(OT(On eller Off?)) Vilken julskinka är bäst?

Belse

Aktiv medlem
On- eller offtopic, är ju iaf skinksäsong nu...

Vilken julskinka ska man köpa i år, vilket märke är bäst/prisvärt denna vinter?

Jimel

Aktiv medlem
Lidls fick tydligen bäst i test utav någon utav kvällstidningarna.

ooms

Aktiv medlem
Är ganska säker på att det är Scan som tillverkar Lidls skinka, även om jag inte kollat EEG-numren. När det gäller deras övriga svenska kött- och charksortiment (Enebacken) är det så iaf.

Jimel

Aktiv medlem
ooms sa:
Är ganska säker på att det är Scan som tillverkar Lidls skinka, även om jag inte kollat EEG-numren. När det gäller deras övriga svenska kött- och charksortiment (Enebacken) är det så iaf.
Jaha kul att veta!

ejma

Aktiv medlem
Jag har en från Nibble gård som skall sous vidas. Köpte en närproducerad i fjol som tillagades i sous vide och den blev några snäpp godare än de som köps färdigkokta. Nibble gårdsgris har gott rykte och därmed har jag höga förväntningar.

Crocko

Aktiv medlem
ejma sa:
Jag har en från Nibble gård som skall sous vidas. Köpte en närproducerad i fjol som tillagades i sous vide och den blev några snäpp godare än de som köps färdigkokta. Nibble gårdsgris har gott rykte och därmed har jag höga förväntningar.
Har själv tänkt exakt samma tanke, men genast blev det en konflikt mellan att skapa den perfekta skinkan och det faktum att jag faktiskt gillar "torra" julskinkor, kanske bara är jag men tycker inte att en julskinka skall vara så där saftig utan får gärna vara lite sönderfallande i kanterna, det bästa på julskinkan är ju det man kan pilla bort precis efter griljering eller det som faller loss när man skivar den.

ooms

Aktiv medlem
Crocko sa:
ejma sa:
Har själv tänkt exakt samma tanke, men genast blev det en konflikt mellan att skapa den perfekta skinkan och det faktum att jag faktiskt gillar "torra" julskinkor, kanske bara är jag men tycker inte att en julskinka skall vara så där saftig utan får gärna vara lite sönderfallande i kanterna, det bästa på julskinkan är ju det man kan pilla bort precis efter griljering eller det som faller loss när man skivar den.
+1
Det torra, salta småböset som faller loss nertill när man skivar skinkan är det bästa!
Blöta skinkor är inget vidare, varken till jul eller på cykeln :-)

Crocko

Aktiv medlem
ooms sa:
Crocko sa:
ejma sa:
+1
Det torra, salta småböset som faller loss nertill när man skivar skinkan är det bästa!
Blöta skinkor är inget vidare, varken till jul eller på cykeln :-)
Skönt att höra, så att det inte var min udda smak igen, det senare problemet fixas med ett par rejäla skärmar. :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Crocko sa:
ejma sa:
Medhåll, annars kan man bara skiva en kassler.

xyz-saft

Aktiv medlem
ooms sa:
ejma sa:
Raggamuffin sa:
Det verkar vara många här som har läst Expressens Julskinketest. Köttets struktur beror på vilken temperatur köttet tillagas i.
Stämmer, därför ugnsbakar man den själv till rätt temperatur! Färdigkokta skinkor är ofta blöta o trista...
+1, koka skinka är ett ofog!

Helst ska den vara på några kilo också, men jag får hålla mig till en ganska liten eftersom jag brukar få äta upp den nästan själv.

Raggamuffin

Aktiv medlem
ejma sa:
Raggamuffin sa:
Det verkar vara många här som har läst Expressens Julskinketest. Köttets struktur beror på vilken temperatur köttet tillagas i.
Inte läst och har inget mandat hemma ändå.
Det skiljer 350 mil mellan min och min sambos matkultur och slaget om skinkan är förlorat. Brukar göra en egen med men den torkar jag i strimlor, att göra en till blir lite mycket :)

Atlas

Aktiv medlem
Ett av mina krav är KRAV, så klart...
(Fast nu köper jag iofs inte KRAV skinka men det är för att jag får min från Bokeslundsgården som inte är KRAV men ju givetvis är bättre ändå. Ibland köper jag från Ängavallen.

Ät inte industrikött.

JLarsson

Aktiv medlem
Atlas sa:
Ett av mina krav är KRAV, så klart...
(Fast nu köper jag iofs inte KRAV skinka men det är för att jag får min från Bokeslundsgården som inte är KRAV men ju givetvis är bättre ändå. Ibland köper jag från Ängavallen.

Ät inte industrikött.
Åkte till ängavallen igår, men de hade slut på skinka :( köpte på limhamns kött o vilt istället.

jerkan

Medlem
Julskinka från Nibble gård.
Helt klart den bästa jag har ätit.
Finns på Lulles i Söderhallarna (om ni bor i stockholm).

JLarsson

Aktiv medlem
Coop åkersberga hade köpt på sig för mycket skinka, nu reas allt ut för 29:- per kg, så jag bärgade ett par Nibble. Kommer frysas in i mindre bitar och räcka i ett år till olika ändamål. Just Nibble gårdsgris är i min mening en av de bästa man kan få tag på, i år körde jag dock Roslagsgris från Väddö på julbordet - också jättebra.

IMG_2026.JPG

ejma

Aktiv medlem
JLarsson sa:
Coop åkersberga hade köpt på sig för mycket skinka, nu reas allt ut för 29:- per kg, så jag bärgade ett par Nibble.
Det var billigt! Ica tog 129 kr/kg för den rimmade innan jul. Jag körde min i sous vide, 72 grader i 12 timmar. Därefter griljering. Blev väldigt god liksom spadet.

rln

Aktiv medlem
Jag fyndade för samma pris på Coop (29 kr) samt rabattkupong på tio procent, rimmad och okokt Scan Pigham. Ska nog tillaga i påse och varmvatten, undrar om 65 grader och ett dygn blir bra?

Senast ändrad:

xyz-saft

Aktiv medlem
rln sa:
Jag fyndade för samma pris på Coop (29 kr) samt rabattkupong på tio procent, rimmad och okokt Scan Pigham. Ska nog tillaga i påse och varmvatten, undrar om 65 grader och ett dygn blir bra?
Man brukar väl rekommendera att få upp temperaturen på fläskkött till minst 70 grader. Det händer ju inte om du kör 65 grader.

json88

Ny medlem
xyz-saft sa:
rln sa:
Man brukar väl rekommendera att få upp temperaturen på fläskkött till minst 70 grader. Det händer ju inte om du kör 65 grader.
Trikiner höjer proteinhalten.

ejma

Aktiv medlem
På matforum finns lite erfarenheter https://matforum.se/index.php?topic=4190.0

Kring 10-12 timmar och ca 70-75 grader verkar dock de flesta vara nöjda. Kött kan skilja sig en del och resultatet behöver inte bli lika vid lika tillagning av två skinkor från olik fabrikat/gårdar.

Youtubern matgeek har några filmer om julskinka.

Jimel

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
rln sa:
Kör man länge behöver man inte komma upp i lika hög temp. Så fungerar det med sous vide

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer