[OT] Placera hus på tomt, vem kan sånt?

Foss

Aktiv medlem
Sketchup är beroendeframkallande!!! Har suttit flera timmar idag. Nu har jag kört fast, har lyckats göra hela huset med fönster å allt enligt ritning men det är en enda enhet. Det gör att allt får samma färg. Kan man bryta isär delarna igen å sen sätta ihop dom så man kan flytta å snurra huset respektive garaget som enheter?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    891.2 KB · Besök: 9

Bornlikethis

Aktiv medlem
Nja nån plan skulle ja inte kalla det, mer ett utkast till ide :) Det är en iterativ process med många revideringar.
Menade om det var planritningen. Den ser bra ut i sig men den blir svår att placera på den tomten skulle jag säga spontant.

Sketchup är beroendeframkallande!!! Har suttit flera timmar idag. Nu har jag kört fast, har lyckats göra hela huset med fönster å allt enligt ritning men det är en enda enhet. Det gör att allt får samma färg. Kan man bryta isär delarna igen å sen sätta ihop dom så man kan flytta å snurra huset respektive garaget som enheter?
beror på hur du byggt upp ditt hus. Har du grupperat olika delar och använt dig av komponenter? I så fall byter du material med målarburken.

Foss

Aktiv medlem
Menade om det var planritningen. Den ser bra ut i sig men den blir svår att placera på den tomten skulle jag säga spontant.

beror på hur du byggt upp ditt hus. Har du grupperat olika delar och använt dig av komponenter? I så fall byter du material med målarburken.
Jag såg aftonbladet gav den 3+ i något test idag. Tror det var planlösning dom bedömde. Vad skulle du ställa för hus på tomten, ett vinkelhus kanske vore mumma…

pertan

Medlem
Är i färd med att bygga vårt första hus (ja, trots 40+). Har köpt en tomt, den är inte optimal på något sätt men ligger i ett trevligt område. Vi har bestämt vilken kåk vi vill ha och som ryms inom budget. Nu återstår att placera kåken på bästa sätt på tomten. Har läst runt på nätet. Många förståsigpåare säger söderläge på den del av huset som ha stora fönster, gubbkompisar jag pratar med säger ”nej nej nej, det blir åt helvete för varmt” Jag skulle dock vilja ha proffshjälp. Vilken proffesion är det jag söker? Arkitekt? Landskapsarkitekt? Finns någon ånlajnfunktion?
Fmt mark.
In å kolla hemsidan. Sen kan du sluta fundera.

Topp