[OT] Ögonlaser För/emot ?

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har varit och kollat förutsättningar för linsbyte på båda ögonen. Pris 45 kkr ungefär. Stötte på ett oväntat problem. På håll ser jag så perfekt att de högst träffar på en om året av den kalibern. Op kommer göra detta sämre. På nära håll kommer jag få mycket bättre syn än idag. Åsikter om detta? Jag vet åt vilket håll det lutar men vill gärna höra neutrala åsikter. Pengarna är ovidkommande för beslutet. Bara orolig för påverkan på livskvalitet.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har varit och kollat förutsättningar för linsbyte på båda ögonen. Pris 45 kkr ungefär. Stötte på ett oväntat problem. På håll ser jag så perfekt att de högst träffar på en om året av den kalibern. Op kommer göra detta sämre. På nära håll kommer jag få mycket bättre syn än idag. Åsikter om detta? Jag vet åt vilket håll det lutar men vill gärna höra neutrala åsikter. Pengarna är ovidkommande för beslutet. Bara orolig för påverkan på livskvalitet.
Har säkert skrivit det innan men ingen operation utan risk för komplikationer.
Ett par bra läsglasögin i senilsnöre löser problemet. Eller för cyling om gepeessen är suddig finns ju såna halvmånar att klistra i cykelglasögonen.
Lyllos dig som bara har det lilla problemet...

Hasse#7

Aktiv medlem
Tack för tydliga och väl motiverade svar. Men jag ser inte riktigt enkelheten i läsglasögon. Saker som jag gillar men inte känner för som det är, är tex läsa, rita, skruva, snickra, lagsport. Jag behöver se detaljer och läsa av saker när jag jobbar. Det kommer kräva slipade skyddsglasögon. Jag har svårt att avgöra om se lite sämre men inte dåligt på längre avstånd har en sån negativ inverkan att det inte vägs upp av en väldigt praktiskt tillvaro för allt som man faktiskt vill och måste göra. Jag fattar att det låter bortskämt, men jag får verkligen inte till livskvalitet med terminalglas/läsglasögon. Många situationer saknar ändå glasögon just nu, och då är det dubbelt och jag blir trött och får ont i huvudet. Synen kommer ju gradvis försämras om jag går på glasögonspåret, gissar att kostnaden blir likvärdig i slutändan.

Hasse#7

Aktiv medlem
Har du övervägt endagslinser?
Nej. Jag är en korkad novis som faktiskt gör nästan allt utan glasögon eller andra hjälpmedel. Känslan är att jag klarat mig utan så länge att det känns som en oacceptabel inskränkning med en massa dagligt pyssel, om det går att undvika. Men är helt med på att det finns risker kopplade till förväntade fördelar. De referenspersoner jag har, har inte ångrat sig en sekund att de gjorde ingrepp.

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Nej. Jag är en korkad novis som faktiskt gör nästan allt utan glasögon eller andra hjälpmedel. Känslan är att jag klarat mig utan så länge att det känns som en oacceptabel inskränkning med en massa dagligt pyssel, om det går att undvika. Men är helt med på att det finns risker kopplade till förväntade fördelar. De referenspersoner jag har, har inte ångrat sig en sekund att de gjorde ingrepp.
Känns självklart att du ska börja testa med slipade glas för de situationer där vanliga glasögon inte är ok (typ skyddsglasögon osv) samt linser. Finns progressiva linser.
Jag har också övervägt operation men tycker inte riskerna och nackdelarna är värda detta. Dessutom diskvalificerar mörker/halo-effekter i flygcertifikat-sammanhang vilket är något som hägrar.

För mig funkar glasögon (tre olika) och både endags och månadslinser tillräckligt väl.
(Och jag väger inte heller in det ekonomiska, alls.)

C-dale

Aktiv medlem
Gråstarrsopererad på båda ögonen och valde skärpa på håll , så att jag behöver läsglasögon och har läsrutor i cykelglasögonen. Men det går att välja sk. premiumlinser, som jag antar är progressiva så att du ser bra på både kort o långt avstånd.

Hasse#7

Aktiv medlem
Den läkare som finns på ögonopkliniken eller en utomstående ögonläkare? Just asking...
Det är såklart den på ögonkliniken. Men det var snarare så att han kan komma att säga nej, än övertala mig. För övrigt verkar han ha långt och gott renommé från St Erik. Hittills har det känts proffsigt och seriöst. När jag frågade om bollsporter fick jag en syrlig utläggning om det extremt ohälsosamma med bollar och ögon i samma lokal. Även champagnekorkar fick en rejäl släng av sleven.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är såklart den på ögonkliniken. Men det var snarare så att han kan komma att säga nej, än övertala mig. För övrigt verkar han ha långt och gott renommé från St Erik. Hittills har det känts proffsigt och seriöst. När jag frågade om bollsporter fick jag en syrlig utläggning om det extremt ohälsosamma med bollar och ögon i samma lokal. Även champagnekorkar fick en rejäl släng av sleven.

Då är hen inte seriös! Champagne 🍾 är en källa till hälsa och välmående, det vet ju alla!
Öppnas försiktigt med fast hand på korken och snurr på flaskan. Inte en droppe får gå tillspillo såklart.

Hasse#7

Aktiv medlem
Gråstarrsopererad på båda ögonen och valde skärpa på håll , så att jag behöver läsglasögon och har läsrutor i cykelglasögonen. Men det går att välja sk. premiumlinser, som jag antar är progressiva så att du ser bra på både kort o långt avstånd.
Jo, det här är premiumlinser även för avstånd. Jag har bara råkat få ögon som i vissa fall är bättre än premium, samtidigt som de i vissa fall är sämre. Operationen jag kan göra är samma som för gråstarr. Teoretiskt uppstår ingen synförsämring på sikt (hehe) och risken för gråstarr är redan avklarad. @C-dale Är du nöjd?

staine

Aktiv medlem
Grundregeln är ju Undvik op om det går.
Men:
Det verkar som du redan har bestämt dig. Kör bara då. (Typ man ångrar bara det man inte gjort)
Inga gigantiska risker med op kanske men OM smällen (vad är eg riskerna?) uppstår får man ju ta den som en man och gå vidare.

Hasse#7

Aktiv medlem
Grundregeln är ju Undvik op om det går.
Men:
Det verkar som du redan har bestämt dig. Kör bara då. (Typ man ångrar bara det man inte gjort)
Inga gigantiska risker med op kanske men OM smällen (vad är eg riskerna?) uppstår får man ju ta den som en man och gå vidare.
Jag uppskattar alla råd och varningar. Men jag har hyfsad koll på min egen karaktär. Skrev i denna tråd när jag var 48 att jag behöver glasögon, slarvar fortfarande å det grövsta. Kan man få en genväg och slippa tänka på det, så är det nog värt det för just mig. Dång!! Dagens I-landsproblem.

TBone

Aktiv medlem
Jag opererade ögonen för dryga 15 år sedan och ångrar det inte alls. Däremot så vill jag varna för att med vett och vilja låta sig få sämre syn på avstånd. Innan jag opererade ögonen så testade jag linser ett antal gånger men jag fick aldrig samma synskärpa med dem som med glasögon så jag gillade dem aldrig. Jag hade aldrig frivilligt medvetet försämrat avståndsseendet!

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag opererade ögonen för dryga 15 år sedan och ångrar det inte alls. Däremot så vill jag varna för att med vett och vilja låta sig få sämre syn på avstånd. Innan jag opererade ögonen så testade jag linser ett antal gånger men jag fick aldrig samma synskärpa med dem som med glasögon så jag gillade dem aldrig. Jag hade aldrig frivilligt medvetet försämrat avståndsseendet!
Här ligger det huvudsakliga dilemmat. Jag har hört att jag ser bra, har inget att relatera till. Det blir sämre men inte dåligt, fortfarande ingenting att relatera till. I andra änden, det var perfekt och blev dåligt, roliga saker blev tråkiga eller svårare, lätt att relatera till. Sammanställningen av syndata visade hur jag skulle se text osv om det går som det ska. Det var som om jag åkt tidsmaskin till ungdomens dagar. Jag har nog bestämt mig, hur dumt det än verkar.

C-dale

Aktiv medlem
Jo, det här är premiumlinser även för avstånd. Jag har bara råkat få ögon som i vissa fall är bättre än premium, samtidigt som de i vissa fall är sämre. Operationen jag kan göra är samma som för gråstarr. Teoretiskt uppstår ingen synförsämring på sikt (hehe) och risken för gråstarr är redan avklarad. @C-dale Är du nöjd?
När jag opererades blev jag erbjuden att få linser för läsning på ett öga o det andra för avstånd. Tyckte det lät lurigt med tanke på avståndsbedömning vid mtb-åka, så jag valde båda för avstånd. Undrar ibland hur det hade funkat med två olika linser. Op. var ju helt nödvändigt. Synskärpan på ett öga var nere på 10%. Lite märkligt att efter första linsbytet så förföll det bättre ögat på direkten. Också märkligt att sjukkassan tycker att man klarar sig fint med ett fungerande öga. Tur att jobbet hade en fond för anställdas sjukvårdutgifter mm. så att jag kunde operera även det andra ögat utan att gå till banken.

Pfaff

Aktiv medlem
Nu är det inte laser det är frågan om, utan linsbyte motsvarande gråstarrsoperation. Men med ett inslag av lyxkonsumtion, beroende på hur man ser på det.

Själv har jag definitivt inga bra erfarenhet av gråstarroperation, medveten om att det är olika och kanske rent av av ovanligt. Jag har stora problem med mycket skuggor som crawlar runt i ögat och en hinna över gula fläcken vilket sammantaget gör att jag ser sämre än före operationen.
Som sagt, operation utgör alltid en risk för komplikationer.

Latmask

Aktiv medlem
Min första tanke är att överväga risken för torra ögon. All ögonkirurgi där hornhinnan bearbetas, med snitt eller laser, innebär en liten risk för påverkan på regleringen av ögats smörjning. Min fru hör till dem som drabbats hårdast och efter ett laseringrepp för tio år sedan behöver hon smörjande ögondroppar 5-10 gånger per dag, året runt. Andelen sådana komplikationer är inte gigantisk men den är större än laserklinikerna gärna kommunicerar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Min första tanke är att överväga risken för torra ögon. All ögonkirurgi där hornhinnan bearbetas, med snitt eller laser, innebär en liten risk för påverkan på regleringen av ögats smörjning. Min fru hör till dem som drabbats hårdast och efter ett laseringrepp för tio år sedan behöver hon smörjande ögondroppar 5-10 gånger per dag, året runt. Andelen sådana komplikationer är inte gigantisk men den är större än laserklinikerna gärna kommunicerar.
Tänkvärt.

jonja

Aktiv medlem
All ögonkirurgi där hornhinnan bearbetas, med snitt eller laser, innebär en liten risk för påverkan på regleringen av ögats smörjning. Min fru hör till dem som drabbats hårdast och efter ett laseringrepp för tio år sedan behöver hon smörjande ögondroppar 5-10 gånger per dag, året runt.
Precis detta är skälet till varför jag aldrig kommer att lägga mina ögon under laserkniv. Hade stora problem med torra ögon när jag försökte gå över till mjuka linser för synkorrektion för ca 30 år sen, och blev då varse hur jobbigt det är när återfuktningen krånglar. Nåt man aldrig har en tanke på eller ens vet om att mekanismen finns så länge den fungerar. Men nåt man ständigt tänker på och lider av, när den inte fungerar. Återfuktning av hornhinnan. En sån liten oansenlig närmast ljusskygg mekanism att ingen utanför medicinskrået känner till den, att den aldrig nämndes i gymnasiebiologins läroböcker.

Jag har inga betänkligheter för att operera fingrar, näsa eller armbågar. Men ögat är nåt annat. Den mest delikata, extraordinära vävnad du har, tillika den lättaste att skada permanent. Och skillnad på att operera pga trauma eller pga bekvämlighet/ökad komfort.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Det finns tydligen ingen som läser denna tråd som ser några fördelar av op som inte har med laser att göra? Hur många gråstarrsoperationer utförs och hur många blir bra? Finns det någon uppgift om det?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Han måste ha tittat på årets Giro...

mzi

Aktiv medlem
Jag tror du har koll, men elvasjuttiosju har en ganska bra genomgång av alla behandlingar och vilka risker som finns. Vissa av dem stackar ju när man t ex korrigerar en utbytt lins med lasek

psaaf

Medlem
Korrigerade närsynthet 2007 och kunde inte vara mer nöjd. LASEK då synfelet tydligen var för kraftigt för att korrigeras med LASIK, vilket innebar lite längre och smärtsammare läkprocess. Efter mest blundandes ett par dagar var allt frid och fröjd. Underbar känsla med perfekt syn när man slår upp ögonen på morgonen.

Inga problem med ögontorrhet. Det händer på sin höjd någon gång per år att jag vaknar med torra ögon, vilket går över efter några blinkningar. Inte heller någon upplevd försämring av mörkerseendet till följd av operationen, eller några halo-effekter. Sen är nog mörkerseendet sämre idag än för 15 år sedan, men det är ju också en naturlig del av åldrande.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig. Vänster öga är perfekt på långt håll. Försämringen blir som sämst som höger öga, och jag ser inte dåligt där. I vågskålen ligger på minussidan tidigare nämnda risker. På plussidan är de stora bitarna, enkelheten utan glasögon, noll risk för grå starr, reducerad risk för grön starr, samt den långsiktiga ekonomin. Lite "cry once", jag betalar minimibelopp eftersom mitt problem inte är så komplicerat.

HappyTrade

Ny medlem
Har inte läst tråden tidigare och inte hela tråden. Kommer väl med för sen input om du redan har bestämt dig, men några saker att tänka på som kanske inte har varit uppe ännu.

"Åldersnärsynthet", dvs behov av läsglasögon, kommer med stigande ålder. Det är individuellt när den börjar, men efter ett par år så stabiliseras den och brukar som max ligga på -2,25 till -2,50. Har din inte stabiliserats ännu, vilket verkar sannolikt med tanke på din ålder, skulle jag starkt avråda från operation om skälet är att slippa läsglasögon. Om åldersnärsyntheten inte har stabiliserat kommer du bli tvungen att börja använda läsglasögon inom något/några år, vilket var just det du ville undvika.

Min brorsa har opererat och måste idag komplettera med läsglasögon. Han lider även av de halo-effekter andra har nämnt. Lite beroende hur man ställer frågor får man svar. Han är nöjd med sin operation och tycker att progressiva glasögon verkar extremt jobbigt. Jag som använder högkvalitativa progressiva glasögon tycker att han har en extremt överdriven bild av hur jobbigt det skulle vara.

Hasse#7

Aktiv medlem
Har inte läst tråden tidigare och inte hela tråden. Kommer väl med för sen input om du redan har bestämt dig, men några saker att tänka på som kanske inte har varit uppe ännu.

"Åldersnärsynthet", dvs behov av läsglasögon, kommer med stigande ålder. Det är individuellt när den börjar, men efter ett par år så stabiliseras den och brukar som max ligga på -2,25 till -2,50. Har din inte stabiliserats ännu, vilket verkar sannolikt med tanke på din ålder, skulle jag starkt avråda från operation om skälet är att slippa läsglasögon. Om åldersnärsyntheten inte har stabiliserat kommer du bli tvungen att börja använda läsglasögon inom något/några år, vilket var just det du ville undvika.

Min brorsa har opererat och måste idag komplettera med läsglasögon. Han lider även av de halo-effekter andra har nämnt. Lite beroende hur man ställer frågor får man svar. Han är nöjd med sin operation och tycker att progressiva glasögon verkar extremt jobbigt. Jag som använder högkvalitativa progressiva glasögon tycker att han har en extremt överdriven bild av hur jobbigt det skulle vara.
Jag tackar för mer input. Nu har jag bestämt mig och betalat. Det som återstår är väl att upplysa om hur det blev och ge den som vill, chansen att säga "Vad var det jag sa. ". Jag har nu 8 referenspersoner som är helt nöjda. Jag tar risken att misslyckas.

Emil777

Aktiv medlem
Jag tackar för mer input. Nu har jag bestämt mig och betalat. Det som återstår är väl att upplysa om hur det blev och ge den som vill, chansen att säga "Vad var det jag sa. ". Jag har nu 8 referenspersoner som är helt nöjda. Jag tar risken att misslyckas.
Vilken behandlingsmetod är aktuell?

skrev tidigare att jag behandlat med PRK-metoden. (Bränner/formar hornhinnan med laser. Det lukar bränt hår under ingreppet).

Har inte haft någon komplikation alls och synen är perfekt på ögat jag behandlade.

HappyTrade

Ny medlem

Du kommer att kunna utvärdera resultatet först om ett par år om du vill beakta åldersnärsyntheten. I bästa fall blir din ändring inte så stor (eller ingen alls) så att det inte har någon praktisk betydelse. Oavsett så hoppas jag ingreppet går bra och du blir nöjd.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu är det gjort. Cyborgbygget påbörjat. Galet ljuskänslig just nu.
IMG_20220816_151802.jpg

ipv6

Aktiv medlem
+1, återrapportera gärna. Jag går i samma funderingar, dels för att det vore skönt att slippa linserna och dels för att det ökande behovet av läsglasögon börjar bli rätt irriterande.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag kan återkomma. När jag har något konkret. Men jag ser skarpare redan nu genom solglasögonen än jag gjorde innan utan dem. Op gjorde inte ont, jag tycker att allt gick proffsigt och smidigt. Omgående efter promenerade jag till Mariatorget, T-bana med byte, följt av buss en timme. Förutom ljuskänsligheten som är klart besvärande funkar det bra. Jag vill bara skriva om det kan hjälpa någon, inte för att berätta om mina skavanker.

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har börjat använda glasögon för att läsa, jobba med dator. Åldersskiten.
Har väl gjort det ett år eller två. GPS när jag cyklar, och kör mc, skulle kunna ha nytta av något.
Hur löser jag det utan att fucka upp se som vanligt? Någon nämnde "halvmånar" i vanliga glasögon, alltså solglasögon? Jag kör nu med +1.5 i läsglajjorna.

Hur lång tid tar för åldersskiten att bli färdigt?

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har börjat använda glasögon för att läsa, jobba med dator. Åldersskiten.
Har väl gjort det ett år eller två. GPS när jag cyklar, och kör mc, skulle kunna ha nytta av något.
Hur löser jag det utan att fucka upp se som vanligt? Någon nämnde "halvmånar" i vanliga glasögon, alltså solglasögon? Jag kör nu med +1.5 i läsglajjorna.

Hur lång tid tar för åldersskiten att bli färdigt?
Jag är inte kvalificerad att svara.

Köp & Sälj

Topp