[OT] Ögonlaser För/emot ?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har börjat använda glasögon för att läsa, jobba med dator. Åldersskiten.
Har väl gjort det ett år eller två. GPS när jag cyklar, och kör mc, skulle kunna ha nytta av något.
Hur löser jag det utan att fucka upp se som vanligt? Någon nämnde "halvmånar" i vanliga glasögon, alltså solglasögon? Jag kör nu med +1.5 i läsglajjorna.

Hur lång tid tar för åldersskiten att bli färdigt?

Numera har jag två par läsglasögon, ett par för ”normal” läsning i böcker, ett par för detaljerna och det finstilta…
Ja, även progressiva för dagliga bruket men det räcker inte. Så det kan väl bli nåt par eller två till vad det lider. Det tar aldrig slut.
Jo, så småningom såklart. 🔚

Hasse#7

Aktiv medlem
Sammanfattning av att öppna ögonen efter första natten. På minussidan men förväntat. Lite gruskänsla, lite perifera skuggor i kanterna, aningen hoppigt när man går från sida till sida. På plussidan. Ställde ner mobilens font från XXL till XXS. Ser hur bra som helst. Lite för disigt ute för att bestämma avståndssyn, men den verkade ok redan igår. För att ge något som fler kan relatera till tar jag körkortet som exempel. Det finns en blå textmassa på kortsida baksida. Blå på rosa bakgrund. Den kan jag läsa nu. Drar till jobbet om en stund.

Latmask

Aktiv medlem
Jag har börjat använda glasögon för att läsa, jobba med dator. Åldersskiten.
Har väl gjort det ett år eller två. GPS när jag cyklar, och kör mc, skulle kunna ha nytta av något.
Hur löser jag det utan att fucka upp se som vanligt? Någon nämnde "halvmånar" i vanliga glasögon, alltså solglasögon? Jag kör nu med +1.5 i läsglajjorna.

Hur lång tid tar för åldersskiten att bli färdigt?
Just den grejen - GPS och kartor när man kör mc eller cyklar - har varit ett elände i många år för mig också.
Tills nu i somras, när jag i en mc-butik såg att solglasögontillverkaren Velodrom har "bifokala" solglasögon. De är inte "bi" i meningen att de har två fokusområden utan de har just det du beskriver, ett litet område i underkant med korrigering medan resten av synfältet är neutralt. De finns med fyra olika bågar, med +1,5 eller +2,5 dioptrier, gult eller rödaktigt glas, och är det utan jämförelse bästa jag lagt en femhundring på de senaste decennierna! Jag har den "snabbaste" modellen och den är suverän både på mc och cykel! 🥳

Stervelo

Aktiv medlem
Halvmånarna heter "läsruta" och weboptik har två olika, en är 3m. Finns nog på många andra ställen också, var första träffen jag fick på google.
Det blir bra till sportbrillorna, cykeln, de används alltid med gpsn.
På mcn kör jag mina rayban pilotisar, tunna skalmar går bra under rejält tight hjälm.
Bra optik, men jag använder de som vanliga solisar också, vill man knata runt med en jefla läsruta i då? Ser ju rätt weird ut, nästan pervigt ut. Ni vet, bakom mina solglasögon, med förstoring dessutom :)

mzi

Aktiv medlem
Jag har någon "mobilslipning" på mina glasögon som alltså är ett sätt att ha progressiva glas utan att bäraren känner sig lastgammal, och jag tycker inte att det syns alls.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tröttar er med en liten rapport till. Mycket stabilare syn idag. Galet bra vid läsning och andra detaljer. Ser och kan urskilja fackverk i stolpar på kilometeravstånd. Solblänkande krom och lysen på kvällen är lite störande men inte mycket. Tål solljus bra nu.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Tröttar er med en liten rapport till. Mycket stabilare syn idag. Galet bra vid läsning och andra detaljer. Ser och kan urskilja fackverk i stolpar på kilometeravstånd. Solblänkande krom och lysen på kvällen är lite störande men inte mycket. Tål solljus bra nu.

Och det var linsbyte du har gjort? Inte laser?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag håller ett antal tummar att du inte får komplikationer.👍

F'låt min pessimism. Sitter just på ögonmottagningen för ytterligare undersökning...
20220818_140246.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Var det progressiva linser som sattes in?
Förmodar det eftersom du kann se bra på både kort o lång avstånd.
Blir du förvånad om jag säger att jag inte har en aning. Jag antar att han gjorde åtgärder på närseende och försökte undvika förändringar på håll. Men jag frågade inte hur det görs.

Topp