[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Fishy

Aktiv medlem
En fråga om två ställen där jag tycker om att springa: Skatås och Slottskogen.

Varje gång jag springer här håller jag mig till vänster för att möta cyklar, mopeder och elsparkcyklar. Sist jag sprang åttan i Skatås var det gott om folk men jag kunde räkna antalet som befann sig på rätt sida till fyra. I Slottskogen (stora vägarna) är det än värre. Arga, irriterade blickar, suckar, herregudare och svordomar möts jag av vid varje tillfälle. Ett par anklagelser om smittspridning av covid har jag också tagit del av. Försöker verkligen att inte reta upp mig, se sur ut eller kommentera.

Har gått så långt att jag funderar på att rätta mig i ledet och hålla mig på höger sida även fast det känns fel/osäkert.

Så, har jag rätt eller fel, vad gäller här?

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
En fråga om två ställen där jag tycker om att springa: Skatås och Slottskogen.

Varje gång jag springer här håller jag mig till vänster för att möta cyklar, mopeder och elsparkcyklar. Sist jag sprang åttan i Skatås var det gott om folk men jag kunde räkna antalet som befann sig på rätt sida till fyra. I Slottskogen (stora vägarna) är det än värre. Arga, irriterade blickar, suckar, herregudare och svordomar möts jag av vid varje tillfälle. Ett par anklagelser om smittspridning av covid har jag också tagit del av. Försöker verkligen att inte reta upp mig, se sur ut eller kommentera.

Har gått så långt att jag funderar på att rätta mig i ledet och hålla mig på höger sida även fast det känns fel/osäkert.

Så, har jag rätt eller fel, vad gäller här?
Du gör rätt, men det blir fel. Jag brukar sicksacka mellan folk. Det är fel, men ur konfliktundvikningssynpunkt blir det rätt.

Fishy

Aktiv medlem
Du gör rätt, men det blir fel. Jag brukar sicksacka mellan folk. Det är fel, men ur konfliktundvikningssynpunkt blir det rätt.
Ja, det var ungefär det jag gjorde fram till när jag blev påkörd av cykel bakifrån.😕 Men, det negativa jag nu möter väger tyvärr tyngre så det lutar åt att återgå.

roller

Aktiv medlem
Är det någon som har bra tips på en enklare löparklocka med GPS och möjlighet till pulsband. Ingen optisk handledsmätning av puls. Främst ska man kunna se löphastighet på displayen och kunna analysera rundan efteråt på dator eller mobil. Budget är flexibel, men mest pang för pengarna är bra!

grondahl

Aktiv medlem
Alla löparklockor från de stora märkena kan väl ha pulsband trots handledsmätning? Vill du kunna se momentan hastighet så verkar Stryd-fotpod vara grejen.

nisseson

Aktiv medlem
Är det någon som har bra tips på en enklare löparklocka med GPS och möjlighet till pulsband. Ingen optisk handledsmätning av puls. Främst ska man kunna se löphastighet på displayen och kunna analysera rundan efteråt på dator eller mobil. Budget är flexibel, men mest pang för pengarna är bra!
Garmin Forerunner 25 har jag sen ett par år. Enkel modell, men gör det den ska (och det du önskar).

grondahl

Aktiv medlem
Är det någon som har testat Stryd förresten? Oavsett vad man tänker om "running power" så verkar den svårslagen gällande exakthet i distans och hastighet.

Tant_Trek

Aktiv medlem
På cykelbana och väg ska man ju gå/springa på vänster sida ja, men jag gissar att många motionsspår har en "underförstådd" riktning och sida, "som det bara har blivit"? Av gammal vana/hävd. Bara att försöka klura ut det. och anpassa sig, om man inte kan hänvisa till någon skylt etc?

SIE

Aktiv medlem
På cykelbana och väg ska man ju gå/springa på vänster sida ja, men jag gissar att många motionsspår har en "underförstådd" riktning och sida, "som det bara har blivit"? Av gammal vana/hävd. Bara att försöka klura ut det. och anpassa sig, om man inte kan hänvisa till någon skylt etc?
Det blir många att tillrättavisa isf, i såväl Skatås som Slottis upplever iaf jag att vilda västern är normen.

Streby

Medlem
Garmin Forerunner 45 känns väldigt prisvärd om du inte vill ha massa extrafunktioner. Dock handledspuls men du kan ju para pulsband ändå.

Garmin Connect funkar ju att analysera i, och dessutom kan du ju få direktöverföring till både Strava och Runkeeper t.ex.

(Jag har en Forerunner 235 och är jättenöjd, dock sugen på en 245 Music eller 645 Music för Spotifyfunktionen så jag slipper mobilen på långpassen, har kompletterat med pulsband)

SIE

Aktiv medlem
Tar gärna tips på vattentäta/resistenta asfaltsdojor för kortare rundor i ösregn, detta då jag bor i Göteborg och springer vare dag. Drop max 6mm. Tack på förhand 🙂
Svarar mig själv! För att råda bot på detta (bild tagen efter 4km på blöt asfalt):
BB3B279A-2EFE-4298-9910-DC21ED26E44E.jpeg

skippade jag mina drop-preferenser och köpte ett par Nike Shield med 10mm drop på XXL’s ”rea”:
3815EE8B-3737-4191-8449-8EE50D4AAE92.jpeg

Och de håller än så länge vätan borta avsevärt bättre än den stickade Saucony-dojan 🙂

BFS

Aktiv medlem
Jag har sprungit några gånger med neoprenstrumpor. De gör faktiskt jobbet. Ja, det är lite våtdräktskänsla (kan jag tänka mig, då jag skyr vattenaktiviteter), men man slipper den där "svala" känslan som kommer efter man har trampat i en kall slask/vattenpöl.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Svarar mig själv! För att råda bot på detta (bild tagen efter 4km på blöt asfalt):
...
skippade jag mina drop-preferenser och köpte ett par Nike Shield med 10mm drop på XXL’s ”rea”:
...
Och de håller än så länge vätan borta avsevärt bättre än den stickade Saucony-dojan 🙂
Håller med, jag har ett par Nike Pegasus 35 Shield. När man bor i en landsände där det grått och blött typ oktober-mars och inte så ofta "stabil torr vinter", skönt att inte bli blöt redan första metrarna när man gnetar på på sina asfaltsrundor.

SIE

Aktiv medlem
Ja, det var ungefär det jag gjorde fram till när jag blev påkörd av cykel bakifrån.😕 Men, det negativa jag nu möter väger tyvärr tyngre så det lutar åt att återgå.
Empiriskt test i gårdagens flanörfyllda Slottsskogen påvisar att det är 100% högertrafik som gäller där, oavsett färdmedel. Passering sker till vänster.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Det blir många att tillrättavisa isf, i såväl Skatås som Slottis upplever iaf jag att vilda västern är normen.
Tyvärr bakom betalvägg, så jag vet inte hur det slutar... om Göteborg håller till höger eller vänster?

sdx

Aktiv medlem
Tyvärr bakom betalvägg, så jag vet inte hur det slutar... om Göteborg håller till höger eller vänster?
Dom flesta kör vänster imotionsspåren men man undrar mo det inte är bättre med höger som det är i trafiken men folk har tydligen ganska svårt att lära sig och hälsat när dom är i grupp då jävla kommer ingen förbi för här går vi.

SIE

Aktiv medlem
Folk skiter i skyltarna, till den grad att de avlägsnas eller saboteras. Högertrafik full on i praktiken.

sdx

Aktiv medlem
Och varför är du arg genom att ge en emoji eller har du inte ballar att svara på vad du är arg över eller är du en feg stackare som knyter näven i fickan.

SIE

Aktiv medlem
Gav mig ut och sprang i den göteborgska slaskstormen i eftermiddags då kaffe behövde inhandlas, och förvånades positivt över Nike Shield-dojans motståndskraft gentemot elementen.
I övrigt kändes det som att man fick ansiktet överöst av en slush framför en ac på maxkyla.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Nu precis var det ingen trängsel på löprundan, bara snöblandat regn och blåst, brr! Nike Pegasus 35 Shield för glada fötter!

Med risk för en gigantisk "we shall overcome":
Jag kämpar mellan att irritera mig på folk som är "i vägen" i motionsspår/cykelbanor/stigar och vara glad över att folk är ute och rör på sig. Jag är ju själv där också, så det gäller ju att inte jag är i vägen för någon annan! Gäller ju också att ha lite tålamod med de som inte gör precis som mig själv: jag gillar inte att lyssna på något i hörlurar som minskar min uppmärksamhet på omgivningen, jag gillar inte när folk går i bredd och är svåra att komma förbi, jag gillar inte lösa hundar eller hundar i långa koppel som springer som de vill, ... men jag är ju som sagt också en kugge i samma maskineri och behöver anpassa mig, särskilt om jag kommer ikapp någon. Det man kunde önska är ju mer hänsyn och samspel, mellan oss alla.

Vad gäller vilken sida man ska hålla sig på:
På cykelbana och väg är det ju enkelt, bara att följa lagen.
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2018-09/SFS2018-1559.pdf
På motionsspår eller liknande slingor, nä, inte alls lika enkelt tycker jag. Om en sån runda har höger- eller vänstertrafik "av gammal hävd", OK, fortsätt med det då, men skylta (och skylta tätt, försök förutse ställen som är naturliga "startpunkter" på rundan och ha tydlig info där) med vad som gäller så att alla får samma chans att fatta och anpassa sig, alla är kanske inte infödingar och kan de oskrivna reglerna. Ställer det till det lite extra om spåren är skidspår på vintern, skidspår har alltid högertrafik eller hur brukar det vara?
Delar av Göteborgs Skatås-område (typ grus-åttan) är nog en krånglig kombination av löpspår, promenadstråk, cykelbana och cykelled. Antar att det måste skyltas som högertrafik för cykel och till fots till vänster för att det ska gå att kombinera. Jag brukar inte springa där så jag vet inte hur jag borde bete mig på de olika spåren där.

Edit: Länk till SFS 2018:1559.

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Vet någon varför inte adidas gör traillöparskor (eller däck!) med stealth-sula? Vandrade i skogen i nyinköpta terrex-kängor med stealth idag och de satt som limmade på våta/branta klipphällar, långt överlägset alla salomon, saucony och innov-8 jag tidigare har sprungit på klippor i.

sdx

Aktiv medlem
Vet någon varför inte adidas gör traillöparskor (eller däck!) med stealth-sula? Vandrade i skogen i nyinköpta terrex-kängor med stealth idag och de satt som limmade på våta/branta klipphällar, långt överlägset alla salomon, saucony och innov-8 jag tidigare har sprungit på klippor i.
Hittade 2 sidor med addidas terräng skor.

sdx

Aktiv medlem
Japp jag tror det, men om de kunde sätta stealth-sulor på hikingkängorna så tycker man att de skulle kunna sätta dem på trailrunningskorna med..
Tror dom har tagit bort dom jag har ett par med stealth sulan men det är för stort dropp på dom så dom används endast till mtb. Dom blir ganska okänsliga när man springer med dom.

Fishy

Aktiv medlem
Visa bilaga 459114
Visa bilaga 459116
Snarlika mina då. Köpte nyligen Nike React Miler Shield och är mycket nöjd när det kommer till att hålla vätan borta. Bonus är att modellen även håller värmen bra.
7D49981C-0440-4DD0-A4DA-F770F78744A3.jpeg

Senast ändrad:

Fishy

Aktiv medlem
Nackdelen är att det låter som att jag springer med simfötter. 😁Trots att jag springer på framfoten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer