[OT] Rättigheter vid flyg?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Behöver forumets, och kanske någon detaljkunnigs, hjälp att avgöra om jag är en sur gubbe eller bara en kund som kräver vad jag har rätt till.
Inlägget blir långt, hoppas nån kunnig orkar läsa :-)
Bokade en semesterresa med Lufthansa. För att minska riskerna bokade jag direkt via dem, en fullprisbiljett för hela familjen.
I god tid före resan meddelar Lufthansa att ena flighten hem är cancellerad, och att man bokat om oss. Man har inte fått tag på mig på telefon (vilket rimligen beror på att de inte försökt). Ombokningen är lite speciell, nämligen så att vi skall sitta på två olika flighter samtidigt. Och här börjar historien.
Jag ringer med flera alternativ till ombokning som förslag. Jag kan tänka mig att förlänga eller korta semestern, byta dag mm. Inget accepteras. Det finns biljetter på dessa flighter, men i en aning högre klass. Lufthansa väljer alltå att hålla biljetterna öppen om någon med större plånbok kommer förbi.
Efter lite diskussion blir resultatet en delad flight hem med övernattning i Frankfurt. Lufthansa, i form av två olika kundservicemedarbetare, lovar att kostnaden skall de stå för. Inklusive frukost och kvällsmål. Jag får en mailadress för att claima detta. Skriftligt kan jag inte få.
Sagt och gjort, jag bokar en övernattning. Billigaste möjliga för hela familjen via Lufthansas egen site. Äter kvällsmål på McDonalds.
Väl hemma skickar jag in ett claim till den angivna mailadressen, och får ett auto-reply att hit kan du inte skicka om du inte redan har ett ärendenummer.
Lägger in ett claim om "compensation" på deras hemsida, inkl varenda ¤#" tänkbar uppgift om flygtider mm. Det är besvärligt. Här gör jag fel, jag väljer formuläret för "compensation", och det vet jag nu inte är rätt.
Får ett i sak korrekt svar att jag inte kan få någon compensation. Förklarar igen, skickar in kvitton (för andra gången) mm. Får ett svar att jag inte kan få compensation... osv. efter 5-6 mail fram och tillbaka har de fattat, och erbjuder mig en ersättning helt tagen ur luften mot "ingen vidare korrespondens" samtidigt som de ber mig svara med mina bankuppgifter. Hur jag skall göra det utan korrespondens är oklart.
Efter lite vidare diskussion framkommer det att de beslutat om en slumpvis ersättning då de "inte fått kvitton". Så jag skickar. en tredje gång.
Då är vi framme vid i kväll, där svaret kommer "aha var det hemresan, vi trodde det var ditresan. Hemresan kan du inte få ersättning för, vi ber om ursäkt för att informationen om förändringen inte nådde dig. vi hoppas få se dig igen" (yeah right). Då har jag i ett tiotal mail beskrivit att infon nått mig, exakt vilken resa det gäller, exakt mina utlägg mm.
Här sitter jag nu och letar efter topplocket, tror det flög en bra cykeltur bort.
Jag får väl erkänna att mina trevliga mail gått till att inte bli så trevliga, och det sista är ganska ... tydligt. Det är ett faktum att kundtjänsten ljugit för mig, antingen innan resan eller nu. Det är ockå ett faktum att om jag fått infon att det skulle bli min kostnad hade jag bokat med ett seriösare bolag. Typ nisses cykelmek och flyg.

Frågan:
* Har jag moraliskt rätt?
* Har jag legalt rätt?

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Behöver forumets, och kanske någon detaljkunnigs, hjälp att avgöra om jag är en sur gubbe eller bara en kund som kräver vad jag har rätt till.
Inlägget blir långt, hoppas nån kunnig orkar läsa :-)
Bokade en semesterresa med Lufthansa. För att minska riskerna bokade jag direkt via dem, en fullprisbiljett för hela familjen.
I god tid före resan meddelar Lufthansa att ena flighten hem är cancellerad, och att man bokat om oss. Man har inte fått tag på mig på telefon (vilket rimligen beror på att de inte försökt). Ombokningen är lite speciell, nämligen så att vi skall sitta på två olika flighter samtidigt. Och här börjar historien.
Jag ringer med flera alternativ till ombokning som förslag. Jag kan tänka mig att förlänga eller korta semestern, byta dag mm. Inget accepteras. Det finns biljetter på dessa flighter, men i en aning högre klass. Lufthansa väljer alltå att hålla biljetterna öppen om någon med större plånbok kommer förbi.
Efter lite diskussion blir resultatet en delad flight hem med övernattning i Frankfurt. Lufthansa, i form av två olika kundservicemedarbetare, lovar att kostnaden skall de stå för. Inklusive frukost och kvällsmål. Jag får en mailadress för att claima detta. Skriftligt kan jag inte få.
Sagt och gjort, jag bokar en övernattning. Billigaste möjliga för hela familjen via Lufthansas egen site. Äter kvällsmål på McDonalds.
Väl hemma skickar jag in ett claim till den angivna mailadressen, och får ett auto-reply att hit kan du inte skicka om du inte redan har ett ärendenummer.
Lägger in ett claim om "compensation" på deras hemsida, inkl varenda ¤#" tänkbar uppgift om flygtider mm. Det är besvärligt. Här gör jag fel, jag väljer formuläret för "compensation", och det vet jag nu inte är rätt.
Får ett i sak korrekt svar att jag inte kan få någon compensation. Förklarar igen, skickar in kvitton (för andra gången) mm. Får ett svar att jag inte kan få compensation... osv. efter 5-6 mail fram och tillbaka har de fattat, och erbjuder mig en ersättning helt tagen ur luften mot "ingen vidare korrespondens" samtidigt som de ber mig svara med mina bankuppgifter. Hur jag skall göra det utan korrespondens är oklart.
Efter lite vidare diskussion framkommer det att de beslutat om en slumpvis ersättning då de "inte fått kvitton". Så jag skickar. en tredje gång.
Då är vi framme vid i kväll, där svaret kommer "aha var det hemresan, vi trodde det var ditresan. Hemresan kan du inte få ersättning för, vi ber om ursäkt för att informationen om förändringen inte nådde dig. vi hoppas få se dig igen" (yeah right). Då har jag i ett tiotal mail beskrivit att infon nått mig, exakt vilken resa det gäller, exakt mina utlägg mm.
Här sitter jag nu och letar efter topplocket, tror det flög en bra cykeltur bort.
Jag får väl erkänna att mina trevliga mail gått till att inte bli så trevliga, och det sista är ganska ... tydligt. Det är ett faktum att kundtjänsten ljugit för mig, antingen innan resan eller nu. Det är ockå ett faktum att om jag fått infon att det skulle bli min kostnad hade jag bokat med ett seriösare bolag. Typ nisses cykelmek och flyg.

Frågan:
* Har jag moraliskt rätt?
* Har jag legalt rätt?
Moraliskt: Ja
Legalt: Vet ej

Hoppas att det löser sig!

AndersJB

Aktiv medlem
Ingen aning om rättigheter,men Lufthansa är rätt byrokratiska i sin hållning....kan vara jobbigt att ha med dom att göra. Om du inte ska köpa biljett,då får du finfin service....
Försöker använda KLM när jag ska på jobbresa,tycker dom funkar bra,dock aldrig behövt claima något än...

En anekdot ang Lufthansa...var väl runt februari 2007/2008 vill jag minnas jag och en annan var i Oman på ett snabbjobb på ett svenskt fartyg,flög ner Fredag,hemresa bokad söndag veckan efter.

Jobbet flöt på,hade fredag 18:00 som deadline....då var det Happy Hour på Hilton Salallah vi bodde på....någon morot måste man ha ju!!
Fredag 16:00 ilandkörd med lotsbåt efter provkörning av huvudmaskinen,sen relax och ett par kalla i baren.
Lördagen tillbringades vid poolen och havet,skönt med en relaxdag....söndag taxi till flygplatsen,köade till incheckningen,sen blev det lattjo!!
Damen säger vänligt att "-Sorry Mister,Your plane left yesterday..."....vi hade tagit helt jävla fel på returdagen...skulle flugit hem på lördagen när vi låg i poolen som små bleka sälungar!!!

Hoppsan,det var ju lite jobbigt läge....,kollade med Lufthansadisken om vad som fanns att göra....inget snack,boka ny biljett gubbar! (Tror dom log lite i smyg åt oss minsann...)
Ringer till rederiet som stod för kalaset,förklarar läget och säger vi måste hem NU,var snäll och lös denna prekära situation!
Några lite självkritiska timmar senare ringde dom,bara hämta nya biljetter i Lufthansadisken....vill minnas dom gick på runt 20000 spänn per gubbe,och blev ett hoppande med flera byten på vägen hem,men hem kom vi!!

Inget med ditt problem att göra,eller hjälper ditt dilemma,men jävla skitbolag som flyger en dag för tidigt!! 🤪

Fattiglapp

Aktiv medlem
Ingen aning om rättigheter,men Lufthansa är rätt byrokratiska i sin hållning....kan vara jobbigt att ha med dom att göra. Om du inte ska köpa biljett,då får du finfin service....
Försöker använda KLM när jag ska på jobbresa,tycker dom funkar bra,dock aldrig behövt claima något än...

En anekdot ang Lufthansa...var väl runt februari 2007/2008 vill jag minnas jag och en annan var i Oman på ett snabbjobb på ett svenskt fartyg,flög ner Fredag,hemresa bokad söndag veckan efter.

Jobbet flöt på,hade fredag 18:00 som deadline....då var det Happy Hour på Hilton Salallah vi bodde på....någon morot måste man ha ju!!
Fredag 16:00 ilandkörd med lotsbåt efter provkörning av huvudmaskinen,sen relax och ett par kalla i baren.
Lördagen tillbringades vid poolen och havet,skönt med en relaxdag....söndag taxi till flygplatsen,köade till incheckningen,sen blev det lattjo!!
Damen säger vänligt att "-Sorry Mister,Your plane left yesterday..."....vi hade tagit helt jävla fel på returdagen...skulle flugit hem på lördagen när vi låg i poolen som små bleka sälungar!!!

Hoppsan,det var ju lite jobbigt läge....,kollade med Lufthansadisken om vad som fanns att göra....inget snack,boka ny biljett gubbar! (Tror dom log lite i smyg åt oss minsann...)
Ringer till rederiet som stod för kalaset,förklarar läget och säger vi måste hem NU,var snäll och lös denna prekära situation!
Några lite självkritiska timmar senare ringde dom,bara hämta nya biljetter i Lufthansadisken....vill minnas dom gick på runt 20000 spänn per gubbe,och blev ett hoppande med flera byten på vägen hem,men hem kom vi!!

Inget med ditt problem att göra,eller hjälper ditt dilemma,men jävla skitbolag som flyger en dag för tidigt!! 🤪
Ja till saken hör faktiskt att jag hade en nästan identisk situation med KLM i våras. Då bokad via jobbet ( som köper många resor om året)samt jag har några fler bonuspoäng där. Det kan ha avgjort?
De meddelade att flighten var inställd. Jag ringde. Det tog ungefär två minuter att lösa:
”Hej jag behöver ha en annan hemresa, jag har sett att ni har flight ABC”
”Där har vi bara Business Class”
”Vilken tur för mig, då kan jag ju vänta i Loungen de extra timmarna”
”Varsågod, biljetten kommer på mail”

Lite skillnad. En enorm skillnad i bemötande. Och vad kostar detta dem egentligen…? En macka i loungen och lite godare vin i glas-glas.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Pratade med en vän som har jobbat på Lufthansa. Om du inte har gjort det, så tyckte han att du skulle ringa Lufthansa i Sverige och försök resonera med dom.
Tack! Nej, har letat men inte hittat ett nummer. Jobbar i närheten av en flygplats där jag tror de har en disk, så har funderat på att ta mig dit. De vill verkligen inte att man skall kunna kontakta dem smidigt

Little Stereo

Aktiv medlem
Bokade med Lufthansas dotterbolag Eurowings under pandemin, ombokningsbar men inte avbokningsbar biljett för hela familjen. Eftersom inte resan gick att genomföra bokade jag om biljetten 2 gånger. Vid tredje försöket krånglade appen så jag ringde direkt till Eurowings i Tyskland, de erbjöd då att betala tillbaka hela beloppet och två dagar senare fanns pengarna åter på kontot.
Eftersom detta hanteras av samma personal som Lufthansa skulle jag bara rekommendera att ringa igen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Min erfarenhet av flygbolag är att dom är extremt tillmötesgående och jag tror att detta löser sig om du får tag i någon svensktalande riktig anställd.
Kundtjänsten är väl sannolikt, som hos ex Norwegian, ett callcenter i Spanien och även om huvuddelen sköter jobbet exemplariskt så finns det mkt nötter.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Min erfarenhet av flygbolag är att dom är extremt tillmötesgående och jag tror att detta löser sig om du får tag i någon svensktalande riktig anställd.
Kundtjänsten är väl sannolikt, som hos ex Norwegian, ett callcenter i Spanien och även om huvuddelen sköter jobbet exemplariskt så finns det mkt nötter.
Ja det är mycket möjligt, någon som lyssnar och försöker förstå borde lösa problemet. Men de har tre sätt att nås: mail, vilket är den dialog vi har. Telefon, vilket innebär en billig raspig lina till bl a Australien eller att åka till ett kontor om man lyckas hitta ett…
Hur får man tag i en ”riktig” anställd?

WSMC

Aktiv medlem
Tack! Nej, har letat men inte hittat ett nummer.
Vet inte om det är ett "bra" nummer, men kanske värt ett försök:

Lufthansa Kundtjänst: Hur du kontaktar – Telefon​

Lufthansas kundtjänst telefonnummer: 08-51-992-530. Lufthansas kundcenter öppettider: Måndag-Fredag: 7: 00-20: 00. Lördag: 8: 00-14: 00.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Värt och kolla med utgivaren till det kontokort du betalade resan med, det kanske går och få ersättningen den vägen.
Tack det har jag inte tänkt på. Nu är jag iofs i moden att det är viktigare för mig att Lufthansa får betala än att jag får mina pengar, men skall kolla ändå!
(Ja frågan i ursprungsinlägget var retorisk, att jag är en sur gubbe vet jag redan)

Fattiglapp

Aktiv medlem

Lufthansas kundtjänst telefonnummer: 08-51-992-530. Lufthansas kundcenter öppettider: Måndag-Fredag: 7: 00-20: 00. Lördag: 8: 00-14: 00.
Tror det är det numret jag ringt men värt att testa

Fattiglapp

Aktiv medlem
I mitt senaste mail till dem citerade jag deras egen hemsida om vad som gäller, samt ställde den konkreta frågan om texten på hemsidan (som de måste ha där enligt lag tror jag) eller deras mailsvar till mig är korrekta? En enkel fråga med två alternativ. Välj ett, men bara ett kan vara sant.
Då blev det nog jobbigt, för nu har tystnaden lagt sig...
Lufthansas reklamationsavdelning kör alltså med följande flödeschema som jag antar är satt på högre nivå:
1: Neka alla krav. Slösa inte tid på att fundera på legala eller moraliska aspekter. Tid är pengar!
2: Om kunden står på sig, ljug. Gärna flera gånger om det behövs för att få tyst på jobbiga typer. Att backa från tidigare utfästelser är ett av våra kärnvärden
3: Om du är överbevisad om lögn, ignorera.
Snyggt...

ooms

Aktiv medlem
De gånger jag varit i kontakt med Lufthansa har de varit pragmatiska och tillmötesgående, ex.vis ang ersättning när jag tagit ett eget initiativ. Ett mail där man sakligt beskriver ärendet, foto på ev kvitto, efter ett par dagar svar där de frågar efter kontouppgifter för utbetalning. Pengarna på kontot efter ytterligare ett par dagar.

me.I.am

Aktiv medlem
Jag har tappat bort mitt topplock för längesen, om jag ens föddes med ett. Med stigande ålder har jag förstått att man inte vinner något på att vara sur, men utan topplock så är det svårt.

Tänk på att utan ärendenummer är det olika personer som hanterar ditt "ärende" varje gång, även om du har ett ärendenummer är det sällan som den man pratar med orkar sätta sig in i ärendet. Samma gäller mailkontakt.

Och oavsett så vinner man aldrig något på att vara sur. Framför man kritik kan det tas som att (jag vågar knappt skriva det) skuldbelägga *huh*. Att behålla humöret är viktigt för att få rätt.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Mina första mail var mycket tydliga och konstruktiva. Jag arbetar med internationella affärer så jag har stor vana att ta det lugnt även i besvärliga lägen och min engelska är på fullgod nivå.
Men det är klart, jag får erkänna att mina senaste mail visat min frustration ganska tydligt.
Har ett Ärendenummer, och får svar från samma person varje gång som det ser ut. Dick verkar hon ha för många ärenden, vilket väl är naturligt. Men resultatet blir dels att hon upprepat frågar efter saker jag redan svarat på, samt ger direkt motstridiga svar själv. Då är det svårt…

Fattiglapp

Aktiv medlem

Numret har ingen abonnent…

Nu fick jag ett till svar, identiskt med det förra jag fick. Nu ger de mig dessutom ”möjlighet” att ta frågan vidare via någon europeisk tvistlösningsplattform.
Ingen tvekan om att jag skall ta det vidare, men funderar på om det är den vägen eller om jag skall använda de företag som sysslar med sådant mot en stor % av ersättningen.
Prio 1 är att Lufthansa inte kommer undan med lögner och bedrägeri (ja, det är den nivån)
Prio 2 är att jag gärna får några kr tillbaka…
Ogillar starkt företag som försöker komma undan genom att göra allt besvärligt och lita på att kunden släpper det. Då är jag beredd att gå långt.

ooms

Aktiv medlem
De där företagen befattar sig väl främst med förseningsersättningar där det är ganska lätt att bevisa att man har rätt. Jag körde ett sånt ärende själv mot ett charterflygbolag för morsans räkning. Vet man bara vad man ska skriva viker de sig direkt, tror de svarade på mindre än en vecka att de skulle kompensera.

När jag läser din beskrivning ovan är jag inte säker på vilket sätt de brustit annat än muntligt löfte som de sedan inte hållit. De har ju meddelat inställt flyg i god tid, ni har diskuterat alternativ hemresa och kommit överens. Så det är ju ingen försening som uppstått, däremot är ni oense kring hotellkostnaden där ord står mot ord, om jag förstår rätt. Det går ju att prova, men jag är tveksam att nåt av bolagen som driver ärenden tar åt sig sånt. Jag har fått intryck de främst tar de mer solklara fallen. Är det svårare blir det ju större kostnad för dem att driva det, dessutom med osäkrare utgång, och då är det nog inte lika intressant.

Fattiglapp

Aktiv medlem
De där företagen befattar sig väl främst med förseningsersättningar där det är ganska lätt att bevisa att man har rätt. Jag körde ett sånt ärende själv mot ett charterflygbolag för morsans räkning. Vet man bara vad man ska skriva viker de sig direkt, tror de svarade på mindre än en vecka att de skulle kompensera.

När jag läser din beskrivning ovan är jag inte säker på vilket sätt de brustit annat än muntligt löfte som de sedan inte hållit. De har ju meddelat inställt flyg i god tid, ni har diskuterat alternativ hemresa och kommit överens. Så det är ju ingen försening som uppstått, däremot är ni oense kring hotellkostnaden där ord står mot ord, om jag förstår rätt. Det går ju att prova, men jag är tveksam att nåt av bolagen som driver ärenden tar åt sig sånt. Jag har fått intryck de främst tar de mer solklara fallen. Är det svårare blir det ju större kostnad för dem att driva det, dessutom med osäkrare utgång, och då är det nog inte lika intressant.

Se regelverket från deras egen sajt nedan (taget ur kontext, men tror jag fått med det viktiga) Enda tolkningen jag kan göra är att jag har rätt till meals and refreshments in reasonable relation to the waiting time, possibly hotel accommodation including transport costs, and the opportunity to make two brief telephone calls or to send two faxes or e-mails men inte ”compensation”. Compensation är det enda som faller med att de förvarnat, inget annat. Hjälp mig gärna tolka det på annat sätt. Notera att compensation inte är det som är ”care”, det är två olika saker.

According to Regulation (EC) 261/2004, a delay is deemed to have occurred when the scheduled departure time is delayed by at least four hours in the case of flights of more than 3,500 km, by at least three hours in the case of flights of between 1,500 and 3,500 km and flights of more than 1.500 km within the EU, and by two hours in the case of…

. When your flight is expected to be significantly delayed, you have the right to receive care from the airline.

This includes: meals and refreshments in reasonable relation to the waiting time, possibly hotel accommodation including transport costs, and the opportunity to make two brief telephone calls or to send two faxes or e-mails.

You have the right to compensation if your arrival at the destination airport is delayed by more than three hours and the delay cannot be attributed to extraordinary circumstance

If the flight for which you have a confirmed reservation is cancelled, you have the same rights to re-routing, care, reimbursement, and compensation as described above.

Likewise, you are not entitled to compensation if
  • you are informed of the cancellation at least 14 days before departure

Fattiglapp

Aktiv medlem
Lite extra sighseeing i Frankfurt är väl inte så dumt.
Och därför var ett av alternativen JAG erbjöd att stanna i Frankfurt över dagen. Men nej då, de skulle tvunget pressa in oss i tidiga morgonflyget….

Förresten bröt de enligt min uppfattning mot lagkraven redan vid ombokning:

This re-routing shall take place at the earliest opportunity and under comparable

De erbjöd inte earliest opportunity för det var ”fullt” (men samtidigt bokningsbart på webben men till ett högre pris)

Manurhin2

Aktiv medlem
Vik dig inte vad du än gör, det brukar lösa sig till slut.
Jag har tom fått ersättning av Avis på hemorten för en personlig gps jag glömde i Avisbil i Frankfurt efter att vi var överens om att det med största sannolikt var han som städade min bil som snott den.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Vik dig inte vad du än gör, det brukar lösa sig till slut.
Jag har tom fått ersättning av Avis på hemorten för en personlig gps jag glömde i Avisbil i Frankfurt efter att vi var överens om att det med största sannolikt var han som städade min bil som snott den.
Om det inte redan framgått är jag en korkat envis jävel. Är ingen besvärlig eller krävande kund, accepterat rätt mycket, men när jag känner att de försöker utnyttja det åker hornen fram. Det förra företaget som försökte finns inte kvar…

Fattiglapp

Aktiv medlem
Nu blir jag ju nyfiken https://driva-eget.se/nyheter/10-storsta-konkurserna-2021-valkant-flygbolag-toppar-listan/
Kanske inte var 2021 som du sänkte företaget i fråga dock. :giggle:
Stå på dig och lycka till!
Nja jag sade ju inte att det var ett flygbolag. Och var nog inte ensam om att sänka dem heller, de hjälpte till ganska bra själva. Det är ju sällan en bra affärsidé på sikt att missköta kunderna (hint hint Lufthansa).
Bästa sättet att sänka ett flygbolag är väl att köpa en massa biljetter av dem, väldigt få som är lönsamma.

Köp & Sälj

Topp