[OT] Övningskörning

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Håller på att övningsköra (jag är handledaren alltså) och har lite frågor och funderingar som jag gärna diskuterar.
Börjar med denna om "utfartsregeln":

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt mot alla fordon på korsande väg. Den gäller när du kör ut på en väg eller gata:
* Från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande område.
* Från stig, ägoväg eller liknande utfart.
* Från cykelbana, vägren, gågata, gångfartsområde eller terräng.
* Efter att du har korsat en gång- eller cykelbana

Vad gäller här? Gör den målade "cykelbanan" (om det nu definieras som en sådan) att högerregeln inte gäller?
utfartsregeln.JPG

johan44

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Jag tror att det blir utfart, och hade tidigare en bra länk till broschyr som beskriver allt det där, men den går inte att hitta längre efter att det skett nåt myndighetsbyte... Ska börja övningsköra med barnen om några dagar, behöver också bra källor till sånt här :)

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Men kan man verkligen ha en regel som bygger på att man kan se den målade cykelbanan (eller "cykelkörfält" eller vad det nu är för något)? För det finns ju inga skyltar. Hur ska man vintertid med snö på gatan veta att man korsar en cykelbana?

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Sen är jag intresserad av att veta av någon som nyligen tagit körlektioner vad man lär ut när det gäller val av växel i långsamma svängar och korsningar. Om det går för långsamt för att motorn ska gå rent på tvåan, ska man då växla ner till ettan eller kan man ligga kvar på tvåan och köra med lite med koppling om det behövs? Finns säkert massa olika åsikter om detta (har en själv också) och jag är inte intresserad av en diskussion vad som är "bäst", jag vill bara veta hur man idag brukar lära ut vid körlektioner.

Och ni som nyligen tagit körlektioner, tycker läraren att man ska lägga i friläge när man stannar vid ett rödljus eller ska man vänta med ettans växel ilagd och kopplingen nedtryckt. Alltså vad lär man ut (inte vad tycker ni är bäst)?

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
Och ni som nyligen tagit körlektioner, tycker läraren att man ska lägga i friläge när man stannar vid ett rödljus eller ska man vänta med ettans växel ilagd och kopplingen nedtryckt. Alltså vad lär man ut (inte vad tycker ni är bäst)?

Om bilen har autostop så får du nog anmärkning på att bara trycka ner kopplingen så att motorn fortfarande står och snurrar, dom är väldigt petiga med ekodrive och skit. (jag trycker bara ner kopplingen)

Herrcykel

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
En korsande cykelbana på en anslutande väg i en vanlig korsning utan huvudled mm, upphäver högerregeln. Det innebär att ALLA fordon som kommer från höger i bilden ovan har väjningsplikt.

Jag kollade upp vad som gäller för ett tag sedan eftersom det finns en liknande korsning där jag kör varje dag hemma i kvarteret . Jag blev först lite förvånad, men det är ju egentligen inte ologiskt - däremot okänt för de flesta. Förvänta dig därför inte att andra trafikanter har koll på detta...

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Spacekitty sa:
Om bilen har autostop så får du nog anmärkning på att bara trycka ner kopplingen så att motorn fortfarande står och snurrar, dom är väldigt petiga med ekodrive och skit. (jag trycker bara ner kopplingen)
Jag har aldrig (vad jag kommer ihåg i alla fall) kört en manuell bil med start-stop. Motorn stängs alltså inte av om man står still med ettans växel i?

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
Spacekitty sa:
Jag har aldrig (vad jag kommer ihåg i alla fall) kört en manuell bil med start-stop. Motorn stängs alltså inte av om man står still med ettans växel i?

Min bil stängs inte av förrän jag lägger i friläge och släpper upp kopplingen.

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Spacekitty sa:
Min bil stängs inte av förrän jag lägger i friläge och släpper upp kopplingen.

OK om det är såsom start-stop typiskt (eller kanske till och med alltid) fungerar på manuella bilar så borde ju det betyda att man bör lägga i friläget så fort man står still tycker jag i alla fall. Men jag skulle fortfarande vilja veta vad man säger på körskolorna.

H.

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Vilken tur att man inte behöver ta körkort idag. Lägga i neutralen och släppa kopplingen vid vanligt rödljus låter ju helt befängt.

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
H. sa:
Vilken tur att man inte behöver ta körkort idag. Lägga i neutralen och släppa kopplingen vid vanligt rödljus låter ju helt befängt.

Du kan bli kuggad på uppkörningen om du inte håller kolla på varvräknaren och växlar upp/ner vid "rätt" varvtal för att spara bränsle och rädda miljön, klimatet och regnskogarna.

H.

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Spacekitty sa:
H. sa:

Du kan bli kuggad på uppkörningen om du inte håller kolla på varvräknaren och växlar upp/ner vid "rätt" varvtal för att spara bränsle och rädda miljön, klimatet och regnskogarna.
Får man med ett diagram över verkningsgraden vid de olika varvtalen för varje bil man kör upp med?

Edit: jag gör alltså precis allt som står här förutom att jag utnyttjar en större del av motorns varvtalsområde. Detta eftersom jag har effektsnåla bilar där det inte händer så mycket på låga varv.

https://korkortonline.se/teori/ecodriving/

Senast ändrad:

Lajal

Medlem
[OT] Övningskörning
Supertramp sa:

Tog körkort för drygt två år sedan, och då fick jag lära mig att lägga i friläge vid rödljus. Läraren tyckte även att handbroms var lämpligt om det var lutning.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
H. sa:

Tjena!

Gör det nästan hela tiden. Är det svagt rullande kö så håller jag bara nere kopplingen, men så fort det blir t.ex. rödljus så lägger jag i neutral och släpper kopplingen. Frun har automat så där behöver man bara stanna så stänger den av motorn, men om man släpper bromsen lite grann så gör den det inte. Man vill ju olika vid olika lägen. T.ex. vid en stoppskylt där jag ser att det inte kommer fordon så stannar jag men släpper inte kopplingen för då ska jag ju iväg på en gång.

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Alltså det kan vara jättekul att diskutera vad man själv tycker är bästa sättet att köra bil på men jag tänker att om inte tråden ska bli ett enda stort tyckande om olika körstilar mm så kan vi kanske försöka fokusera på vad man lär ut i körskolorna och hur de ser på saker vid en uppkörning.

Lajal sa:
Tog körkort för drygt två år sedan, och då fick jag lära mig att lägga i friläge vid rödljus. Läraren tyckte även att handbroms var lämpligt om det var lutning.
Tack så mycket!

Men generella råd och tips vid övningskörning tar jag också gärna emot!
Jag har själv ett och det är att skaffa extra invändig backspegel. Köpte en med sugpropp som ser ut ungefär som en vanlig innerbackspegel som jag satte i vindrutan på passagerarsidan. Jättebra att kunna ha lite koll på trafiken bakom utan att behöva vända sig om.

H.

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
JLarsson sa:
Att sitta med nedtryckt koppling vid rödljus sliter ganska mycket på urtrampningslagret.
Ah. Ett kullager i en bil som slits av att snurra. Tur att det inte finns så många lager i en bil då.

Edit: det kan säkert slitas, men det känns puckat om det inte är bättre dimensionerat.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
H. sa:
JLarsson sa:
Att sitta med nedtryckt koppling vid rödljus sliter ganska mycket på urtrampningslagret.
Ah. Ett kullager i en bil som slits av att snurra. Tur att det inte finns så många lager i en bil då.
De andra snurrar ju så sällan.

Jag blev iaf tillsagd att låta bli av körskolan när jag la ur växeln vid rödljus. De tyckte inte det extra fipplet och fokus det tog var rimligt i förhållande till nyttan. Annan femma om man står stilla längre förstås. Detta var typ tio år sen.

Senast ändrad:

anbj

Medlem
[OT] Övningskörning
Hittade detta:

FRÅGA:
Enligt Trafikförordningen har en förare väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

De flesta bilförare tycker att högerregeln gäller även när de kommer in från en sidoväg samt korsat en gång- och cykelbana i anslutning till den väg de ska köra in på. Det gäller mest i trevägskorsningar, där gång- och cykelbana går parallellt med den väg de ska in på men även i fyrvägskorsningar. Vad gäller?

SVAR:
Väjningsplikten mot andra fordon när man kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana gäller bara om man har korsat en anlagd gångbana eller cykelbana. En sådan kännetecknas normalt av sträckstenskanter och nivåskillnad mot körbanan så det klart framgår att man vid korsandet är uppe och ”lånar” de oskyddade trafikanternas bana.

Om man inte korsar en gång- eller cykelbana utan bara ett övergångsställe eller cykelöverfart påverkas förstås inte väjningsreglerna utan högerregeln gäller om inget annat anges med vägmärken.

Det finns ytterligare ett antal platser av utfartskaraktär där högerregeln sätts ur spel, exempelvis gäller väjningsplikt mot alla andra fordon när en förare kommer in på en väg från en fastighet, en bensinstation, parkeringsplats eller annat liknande område eller från gångfartsområde, gågata, cykelbana, stig, ägoväg eller från terräng.

I detta fall var det ju bara målat på gatan. Dvs högerregeln gäller

JariT

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Du fick säkert lära dig det på handledarutbildningen men tipset är att du kör en slinga med lite olika trafiksituationer (rondell, rödljus etc). När dom behärskar alla olika moment i slingan så bygger du på slingan med fler moment (påfart motorväg, jobbig parkering osv. Fördelen är att dom inte hela tiden utsätts för nya situationer och blir stressade av det. När dom väl kan köra så kan man börja köra mer fritt typ: Åk dit...

Jari (som övningskört med bägge barnen)

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Ska man blinka vänster här?
vnstersvng_blinkers.jpg

Man kan ju inte göra annat än att svänga vänster men generellt sett så är det väl ändå bra att blinka om det kan underlätta för medtrafikanterna. Men i det här fallet så kan det ju uppfattas som att man vil byta till den vänstra svängfilen tänker jag.

Senast ändrad:

Lajal

Medlem
[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
Ska man blinka vänster här?

Man kan ju inte göra annat än att svänga vänster men generellt sett så är det väl ändå bra att blinka om det kan underlätta för medtrafikanterna. Men i det här fallet så kan det ju uppfattas som att man vil byta till den vänstra svängfilen tänker jag.
I det fallet hade jag nog inte blinkat eftersom att det är tydliga vägmarkeringar som visar vart du är på väg. Om vägmarkeringarna saknats hade jag blinkat. Körskolan hade med största sannolikhet rekommenderat att du blinkar.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Det här kommer att bli en generell trafiktråd, härligt! Min favvo bland regler som ingen bilist kan är släckt trafikljus=obevakat övergångsställe, gående har företräde.

H.

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
johan44 sa:
Det här kommer att bli en generell trafiktråd, härligt! Min favvo bland regler som ingen bilist kan är släckt trafikljus=obevakat övergångsställe, gående har företräde.
Det känns väl rätt logiskt?

En puckad regel som däremot inte känns logisk är högerregel i T-korsningar. Det borde alltid vara väjningsplikt för den som kommer i "mitten" av T, eftersom denne alltid ändå måste sakta ner.

Aron

Moderator
[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
Men i det här fallet så kan det ju uppfattas som att man vil byta till den vänstra svängfilen tänker jag.

Fast man får ju inte byta fil i en korsning. (Med reservation för att det kan ha ändrats sedan jag tog körkort i forntiden.)

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
H. sa:
johan44 sa:
Det känns väl rätt logiskt?

En puckad regel som däremot inte känns logisk är högerregel i T-korsningar. Det borde alltid vara väjningsplikt för den som kommer i "mitten" av T, eftersom denne alltid ändå måste sakta ner.
Beror ju lite på hur korsningen ser ut men visst som utgångsläge. Högerregeln gäller dock inte i praktiken i Göteborg utan där är det mer som du tycker är logiskt.

Lajal

Medlem
[OT] Övningskörning
Aron sa:
Supertramp sa:
Men i det här fallet så kan det ju uppfattas som att man vil byta till den vänstra svängfilen tänker jag.

Fast man får ju inte byta fil i en korsning. (Med reservation för att det kan ha ändrats sedan jag tog körkort i forntiden.)
Det gällde för två år sedan i alla fall. Samma sak gäller väl vid övergångsställen om jag inte missminner mig.

Herrcykel

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
anbj sa:
I detta fall var det ju bara målat på gatan. Dvs högerregeln gäller

Hmm, sorry - anbj och Spacekitty, ni har nog rätt i det här fallet!

Om högerregeln skulle varit upphävd så hade det behövt vara upphöjd och ännu tydligare cykelbanapassageledöverfart + skylt om väjningsplikt vid gatan från höger..

Inte lätt det här med cykelpassage, cykelöverfart, cykelbana, cykelfält och alla regler kopplade till det i kombination med högerregel, övergångsställen, cirkulationsplatser och dessutom ibland olika regler beroende på om du är på väg in eller ut...

Kan dock konstatera att nedanstående regel är ganska luddig:
"Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:
Gångbana eller cykelbana som du har korsat."

salle

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
johan44 sa:

Min favvo också. Tyvärr är det inte så många som förstår det = livsfarligt. Finns visst ca 30 st i Sthlm, vi har ett i Aspudden som ju inte funkar alls som det är tänkt :).
Gammal artikel men ändå intressant: https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...lig-forvirring/Ldemhw!7oAkp2Er51GIm4ghOoQe0Q/

Åbbe1

Medlem
[OT] Övningskörning
Aron sa:
Supertramp sa:

Man får inte byta fil över heldraget heller, men ändå gör folk det hela tiden.

Bästa tankesättet i trafiken är ”alla andra är idioter som gör som de vill, följ reglerna så är din egna rygg fri i alla fall”.

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Lajal sa:
I det fallet hade jag nog inte blinkat eftersom att det är tydliga vägmarkeringar som visar vart du är på väg. Om vägmarkeringarna saknats hade jag blinkat. Körskolan hade med största sannolikhet rekommenderat att du blinkar.

Så tänker jag också. Men skulle gärna vilja höra från någon som tagit körlektioner nyligen hur de lär ut. Situationen är ju väldigt vanlig, i alla fall i Stockholmsområdet.

Aron sa:

Min gissning är att man får göra det så länge det inte är heldraget. Men oavsett om man får byta eller ej så ser jag en risk för att en blinkning misstolkas som att man kommer att byta fil. Men värdet av att blinka ser jag knappt alls, att man kommer att svänga vänster går ju liksom inte att misstolka när korsningen ser ut som den gör. Det är förresten rödljus i korsningen och man kan inte möta någon trafik.

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
JariT sa:
Du fick säkert lära dig det på handledarutbildningen men tipset är att du kör en slinga med lite olika trafiksituationer (rondell, rödljus etc). När dom behärskar alla olika moment i slingan så bygger du på slingan med fler moment (påfart motorväg, jobbig parkering osv. Fördelen är att dom inte hela tiden utsätts för nya situationer och blir stressade av det. När dom väl kan köra så kan man börja köra mer fritt typ: Åk dit...

Jari (som övningskört med bägge barnen)

Vet inte om de lärde ut just detta men precis så har vi gjort. I början körde vi tio varv i rad på en slinga på ca 5 minuter med några korsningar och rondeller, sen har vi börjat variera oss mer och mer.

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
En till fråga jag funderat över. Bör man lära ut att köra med bara en hand på ratten i tvära svängar där man vrider så mycket på ratten att man måste byta grepp om man har båda händerna på ratten? Eller i långsamma rondeller eller korsningar där man samtidigt måste växla, tycker det blir så stressigt för min elev när högerhanden ska fram och tillbaka mellan ratt och växelspak. Testade köra så själv och det kändes inte alls speciellt najs. Men jag gissar ändå att man lär ut att man ska sträva efter att hela tiden ha båda händerna på ratten (förutom i själva växlingsögonblicket)?

Lajal

Medlem
[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
Men jag gissar ändå att man lär ut att man ska sträva efter att hela tiden ha båda händerna på ratten (förutom i själva växlingsögonblicket)?
Precis så fick jag lära mig. Händerna vid klockan fem och nio på ratten. Sedan blir det sällan så i praktiken eftersom att det blir ett väldigt flängande med högerarmen.

H.

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
Lajal sa:
Supertramp sa:
Men jag gissar ändå att man lär ut att man ska sträva efter att hela tiden ha båda händerna på ratten (förutom i själva växlingsögonblicket)?
Precis så fick jag lära mig. Händerna vid klockan fem och nio på ratten. Sedan blir det sällan så i praktiken eftersom att det blir ett väldigt flängande med högerarmen.
Fem och nio? Låter tokigt.

Man borde väl lära ut att man justerar sitt grepp om ratten beroende på omständigheterna.

Lajal

Medlem
[OT] Övningskörning
H. sa:
Lajal sa:
Supertramp sa:
Fem och nio? Låter tokigt.

Man borde väl lära ut att man justerar sitt grepp om ratten beroende på omständigheterna.

Tankevurpa... Tre och nio ska det vara.

jesperC

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
johan44 sa:

Jo, har ett par sådana i min närhet. De lyser rött för fordonstrafik ibland men sedan övergår de inte till grönt för trafik/rödgubbe utan släcks ned helt.
Idiotisk funktion men det kanske finns någon tanke bakom den lösningen.

//

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Övningskörning
När ska man sätta på blinkers vid filbyte?

Jag tänker så här. Om man inte har bråttom (tex att filen håller på att ta slut) väntar man tills man har kontrollerat att kusten är klar och man kan genomföra filbytet innan man blinkar. Och om man är på en motorvägspåfart så blinkar man långt i förväg för att tydligt visa sin avsikt. Det såg jag att en trafiklärare gjorde på YouTube i all fall.

Men sedan finns det många situationer där man har väldigt kort tid på sig att göra ett filbyte och det känns viktigt att tidigt visa sin avsikt. I alla fall i Stockholm är det ofta en väldigt kort sträcka man har på sig från att en heldragen linje upphör tills att filbytet måste vara klart. Ska man då vänta med att blinka tills man passerat heldraget eller kan man börja blinka en bit i förväg så att övriga bilar har chans att anpassa farten och lämna en lucka?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer