[ OT ] Om ett paket försvunnit på posten

jthuress

Ny medlem
Alltid är det något...

Avslutade en auktion på tradera förra veckan. Fick pengarna i måndags. Paketet skickades runt 12 snåret på tisdagen. Fick idag ett mail från vinnaren att denne ej fått paketet ännu...Det borde varit framme på onsdagen senast torsdag. Nu til kruxet då.

Vad gäller?1 Det finns olika alternativ på detta

1. Hon kan försöka blåsa ig genom att säga att paketet inte alls kommit fast det gjort det. Och då paketet ej skickades som rekommenderat kan jag ej kolla detta

2. Kan vara så att jag faktiskt inte alls har skickat paketet och försöker lura henne. ( Så är dock inte fallet. )

3. Posten har slarvat bort paketet helt enkelt.

Om vi säger att hon inte faktiskt fått paketet ( hur f-n jag ska kunna kolla det ), är jag återbetalningskyldig då på den summan som hon vann autionen med ? Om man skulle kunna kolla upp att hon inte fått sitt paket så skulle väl jag kunna tänka mig att dela på förlusten. Men vad gäller i lagen ? Kan hon kröva mig på pengarna ? Kan jag kräva på något sätt hon ska bevisa att hon inte har fått telefonen ( hur f-n det skulle gå till...)

Ja ja ja....nästa gång får de fan pröjsa mer och att det skickas som REK.

Lätt att vara efterklok, men att skicka rekommenderat i ett sånt läge är inte alls dumt. Det finns nog inte mycket du kan göra.

Skickade du det som brev? Du skriver "paket", men ett postpaket har ett kollinummer man kan spåra och kräver påskrift & leg för att hämtas ut.

Brev har ingen spårbarhet. Men det är mycket ovanligt att brev försvinner. Är det inte ett väldigt tunt brev så delas det inte ut, mottagaren får en avi och kan hämta det nånstans (typ ICA). Har avin kommit bort och brevet inte hämtas får man en påminnelse efter ett tag.

Lite sent nu, men det kan ju vara värt att vara tydlig som säljare att man skickar med paket/rek, annars tar köparen risken när du överlämnat det till Posten. Det är vanligt med såna formuleringar, och man kan nog se det som en del av avtalet som köpare och säljare ingår.

Men du kan ju hävda att du har fullgjort din del av avtalet genom att skicka det, och att köparen inte var villig att betala för spårbarhet och därmed får ta risken att det kommer bort.

Köplagen sammanfattad

När är varan levererad (överlämnad)?
Detta begrepp är viktigt eftersom det bestämmer när ansvaret för varan övergår från säljaren till köparen.

Om varan finns på säljarens lager eller på annat sätt i säljarens händer anses varan anses levererad när köparen hämtat den. Köparen övertar ansvaret efter leverans (överlämnande).

Om köparen inte finns på plats för att hämta varan, utan en transportör skall anlitas (transportköp), är varan överlämnad när den lämnats till, eller hämtats av transportören. Om varan sålts "fritt levererad" till ort, anses den överlämnad när den kommit fram till orten.

Om varan transporteras av säljaren själv, har säljaren ansvaret för varan under transporten, överlämnandet sker då när köparen får varan i handen.

Om säljaren bestämmer tidpunkt för överlämnandet (gäller ofta varor som inte finns på säljarens lager) och överlämnandet försenas på grund av köparen, kan överlämnandet anses ha skett och ansvaret för varan alltså övergått på köparen.

Köplag (1990:931)

7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.
8 § Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport.

Senast redigerad av en moderator:
Vafan? Plötsligt verkar folk kunna besvara den här typen av frågor utan att flumma... Vad har hänt med Happy?

Bosse: Skrev du det själv eller var hittade du sammanfattningen?

He he, jag kunde det men fuskade med att hitta en sammanfattning!

Edit: Googla, köplagen!

Jag köpte grejjer här i forumet och det skickades som "brev" fast det var en liten kartong. Det tog över en vecka efter att det postats tills att det dök upp en avi. Jag fick hämta ut det på ett utlämningssställe då det inte gick ner i mitt brevinkast. Posten kan nog snurra till det ibland men är väl inte allt för ofta det kommer bort saker.

Har väntat en månad på en grej från utlandet där säljaren säger att han lämnat det och det finns kollinummer som säger att det finns på nya zealand men posten där säger att dom skickat det vidare man blir så trött :-)

Det som skickades var en beg. mobil och till ett värde av 560:-. Såleds inga större summor, men ändå så jädra tråkigt att det blir så. Paketet räknas nog som brev och inte paket, då jag ej fick något kolli-id nr. Bara ett kvitto på summan för portot. Får vänta en vecka till, och skulle den inte komma får jag väl lita på tjejen och betala tillbaka hennes stålar.

Jag är imponerad att tråden inte flummat ut ännu. Men det håller nog inte läge till. Tack Bosse för "din" vishet ! Mkt läsnyttigt där.

Hmm, luren har ett imeinummer, om du har det kvar kan du låsa luren från nätverk.
Betalar du tillbaka pengarna, anmäl den stulen, sen kan luren blockas från nätverk, så även om hon blåst dig kan hon inte använda den. Vet inte hur enkelt det är att blocka luren dock.

Imei från wikipedia
IMEI, akronym av International Mobile Equipment Identity, är en personlig identifiering för alla GSM- och UMTS-mobiltelefoner. Identifieringen är oftast utskriven på eller under telefonens batteri. Identifieringsnumret kan också visas genom att man knappar in *#06# i telefonen. IMEI används av GSM-nätverket för att fastställa och godkänna mobiltelefoner, och kan på så sätt stoppa stulna mobiltelefoner och göra dem oanvändbara.

Jag har jobbat med lurar i ett annat liv. :)

Själv sitter jag i tjejens situation, dvs den motsatta. Också via tradera.
Bjöd hem en nya jacka, och har betalat henne 1600:-. Hon säger att hon skickade jackan den 30 augusti, men den har inte kommit fram ännu. Den skickades inte som rek. Och inget kvitto på porto.
Så jag får väl beteckna mig som lurad nu, tyvärr. Hon hade bara positiv kritik i sina tidigare köp, vilket jag brukar räcka för att jag ska lita på säljaren.

Men tror väl inte att hon är så sugen på att ge mig några pengar tillbaka...
Man kan ju anmäla paket försvunna på posten.se vilket jag gjort utan resultat..

jthuress skrev:
-------------------------------------------------------
> Paketet räknas nog som brev och inte paket, då
> jag ej fick något kolli-id nr. Bara ett kvitto
> på summan för portot.

Ja, då beror allt på om du tror på vad köparen säger.
Betalar du inte tillbaka får du väl ett dåligt omdöme på Tradera. Men vad skall du skriva på hennes omdöme? "Ville ej betala för rek eller paket, hävdade sen att varan ej kommit fram och krävde pengarna tillbaka. Jag vet inte om hon fått varan eller om hon försökte lura mig"?

Men du kan ju kolla på vad köparen har fått för omdömen hittills.

Enligt avtL har hon en slyldighet att leverera paketet till dig, gå det sönder under vägen
har hon således ansvaret ochså i och med att överlämning inet ät genomförd.

Enda säkerheten man har är rekomenderat så att man med trackingnummer kan se att varan kommer fram, annars är ju alltid bussgods ett alternativ där köparen betalar varan när dom hämtar ut den på terminalen (fast sen tar det 10-15 dar innan busgods skickat pengarna) :-/ T

Almis skrev:
> Enligt avtL har hon en slyldighet att leverera
> paketet till dig, gå det sönder under vägen
> har hon således ansvaret ochså i och med att
> överlämning inet ät genomförd.

Vad menar du? Avtalslagen har inget med saken att göra, den reglerar de grundläggande normerna för ingående av avtal, för fullmakt och ett avtals giltighet. Den lag som reglerar det problem som tråden handlar om är Köplagen. Eftersom du i din profil är en flashare och skryter om att du pluggar jurudik får du gärna utveckla ditt resonomang och hänvisa till vilka paragrafer i avtL som du bygger ditt resonomang på.

Bosse, synd att du tolkar det så. "Flashare" är det sista jag jag är vill bli kallad, men ändå...
Tyvärr är jag "Happyskadad" och var tvungen att kolla nya inlägg innan bussen gick, således så saknas det lagrum samt att stavningen blev anus...

Du har helt rätt, Köplagen reglerar det problem som beskrivs i tråden, enligt
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm#P6 6-7§§. Korkat är att svara på detta när jag var nyvaken, skadan verkar ju redan vara skedd. vad BRA att DU kunde ordna till cirkusen som JAG vållade.

Viktigast var väl att trådskaparen fick svar på sitt problem, eller var viktigare att du Bosse fick sätta en "flashare" på plats? Har du några civilrättsliga arbetsrättsliga frågor kan vi jättegärna diskutera dem, dock ska jag undvika dem när jag just har vaknat.

Förenade lyckades vi knäcka nöten, det är det enda viktiga. Brukar du ägna dig åt påhopp vad folk sysslar med annars Bosse?

Häls.
Arbetsrättsliga hälsningar Daniel

Det är kanske dags att ändra i profilen, så att Bosse inte retar sig på vad man gör när man inte sitter på Happy...Ett gott tips till er alla, om man inte vill sitta och försvara sig på ett forum förstås.

Bosse lyser tyvärr med sin frånvaro, skulle vara intressant och veta om han ägnar sig åt regelbundna påhopp på andra forum än Happy. Inte helt otippat kommer jag att tänka på en Happy annons http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=25382, detta kallar jag Flashare
eller är det bara jag som är det?

Googla på "connoisseur" så kanske du förstår, för googla vet du vad det är uppenbarligen.

/Daniel

Johan_Olsson skrev:
> Själv sitter jag i tjejens situation, dvs den
> motsatta. Också via tradera.
> Bjöd hem en nya jacka, och har betalat henne
> 1600:-. Hon säger att hon skickade jackan den 30
> augusti, men den har inte kommit fram ännu. Den
> skickades inte som rek. Och inget kvitto på
> porto.
> Så jag får väl beteckna mig som lurad nu,
> tyvärr. Hon hade bara positiv kritik i sina
> tidigare köp, vilket jag brukar räcka för att
> jag ska lita på säljaren.
>

Är det någon annan som tycker att den där tjejen verkar suspekt? Lurar herr Olsson på en jacka och jthuress på en telefon... Borde man anmäla henne?

Fråga Bosse, han vet säkert! Jag vill inte uttala mig om det, Bosse kan komma och kräva mig på lagrum. Egentligen vill jag bara flasha och skryta...på ett forum där jag är anonym *asgarv*

Bosse, ska du inte vara svara på frågan?! Snart måste jag ägna mig åt annat än flasha på Internet...

Är det den mänskliga faktorn igen?
karlbertil.gif ht=227

Pffth... Jaja... Inte bråka nu.

Somliga gillar att googla, somliga gillar att visa upp sina kunskaper. Jag har passerat det där med att visa upp mina kunskaper (i.e. slutat komma med sakliga svar i trådar typ denna) och sitter istället och skrattar när andra försöker men misslyckas (som i trådar typ denna)...

Trådar om juridik brukar få mig att le faktiskt. Känns skönt att veta att det finns hopp om att få jobb i framtiden. :)

Jthuress: Har det gått bättre att lösa problemet nu när du fått lagrum och citat hittade genom Google?

Hoppas att det löser sig! Dock skiljer sig verkligheten från Juridiken och §§. Ledsen att jag rörde till det för de inblandade.

Lite synd att Bosse inte ville titta in och svara på min lilla fråga bara. Han kanske ägnar sig åt annat?

Lycka till!

Kanske ska lägga till, innan någon får panik, vid konsumentköp - dvs köp från ex. Cyclecomponents gäller det omvända. Säljaren ansvarar till dess att ni fått varan. Dvs. fumlar posten är det bara att gå på Cyclecomponents, dom får skicka nytt och sen lösa det med Posten. Åtminstone i teorin. :)

Disclaimer: Cyclecomponents tog jag bara som exempel. Alla känner till dom så det passade bra.

Diskussionen ovan nämnde ju inget om konsumentköp så jag tänkte att det var lika bra att slänga in det så ingen blir förvirrad. Det är alltså olika regler för köp mellan jämbördiga parter (privatperson - privatperson / företag - företag) och för konsumentköp.

Nu lämnar jag er att bråka igen. :)

Stackars Almis, tog du illa vid dig, hemskt ledsen, men är man en flashare som dig så ska man ha rätt i de frågor man flashar om.

Mårten, Konumentköplagen gäller i fall där man handlar en vara av en näringsidkare, tex cykelaffär. Här gäller att näringsidkaren inte har fullfölj sina åtaganden som säljare förren du som konsument är i bisittning av varan du köpt.

Ok toppen, jag är så glad för din skull.

Lagrum? Ingen sammanfattning från Google denna gång bara!

Ledsen men jag har annat för mig än att leka med dig Bosse. Välkommen
till Happy föresten, Hoppas att du kommer att trivas.

Edit: Jag glömde fråga Bosse om Lagrum!

/Daniel

Bosse skrev:
> Mårten, Konumentköplagen gäller i fall där man
> handlar en vara av en näringsidkare, tex
> cykelaffär. Här gäller att näringsidkaren inte
> har fullfölj sina åtaganden som säljare förren
> du som konsument är i bisittning av varan du
> köpt.

Bosse: Risken för varan (6 & 8 §§). Dvs. säljaren är ansvarig för det fall varan försvinner och kan inte säga att varan avlämnats i samband med att speditören tog över leveransen. Samma sak med skador, säljaren går inte fri bara för att skadan uppstått under transporten.

Så... ja. Förstår inte vad du ville ha sagt med ditt inlägg egentligen. Det var ju det jag skrev?

Mårten det enda jag ville ha fram var ordet - Konsumentköplagen. Då kan var och en ta en titt i lagen så man slipper förlita sig på dryga personer (jag) när man vill ha svar om vad som gäller.

Almis, se så, inte vara kinkig och känna dig sårad. Du flashade och hade fel, bit i det sura äpplet.

Lugna ned er lite nu !!! Det är ju för fan lördags kväll ! Jag har fått mycket nyttig info från många av er, tack ! Återkommer senare.

Almis skrev:
> Läs hela tråden, skriv sen.
>
> /Daniel

Nej, så kan man verkligen inte göra. Det är ju fullständigt ohappy.

Bäst jag går in och styr upp det här.

Bosse; du var otrevlig. Be om ursäkt.
Almis; torka tårarna. Jag räknar till minst fem inlägg med bara "bu to the hu, Bosse var elak"-tema.

skaparn skrev:
> Bäst jag går in och styr upp det här.
>
> Bosse; du var otrevlig. Be om ursäkt.
> Almis; torka tårarna. Jag räknar till minst fem
> inlägg med bara "bu to the hu, Bosse var
> elak"-tema.

Förstör inte det här nu! :D

ett paket försvann närjag väntade på det en gång.. men jag irngde bara posten så skickade dom det med bud till mig istället.

Timothy skrev:
> Hur gör man när man flashar? Är det samma sak
> som att blotta sig?

Tjejer flashar, killar blottar.

Så då har vi löst den frågan också!

Tillbaka
Topp