfinning, frånsett olycksrisken då. Lugnar nog ner sig lite när dom coola tycker att det är lika töntigt med elspark som cykel. En tidsfråga, förhoppningsvis.

Berk

Aktiv medlem
Fast @Berk, om det stannar mellan oss, igår cyklade jag ifatt 2 på elsparkar. Såg ryggen på dom när jag cyklade från Maxi, tog en annan väg som jag trodde var ungefär lika lång. När jag var nästan hemma såg jag dom igen en bit fram, blev lite chockad. Blev nyfiken och cyklade ifatt dom igen, och stannade dom. Vi hade en trevlig pratstund om vilken väg som är närmast, och om elsparkar.

Har inget emot elsparkar generellt, bara dom som missköter det, p.s.s. som andra idioter i trafiken på cyklar eller i bil. Bor i en liten stad utan uthyrning, endast privata så slipper drivor på cykelvägar mm. Dom 2 jag cyklade ifatt körde väldigt lugnt och hade lyse på, dom tog det extra lugnt inne i centrum.

Elsparkar är egentligen en bra uppfinning, frånsett olycksrisken då. Lugnar nog ner sig lite när dom coola tycker att det är lika töntigt med elspark som cykel. En tidsfråga, förhoppningsvis.

Tror att det finns två fundamentala problem dock:
En är att elsparkcyklar verkar som en leksak, så många "vuxen" börjar beter sig som ett barn, men det är en tung fordon som kan går snabbt och orsaka stora skador hos föraren och andra trafikanter.
En annan problem är att hyrsparkcyklar betalas per sekund, om jag har förstod rätt. Det ger extra incitement att aldrig stanna och köra mot rotljus med slalom genom folk på övergångsställen.

waikato

Aktiv medlem
Får jag påminna folket om att materialen som krävs för att producera lättviktsbatterier såsom litiumjon etc. fortfarande är en industri med låg transparens, få människorättsorgan och rent ut sagt vedervärdiga villkor.

Hur dessa ****** företag tänker när de inte ens plockar in sina flottor över vintern har jag svårt att förstå.
IMG_20230203_110818.jpg

waikato

Aktiv medlem
Och nej.
Detta är inte politik.

På samma sätt som mitt aktiva val att inte sparka tiggare på käften när jag går in i matvarubutiken inte är politik.

SvenC

Aktiv medlem
Får jag påminna folket om att materialen som krävs för att producera lättviktsbatterier såsom litiumjon etc. fortfarande är en industri med låg transparens, få människorättsorgan och rent ut sagt vedervärdiga villkor.

Hur dessa ****** företag tänker när de inte ens plockar in sina flottor över vintern har jag svårt att förstå. Visa bilaga 606254

Jaså! säger du det.
Var kommer tungmetallerna in i bilden?
Det är nog en hel del saker som du har svårt att förstå.

aben

Aktiv medlem
Förlåt, jordartsmetaller.
Rätt ska va rätt.
Tungmetaller är väl egentligen rätt men blir kanske missledande.

Du ställde en retorisk fråga men miljötänk är nu lika med profit, den faktiska miljön är underordnad för hur man kan göra så mycket pengar som möjligt utifrån "miljöargument". .

Topp