Någon som har tips på intressanta avdrag, bortsett från de vanligaste förekommande (resor, dubbelt boende, etc)?
Sitter och tittar på detta meddelande frånRSV:
http://www.skatteverket.se/rattsinf.../skvm200712.4.383cc9f31134f01c98a8000512.html men blir inte riktigt klok. Vem har egentligen rätt att göra avdrag för "idrottslig verksamhet", t.ex. följande:
"3.6 Idrottsredskap och annan utrustning
Avdragsgilla utgifter kan bl.a. avse inköp av idrottsredskap eller annan specialutrustning som används i den idrottsliga verksamheten. Nedan ges några exempel på utrustning som kan komma ifråga för avdrag.
... Idrottsredskap som är nödvändiga för att kunna utöva sporten, t.ex. klubba, racket, skridskor, skidor och stavar..."
och "Sådana utgifter ska i regel dras av med belopp motsvarande anskaffningskostnaden. För dyrbarare utrustning med anskaffningskostnad som överstiger 5 000 kr och som kan användas under mer än tre år bör avdraget i stället delas upp på lika stora årliga förslitningsavdrag (jfr RÅ 1991 ref. 55)."
Min cykel är nödvändig för min idrott, kostar mer än 5000 kr och bör således slitavdras på tre år.
Men det måste finnas någon hake? Det står att dessa regler "gäller utövare av idrottslig verksamhet, idrottsdomare, funktionärer m.fl. som ska redovisa inkomsterna i inkomstslaget tjänst. Med idrottslig verksamhet avses normalt sådan verksamhet som anordnas av organisation ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund eller annan jämförlig organisation (prop. 1990/91:76)."
Ok, jag har ingen inkomst av min idrottsliga karriär (men att vara kass i sin gren och komma sist är väl inget hinder?), men jag är ansluten till en cykelklubb som är anslutet till Riksidrottsförbundet.
Någon som har några mer matnyttiga och förklarande referenser måhända?
Edit: Verkar vara kört enligt
http://www.skatteverket.se/skatter/...slexikonij.4.3a7aab801183dd6bfd380006053.html
Visserligen har man rätt att göra vissa avdrag "om du själv står för den huvudsakliga delen av kostnaderna och idrotten inte är din huvudsakliga sysselsättning.", men "Avdrag medges inte för den del av utrustningen som kan användas privat."