[OT] Ögonlaser För/emot ?

Stewe

Aktiv medlem
Nu har jag ledsnat på mina glasögon.
Senast i går höll jag på ute i förrådet och justerade bromsarna på hojen, då fick jag stå och vippa upp och ner på huvudet för att se genom dom här jäkla progressiva glasögonen jag har...
Sen lutar man sig lite framåt, då ramlar dom av !

Dessutom börjar jag se så dåligt att jag nog behöver glasögon till och med när jag cyklar, och då är det kris.

Nu har jag bokat en undersökning på Memira i Täby, för att se vilken behandling som skulle fungera för mig.
Vi är ansluta via arbetet och My benefits, så jag får en ganska skaplig rabatt.

Jag tror att jag har bra koll på hur det går till, men tar tacksamt emot tips på sånt man bör tänka på eller fråga om.

Jag kan tyvärr inte bidra med några tips då jag inte gjort någon operation själv. Däremot har flera i min närhet gjort det och de säger att det är det bästa de gjort. Alla önskar också att de gjort det tidigare (iaf de som har haft större synfel). Så det verkar ju som en bra grej. Jag överväger alternativet själv. Lycka till!

Fliken

Ny medlem
Har inget tips om operationen i sig men försök att betala den med bruttolöneavdrag. Det är fullt möjligt och lagligt, om din arbetsgivare går med på det.

geologen

Aktiv medlem
Varför progressiva glasögon? Skaffa hellre riktigt bra för arbete på nära håll, och riktigt bra för allt annat. Det är knappast nåt stort problem att byta då och då, jämfört med att ha progressiva där man aldrig ser riktigt bra. Eller ser ut så här:

KB201010701269917AR_542001a.jpg

Ska du operera dig, så ta ett öga i taget. Skulle det funka dåligt, så har du åtminstone ett oskadat öga kvar.

Stewe

Aktiv medlem
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du ska göra det själv så använd inte grön
> laser!

När jag såg att du hade skrivit i tråden, så trodde jag att det skulle stå nått om brunögat...

;-)

(grön laser, har dom det på Claes Olsson?)

JT

Ny medlem
geologen skrev:
> Varför progressiva glasögon? Skaffa hellre
> riktigt bra för arbete på nära håll, och
> riktigt bra för allt annat. Det är knappast nåt
> stort problem att byta då och då, jämfört med
> att ha progressiva där man aldrig ser riktigt
> bra.

Har du glasögon, geologen?

kave

Aktiv medlem
Tänk på följande:

1. När man säger att du får bättre syn så menar man att du lättare kan urskilja bokstäver på en tavla i dagsljus.
2. De flesta får ett sämre mörkerseende, dvs halo effekter från ljuskällor vid mörker
3. De allra flesta får torrare ögon än tidigare.
4. Uppstår synfel i samband med operationen går det ej att åtgärda med glasögon senare.

Själv har jag torra ögon från början, samt jag värderar mörkersendet mycket. Skulle dessa två saker bli sämre genom en operation så är det inget vidare.

PerryE

Aktiv medlem
Har också funderat en längre tid och skulle också kunna ordna det med Memira till förmånliga villkor. Emellertid är jag rejält skraj för irreversibiliteten hos en operation.

Med tanke på att ett par glasögon med mina synfel (rejält närsynt, astigmatism, ...) kostar en bra slant är en operation ganska OK jämfört med några par glasögon.

Avvaktar något år till - tänker på alla som gjorde radial kerotomi och sedan fick problem på hög höjd. Fanns väl även andra problem.

geologen

Aktiv medlem
Fast det här med att glasögon kostar så mycket är lite fel, anser jag. Det är ungefär som att säga att jeans kostar mycket. Man kan köpa jeans som duger och håller länge för under 500 spänn. Man kan också köpa dyrare modeller och märken för 2000 kr. Samma sak med glasögon. Det bör inte vara nåt problem i dag att skaffa ett par för runt 2000 kr som håller många, många år.

Mina, från sommaren 2003, kostade 2080 kr totalt, inklusive synundersökning och alla ytbehandlingar som fanns som tillval. Fortfarande felfria. Jag har dem på mig i skrivande stund. 200 kr/år. Även om man räknar med att byta oftare, och har en dyrare slipning, så blir det knappast mer än 500-600 kr/år. En laseroperation kostar förmodligen 20-30 gånger så mycket, per öga.

toker

Ny medlem
Mot: Känns rätt risky att någon ska hålla på med laser i ögat oavsett om det försöker marknadsföra som säkert. Jag resonerar så att, hur kul är det om det skulle gå fel? så för mig känns det inte värt risken.

kave

Aktiv medlem
Geo: dessurtom kan man köpa de fina märkena från ex england och spara mycket då de har betdyligt bättre priser där. Köpte ett par Oakley cykelglasögon med fotokromatiska ventilerade linser för 2400:- Lokala optikern skulle ha 6500:-

AxelSthlm

Aktiv medlem
Stewe skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du ska göra det själv så använd inte
> grön
> > laser!
>
>
> När jag såg att du hade skrivit i tråden, så
> trodde jag att det skulle stå nått om
> brunögat...
>
> ;-)
>
>
> (grön laser, har dom det på Claes Olsson?)

Det är nog ganska riskfritt, om du känner att du vill skjuta in grön laser i brunögat menar jag!?

Stok

Ny medlem
Om du inte har provat kontaktlinser kan ju det vara ett alternativ till glasögon. Jag har haft linser i över 15 år och är nöjd!

Stewe

Aktiv medlem
Jag tror nog inte att det är så många som överväger en laseroperation för att spara in på glasögon?

För mig personligen så är priset ganska ointressant, om det kostar 30, 40 eller kanske upp mot 50 tusen har faktiskt inte så himla stor betydelse.

Om jag bestämmer mig för att göra ingreppet så är det enbart för att slippa ha glasögon.

Jag har en massa olika glasögon idag, och dom har jag ju redan köpt så den kostnaden slipper jag inte.

Jag är både närsynt och har läsglasögon, d.v.s jag har både läsglasögon, vanliga glasögon och proggressiva utspridda över hela huset och i bilen, på sommarstället och på jobbet. (och förrådet)

Det stora problemet är att man alltid har fel glasögon vid fel tillfälle (har nån provat att halvligga i soffan och titta på Tv med progressiva glasögon?) ;-)

Det där om att det är bättre att skifta mellan olika glasögon i stället för att ha proggressiva, då har man ingen egen erfarenhet av problemet.

DT

Aktiv medlem
Stok skrev:
> Om du inte har provat kontaktlinser kan ju det
> vara ett alternativ till glasögon. Jag har haft
> linser i över 15 år och är nöjd!

Ja, det är helt klart en fantastisk uppfinning. Lite blaskande på morgon och kväll, men det är det värt för att slippa glasögonen.

ipv6

Aktiv medlem
kave skrev:
> 2. De flesta får ett sämre mörkerseende, dvs
> halo effekter från ljuskällor vid mörker

Det är exakt det som gjorde att jag valde att avstå laser. Olika ögon har olika stor "optisk zon", och min är tydligen ganska stor vilket gör att resultatet blir mer osäkert. Jag upplever liknande fenomen med en del kontaktlinser, och det kan vara riktigt jobbigt i mörker. Skillnaden är förstås att det är aningen enklare att byta linssort än att lasra om.

(Med det sagt är det rätt många i min omgivning som är, eller i alla fall säger sig vara, helnöjda efter operation.)

Wolde

Aktiv medlem
Intressant. Går själv i samma fundering då det ändå börjar bli dags att uppdatera glasögonen. Har alltså inget att tillföra tråden.. pladdrar på som vanligt mao

Ted_B

Aktiv medlem
Jaag gjorde en laseroperation för två år sedan, det var lätt värt alla pengar det kostade och jag ångrar att jag inte gjort det tidigare.
Jag upplever inte att mörkerseendet blivit sämre, har definitivt inga haloeffekter.
Torrheten var lite besvärande första vintern vid cykling men nu är ögonen inte torrare än innan operationen, jag har för mig att ögonläkaren också sade att det skulle vara ett övergående problem.

Atlas

Aktiv medlem
kave skrev:
> Tänk på följande:
>
> 1. När man säger att du får bättre syn så
> menar man att du lättare kan urskilja bokstäver
> på en tavla i dagsljus.

+1

> 2. De flesta får ett sämre mörkerseende, dvs
> halo effekter från ljuskällor vid mörker

+1 på Halo, inte sämre mörkerseende

> 3. De allra flesta får torrare ögon än
> tidigare.

+1

> 4. Uppstår synfel i samband med operationen går
> det ej att åtgärda med glasögon senare.

+1

5. De flesta får klart önskad ljuskänslighet i dagsljus. Solglasögon i starkt dagsljus är i princip ett måste.

>
> Själv har jag torra ögon från början, samt jag
> värderar mörkersendet mycket. Skulle dessa två
> saker bli sämre genom en operation så är det
> inget vidare.

Jag var förvånad över de klara försämringarna. Men jämfört med min stora astigmatism och översynthet så övervägde fördelarna trots bieffekterna. Jag har fått operera om mig en gång, det är tydligen väldigt vanligt.

Skulle jag bara blivit något ljuskänsligare hade det inte varit värt det.

xenomorf

Aktiv medlem
JAg gjorde laseroperation för 4 år sedan i Gbg och jävlar vad bra det blev. Ser 1.4 på vänster öga och 1.6 på höger nu vilket är kanonbra! (0.7 resp 0.8 innan)

Haloeffekt: Ja, de första 2 åren men det verkar som att det växer bort, upplever det inte alls längre även om jag föröker att se det. Men i början stör man sig på det...

Mörkerseende: Samma där, lite sämre i början men nu tycker jag att jag ser väldigt bra i mörker igen, såg bra innan operationen också. Kan ibland tycka att det tar lite tid innan man anpassar sig till mörkret (jmf. med när man var yngre) men det är nog ett ålderstecken snarare än att operationen skulle påverkat det.

Torra ögon: Nej, upplever ingen skillnad alls faktiskt, inte ens direkt efter operationen.

Ljuskänlighet: möjligen pyttelite känsligare, men det är så marginellt att jag inte ens är säker på det. kommer inte riktigt ihåg hur det kändes innan. Behöver definitivt inte solglasögon i fullt dagsljus.(mer än för att det ser coolt ut då..)

Uppkomna fel: Inga alls just nu. Men var beredd på att det tar några år för ögonen att stabilisera sig perfekt, varför vet jag faktiskt inte?

JAg är mycket nöjd och rekommenderar det :-)

Skönt att slippa sitta och kisa framför datorn hela tiden....

Senast ändrad:

rickards

Aktiv medlem
Jag gjorde en LASIK operation vid Globen ögonklinik för 11 år sedan, var närsynt - 4.75 har jag för mig, och hade en släng av brytningsfel. Är väldigt nöjd, första månaderna efter operationen hade jag väl lite "halo" observationer, men de försvann och annars har jag inte haft några som helst problem. Bästa investeringen jag gjort.

gragge

Medlem
Frugan gjorde laser på båda ögonen för 15-20 år sen. Min tolkning av hennes resultat:

Kraftigt ökad ljuskänslighet, alltid solglas i ljus väderlek annars väldigt jobbigt. Köpt många Statoil solisar genom åren. Detta är klart största nackdelen
Sämre mörkersyn, mindre påtagligt problem men ändå ganska tydligt när man jämför.
Bästföre datum, verkar hon passerat för nu åker gamla glasögon på titt som tätt.

Att sluppit glasögon vid ridning, skidåkning, mm har varit värt det. Hon hatade dem främst för imma när man gick från kyla till värme osv.
Hon står i begrepp att göra ny operation och tvekar mellan lågbudget grejerna som finns eller lite mer etablerade. Hon tvivlar på mervärdet hos de senare

roding

Medlem
Har gjort operationen för ca 7 år sedan. Det absolut bästa som jag någonsin har gjort i alla kategorier! Ångrar det inte en sekund.

Har inte haft några problem med varken halo effekt, sämre mörkerseende eller torra ögon.

Gör det säger jag bara, värt varenda krona om man har ett aktivt liv där man rör på sig mycket.

silverman834

Ny medlem
Jag opererade för sex år sen och det är den bästa investeringen jag gjort. Jag märker inte av försämrat mörkerseende eller halos, men är lite torrare och lite mer ljuskänslig, men inget som direkt stör mig.

En arbetskamrat hoppade fallskärm dagen efter sin operation och skyddsglasögonen åkte av, hon har lite bieffekter.

rising

Aktiv medlem
En av mina kollegor var inne på laser men valde tillslut nattlinser (jag hade aldrig hört talas om detta) som iaf hjälper honom med både närsynthet och astigmatism. För att fortsätta med anektoterna har flera bekanta som lasrat sig utan mer trubbel än lite halo, och en som verkar ha haft en klåpare till laseroperatör och som har rätt mycket bekymmer.

Peter_K

Aktiv medlem
rickards skrev:
> Jag gjorde en LASIK operation vid Globen
> ögonklinik för 11 år sedan, var närsynt, och hade en släng av
> brytningsfel. Är väldigt nöjd, första månaderna efter operationen
> hade jag väl lite "halo" observationer, men de försvann och annars
> har jag inte haft några som helst problem. Bästa
> investeringen jag gjort.

Ganska exakt samma upplevelse, exakt samma slutsats.

nikasp

Aktiv medlem
Globen Ögonklinik, LASIK i januari 2001. Grymt nöjd även om jag trodde att det var kört, lite dubbelseende på ena ögat i sex veckor. In och lyfta på fliken, laser i tre sekunder och sen var det fixat. Helt otroligt. Jag var ganska orolig kan jag säga. Hade väl lite halofenomen första året men man blir helt knäpp på att gå och kolla på saker ett bra tag efter op - och oroa sig i onödan. Jag vet kanske en av 14-15 pers som inte är nöjd och får leva med det så en viss liten risk finns ju.

soderblom

Aktiv medlem
Har funderat på att operera ögonen också för att slippa glasögon. Men den metod jag funderar på är ICL där man placerar en tunn plastlins framför ögats lins istället för att slipa om med laser. Metoden ska även vara reversibel samt att man kan byta ut linsen senare. Har läst om folk som har goda erfarenheter av metoden, men ändå osäker på om jag vill låta någon pilla i mina ögon.

http://www.medocular.se/synfel/Metoder/ICL/

Fliken

Ny medlem
soderblom skrev:
> Har funderat på att operera ögonen också för
> att slippa glasögon. Men den metod jag funderar
> på är ICL där man placerar en tunn plastlins
> framför ögats lins istället för att slipa om
> med laser. Metoden ska även vara reversibel samt
> att man kan byta ut linsen senare. Har läst om
> folk som har goda erfarenheter av metoden, men
> ändå osäker på om jag vill låta någon pilla
> i mina ögon.
>
> http://www.medocular.se/synfel/Metoder/ICL/

Man får lugnande medel, så pillet i ögat skall enligt uppgift vara hanterbart ...

toker

Ny medlem
Jag tror dock han menar själva grejen att någon är där, ungefär som samma som man undviker att någon håller på att pilla med ryggmärgen eller hjärnan för den delen. Det är sådana ställen som man i större utsträckning inte "lägger sig under kniven" jämfört med ett vanligt benbrott.

ipv6

Aktiv medlem
roding skrev:
> Gör det säger jag bara, värt varenda krona om
> man har ett aktivt liv där man rör på sig mycket.

Det fixar ju mina linser också, för en kostnad av drygt sexhundra spänn per kvartal. Enda "jobbiga" är att jag måste plocka fram ett par nya och sätta i varje morgon, men det finns ju lösningar på det också. Och möjligen att jag ibland måste se till att ha med mig ett reservpar, för säkerhets skull.

Fast alla klarar förstås inte linser. Men det är ju i alla fall något man borde överväga om man inte gjort det redan.

Yeti

Aktiv medlem
Jag lät lasra bort min närsynthet (glasögon på -6) för knappt tre år sedan och det var klart värt den relativt stora summan på 4 k€. Synen är nu mycket bra, jag har ingen extra ljuskänslighet och mörkerseendet har inte försämrats, med undantag av en del haloeffekter. Ögonen var torra det första året men sedan dess har det inte varit några problem.

Operationen höjde min livskvalitet märkbart, t.ex bara en sådan liten sak som att kunna sova under stjärnorna och dessutom se dem.

kave

Aktiv medlem
Konklusionen torde varav ser du riktigt illa utan glasögon, operera. Klarar man sig hjälpligt utan, hoppa över.
Tydligen ska det gå att träna ögonen om man är närsynt. Men ingen tjänar pengar på den iden så ingen marknadsför den.

Einarsson

Ny medlem
Jag tittade också på det här ett tag, men eftersom jag har amblyopi som det så fint heter så vågar jag inte ta risken. Amblyopi innebär att jag bara har ett friskt öga, eller rätt sagt, båda ögonen fungerar, men hjärnan är inte programmerad att använda det ena och det går inte bota, så jag ser väldigt dåligt på ett av ögonen.

Så jag får helt enkelt köra med glasögon/linser och vara extremt försiktig.

User01

Ny medlem
Min kunskap säger att de med glasögon inte ser vidare bra ut.

Min erfarenhet är från när morfar satt med de tjockaste glasögon ni kan tänka er, dubbla förstoringsglas och kunde då läsa de största rubrikerna i dagstidningen. Efter operationen så såg han vad det stod på en vanlig digital termometer på 2,5m avstånd. Tror faktiskt han ser bättre än mig nu, och jag har papper på att jag ser bra ut.

/G

Obs! Notera ordvitsarna...

-Andy-

Aktiv medlem
geologen skrev:
> Fast det här med att glasögon kostar så mycket
> är lite fel, anser jag. Det är ungefär som att
> säga att jeans kostar mycket. Man kan köpa jeans
> som duger och håller länge för under 500
> spänn. Man kan också köpa dyrare modeller och
> märken för 2000 kr. Samma sak med glasögon. Det
> bör inte vara nåt problem i dag att skaffa ett
> par för runt 2000 kr som håller många, många
> år.
>
> Mina, från sommaren 2003, kostade 2080 kr totalt,
> inklusive synundersökning och alla ytbehandlingar
> som fanns som tillval. Fortfarande felfria. Jag
> har dem på mig i skrivande stund. 200 kr/år.
> Även om man räknar med att byta oftare, och har
> en dyrare slipning, så blir det knappast mer än
> 500-600 kr/år. En laseroperation kostar
> förmodligen 20-30 gånger så mycket, per öga.

Vad ett par glasögon kostar är ju väldigt olika från person till person beroende på synfel (påverkar vilka glas och vilken slipning man behöver på glasen) och vilka bågar man väljer.

Om du bara behövde betala 2080 kr för dina brillor så ska du vara glad. En annan tvingas betala 4-5 ggr mer för sina :)

geologen

Aktiv medlem
Men nog är det designerbågar som drar upp priserna? Slipningen påverkar väl ganska lite? Eller?
Om jag räknar rätt hos Specsavers.se så skulle motsvarande de jag har kosta knappt 3000 kr.

patten

Aktiv medlem
Jag rekommenderar varmt linser. Jag har månadslinser night and day...funkar hur bra som helst. Det sägs att man ska ta ut dem lite nu och då...men jag har mina inne upp till 1.5 månad utan att få problem (även min bror, utan att få problem). Det kliar lite i ögonen när man är riktigt trött...men det gör det även utan linser, dock mer med linser i. Sömn brukar råda bot på det.

Den enda nackdel jag har haft med linser, är att jag tappade en när jag simmade under vattnet med öppna ögon, utan simglasögon.

Jag har också funderat på op men valde istället att testa linser och tycker att det kan vara en idé innan man lägger sig på bordet.

Har du möjlighet till att kunna använda linser, testa!

toker

Ny medlem
Hur går man tillväga om man vill skaffa linser? gjorde synundersökning för några månader sen när jag skaffade nya glasögon så den bedömningen är fortfarande aktuell.

rickards

Aktiv medlem
toker skrev:
> Hur går man tillväga om man vill skaffa linser?
> gjorde synundersökning för några månader sen
> när jag skaffade nya glasögon så den
> bedömningen är fortfarande aktuell.

Går till optikern? När jag hade linser för många år sedan så brukade man får testa linser gratis i nån månad.

Topp