[OT] Riktig Hockey & Allsvenskan

Gravelisten

Aktiv medlem
DBD13207-2D0F-4E34-BB9E-216DE1CED43E.jpeg

Ett steg närmare….

Fredrik S

Aktiv medlem
Tro mig, jag kollade egentligen efter flertalet konstiga Brynäsinlägg att citera men jag kände mig för snäll🙂
Inte sparka(mycket) på dom som ligger🙂
Visst är det väl så att det fattas ett par användare i den här tråden som åtminstone fram till för ett par veckor sedan gav vissa livstecken ifrån sig och som var extremt aktiva vid den här tiden för två år sedan?

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, FBK verkar lite våldsamma med Le Mat pokalen, guldsmeden verkar väldigt bekymrad:
"– Jag har förstärkt pokalen och ska de ha sönder den här så får de köra över den, säger Leif Åke Andersson, guldsmedsmästare."
"– Om det varit originalet som hade behandlats sådär vet jag inte vad jag hade gjort. Men även replikan ska behandlas med respekt. Jag gråter när pokalen släpas in i duschen"
"Andersson har satt tänderna i repliken och gjort den festsäker. Eller Färjestad-säker om man hellre vill använda det uttrycket."
😅

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har följt denna debatt med viss fascination men ok, det blev nog bra till slut.

Vore exceptionellt intressant om alla tränare i NHL & AHL åkte på disciplinstraff varje gång de beordrade laget att spela fult, straffen skulle hagla.

Men visst det handlar så klart inte om att spela "fult" och även Blomqvist verkar ju insett detta till slut och ändrat formuleringen till "hårt och rejält". :sneaky:

"AIK-tränaren Anton Blomqvist beordrade sitt lag att spela fult"
1679917170208.png

Manurhin2

Aktiv medlem
Hmmm, FBK verkar lite våldsamma med Le Mat pokalen, guldsmeden verkar väldigt bekymrad:
"– Jag har förstärkt pokalen och ska de ha sönder den här så får de köra över den, säger Leif Åke Andersson, guldsmedsmästare."
"– Om det varit originalet som hade behandlats sådär vet jag inte vad jag hade gjort. Men även replikan ska behandlas med respekt. Jag gråter när pokalen släpas in i duschen"
"Andersson har satt tänderna i repliken och gjort den festsäker. Eller Färjestad-säker om man hellre vill använda det uttrycket."
😅
Bara inte Leksand får tag i den så att den blir full i k.ss😉

Stumpy

Aktiv medlem
Jag har följt denna debatt med viss fascination men ok, det blev nog bra till slut.

Vore exceptionellt intressant om alla tränare i NHL & AHL åkte på disciplinstraff varje gång de beordrade laget att spela fult, straffen skulle hagla.

Men visst det handlar så klart inte om att spela "fult" och även Blomqvist verkar ju insett detta till slut och ändrat formuleringen till "hårt och rejält". :sneaky:

"AIK-tränaren Anton Blomqvist beordrade sitt lag att spela fult"
Visa bilaga 615782
Spelarna uppfattade tydligen uppmaningen som att spela just fult, eftersom den gav 41 utvisningsminuter och ett matchstraff.
Roligt att 28% röstat på att påföljden tillrättavisning var För hårt. Undras vilka det kan vara.

Hep

Aktiv medlem
Spelarna uppfattade tydligen uppmaningen som att spela just fult, eftersom den gav 41 utvisningsminuter och ett matchstraff.
Roligt att 28% röstat på att påföljden tillrättavisning var För hårt. Undras vilka det kan vara.
Jag gissar att du inte såg matchen eller har kollat närmare på statistiken, utan bara gått vad som skrivits av de som velat vinkla till det. Förutom matchstraffet var resten av minuterna efter hans dödsmördaruppmaning helt jämnt fördelade mellan lagen.

Man kan tycka bra eller dåligt om uppmaningen och hans ord, men att det är en nyhet beror enbart på att någon riktade en mikrofon in i båset den här gången. Det är inte utan anledning som man i hockeyn har mörkat skador i årtionden innan någon annan sport följde efter.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag gissar att du inte såg matchen eller har kollat närmare på statistiken, utan bara gått vad som skrivits av de som velat vinkla till det. Förutom matchstraffet var resten av minuterna efter hans dödsmördaruppmaning helt jämnt fördelade mellan lagen.

Man kan tycka bra eller dåligt om uppmaningen och hans ord, men att det är en nyhet beror enbart på att någon riktade en mikrofon in i båset den här gången. Det är inte utan anledning som man i hockeyn har mörkat skador i årtionden innan någon annan sport följde efter.
Innan uppmaningen i tredje perioden var 2x2 vs 3x2 i utvisningar.
Efter var det 6x2 vs 8x2 + 1x5 + matchstraff. Mestadels roughing, men även interference och slashing.
Men det är säkert en ren tillfällighet.

Det är alltså helt normalt att uppmana spelarna att spela fult när matchen ändå är avgjord.

Hep

Aktiv medlem
Du kan ha en åsikt om du tycker att det är bra eller inte, men så har hockeyn fungerat sedan åtminstone 70-talet i NHL och 80-talet Sverige.

I den omdiskuterade matchen var det såklart ingen tillfällighet, men det som SVT och andra försökt få det till är att det var enbart AIK som drog på sig alla utvisningarna. Om du hade sett matchen (och gärna liknande matcher tidigare) så hade du insett att det AIK gjorde var ungefär det som hälften av alla lag i liknande situation gör. Dvs använda den tid som är kvar i en förlorad match till att få någon form av fördel i resten av matchserien. De störde motståndarna och fick dem att fokusera på fel saker, och det kanske hänger i sig till nästa match. Om det funkar eller inte får vi väl se ikväll, men att lag försöker få varandra ur balans är en del av spelet ishockey, vare sig man tycker om det eller inte.

Jag har jobbat inom syn- och hörhåll från avbytarbänken i flera olika sporter och jag tror att hockeyn är "värst" av flera skäl när det kommer till att hämnas, retas och störa motståndarna. En stor sak tror jag är att spelarna efter ett byte, då de har kroppen full av adrenalin, får tid att snacka ihop sig innan nästa byte. Det i kombination med att det är tillåtet att spela väldigt fysiskt, gör att det ofta blir den här typen av situationer, som i det här fallet dessutom var uppmanat av tränaren. Det sker i väldigt många matcher, men inte fastnar på video.

I innebandy finns en lightvariant av det här beteendet med spelare som snackar om att "ta någon" och liknande (och jag vet tränare som uppmanat till det), men det blir knappt något märkbart av det, då reglerna inte tillåter fysiskt spel i närheten av hur det är i hockeyn. I fotboll har jag knappt märkt något som liknar det beteendet och handboll spelas ju nästan enbart av galningar och mördare så där är det självklart och behöver inte nämnas.

Stumpy

Aktiv medlem
Att spelare drar på sig utvisningar i slutet av matcher trodde jag mest berodde på trötthet och oskärpa, inte att med flit spela fult som förberedelse inför nästa match. Det borde i så fall bara ske i en slutspelsserie, eftersom man annars möter ett annat lag i nästa match. Risken är ju att man åker på avstängning. Vet inte om matchstraffet i aktuell match renderade i även det.

Hep

Aktiv medlem
I serielunk beror utvisningar på sa att säga "normala" saker som de du nämner, men i slutspel händer det en del saker av bra och mindre bra karaktär. Förutom det vi diskuterar nu så förväntas ju nivån på domslut förändras så fort det blir slutspel. Lite som i slutet av vanliga matcher, men mycket värre. I slutet av sista avgörande slutspelsmatchen förväntas ju domaren inte blåsa så länge inga kroppsdelar lossnat. Att det är något helt normalt märks ju tydligt då alla bisittare som själva spelat närmast går i taket när domaren tar en mesig utvisning i ett derby, i ett slutspel eller i en förlängning.

Nu har ju någon pappskalle infört "back to back" även i Sverige och då kan det vi diskuterar hända mitt i seriespel också.

Norin blir inte avstängd för det han gjorde då det var ett "litet matchstraff" och då blir det bara avstängning om någon anmäler, vilket nog är lite sent då han är ute och värmer på is just nu.

1888

Aktiv medlem
Suck!
Köra på målvakten, få stryk som han skall ha,
men få med sej utvisningen!
Så trött på dessa värdelösa domare!
Inte ens Sven Ingvars kan tycka att det där var OK!

Manurhin2

Aktiv medlem
Suck!
Köra på målvakten, få stryk som han skall ha,
men få med sej utvisningen!
Så trött på dessa värdelösa domare!
Inte ens Sven Ingvars kan tycka att det där var OK!
Helt klart huvudtackling, konstigt dock att benen fälls in efter smäll i huvudet men går väl några nervbanor direkt dit.

MrSthlm

Aktiv medlem
Wow, spännande med 3-3 i tre st serier, håller på Luleå, Färjestad respektive Timrå i dessa. Färjestad har fördelen med ett massivt hemmastöd.
(Guldsmeden håller inte på Färjestad dock... 😅).

Hep

Aktiv medlem
Klart man får känna skadeglädje. Nästa gång vågar du kanske till och med sticka ut hakan och vara spydig innan du sett resultatet.

Om jag ska vara lite seriös, så avslutades säsongen ändå mycket starkare än både vad jag och experterna trott, så det känns ändå helt ok. Vi har inget i elitserien att göra nu. Modo var inte alls så oövervinnerliga som alla trott, så med rätt taktik kan ni absolut ta dem om ni möts.

Gravelisten

Aktiv medlem
Klart man får känna skadeglädje. Nästa gång vågar du kanske till och med sticka ut hakan och vara spydig innan du sett resultatet.

Om jag ska vara lite seriös, så avslutades säsongen ändå mycket starkare än både vad jag och experterna trott, så det känns ändå helt ok. Vi har inget i elitserien att göra nu. Modo var inte alls så oövervinnerliga som alla trott, så med rätt taktik kan ni absolut ta dem om ni möts.
Ni bjöd definitivt Modo på ett motstånd som förmodligen rätt många inte hade förväntat sig .

Personligen så hade jag hellre sett att blev derbyfest i semin än bortamatcher i Ö-vik….

simson

Aktiv medlem
Gillar inte att det kommer ut innan säsongen är slut , men kanske det ändras om/när DIF går upp läste igår att han fått ett kontraktsförslag från DIF oxå…

Topp