[OT?] Restskatt någon?

[OT?] Restskatt någon?
4500kr nånting tillbaks. Sen jag kom till Sverige har min återbäring vidarebefodrats till min fru som antingen hade dåligt med jobb eller fick restskatt (17000 ett år). Förra året såg jag fram emot att behåller årets skatteåterbäring eftersom vi båda har jobb.....

Sen fick jag veta att jag ska bli pappa runt midsommer. Gissa var årets pengar kommer att hamna? Inte på cykelprylar.....

[OT?] Restskatt någon?
skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> UdoDirkschneider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fick tillbaka tillräckligt för ett par
> > Lightweight-Obermayer-hjul.... (inte för att
> jag
> > ska köpa några men ändå, gött)
>
>
> Så vilka hjul blir det istället?
>
> Det är ju ingen vits att ha pengar om man inte
> omsätter dem i något snabbt och lätt.

Blir inga hjul, kanske ny lvg-hoj, vem vet =)

[OT?] Restskatt någon?
Sådär ja, då har man öppnat den blå godispåsen och ser att 120000 kr extra skall betalas till staten. Dessutom tvingar Fortum mig att byta gasspis för 6000 kr, och banken vill ha 17500 kr denna månad. Åkte skidor i Trysil i helgen, 77 NOK för en öl (och törstig är man ju alltid). Kommer inte bli några nya hjul till måntinbajken än på ett tag :-p

[OT?] Restskatt någon?
Någon som har tips på intressanta avdrag, bortsett från de vanligaste förekommande (resor, dubbelt boende, etc)?

Sitter och tittar på detta meddelande frånRSV: http://www.skatteverket.se/rattsinf.../skvm200712.4.383cc9f31134f01c98a8000512.html men blir inte riktigt klok. Vem har egentligen rätt att göra avdrag för "idrottslig verksamhet", t.ex. följande:

"3.6 Idrottsredskap och annan utrustning
Avdragsgilla utgifter kan bl.a. avse inköp av idrottsredskap eller annan specialutrustning som används i den idrottsliga verksamheten. Nedan ges några exempel på utrustning som kan komma ifråga för avdrag.
... Idrottsredskap som är nödvändiga för att kunna utöva sporten, t.ex. klubba, racket, skridskor, skidor och stavar..."

och "Sådana utgifter ska i regel dras av med belopp motsvarande anskaffningskostnaden. För dyrbarare utrustning med anskaffningskostnad som överstiger 5 000 kr och som kan användas under mer än tre år bör avdraget i stället delas upp på lika stora årliga förslitningsavdrag (jfr RÅ 1991 ref. 55)."

Min cykel är nödvändig för min idrott, kostar mer än 5000 kr och bör således slitavdras på tre år.

Men det måste finnas någon hake? Det står att dessa regler "gäller utövare av idrottslig verksamhet, idrottsdomare, funktionärer m.fl. som ska redovisa inkomsterna i inkomstslaget tjänst. Med idrottslig verksamhet avses normalt sådan verksamhet som anordnas av organisation ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund eller annan jämförlig organisation (prop. 1990/91:76)."

Ok, jag har ingen inkomst av min idrottsliga karriär (men att vara kass i sin gren och komma sist är väl inget hinder?), men jag är ansluten till en cykelklubb som är anslutet till Riksidrottsförbundet.

Någon som har några mer matnyttiga och förklarande referenser måhända?

Edit: Verkar vara kört enligt http://www.skatteverket.se/skatter/...slexikonij.4.3a7aab801183dd6bfd380006053.html

Visserligen har man rätt att göra vissa avdrag "om du själv står för den huvudsakliga delen av kostnaderna och idrotten inte är din huvudsakliga sysselsättning.", men "Avdrag medges inte för den del av utrustningen som kan användas privat."

Senast redigerad av en moderator:
[OT?] Restskatt någon?
238 arbetsdagar som anställd under 2007.

13 843:- tillbaka efter bilavdrag, cykel ger ju bara 250:- per år så det går ju inte =)

ostkaka skrev:

Edit: Verkar vara kört enligt

Jo dels det o sen om du inte drar in någon skatt med hjälp av "idrotten" så lär du väl inte få ut några pengar av dem heller. Hittar det inte heller i klartext men känns lite som så.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
[OT?] Restskatt någon?
TRS skrev:
> Jo dels det o sen om du inte drar in någon skatt
> med hjälp av "idrotten" så lär du väl inte få
> ut några pengar av dem heller. Hittar det inte
> heller i klartext men känns lite som så.

Om man som jag skrev är en misslyckad idrottsutövare då. Gör man förluster på värdepapper får man ju göra avdrag för detta, även fast man (kanske) inte dragit in några pengar på det.

Är det inte lite konstigt att det är milersättning för bil (? kr), motorcykel (9 kr), moped (4.50 kr) men inte cykel? Med en billig moped kan det alltså bli billigare att åka moped till jobbet än att cykla, och på köpet skitar man ner luften extra fint.

250 kr får man knappt en kedja och lite olja för...

[OT?] Restskatt någon?
ostkaka skrev:
> TRS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo dels det o sen om du inte drar in någon
> skatt
> > med hjälp av "idrotten" så lär du väl inte
> få
> > ut några pengar av dem heller. Hittar det inte
> > heller i klartext men känns lite som så.
>
> Om man som jag skrev är en misslyckad
> idrottsutövare då. Gör man förluster på
> värdepapper får man ju göra avdrag för detta,
> även fast man (kanske) inte dragit in några
> pengar på det.

Visst men om du kan bevisa att du investerat i idrotten för att tjäna pengar och sedan gått back på det så kan du säkert lyckas göra avdrag för det. Men nu får man nog svårt att komma upp i dom summorna med dom regler som är satta utan att faktiskt göra dom investeringarna och då funkar alltså systemet som det är tänkt ;)

>
> Är det inte lite konstigt att det är
> milersättning för bil (? kr), motorcykel (9 kr),
> moped (4.50 kr) men inte cykel? Med en billig
> moped kan det alltså bli billigare att åka moped
> till jobbet än att cykla, och på köpet skitar
> man ner luften extra fint.

Den här är fin också:

"Avdrag under inkomst av tjänst - Arbetsresor

Om du ska få avdrag för resor till och från arbetet ska
- utgifterna överstiga 8 000 kronor
- arbetsplatsen ligga minst två kilometer från bostaden.

Du får avdrag med kostnaden för det billigaste färdsättet. Avdrag godkänns normalt för en resa till och en resa från arbetsplatsen per arbetsdag. Du får inte göra avdrag för att det blir dyrare att resa till och från ditt sommarställe.

Olika regler gäller för beräkning av avdraget beroende på vilket transportmedel du använt."

Bortsett från att gå bör väl cykel vara det billigaste.

> 250 kr får man knappt en kedja och lite olja
> för...

Det blir ändring på det när jag kommer till makten =)

MVH

Tillbaka
Topp