[OT] Olja till skärbräda?

Belse

Aktiv medlem
Har gjort iordning några rejäla skärbrädor i bok och ek från några överblivna bitar av bänkskivor, men vad ska man olja in dom med för olja? Oljade in dom i nån olja jag hade över som har använts till bänkskivorna och köksbordet tidigare, men efter en användning och avsköljning under varmt vatten så är oljan borta och träet visar antydningar till att vilja resa sig, då att den släta o fina ytan är borta. Känns lite drygt om man måste slipa o olja in brädorna efter varje användning...

weldion

Aktiv medlem
Först byter jag oljan i fintraktorna och häller den spilloljan i Zetorn. Spilloljan från Zetorn kör jag på skärbrädan. Tjeckiska kolvringar skyddar bäst.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Nackdelen med diverse matoljor på brädan är att de kan härskna, vilket gör att din skärbräda kan börja lukta unket. Därför brukar man köra paraffinolja på skärbrädor, exvis Ikeas som länkades ovan.

Pfaff

Aktiv medlem
Nackdelen med diverse matoljor på brädan är att de kan härskna, vilket gör att din skärbräda kan börja lukta unket. Därför brukar man köra paraffinolja på skärbrädor, exvis Ikeas som länkades ovan.

Lin(frö)olja funkar bra. Konserverar, tränger in och är ätbart. Härsknar inte heller. Dessutom vegetabilisk och om man vill, närproducerat. Nästan som ett kinderägg.

JLarsson

Aktiv medlem
Jag tror att detta ämne avklarades 2009 och svaret var paraffinolja.

Belse

Aktiv medlem
Ikea låter ju enkelt o få tag på så testar nog den först, lin(frö)olja, är det samma lika linolja som man använder till rörmokerijobb, eller fins det olika varianter på linolja?

jesperC

Aktiv medlem
Till den riktiga frågan:
Kör ni er skärbädor, tillsamans med stekpannorna, på skonprogrammet i diskmaskinen eller handdiskas de med Yes?

//j

Belse

Aktiv medlem
Tror faktiskt att det kan stå en flaska med paraffinolja i källaren, som jag köpte på en färgaffär till något gammalt köksbord, får leta i morrn om jag kan hitta den...

toshiba

Aktiv medlem
Till den riktiga frågan:
Kör ni er skärbädor, tillsamans med stekpannorna, på skonprogrammet i diskmaskinen eller handdiskas de med Yes?

//j

Självklart kör man sina gjutjärnspannor, trä-skärbrädor och japanska kolstålssknivar i diskmaskinen... Nej, ärligt talat skulle jag aldrig köra en träskärbräda i maskin, tror att det är ett snabbt sätt att får den att slå sig och förlora all olja. Dessutom behöver man ju diska en skärbräda 10 ggr oftare än man kör en maskin, så man sparar i bästa fall 10% diskning.

Hep

Aktiv medlem
Jag har testat lite olika och fastnat för en blandning av paraffin och bivax. Fick lite bivax från grannen som har bin och värmde ihop den med paraffin till en blötare margarinkonsistens. En helt ny bräda dränker jag först in med ren paraffin innan den toppas med kletet. Sedan underhållskladdar jag med bivaxparaffinet när den börjar se torr ut.

Om man vill ha en väldigt tålig skärbräda kan man använda hårdvaxolja. Nackdelen är att man då lika gärna kan använda plast, då man gömmer träets trevliga egenskaper bakom en hård och härdad yta. Dessutom kan man inte använda brädan på några dagar efter man lagt på hårdvaxolja. Bara för att Per Morberg gör så, är det inte rätt.

Jag gjorde en bräda igår som fick nämnda behandling. Ytan ska ska se lite halvblank ut, men inte blöt, när den är klar.

D021A64F-E98D-4C31-BA84-21DFC3D05138.jpeg

A7CB8095-71E0-4344-9D2C-6E52AE43675B.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Stiligt!! Vad har du för maskinpark för det där?😊

Jag har själv använt bivax, paraffinolja och ibland lite terpentin för inträngning (till andra träföremål än för matlagning, utelämna terpentinet till skärbrädan tror jag).

Det blir den där sammetslena ytan som på Heps bilder, superhärligt!

Hep

Aktiv medlem
Tackar. I ordning har använts bordssåg, rikthyvel, slipmaskin, handöverfräs och sist en sopsäck runt en flyttkartong för rökningen. Har varit sugen att testa ändträskärbräda länge och nu dök chansen upp. Jag bygger nya bänkskivor till köket av feta ekplankor och får en massa spill.

n3wton

Aktiv medlem
Kul projekt! Gött att kunna visa upp sin goda snickeriskicklighet med två bilder! Funderade över träslaget och färgen, men rökningen förtydligar lite. Mycket fint!

Hur bearbetar du ekplanken till bänkskivorna då? Behöva rejäl rikt- och planhyvel för det..

Det var med viss sorg jag sålde alla stora "golvstående" snickerimaskinerna nyss, men tiden räcker inte till. Har lovat mig att köpa en stor kombimaskin när det ska byggas kök om ett par tre år, så jag tröstar mig med det. Samt att man ju skulle kunna göra skärbrädor med handmaskinerna också..

Coronaläget gjorde dessutom att man fick 100% mer för maskinerna än när man köpte dom! Har alltid lovat frugan att obskyra 500-kilosmaskiner är en bra investering...😛

Belse

Aktiv medlem
Så ser dom ut, 2 st i bok som jag fräste ett spår i runt om, och 2 st i ek, och en stor ekskiva som blev ett bakbord.

20201231_152458.jpg

20201231_152447.jpg

Hittade denna oljan i källaren så gör ett försök med den först, blöter nog även skivorna i vatten och slipar om dom så man förhoppningsvis slipper resningar i trät.

20201231_152510.jpg

Hep

Aktiv medlem
Hur bearbetar du ekplanken till bänkskivorna då? Behöva rejäl rikt- och planhyvel för det..

Skulle gärna haft, och trodde jag hade, en riktigt bra maskin. Men den kinatillverkade 13000-kronorsmaskinen jag köpte för ändamålet visade sig vara rätt kass. In- och utbord som flexar gör ingen glad när det är tvåtums ekplank på tre meter som ska riktas. Det fick bli kortare bänkskivor och en hel del handhyvlande för att få vettiga limfogar. Min fantastiska fru tycker att jag ska sälja hyveln och köpa en Hammer A3 istället. Tyvärr lite för trångt i garaget för att ha feta gjutjärnsmonster.

InlineOla

Aktiv medlem
Skulle gärna haft, och trodde jag hade, en riktigt bra maskin. Men den kinatillverkade 13000-kronorsmaskinen jag köpte för ändamålet visade sig vara rätt kass. In- och utbord som flexar gör ingen glad när det är tvåtums ekplank på tre meter som ska riktas. Det fick bli kortare bänkskivor och en hel del handhyvlande för att få vettiga limfogar. Min fantastiska fru tycker att jag ska sälja hyveln och köpa en Hammer A3 istället. Tyvärr lite för trångt i garaget för att ha feta gjutjärnsmonster.

Nu fick jag lite korsforumskänsla mellan happy o byggahus :giggle: . FYI är funkar spiralkutter helt ok för att både rikta o plana ändträbrädor, en annars väldigt dryg operation då man bygger skärbrädor av den typen.

Mvh/Ola C, nöjd ägare av en A3-31a.

Hep

Aktiv medlem
Rundgång! Du har väl haft både vanlig och spiral och borde veta, men menar du att det går att hyvla ändträytan?? Inte för att jag kommer blir rik, eller att det kompenserar hyvelns pris, men jag har spill nog till säkert tio feta skärbrädor liggande. Antingen får jag väl bränna in en happylogga och kränga dyrt, eller så har jag åtminstone presenter för lång tid fixade.

InlineOla

Aktiv medlem
menar du att det går att hyvla ändträytan??

Ja precis, det borde jag kanske skrivit lite tydligare. Tar man typ 0.5mm per pass funkar det bra. Man får limma på temporära urslagsskyddplankor på kortsidorna, dessa sågas bort efter hyvlingen.

On topic; På temat olja brukar jag köra linolja som bas och sen ikeas mineralolja "skydd" som slutlager + underhållsoljning.

s

Aktiv medlem
Nu fick jag lite korsforumskänsla mellan happy o byggahus :giggle: . FYI är funkar spiralkutter helt ok för att både rikta o plana ändträbrädor, en annars väldigt dryg operation då man bygger skärbrädor av den typen.

Mvh/Ola C, nöjd ägare av en A3-31a.

Lite. Snubblade över Hammer-tråden för bara någon dag sedan och hittade sedan vidare in på Carmonius kanal på Youtube. Nu insåg jag att det måste vara samma Ola 🙂. Riktigt smarta och snygga jig:ar du satt ihop där!

Köp & Sälj

Topp