Fattiglapp
Aktiv medlem
[OT] Rättigheter vid flyg?
Behöver forumets, och kanske någon detaljkunnigs, hjälp att avgöra om jag är en sur gubbe eller bara en kund som kräver vad jag har rätt till.
Inlägget blir långt, hoppas nån kunnig orkar läsa :-)
Bokade en semesterresa med Lufthansa. För att minska riskerna bokade jag direkt via dem, en fullprisbiljett för hela familjen.
I god tid före resan meddelar Lufthansa att ena flighten hem är cancellerad, och att man bokat om oss. Man har inte fått tag på mig på telefon (vilket rimligen beror på att de inte försökt). Ombokningen är lite speciell, nämligen så att vi skall sitta på två olika flighter samtidigt. Och här börjar historien.
Jag ringer med flera alternativ till ombokning som förslag. Jag kan tänka mig att förlänga eller korta semestern, byta dag mm. Inget accepteras. Det finns biljetter på dessa flighter, men i en aning högre klass. Lufthansa väljer alltå att hålla biljetterna öppen om någon med större plånbok kommer förbi.
Efter lite diskussion blir resultatet en delad flight hem med övernattning i Frankfurt. Lufthansa, i form av två olika kundservicemedarbetare, lovar att kostnaden skall de stå för. Inklusive frukost och kvällsmål. Jag får en mailadress för att claima detta. Skriftligt kan jag inte få.
Sagt och gjort, jag bokar en övernattning. Billigaste möjliga för hela familjen via Lufthansas egen site. Äter kvällsmål på McDonalds.
Väl hemma skickar jag in ett claim till den angivna mailadressen, och får ett auto-reply att hit kan du inte skicka om du inte redan har ett ärendenummer.
Lägger in ett claim om "compensation" på deras hemsida, inkl varenda ¤#" tänkbar uppgift om flygtider mm. Det är besvärligt. Här gör jag fel, jag väljer formuläret för "compensation", och det vet jag nu inte är rätt.
Får ett i sak korrekt svar att jag inte kan få någon compensation. Förklarar igen, skickar in kvitton (för andra gången) mm. Får ett svar att jag inte kan få compensation... osv. efter 5-6 mail fram och tillbaka har de fattat, och erbjuder mig en ersättning helt tagen ur luften mot "ingen vidare korrespondens" samtidigt som de ber mig svara med mina bankuppgifter. Hur jag skall göra det utan korrespondens är oklart.
Efter lite vidare diskussion framkommer det att de beslutat om en slumpvis ersättning då de "inte fått kvitton". Så jag skickar. en tredje gång.
Då är vi framme vid i kväll, där svaret kommer "aha var det hemresan, vi trodde det var ditresan. Hemresan kan du inte få ersättning för, vi ber om ursäkt för att informationen om förändringen inte nådde dig. vi hoppas få se dig igen" (yeah right). Då har jag i ett tiotal mail beskrivit att infon nått mig, exakt vilken resa det gäller, exakt mina utlägg mm.
Här sitter jag nu och letar efter topplocket, tror det flög en bra cykeltur bort.
Jag får väl erkänna att mina trevliga mail gått till att inte bli så trevliga, och det sista är ganska ... tydligt. Det är ett faktum att kundtjänsten ljugit för mig, antingen innan resan eller nu. Det är ockå ett faktum att om jag fått infon att det skulle bli min kostnad hade jag bokat med ett seriösare bolag. Typ nisses cykelmek och flyg.
Frågan:
* Har jag moraliskt rätt?
* Har jag legalt rätt?
Inlägget blir långt, hoppas nån kunnig orkar läsa :-)
Bokade en semesterresa med Lufthansa. För att minska riskerna bokade jag direkt via dem, en fullprisbiljett för hela familjen.
I god tid före resan meddelar Lufthansa att ena flighten hem är cancellerad, och att man bokat om oss. Man har inte fått tag på mig på telefon (vilket rimligen beror på att de inte försökt). Ombokningen är lite speciell, nämligen så att vi skall sitta på två olika flighter samtidigt. Och här börjar historien.
Jag ringer med flera alternativ till ombokning som förslag. Jag kan tänka mig att förlänga eller korta semestern, byta dag mm. Inget accepteras. Det finns biljetter på dessa flighter, men i en aning högre klass. Lufthansa väljer alltå att hålla biljetterna öppen om någon med större plånbok kommer förbi.
Efter lite diskussion blir resultatet en delad flight hem med övernattning i Frankfurt. Lufthansa, i form av två olika kundservicemedarbetare, lovar att kostnaden skall de stå för. Inklusive frukost och kvällsmål. Jag får en mailadress för att claima detta. Skriftligt kan jag inte få.
Sagt och gjort, jag bokar en övernattning. Billigaste möjliga för hela familjen via Lufthansas egen site. Äter kvällsmål på McDonalds.
Väl hemma skickar jag in ett claim till den angivna mailadressen, och får ett auto-reply att hit kan du inte skicka om du inte redan har ett ärendenummer.
Lägger in ett claim om "compensation" på deras hemsida, inkl varenda ¤#" tänkbar uppgift om flygtider mm. Det är besvärligt. Här gör jag fel, jag väljer formuläret för "compensation", och det vet jag nu inte är rätt.
Får ett i sak korrekt svar att jag inte kan få någon compensation. Förklarar igen, skickar in kvitton (för andra gången) mm. Får ett svar att jag inte kan få compensation... osv. efter 5-6 mail fram och tillbaka har de fattat, och erbjuder mig en ersättning helt tagen ur luften mot "ingen vidare korrespondens" samtidigt som de ber mig svara med mina bankuppgifter. Hur jag skall göra det utan korrespondens är oklart.
Efter lite vidare diskussion framkommer det att de beslutat om en slumpvis ersättning då de "inte fått kvitton". Så jag skickar. en tredje gång.
Då är vi framme vid i kväll, där svaret kommer "aha var det hemresan, vi trodde det var ditresan. Hemresan kan du inte få ersättning för, vi ber om ursäkt för att informationen om förändringen inte nådde dig. vi hoppas få se dig igen" (yeah right). Då har jag i ett tiotal mail beskrivit att infon nått mig, exakt vilken resa det gäller, exakt mina utlägg mm.
Här sitter jag nu och letar efter topplocket, tror det flög en bra cykeltur bort.
Jag får väl erkänna att mina trevliga mail gått till att inte bli så trevliga, och det sista är ganska ... tydligt. Det är ett faktum att kundtjänsten ljugit för mig, antingen innan resan eller nu. Det är ockå ett faktum att om jag fått infon att det skulle bli min kostnad hade jag bokat med ett seriösare bolag. Typ nisses cykelmek och flyg.
Frågan:
* Har jag moraliskt rätt?
* Har jag legalt rätt?
Senast ändrad: