Bara av intresse - vad fick ni betala för en sån renovering?
Med reservation för att jag inte hittar alla fakturor, en del betalades av mamma. Det är hennes stuga, men jag ska ta över den. Det stämmer dock väl med offerten, samt vad jag minns.
Den fasta delen var på 130000: (inklusive allt material samt målning av allt trä)
Tak: Nytt tvåkupigt tegel, underarbeten inkl byte av lite ruttet, takstege lite plåtdetaljer vindskivor och vattbrädor
Panel: Rivning och ny kilsågad panel med lockläkt, vindduk knutlådor och fönsterfoder
Diverse: pust av skorstensmur på vinden (krav från brandinspektion), eldstadsplan, rörarbete skorssten. en ny hängränna, övriga kunde återanvändas
Reparation av timmerstomme ej fast pris: 35500
sen tillkom lite elarbeten som jag beställde separat av en elektriker (återmontering av kablar på fasad samt en trefas-dragning till ett pumphus)
så typ 170000 ink moms, efter ROT. Men då ska väl huset kunna stå i hundra år till.
Stugan står på mark som tillhörde min farfars barndomshem, sen hyrde och ägde farfar och farmor den från typ 60-talet, sen pappa och mamma, snart jag, så det finns lite affektionsvärde i den.
Färdig fasad: