Jag har kollat detaljplanen nu (du kan hitta den på
https://gis.gavle.se/pubs/smart/?karta=planarkiv ).
Din tomt har följande bestämmelser:
- B II (bostad, två inredda våningar)
- byggnadshöjd 7,0 meter (byggnadshöjd är i princip fasadens höjd, från mark till takfot) för huvudbyggnad och 3,0 meter för uthus och garage
- största tillåtna takvinkel 30 grader (dvs. du kan antagligen inte inreda vinden utöver dina två tillåtna våningar) eller 38 grader för specifikt enplanshus med inredd vind (s.k. 1,5-planshus)
- högsta tillåtna byggnadsarea (i princip byggnadens fotavtryck på mark inklusive skärmtak och andra större utkragande byggnadsdelar) är 250 kvadratmeter
- garage och uthus (vars yta inräknas i tidigare nämnda 250 kvadratmeter) ska vara fristående
- huvudbyggnad ska placeras med lång- eller kortsidan mot gatan (min gissning är att man menar att lång- eller kortsida ska vara
parallell med gatan - inga snedställda byggnader)
- byggnader ska placeras minst 2 meter från tomtgräns (läs: fastighetsgräns) mot gata och minst 4 meter från tomtgräns mot granne eller naturmark, dock att 6 meter uppställningsplats på den egna fastigheten ska finnas framför garage.
Där har du de ramar som gäller för volym och placering. Ni behöver kanske kolla en extra gång att ert valda hus uppfyller bestämmelsen om takvinkel.
Jag skulle säga att bestämmelsen om avstånd från fastighetsgräns inte gäller på din tomts norra och östra sida eftersom marken inte är planlagd där. Det går därför inte att säga att där skulle finnas varken grannar eller naturmark - även om jag antar att planförfattaren har tänkt sig att mark utanför detaljplanen ska räknas som natur. Sedan är det ju i allmänhet osmidigt att ha en villa som ligger i fastighetsgräns.
Vad gäller solen så är det busenkelt att räkna ut i vilken kompassriktning solen står: klockan är per definition 12 när solen står rakt i söder. (Din tomt ligger förvisso två grader öster om 15:e längdgraden men det är försumbart i sammanhanget.) Rakt i öster 06.00, rakt i väster 18.00. Vid sommartid gäller klockslagen 07.00, 13.00 resp. 19.00.
Vad som inte är lika trivialt är hur högt solen står, vilket är beroende av årstid och dessutom får olika skuggkonsekvenser. Terräng, träd och byggnader skuggar. Det verkar vara rätt platt i området, men det finns träd och en granne söder om er. Någon tipsade ovan om Sketchup - det är ett mycket lättanvänt 3D-ritprogram som åtminstone förr hade möjligheten att redovisa solstånd och skuggor även i gratisversionen. I skuggstudier brukar man redovisa skuggorna vid vintersolstånd, vår/höstdagjämning och ibland även vid sommarsolstånd.
Personligen skulle jag fundera noggrant över hur långt från gatan byggnaden står - mitt på tomten är sällan en bra placering. Bättre är så nära gatan som möjligt eller så långt från gatan som möjligt, beroende på om ni vill ha stora trädgården framför eller bakom huset. 1400 kvadratmeter är i och för sig en väldigt stor tomt, så ni kanske ändå kan ställa huset mitt på och få både och. Vill ni maximera solljuset i trädgården så ska ni ha trädgården i sydväst- till västläge, då har ni solljus från sen förmiddag eller lunch och sedan fram till solnedgång (beroende, givetvis, på hur mycket träd och andra byggnader som finns sydväst och väster om fastigheten). Ur det perspektivet är sovrum i västläge ingen höjdare (been there, done that).
Till sist vill jag säga att jag inte är någon stalker - jag råkar bara vara från trakten och vet precis var i Sverige Mårdängsvägen ligger, plus att jag jobbar i den här branschen och vet hur man hittar och läser detaljplaner.
Kommunens bygglovsavdelning kan givetvis ge dig mer exakta svar.
Och förresten - om jag ska ge er bara ett tips när det gäller gestaltning så försök att placera garaget så diskret som möjligt, gärna tillbakadraget jämfört med huvudbyggnaden, för att undvika "snout house"-effekten. Ni ska inte bygga ett garage med vidhängande bostadshus, ni ska bygga ett bostadshus med vidhängande garage.