[OT] Pappaskämt, ordvitsar

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
1669805025351.png

magste

Medlem
Jag gillar Göteborg.
Var på rockenrollkonser för några år sen.
Efter rocken slank vi in i nån 7-11 eller liknande och handlade chips och drink. Snubben i kassan frågade:
”Vill du ha påse till de där?”
”Nä”, svarade jag ”de är ju i påse redan” 🤣.
Snubben i kassan garvde lite med de i mitt sällskap skakade bara på huvet. Ingen kvalitetshumor där inte…

Batavus

Aktiv medlem
Min svägerska önskar sig väst i julklapp, och det är klart, hon är från Göteborg och ska fira julen på ostkusten.
Snabbaste vägen hem - Gentest.
Jag läste en fånig biltidning samtidigt som TV:n stod på; jag ryckte verkligen till när jag hörde "högkostnadsskydd". - Kan man få det som tillval?

NAnders

Aktiv medlem
Det blir väl i praktiken samma ton på instrument med ”fasta” toner (osäker på terminologin) som piano och klassiskgitarr, i motsats till t ex fiol och trombon.

Skillnaden är i praktiken teoretisk även på stråkinstrument.
Intervallet i ett vanligt vibrato är många gånger större än den matematiska skillnaden mellan ett giss och ett ass. Lägg därtill att stråkinstrument inte håller stämningen annat än en stund (man måste stämma om i pauserna). I en ensemble är skillnaden förmodligen mindre än spridningen mellan instrumenten.

Man måste nog närma sig rena sinustoner (tänk flöjter eller orgelpipor) för att skillnaden ska vara märkbar.

Köp & Sälj

Topp