[OT] Ont i örat vid dykning

Mashimaro

Aktiv medlem
Hej Happy. Varning för OT.
När jag dyker under vatten, t.ex. när jag simmar ner en meter eller två , eller hoppar från hopptorn och vid landningen åker ner under vattnet någon meter, så får jag ibland mycket ont i örat. Att tryckutjämna hjälper inte, och smärtan kan vara kvar i upp till en timme. Vad är det för fel på mig? OBS! Endast svar relaterade till öronsmärtan kommer beaktas :)

jonte987

Aktiv medlem
Någon meter vet jag inte men gäller att börja utjämna tidigt, sen är det för sent. Dock inte vid 1m.

Svullna slemhinnor? Sen finns det andra håligheter som kan bråka

simson

Aktiv medlem
Om du är eller är på på väg att bli förkyld så är det svårare att tryckutjämna och dina öron är känsligare, när jag var ung (yngre) så brydde man sig inte så mycket och fortsatte dyka trots att det gjorde ont , dumt och smärtan kunde sitta i ett par dagar efteråt😕.

Mashimaro

Aktiv medlem
Det kommer plötsligt, men då i samband med att jag är under vattnet. Senast när jag hoppade från 5m hopptorn med ungarna. Jag kanske var 1 m under ytan med huvudet när jag landade, och efter 3 hopp fick jag rejält ont i örat.

RN

Aktiv medlem
Tror det Höjdskräck menar är "har det varit så förut eller har det kommit nu". Har du flugit i närtid och var det lika mycket problem då?

Hep

Aktiv medlem
Hoppar du från fem meter tror jag du var längre ner med huvudet än en meter, men det spelar igen större roll. Om det kommer direkt när du är under vattnet kan jag inte se något annat än tryckskillnad. Vissa är väldigt känsliga för det och lösningen är att lära sig tryckutjämna. För de flesta funkar det vanliga sättet att hålla för näsan och blåsa (inte för fort eller för hårt!), medan för andra är svälgning bättre eller att "stretcha" gången. Lite svårt att förklara det sista, men luta huvudet åt sidan och underkäken nedåt åt samma håll. Funkar inte jättesnabbt, men för mig funkar det och är bra när händerna är upptagna.

Jag har träffat väldigt många som sagt att de inte kan dyka då de inte kan tryckutjämna. Jag har haft många dykelever och ordnat en massa dykresor och provapådyk och hittills har jag inte mött någon som inte kunnat lära sig. Många tror att de tryckutjämnar, men använder en teknik som inte funkar för dem. Därför är jag lite tveksam när du säger att du tryckutjämnar och att det inte hjälper. Kanske tar du i för mycket eller så behöver du en annan teknik.

Det finns en del läkare här på forumet, så någon kanske kommer in med mer kunskap. För mig låter det som någon form av tryckutjämningsproblem. Visst gör det ont om du har hål i trumhinnan och det kommer in vatten, men då borde du få mer problem än bara ont.

jonte987

Aktiv medlem
lämpligen undersöker man problemet med utgångspunkt från ytan inte från 5m. Sen kan det säkert vara bra med en besiktning av hörselgången

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är verkligen otroligt svårt att beskriva hur man tryckutjämnar genom att sträcka ut något inne vid örat. För mig fungerar det dessutom bara om jag gör det direkt, när det redan är tryckskillnad fungerar det inte lika bra.

Men om du får ont redan vid någon meters djup tycker jag det låter som något annat, rent spontant?

jonte987

Aktiv medlem
Precis.
Det är nog generallt att man måste börja innan det är för djupt men 1m är inget.
Efter lite uv-rugby behöver man inte använda handen men det hjälper inte ts.

jonte987

Aktiv medlem
Vad är det? Irritation i hörselgång? Det får ibland dykare också. Finns droppar men det är fel. Rätt är whiskey i örat på after dive.

ege

Medlem
Inget som hjälper dig, men jag hade samma problem från ca 25 års ålder, till alldeles nyligen (är 40 nu).

Gillar att snorkla och simma ner så långt man kan komma, men kunde inte göra på det sättet längre - p.g.a. smärta i örat. Oavsett tryckutjämning eller ej.
I somras upptäckte jag att det inte längre var ett problem.

Aron

Moderator
Hur hårt tryckutjämnar du? Om man blåser allt man kan blir det ett övertryck i innerörat som kommer att vara större än trycket på ett par meters djup. Detta kan vara lite obehagligt en stund efteråt. Enda sättet att ”backa/neutralisera” övertrycket är de trick som nämnts ovan, att vricka på käken, trycka mot bakänden av gommen etc.

Ett tips är att öva lite i soffan. Prova att hålla för näsan, tryck på med pyttelite luft, bara så att du känner att det rör sig under tumme och pekfinger. Det ska inte knäppa i öronen ännu. Vricka sen runt med käken, prova också att dra bak tungan så långt du kan och tryck uppåt mot näshålan. När du hittat ”rätt” rörelse kan du prova utan att hålla för näsan. Den sköna med den här metoden är att det aldrig blir något övertryck, man utjämnar bara.

HejaSverige!

Aktiv medlem
diy-vodka.gif

Hep

Aktiv medlem
Fast det drabbar de som utsatts för kallvatten väldigt mycket och länge, och så ihärdig verkar inte TS vara. Det skulle i alla fall inte jag vara om det gör ont. Sedan gör det väl inte ont på det sättet, men där vet jag för lite.

Swimmers ear däremot är vanligt för de som badar och dyker i mer normala miljöer. Fast det gör inte heller ont på det sättet, utan mer en jobbig tryckande smärta som sitter i länge då det är inflammation i hörselgången. Spolar man i hörselgången med något uttorkande efter varje dyk/bad slipper man det. Jag föredrar alsolsprit, men whisky borde funka också.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag dök (med tuber) mycket när jag var 18-20 år. Några år senare hade jag svårt att komma ner under 2-3 meter, men det var bihålorna och inte öronen som var svåra att tryckutjämna. Nu, sedan många år, funkar det fint igen. Vet inte vad som var problemet då, men brukade ta Rinexin för att underlätta.

DarkMatter

Aktiv medlem
Intressant tråd.
Jag har "motsatt" problem.
Ibland när jag flyger så är det ett öra som inte går att tryckutjämna. Jag har försökt alla knep jag kan (vilket inte är så många). Svälja, vrida/sträcka/vicka på hals/käke/nacke. Favoriten, som min hjärna numera är konditionerad att göra så fort jag sitter i ett flygplan, är att gäspa stort. Men i dessa situationer hjälper inget.
Smärtan tilltar med ökande flyghöjd och blir ibland näst intill olidlig.
Sen, vid någon lagom höjd, just som jag börjar ge upp hoppet, börjar det knastra lite lätt och örat "poppar" med en skarp smärtspik för att sedan bli bra. Jag bävar inför den dagen det inte sker.

Stumpy

Aktiv medlem
Nu går det väl knappt att få tag på Rinexin (pga någon biverkning) längre, men det kanske finns något annat slämhinneavsvällande att preppa med.

Bonzo

Aktiv medlem
Intressant tråd.
Jag har "motsatt" problem.
Ibland när jag flyger så är det ett öra som inte går att tryckutjämna. Jag har försökt alla knep jag kan (vilket inte är så många). Svälja, vrida/sträcka/vicka på hals/käke/nacke. Favoriten, som min hjärna numera är konditionerad att göra så fort jag sitter i ett flygplan, är att gäspa stort. Men i dessa situationer hjälper inget.
Smärtan tilltar med ökande flyghöjd och blir ibland näst intill olidlig.
Sen, vid någon lagom höjd, just som jag börjar ge upp hoppet, börjar det knastra lite lätt och örat "poppar" med en skarp smärtspik för att sedan bli bra. Jag bävar inför den dagen det inte sker.
Så där var det för mig när jag var yngre också. Jag hade dock återkommande problem med öronen under hela min barndom så jag var van att det strulade.
Minns fortfarande när jag, som barn, reste till Australien första gången 1987. Vi hade 5 mellanlandningar längs vägen och smärtan blev bara värre och värre för varje landning innan det vid näst sista landningen tjöt till i örat och smärtan försvann.

Nu för tiden har jag inga problem att tryckutjämna vid flygning, även om jag förstått att jag behöver göra det väldigt mycket oftare än vad som verkar vara normen.

Dykning djupare än strax under ytan har jag inte testat de senaste 20 åren, men sist jag testade så funkade det inte alls. Jag har även alltid haft större problem vid snabba omställningar, t.ex. om jag hoppar ner i vattnet från en höjd, jämfört med om jag tar det stegvis.

ething

Aktiv medlem
Jag har problem både vid flygning och dykning. Jag kan inte tryckutjämna "knappt alls" och dykning ger därför näsblod och jäkligt ont i öronen. Trånga bihålor är svaret jag fått, inget att göra något åt.

Azonicds

Medlem
Samma lika för mig, får ont i öronen vid 2-3m djup, lika vid flygning vid nedstigning.
Aldrig funkat att tryckutjämna vid dykning, vid flygning har jag dock lyckats nån gång.
Aldrig brytt mig i att kolla upp, bara accepterat det. :)

Hep

Aktiv medlem
Surfers ear är något helt annat, så den produkten hjälper inte ett skit för de som har utmaningar på flyg och under vattnet.

trgis

Medlem
Har haft samma problem vid dyk och flyg. När jag flög medförde det också halvsidig ansiktsförlamning så att jag satt och sluddrade som Stallone med apelsinjuice rinnande ur mungipan. Rinexin var lösningen för mig. Receptbelagt dock.

Mashimaro

Aktiv medlem
Tryckutjämna är inget problem. Vid t.ex. flygning, eller när jag kör över hallandsåse (ja, det är trycksklillnad) så löser jag det utan problem. Jag gör en muskelrörelse inne i örat, det klickar till och allt blir bra direkt. Tyvärr hjälper det inte när jag t.ex. hoppar från hopptorn. Troligtvis p.g.a. den snabba tryckändringen. Och när jag väl fått ont, så gör det jätteont och smärtan försvinner inte på en lång stund. Då hjälper inget. Detta är en del av problemet. Den andra delen är att jag verkar få smärta vid ganska små djup jämfört med de flesta andra. 1-1,5 meter räcker.

Stervelo

Aktiv medlem
Att du får ont i örat när du landar efter att ha hoppat ner i vatten låter lite konstigt.
Om du inte har
"fysiska" problem, som då är permanenta så kan vaxpropp vara problemet, kolla öronen.

Tryckutjämna i tid är bra, det kan vara bra att att känna till att tryckutjämnandet sker mest på grunt vatten. Från 0- 5 m kanske två gånger, 5-10 m, en gång, 10-20 m en gång, sen är du nog ganska klar, när jag fridyker kanske jag tryckutjämnar en gång till innan 30 m.

Topp