[OT] Placera hus på tomt, vem kan sånt?

Foss

Aktiv medlem
Är i färd med att bygga vårt första hus (ja, trots 40+). Har köpt en tomt, den är inte optimal på något sätt men ligger i ett trevligt område. Vi har bestämt vilken kåk vi vill ha och som ryms inom budget. Nu återstår att placera kåken på bästa sätt på tomten. Har läst runt på nätet. Många förståsigpåare säger söderläge på den del av huset som ha stora fönster, gubbkompisar jag pratar med säger ”nej nej nej, det blir åt helvete för varmt” Jag skulle dock vilja ha proffshjälp. Vilken proffesion är det jag söker? Arkitekt? Landskapsarkitekt? Finns någon ånlajnfunktion?

arcamone

Aktiv medlem
Alla hus passar inte på alla tomter - så krasst är det. Har själv för mycket fönster åt söder vilket ger härliga 28 grader inomhus på sommaren. Byggt -60 och utbyggt på 80-talet. Så jag ger gubbarna delvis rätt iaf 😂 Men såklart kan vi på happy ge goda råd.

Förutom sådant så finns ju risken att entrén hamnar på ett helt ologiskt ställe etc. Tror att en arkitekt är din vän - varför inte kontakta någon lokal högskola som kan få det som studentuppdrag?

/David, byggingenjör

Foss

Aktiv medlem

Bilagor

• 7DF95C90-49EB-44BC-9386-F4FD6C234D67.jpeg
    7DF95C90-49EB-44BC-9386-F4FD6C234D67.jpeg
    195.9 KB · Besök: 62
  • 3FB12ED4-A131-41AC-8ED9-2679822A693F.jpeg
    3FB12ED4-A131-41AC-8ED9-2679822A693F.jpeg
    93.4 KB · Besök: 64

aben

Aktiv medlem
Tänk noga efter hur du placerar rummen också, ljuset är väldigt viktigt. Vill man ha ett stekhett och ljust sovrum när man lägger sig på kvällen och mörkt och kallt på morgonen så skall man placera det i väster vilket verkar vara många arkitekters smak. Samma med allrummet, vill man ha det mörkt och otrivsamt som en tjuvahåla när man samlas där på eftermiddag och kväll så är österläge bäst, vilket jag också sett exempel på.

Mitt hus byggdes i mitten av artonhundratalet och alla rummen är noga placerade för att de skall bli så trivsamma som möjligt att vara i.

Pyspunk

Medlem
Skulle placera garage på östra sidan, med infart från vägen där. Är det vidbyggt hus så entré även från den sidan. Fundera på var du vill ha morgon- resp kväll-solen, i kök resp vardagsrum? Uteplats (och framtida pool, vad vet man?) bör placeras där det är sol från iaf lunch till nedgång.

Foss

Aktiv medlem
Skulle placera garage på östra sidan, med infart från vägen där. Är det vidbyggt hus så entré även från den sidan. Fundera på var du vill ha morgon- resp kväll-solen, i kök resp vardagsrum? Uteplats (och framtida pool, vad vet man?) bör placeras där det är sol från iaf lunch till nedgång.
Ja har tänkt i dom banorna, skulle gärna ha gataget där i östra läget men samtidigt vore det ett bra insynsskydd ut mot ”stora vägen”. Kåken är ett sk ladhus med kök/v-rum i samma utrymme med stora fönster. Dessa skulle jag gärna placera i norrläge men nära den södra tomtgränsen. Då torskar jag solen in i huset tyvärr. Dock får jag bra insynsskydd från trafik från söder. Med den lösningen får jag em-sol på baksidan/kök/v-rum. Utsikten blir mot skogen.

Foss

Aktiv medlem
Sån här kåk blir det. Entren är på motsatt långsida

Bilagor

• 71166D36-B279-4D84-A796-18BC0AC455B3.jpeg
    71166D36-B279-4D84-A796-18BC0AC455B3.jpeg
    1.1 MB · Besök: 79

L.and

Aktiv medlem
Ja har tänkt i dom banorna, skulle gärna ha gataget där i östra läget men sanmatidigt vore det ett bra insynsskydd ut mot ”stora vägen”. Kåken är ett sk ladhus med kök/v-rum i samma utrymme med stora fönster. Dessa skulle jag gärna placera i norrläge men nära den södra tomtgränsen. Då torskar jag solen in i huset tyvärr. Dock får jag bra insynsskydd från trafik från söder. Med den lösningen får jag em-sol på baksidan/kök/v-rum. Utsikten blir mot skogen.
Men för att klargöra är det en "vanlig" arkitekt du söker!

Foss

Aktiv medlem
Så här har ja laborerat, då är ”utsikten” mot norr men den västra gaveln där kök ligger har också en glasdörr. Altan på västra å norra sida .

Bilagor

• A8CECB14-D515-4CED-8357-212412F166A1.jpeg
    A8CECB14-D515-4CED-8357-212412F166A1.jpeg
    922.9 KB · Besök: 51

Eveningstar

Aktiv medlem
Om jag jämför mitt hus med mina grannars hus så står mitt hus typ mitt på tomten medan deras står med entrén-sidan närmre vägen. Deras känns som en mycket bättre lösning med en större utomhusyta än jag som bara har "små" ytor runt hela huset.

Foss

Aktiv medlem
Om jag jämför mitt hus med mina grannars hus så står mitt hus typ mitt på tomten medan deras står med entrén-sidan närmre vägen. Deras känns som en mycket bättre lösning med en större utomhusyta än jag som bara har "små" ytor runt hela huset.
Bra tips! Sträva efter en stor sammanhängande yta alltså

Har byggt två hus och förhoppningsvis lärt mig något... :-)
Det är inte jättemånga dagar på året som många fönster åt söder är ett stort problem. Visst, emellanåt blir det varmt, men då går det bra att vädra. Har du frånluftspump får du en del "gratis" energi som kan bli t.ex varmvatten.
På mina hus är det kök i öster/sydöst, matplats i syd/sydväst och v-rum i väst. Altaner från öster-söder till väster. Och i denna delen av landet är det ganska många soltimmar.

Tänk på att det går att bygga 30 m2 attefallshus och att du kan bygga ut huset med 15 m2 i framtiden, trots att detta strider mot gällande detaljplan. Det underlättar om det finns 4,5 m kvar till tomtgräns för dessa åtgärder, annars krävs bygglov/medgivande från grannar.
Altan på norrsidan skulle jag fundera två gånger innan jag byggde...

En sak man kan göra är att sätta upp tunna reglar/brädor på tomten där man tänkt placera huset för att få en rumsuppfattning. Pinnar i marken ger en viss uppfattning, men ger inte lika bra volymkänsla. Ta med en stol och några öl, sitt ner en stund och fundera på hur solen rör sig, trafiken, hur den den framtida trädgården skulle kunna vara etc.

Foss

Aktiv medlem
Har byggt två hus och förhoppningsvis lärt mig något... :-)
Det är inte jättemånga dagar på året som många fönster åt söder är ett stort problem. Visst, emellanåt blir det varmt, men då går det bra att vädra. Har du frånluftspump får du en del "gratis" energi som kan bli t.ex varmvatten.
På mina hus är det kök i öster/sydöst, matplats i syd/sydväst och v-rum i väst. Altaner från öster-söder till väster. Och i denna delen av landet är det ganska många soltimmar.

Tänk på att det går att bygga 30 m2 attefallshus och att du kan bygga ut huset med 15 m2 i framtiden, trots att detta strider mot gällande detaljplan. Det underlättar om det finns 4,5 m kvar till tomtgräns för dessa åtgärder, annars krävs bygglov/medgivande från grannar.
Altan på norrsidan skulle jag fundera två gånger innan jag byggde...

En sak man kan göra är att sätta upp tunna reglar/brädor på tomten där man tänkt placera huset för att få en rumsuppfattning. Pinnar i marken ger en viss uppfattning, men ger inte lika bra volymkänsla. Ta med en stol och några öl, sitt ner en stund och fundera på hur solen rör sig, trafiken, hur den den framtida trädgården skulle kunna vara etc.
Är altan på norrsida värdelöst? Även om huset är skjutet åt söder så man har sol på baksidan?

DH

Aktiv medlem
Entrén i söder (i alla fall INTE i norr).
Viktigt.
Vill du ha en trädgård? Beroende på hur o var du vill ha din trädgård och hur mycket av ytan den ska få - avgör husets läge. Såklart.

Foss

Aktiv medlem
Entrén i söder (i alla fall INTE i norr).
Viktigt.
Vill du ha en trädgård? Beroende på hur o var du vill ha din trädgård och hur mycket av ytan den ska få - avgör husets läge. Såklart.
Ja nån trädgård vill man väl ha antar jag. Gräs, häckar å nått äppelträd. Kanske något land att odla i kunde vara kul

Waylost

Aktiv medlem
Kan rekommendera att rita lite i sketchup,
Hyfsat lätt att lära sig.

Alternativt bör hustillverkaren kunna hjälpa till med lite exempelbilder med tex sol/skuggor osv

Foss

Aktiv medlem
Kan rekommendera att rita lite i sketchup,
Hyfsat lätt att lära sig.

Alternativt bör hustillverkaren kunna hjälpa till med lite exempelbilder med tex sol/skuggor osv
Ja ja kanske skulle ta å prova det däe. Menar du alltså att det går att lägga på solen så man ser skuggor och så?

Waylost

Aktiv medlem
Ja ja kanske skulle ta å prova det däe. Menar du alltså att det går att lägga på solen så man ser skuggor och så?
Yes, Dock osäker på om det går i gratisversionen.

Är det groventré från kortsidan av huset eller kommer ni vara tvungna att går runt för att komma till entrén? Tänkte på placeringen av garaget.

Waylost

Aktiv medlem
NEJ...! hustillverkare (dvs kataloghus) blir alltid fulare. Gör ngt eget unikt. Övertygad det skapar bästa värdet i längden.
Men det kanske är tänkt så ändå?
Självfallet, har man den möjligheten så är det alltid bäst.

Men Foss skriver ju i första inlägget att dom redan valt ett hus. Så jag tog förgivet att det är ett prefab.

Foss

Aktiv medlem
Självfallet, har man den möjligheten så är det alltid bäst.

Men Foss skriver ju i första inlägget att dom redan valt ett hus. Så jag tog förgivet att det är ett prefab.
Det är kataloghus, tycker det känns bra. Har inga ambitioner att rita ett drömhus i det här läget. Det kanske jag gör sen någon gång. Då tar jag med mig det jag lärt mig på den här husresan. Vi gillar planlösning, utseende, förvaring och pris samt leveranstid.

Stumpy

Aktiv medlem
Har ni koll på vilka krav som kommunen har?
Hos oss skall långsidan vara mot stora vägen, om det inte är något som hindrar det.
Kan man stycka tomten? Lägg i så fall inte huset mitt på tomten, om någon i framtiden vill stycka och bygga ett till hus.

Waylost

Aktiv medlem
Det är kataloghus, tycker det känns bra. Har inga ambitioner att rita ett drömhus i det här läget. Det kanske jag gör sen någon gång. Då tar jag med mig det jag lärt mig på den här husresan. Vi gillar planlösning, utseende, förvaring och pris samt leveranstid.
Jag har varit i flertaliga nya kataloghus jag skulle kunna tänka mig att bo i, Var inte menat så.
Beroende på tillverkare så går det att ändra vart innerväggar osv ska stå.

Försök tänka på hur ni upplever andras hus, Vad är bra/dåligt. Och bygg för hur ni vill ha det, inte för att ”detta gör det mer lättsålt i framtiden”

20m i regn,blötsnö och dessutom med matkassar, det är alltid 20m för långt.

Foss

Aktiv medlem
Har ni koll på vilka krav som kommunen har?
Hos oss skall långsidan vara mot stora vägen, om det inte är något som hindrar det.
Kan man stycka tomten? Lägg i så fall inte huset mitt på tomten, om någon i framtiden vill stycka och bygga ett till hus.
Man får ställa huset som man vill enligt detaljplan. Den är bara 1400m2 så tror inte det är aktuellt med någon avstyckning men tack för input! Det är många faktorer att ta hänsyn till, svårt att komma på alla själv så den här tråden var ingen dum ide känner jag. Har hittat ett till hus i form av ett ”T”. Det kanske skulle lämpa sig bättre men är dock lite för litet.

Jonatan F

Aktiv medlem
Följde ett tag en arkitekt på Instagram. Hon kunde rendera alla solens lägen hela året inklusive träd som var i vägen och effekt av kullar mm på tomten. Även sett ”inifrån” huset. Väldigt smidigt. Kanske är det något arkitekter i gemen har tillgång till?

Elhojtok

Aktiv medlem
Kan vara bra att fundera på uppfart och sånt också. Det är trevligt att kunna ha två bilar i bredd så man slipper springa ut och flytta om för att fel bil står ytterst.
Nu drabbar det nog inte dig, men 30 m skaftväg är så lagom kul nästa snökanon...

Lejon

Aktiv medlem
Ja nån trädgård vill man väl ha antar jag. Gräs, häckar å nått äppelträd. Kanske något land att odla i kunde vara kul
Den vill du ha i söderläge. Det är rätt bra att försöka få in en vindskyddad uteplats i söderläge också om det går. Åtminstone jag lever också hellre med lite för varmt i huset några veckor om året i värsta fall om det står i ”för” mycket solläge eftersom det då blir ljusare, varmare och mysigare utan nackdelarna minst 90 procent av övrig tid.

me.I.am

Aktiv medlem
Om du funderar på solpaneler i framtiden kanske det skall vägas in i placeringen av huset om du ändå velar lite mellan olika? (inte för att jag vet hur mycket vinklar gör hur pass effektivt det är med solpaneler)

Hälsingland

Aktiv medlem
Vi har altan på norr och söderläge, den i norrläge används ibland juli-aug när det är för varmt. Den andra används typ mars-okt.

Har man en relativt fyrkantig tomt nära vägen som många av våra grannar har, tycker jag husets framsida nära en sida/vägen och en stor insynsskyddad baksida där man kan vara. Garaget med plats att parkera och vända utanför. Det är bekvämt att kunna backa ut ur garaget och vända direkt, och varma tiden på året parkerar jag utanför och använder garaget till snickring och träning.

Senast ändrad:

Gushem

Aktiv medlem
Finns det en detaljplan borde du kolla där om det finns bestämmelser var på din tomt du får placera byggnader. Ibland är marken prickad på kartan och ibland kan det stå att byggnader inte får placeras närmare än 4.5 meter från tomgräns.

NAnders

Aktiv medlem
Jag har kollat detaljplanen nu (du kan hitta den på https://gis.gavle.se/pubs/smart/?karta=planarkiv ).

Din tomt har följande bestämmelser:
- B II (bostad, två inredda våningar)
- byggnadshöjd 7,0 meter (byggnadshöjd är i princip fasadens höjd, från mark till takfot) för huvudbyggnad och 3,0 meter för uthus och garage
- största tillåtna takvinkel 30 grader (dvs. du kan antagligen inte inreda vinden utöver dina två tillåtna våningar) eller 38 grader för specifikt enplanshus med inredd vind (s.k. 1,5-planshus)
- högsta tillåtna byggnadsarea (i princip byggnadens fotavtryck på mark inklusive skärmtak och andra större utkragande byggnadsdelar) är 250 kvadratmeter
- garage och uthus (vars yta inräknas i tidigare nämnda 250 kvadratmeter) ska vara fristående
- huvudbyggnad ska placeras med lång- eller kortsidan mot gatan (min gissning är att man menar att lång- eller kortsida ska vara parallell med gatan - inga snedställda byggnader)
- byggnader ska placeras minst 2 meter från tomtgräns (läs: fastighetsgräns) mot gata och minst 4 meter från tomtgräns mot granne eller naturmark, dock att 6 meter uppställningsplats på den egna fastigheten ska finnas framför garage.

Där har du de ramar som gäller för volym och placering. Ni behöver kanske kolla en extra gång att ert valda hus uppfyller bestämmelsen om takvinkel.

Jag skulle säga att bestämmelsen om avstånd från fastighetsgräns inte gäller på din tomts norra och östra sida eftersom marken inte är planlagd där. Det går därför inte att säga att där skulle finnas varken grannar eller naturmark - även om jag antar att planförfattaren har tänkt sig att mark utanför detaljplanen ska räknas som natur. Sedan är det ju i allmänhet osmidigt att ha en villa som ligger i fastighetsgräns.

Vad gäller solen så är det busenkelt att räkna ut i vilken kompassriktning solen står: klockan är per definition 12 när solen står rakt i söder. (Din tomt ligger förvisso två grader öster om 15:e längdgraden men det är försumbart i sammanhanget.) Rakt i öster 06.00, rakt i väster 18.00. Vid sommartid gäller klockslagen 07.00, 13.00 resp. 19.00.

Vad som inte är lika trivialt är hur högt solen står, vilket är beroende av årstid och dessutom får olika skuggkonsekvenser. Terräng, träd och byggnader skuggar. Det verkar vara rätt platt i området, men det finns träd och en granne söder om er. Någon tipsade ovan om Sketchup - det är ett mycket lättanvänt 3D-ritprogram som åtminstone förr hade möjligheten att redovisa solstånd och skuggor även i gratisversionen. I skuggstudier brukar man redovisa skuggorna vid vintersolstånd, vår/höstdagjämning och ibland även vid sommarsolstånd.

Personligen skulle jag fundera noggrant över hur långt från gatan byggnaden står - mitt på tomten är sällan en bra placering. Bättre är så nära gatan som möjligt eller så långt från gatan som möjligt, beroende på om ni vill ha stora trädgården framför eller bakom huset. 1400 kvadratmeter är i och för sig en väldigt stor tomt, så ni kanske ändå kan ställa huset mitt på och få både och. Vill ni maximera solljuset i trädgården så ska ni ha trädgården i sydväst- till västläge, då har ni solljus från sen förmiddag eller lunch och sedan fram till solnedgång (beroende, givetvis, på hur mycket träd och andra byggnader som finns sydväst och väster om fastigheten). Ur det perspektivet är sovrum i västläge ingen höjdare (been there, done that).

Till sist vill jag säga att jag inte är någon stalker - jag råkar bara vara från trakten och vet precis var i Sverige Mårdängsvägen ligger, plus att jag jobbar i den här branschen och vet hur man hittar och läser detaljplaner.

Kommunens bygglovsavdelning kan givetvis ge dig mer exakta svar.

Och förresten - om jag ska ge er bara ett tips när det gäller gestaltning så försök att placera garaget så diskret som möjligt, gärna tillbakadraget jämfört med huvudbyggnaden, för att undvika "snout house"-effekten. Ni ska inte bygga ett garage med vidhängande bostadshus, ni ska bygga ett bostadshus med vidhängande garage.

Senast ändrad:

Foss

Aktiv medlem
Jag har kollat detaljplanen nu (du kan hitta den på https://gis.gavle.se/pubs/smart/?karta=planarkiv ).

Din tomt har följande bestämmelser:
- B II (bostad, två inredda våningar)
- byggnadshöjd 7,0 meter (byggnadshöjd är i princip fasadens höjd, från mark till takfot) för huvudbyggnad och 3,0 meter för uthus och garage
- största tillåtna takvinkel 30 grader (dvs. du kan antagligen inte inreda vinden utöver dina två tillåtna våningar) eller 38 grader för specifikt enplanshus med inredd vind (s.k. 1,5-planshus)
- högsta tillåtna byggnadsarea (i princip byggnadens fotavtryck på mark inklusive skärmtak och andra större utkragande byggnadsdelar) är 250 kvadratmeter
- garage och uthus (vars yta inräknas i tidigare nämnda 250 kvadratmeter) ska vara fristående
- huvudbyggnad ska placeras med lång- eller kortsidan mot gatan (min gissning är att man menar att lång- eller kortsida ska vara parallell med gatan - inga snedställda byggnader)
- byggnader ska placeras minst 2 meter från tomtgräns (läs: fastighetsgräns) mot gata och minst 4 meter från tomtgräns mot granne eller naturmark, dock att 6 meter uppställningsplats på den egna fastigheten ska finnas framför garage.

Där har du de ramar som gäller för volym och placering. Ni behöver kanske kolla en extra gång att ert valda hus uppfyller bestämmelsen om takvinkel.

Jag skulle säga att bestämmelsen om avstånd från fastighetsgräns inte gäller på din tomts norra och östra sida eftersom marken inte är planlagd där. Det går därför inte att säga att där skulle finnas varken grannar eller naturmark - även om jag antar att planförfattaren har tänkt sig att mark utanför detaljplanen ska räknas som natur. Sedan är det ju i allmänhet osmidigt att ha en villa som ligger i fastighetsgräns.

Vad gäller solen så är det busenkelt att räkna ut i vilken kompassriktning solen står: klockan är per definition 12 när solen står rakt i söder. (Din tomt ligger förvisso två grader öster om 15:e längdgraden men det är försumbart i sammanhanget.) Rakt i öster 06.00, rakt i väster 18.00. Vid sommartid gäller klockslagen 07.00, 13.00 resp. 19.00.

Vad som inte är lika trivialt är hur högt solen står, vilket är beroende av årstid och dessutom får olika skuggkonsekvenser. Terräng, träd och byggnader skuggar. Det verkar vara rätt platt i området, men det finns träd och en granne söder om er. Någon tipsade ovan om Sketchup - det är ett mycket lättanvänt 3D-ritprogram som åtminstone förr hade möjligheten att redovisa solstånd och skuggor även i gratisversionen. I skuggstudier brukar man redovisa skuggorna vid vintersolstånd, vår/höstdagjämning och ibland även vid sommarsolstånd.

Personligen skulle jag fundera noggrant över hur långt från gatan byggnaden står - mitt på tomten är sällan en bra placering. Bättre är så nära gatan som möjligt eller så långt från gatan som möjligt, beroende på om ni vill ha stora trädgården framför eller bakom huset. 1400 kvadratmeter är i och för sig en väldigt stor tomt, så ni kanske ändå kan ställa huset mitt på och få både och. Vill ni maximera solljuset i trädgården så ska ni ha trädgården i sydväst- till västläge, då har ni solljus från sen förmiddag eller lunch och sedan fram till solnedgång (beroende, givetvis, på hur mycket träd och andra byggnader som finns sydväst och väster om fastigheten). Ur det perspektivet är sovrum i västläge ingen höjdare (been there, done that).

Till sist vill jag säga att jag inte är någon stalker - jag råkar bara vara från trakten och vet precis var i Sverige Mårdängsvägen ligger, plus att jag jobbar i den här branschen och vet hur man hittar och läser detaljplaner.

Kommunens bygglovsavdelning kan givetvis ge dig mer exakta svar.

Och förresten - om jag ska ge er bara ett tips när det gäller gestaltning så försök att placera garaget så diskret som möjligt, gärna tillbakadraget jämfört med huvudbyggnaden, för att undvika "snout house"-effekten. Ni ska inte bygga ett garage med vidhängande bostadshus, ni ska bygga ett bostadshus med vidhängande garage.
Tack för en grundlig genomgång! Jag skulle helst ställa huset med de stora fönstren mot väster, dvs ut mot mårdängsvägen. Garaget till öster om det. Då får vi en vansinnigt stor gräsmatta med sol hela dagen typ. Det jag inte gillar med den lösningen och som gör att jag vill ställa baksidan mot norr är att insynen in i huset blir mycket mindre. Ställer ja de stora fönstren åt väster blir insynen från norrgående stor (tror ja).

NAnders

Aktiv medlem
Tack för en grundlig genomgång! Jag skulle helst ställa huset med de stora fönstren mot väster, dvs ut mot mårdängsvägen. Garaget till öster om det. Då får vi en vansinnigt stor gräsmatta med sol hela dagen typ. Det jag inte gillar med den lösningen och som gör att jag vill ställa baksidan mot norr är att insynen in i huset blir mycket mindre. Ställer ja de stora fönstren åt väster blir insynen från norrgående stor (tror ja).
Jag tror inte att ni ska oroa er för mycket över insyn. Ingen av vägarna kommer att ha särskilt många förbipasserande fotgängare (på cykel eller i bil ser man inte in genom fönster på samma sätt).

Under den ljusa årstiden så kommer det att vara mörkare i huset än utanför vilket gör att man inte ser vad som finns i huset. Reflexer i glasrutorna kan ytterligare minska insynen.

Under den mörka årstiden kommer huset förstås vara upplyst inifrån och då syns allt. Man kan ju alltid ha lite tunna gardiner som man kan dra för vid behov.

En uppväxt häck och några fruktträd skymmer insynen och drar till sig förbipasserandes blickar.

Varför inte ta en promenad i området och, så diskret som möjligt, försöka glo in till grannarna för att få en uppfattning om hur mycket (eller lite) man faktiskt ser in? Jämför insynen med avståndet mellan er och fönstren, fönstrens storlek och hur solen stod. Jag är uppvuxen i ett extremt tättbebyggt villaområde, närmast ökänt, och kan säga att insynsrisken är kraftigt överdriven - insynen är mer på nivån "nu ser jag att grannarna har kommit hem". Men där fanns i och för sig inga fönster som gick från golv till tak.

Insynen i trädgården är förstås en helt annan sak. Min personliga uppfattning är att det är trevligare med trädgårdar som man ser in i och där man ser att folk bor och lever. Det känns asocialt med folk som omgärdar tomten med plank eller manshöga häckar. Vad döljer ni, liksom? En mer privat uteplats kan ordnas genom att göra en berså eller genom att skärma av en del av altanen.

uandt

Aktiv medlem
Vill bara inflika 2 saker som jag gillar med min kåk.
  • Ingång på baksidan är skönt för mig som gillar beställa skit på nätet. Alla paket hamnar där utom synhåll från vägen
  • grind på uppfarten är skitbra. löst folk glider in på grannarnas tomter lite då och då men den ende som varit på våran vad jag vet (det är bara öppna grinden å gå in) var nån psyksjuk stackare som jagades av CIA eller nåt

Hälsingland

Aktiv medlem
Insyn i stora fönster har jag sett folk lösa med filmade glas. Jag cyklade igenom en nybyggt område där man inte hunnit få upp häckar etc. och givetvis hade alla stora fönster så det måste ju varit som att äta middag eller ser på tv med hela grannskapet, (husen låg mitt emot varandra). Några hade löst det med det spegelfilm eller om fönstren var levererade så.

Vill ha man en häck mot insyn så ger ju en tujahäck skydd året runt och en vanlig häck kanske 4 mån/år sen står den utan löv resten. Vi har tyvärr +100m vanlig häck med groteska taggar....😩

Spacekitty

Aktiv medlem
Spegelfilm på fönsterna fungerar bara på dagen, under kvällen när det är upplyst inne syns allt utifrån.

Gardiner som dras upp nerifrån är bra som insynsskydd eller stora lameller att dra för om det är gigantsiak fönster. Spegelfilm är bra mot solens strålar.

Oskar

Aktiv medlem

Jag tycker du tänker rätt med din placering av huset (stora fönstren mot väster), och jag gissar att du placerar huset på tomtens östra halva.

Att använda huset som insynsskydd kräver på din tomt och med den placering du beskriver en (helt) annan typ av hus än det du valt, eftersom det hus du valt är (för) högt och kommer skugga stora delar av tomten.

Ut mot Mårdängsvägen har du en hel del växtlighet (Google Streetview 2019, kan ju ha ändrats); jag hade med hänsyn till privatlivets helgd inledningsvis satsat på att behålla så mycket som möjligt av den, kanske med undantag av den ståtliga granen.

Köp & Sälj

Topp