[OT] Pappaskämt, ordvitsar

brickmule

Aktiv medlem
fries.PNG

Batavus

Aktiv medlem
Denna historia är förmodligen sann och funnen i samma tidning som ovan. Hoppas ni reder ut den, trots att jag kortar ner den ordentligt! Den handlar om att några spökat i en källare i Vickleby socken på Öland, för att få bort en som bor i huset. Den boende och grannar har skickat en lapp till stiftet för att de ska skicka någon som kan läsa bort spökena, men stiftet begriper förstås att det är ett bedrägeri:
Han /biskop Genberg/ anstälde alltså ett korsförhör med dem, för att utröna, huru mycket de sjelfwa sett och hört och huru mycket som blott berodde på andras uppgifter. En af inlemnarne berättade derunder bland annat, att han sjelf tydligen hört den lede fienden säga, att han skulle "lefwa" med gumman så länge, till dess att hon lemnade stugan.
"Lefwa med henne!" genmälte biskopen; "det förstår jag icke; hwad will det säga?"
"Jo, man säger så på Öland, då någon oroar en annan och förer skoj med honom", swarade inlemnaren.
"Huru?" inwände biskopen spetsigt, "talar f-n öländska? det har jag aldrig wetat."

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer