[OT] Ortopedklinik Göteborg?

Stisse

Ny medlem
Hoj!

Bakgrund:
En vacker sommardag förra året så vred och överbelastade min fru sitt högerknä, troligen efter hon dragit en fullastad tung kundvagn på ett lutande plan. Hon hade rejält ont, knät svullet, kunde knappt böja knät alls, gå i trappor etc. och det klonkade/klickade i knät. Inte bra m.a.o.

Vi åkte dagen efter in till Axess-akuten och fick efter några timmar träffa en ortoped, därefter fick vi remiss till magnetröntgen. Som tur var har dom en egen sådan och svaret fick hon redan efter 3 veckor - att jämföra med remiss till Sahlgrenska som då skulle tagit 3-4 månader...
Det visade sig vara en spricka i menisken. Inte så mycket att göra åt enligt dom, utan bara vila och undvika belastning på knäet. Ingenting mera nämndes, inga råd och tips eller övningar. Bara svaret från plåtarna sen "åk hem nu..."

Men det har nu under året som gått blivit gradvis bättre, och knät har de sista månaderna inte varit något stort bekymmer i vardagslivet. Dock har hon undvikit tunga/hastiga belastningar, men på det hela ganska bra.

Så nu för någon månad sedan när hon var ute och snabb-promenerade en av sina kvällsrundor så provade hon på att jogga lite lätt. Men se, det slutade med att dagen efter så hade hon fått ont i vänster knä istället, och det klickar och klonkar nu oroväckande. Ingen svullnad men hon känner att något är galet.

Vår amatör-analys av det hela är att det nu är samma sak på gång med vänster knä, d.v.s. spricka i menisken. Detta eftersom vänster knä fått ta större andel belastning under året som gått med ett svagare höger knä. Men vad vet vi?

Om ni orkat så här långt...frågan med stort F nu då:
- Någon som känner till någon bra ortopedklinik i Göteborgregionen?
Några som tar sig tid att lyssna, undersöka och diagnostisera, samt levererar övningar/rehab-förslag m.m?

E-beth

Ny medlem
Gothenburg Medical Center, GMC, men de är privata.
Besök kostar runt 500kr och en eventuell operation betalas ur egen ficka.

Var där med min axel som hoppade ur led hela tiden. Fick en bra bedömning och valde sedan att ställa mig i den vanliga sjukhuskön för operation.

highway

Medlem
Jag skulle nog först och främst gå tillbaka till Axess akuten och be att få en kopia på journalen och sen gå vidare till GMC som E-beth säger för ett second opinion..

Din fru borde ju fått en remiss till en sjukgymnast om inte annat så hade jag nog gått till Sportrehab eller Fungera för att få ett träningsprogram för att bygga upp musklerna runt knät ordentligt

baby fat

Ny medlem
Om jag var i motsvarande situation skulle jag besöka Medicinskt Centrum i Linköping. En bit bort från Göteborg... Men jag har ingen koll på några kliniker där tyvärr. I många fall tror jag dock att svaret ni fick första gången är det normala. Kvarstår problemen kan man överväga operation. Nya skador kan i vissa fall sutureras, men i de flesta fall klipps bara skadade delar bort.

C-dale

Aktiv medlem
Nu är GMC nerlagt, men deras ortopedstjärna Sten Björnum finns nu på Läkarhuset +7.
Som tidigare nämnts, Sportrehab kanske är värt att prova. Camille jobbade där och även hans handledare när han doktorerade på just knän.

/S

E-beth

Ny medlem
Kan tipsa lite om ett ställe i Halmstad som heter Movement. Jag opererade min axel där i april förra året. Den har blivit kanonbra!

Stället är privat men har avtal med västra götalandsregionen.

Jag upplevde min läkare som mycket kompetent och förstående, speciellt när det gällde en sportskada som jag hade. Jag skulle klassa både bemötande och operation/resultat i klass med Sten Björnums (förövrigt den person som jag träffade på GMC).

http://www.movement.se/

Bravo

Ny medlem
Kan även rekommendera Orthocenter IFK kliniken här i Göteborg, med b la läkare som jobbat med Svenska och Engelska fotbollslandslaget. Kliniken är privat.

Stisse

Ny medlem
Tack för alla svar än så länge!
Vi får till att börja med kontakta någon av de ovan nämnda och så får vi se vart det leder.
To be continued.

Lågflyga

Ny medlem
Jag skulle börja med Sportrehab eller något annat ställe med inriktining på sjukgymnastik/rehabilitering. Operationer kan gå snett, och ofta återkommer problem eller förvärras efter en viss tidsperiod. Beror naturligtvis på vilka problem man har, men Björnum är lite väl glad i kniven för min smak...

Jotun

Ny medlem
Skulle absolut i första hand ta kontakt med en ortoped för en klinisk undersökning. En duktig sådan ställer utan problem en diagnos genom att bara känna och klämma. Rekommenderar varmt Orthocenter som nämts ovan, bla Leif Swärd som har hand om Engelska fotbollslandslaget. Skulle det vara menisken så är nog ändå en operation att föredra. Är den trasig så är den trasig. Funkar väl om man bara ska cykla och gå men mer avancerade saker brukar bli smärtsamt.

Finns även en riktigt duktig läkare på Kungsbacka närsjukhus(Fredrik?) som har hand om svenska u21- landslaget. Men dit behöver man remiss.

cactuz

Aktiv medlem
Den här tråden ska jag lägg till som ett bokmärke, så jag vet vart jag eventuellt ska ta vägen om jag inte kan slänga kryckorna inom några dagar.
Var på Sahlgrenska igår men orkade inte ens sätta mig i väntan på undersökning när de förklarade hur lång kötid det var för att få träffa en ortoped (7-8 timmar beräknad kö, och så länge räcker inte batteriet i min laptop).

Sernevi

Aktiv medlem
cactuz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var på Sahlgrenska igår men orkade inte ens
> sätta mig i väntan på undersökning när de
> förklarade hur lång kötid det var för att få
> träffa en ortoped (7-8 timmar beräknad kö, och
> så länge räcker inte batteriet i min laptop).

"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, så länge han kan happysurfa under tiden, annars får det fan va.."?
:D

Lågflyga

Ny medlem
cactuz skrev:
> Den här tråden ska jag lägg till som ett
> bokmärke, så jag vet vart jag eventuellt ska ta
> vägen om jag inte kan slänga kryckorna inom
> några dagar.
> Var på Sahlgrenska igår men orkade inte ens
> sätta mig i väntan på undersökning när de
> förklarade hur lång kötid det var för att få
> träffa en ortoped (7-8 timmar beräknad kö, och
> så länge räcker inte batteriet i min laptop).

- Aj, vad har hänt (inte med laptopen, alltså)?

E-beth

Ny medlem
Lågflyga skrev:
> Jag skulle börja med Sportrehab eller något
> annat ställe med inriktining på
> sjukgymnastik/rehabilitering. Operationer kan gå
> snett, och ofta återkommer problem eller
> förvärras efter en viss tidsperiod. Beror
> naturligtvis på vilka problem man har, men
> Björnum är lite väl glad i kniven för min
> smak...

Läkare är ju människor de också, som har olika inställning till de problem som kan dyka upp. Olika typ av behandlig kan hjälpa, inte nödvändigtvis operation i alla lägen.

Gick själv mycket länge och övervägde operation på min axel. När det inte blev bättre av rehab (fick mer muskler, men den hoppade likförbannat) så beslutade jag mig för operation. Det visade sig att två ledband var av. Ingen rehab i världen kan hjälpa mot sådant.

Vad jag har förstått så är det svårt att upptäcka avslitna senor och sprickor i menisk etc. Bäst koll verkar man få med en titthålskontroll.

cactuz

Aktiv medlem
Sernevi skrev:
> "Den som väntar på något gott väntar aldrig
> för länge, så länge han kan happysurfa under
> tiden, annars får det fan va.."?
> :D

Ja ungefär så!

Lågflyga skrev:
> - Aj, vad har hänt (inte med laptopen, alltså)?

Utförslöpa, blött, hög hastighet, OTB'ade och landade med knät rakt i backen (som bestod av ett berg).
Lyckades cykla hem på lättaste växeln så jag resonerar som så att det nog inte är så farligt, dagen efter var dock knät helt obrukbart men det har börjat bli bättre nu och jag kan t.o.m. halta ut i köket och hämta kaffe själv numera så jag överlever nog.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer