[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

hungrig

Aktiv medlem
Finns det breda och icke högklackade skor med dubb?

Jag har tidigare sprungit i Five Fingers och Vivobarefoot, eftersom jag hatar skor som trycker ihop tårna så att man får blödande sår efter några kilometer.

Fick för några veckor sedan tips om Altra, och springer nu i ett par Escalante Race. Skönt med en sko som har dämpning, men ändå noll drop, och formad efter en mänsklig fot.

Jag skulle gärna ha ett par skor med dubb när det är halka, men de få jag sett verkar väldigt smala. Innov8 gör ju både dubbade skor och skor som skall vara breda, men de har tydligen inte kombinerat det, så deras dubbade skor finns bara för folk med max 4 tår. Mina Altra är precis på gränsen, så allt smalare än dem går bort.

Några andra alternativ?

antosi

Medlem
Finns det breda och icke högklackade skor med dubb?

Jag har tidigare sprungit i Five Fingers och Vivobarefoot, eftersom jag hatar skor som trycker ihop tårna så att man får blödande sår efter några kilometer.

Fick för några veckor sedan tips om Altra, och springer nu i ett par Escalante Race. Skönt med en sko som har dämpning, men ändå noll drop, och formad efter en mänsklig fot.

Jag skulle gärna ha ett par skor med dubb när det är halka, men de få jag sett verkar väldigt smala. Innov8 gör ju både dubbade skor och skor som skall vara breda, men de har tydligen inte kombinerat det, så deras dubbade skor finns bara för folk med max 4 tår. Mina Altra är precis på gränsen, så allt smalare än dem går bort.

Några andra alternativ?
Om du inte hittar någon bra lösning kan detta vara ett alternativ:

Har själv sådanna på ett par dojjor men aldrig haft läge att ge mig ut och testa det. En fördel är att man kan dra ut dem igen och använda skon utan dubb igen om man vill.

hungrig

Aktiv medlem
Om du inte hittar någon bra lösning kan detta vara ett alternativ:

Har själv sådanna på ett par dojjor men aldrig haft läge att ge mig ut och testa det. En fördel är att man kan dra ut dem igen och använda skon utan dubb igen om man vill.
Intressant! Du kan inte ge dig ut på några rejäla testrundor och rapportera hur de funkar? :D

Det gäller ju att de sitter någorlunda stadigt, så att de inte bara viker sig och sliter sönder sulan. Jag har inte undersökt några trailskor, men de skor jag har är antingen för tunna i sulan, eller har bara lite tunt med gummi ovanpå något lätt skummaterial.

Eh, just ja. Kom på att det finns ju såna där sökmotorer på internätet där man kan ta reda på om någon annan haft samma tanke.

kaj a

Aktiv medlem
Jag brukar köra med broddar, det finns stabila sådana för löpning på lämplig sportbutik, tror jag köpte de senaste på xxl. Ordentliga band runt skon, bra med dubb osv.

Jag brukar använda ett par skor med lite blanksliten sula så att skon inte blir för hög och styltig. Ett par gamla inov-8 som är nästan utan dobb är lagom för ändamålet.

antosi

Medlem
Intressant! Du kan inte ge dig ut på några rejäla testrundor och rapportera hur de funkar? :D

Det gäller ju att de sitter någorlunda stadigt, så att de inte bara viker sig och sliter sönder sulan. Jag har inte undersökt några trailskor, men de skor jag har är antingen för tunna i sulan, eller har bara lite tunt med gummi ovanpå något lätt skummaterial.

Eh, just ja. Kom på att det finns ju såna där sökmotorer på internätet där man kan ta reda på om någon annan haft samma tanke.

Så snart det blir isigt på vägarna i Göteborg kan jag återkomma med en recension! När det är som nu med bara lite lätt snö fungerar mina Icebugs DTS5 klockrent. Saknar egentligen bara grepp när det är ren is eller på blöta spänger. Testade sätta dubbarna på dem skorna men dubbarna var alldeles för breda för att kunna skruva in dem på dobbarna. Så nu sitter de på ett par Asics GT-1000.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Saucony Mad River är förberedd för att kunna dubbas, men jag har inte läst så många som verkligen har provat?

fma

Medlem

Har kört best grip flera år. Främst på Salomon Slab Sense SG men även på tunnare skor.
Funkar bra men går inte att jämföra med skor som är dubbade vid köp, då är dubbningen styvare och mer integrerad i sulan.
Att tända på om man har tunna skor tunn sula är at det finns risk att bestgrip dubbarna kan gå igenom och man känner dem när man springer på hårdare underlag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det verkar som att jag blir Altraist, har fått låna ett gäng Altraskor av en kompis och de sitter ju fantastiskt skönt med gott om plats för breda fötter. Lite tufft för vaderna i början så just nu varvar jag lite.

Det var trailskor jag var ute efter från början och jag har lånat Lone Peak 3.5, King MT 2 och för skojs skull ett par Escalante Racer. Prövade ett gäng andra också men lånade dessa för att känna på lite.

10mm drop på de skorna jag kört med under 2020 så det blir lite omställning, men jag kommer varva lite och primärt köra i skogen med Altraskorna i början.

hungrig

Aktiv medlem
Broddar trodde jag bara var för pensionärer som inte vill halka på parkeringen till lokala mataffären, men jag kanske har fel? Jag ser nu att det finns broddar som säljs för löpning till och med. Jag kom också på att det fanns ett par i källaren, som farsan (pensionär, såklart) lämnat här någon gång i all välmening. Ser ut som ett par Springyard, och de verkar sitta rätt bra på mina Altra, så jag får väl testa.

hungrig

Aktiv medlem
10mm drop på de skorna jag kört med under 2020 så det blir lite omställning, men jag kommer varva lite och primärt köra i skogen med Altraskorna i början.
Hur är det att gå från 10mm till 0? När jag började springa i diverse "barfota-skor" så hade jag inte sprungit på ett antal år, så jag har ju liksom inte testat det bytet. Går du i samma veva från att landa på hälen till att landa på framfoten, eller vad är det som gör det jobbigt?

Jag tycker i allmänhet att det känns lättare att springa i skogen. Dels mentalt, men även för att det blir mer varierat, och inte lika hårt underlag. Känns också som att jag tröttar ut musklerna, snarare än att bara ge lederna stryk, när jag springer i skogen. Springer man obanat så är det ännu tydligare.

BFS

Aktiv medlem
Jag har billiga broddar (inte några välsittande löparbroddar) och trot eller ej, de funkar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tillåt mig introducera mig själv i denna tråd 😀

Kort story: Pga corona/hemjobb.... = Ingen cykelpendling längre. Så har det blivit mindre träning. Så det behövs lite mer tidseffektiv träning nu och då tänkte jag ta upp löpningen igen. Hade nån period för 10 år sedan när jag sprang en del och tyckte det var rätt trevligt. Men sedan kom det av sig. Dags nu igen nu alltså.

Så, har i dagarna fixat ett par skor, var till XXL och han rådde mig att köpa dessa Altra Timp 2, då jag har ankfötter föll jag genast för dem eftersom de sitter som handen i handsken :)
Altra Timp 2.jpg

Sedan tycker jag det är lite jobbigt att springa med telefonen eller cykeldatorn i fickan (samt att jag funderat på att skaffa en klocka som enbart GPS-logger till annat, fotorundor osv). Så slog jag till på en sådan nu i mellandagsrean, då jag har några Garmin så kikade jag ju såklart på de i första hand. Men kollade konkurrensen också såklart. Det blev en Garmin Venu Sq iaf, kom idag. Ska bli spännande!
_1070215.jpg

Så nu är jag kittad! Men ska försöka hålla mig i schakt och inte öka träningsmängden/intensiteten för fort, inte fort alls vill säga. Kanske en månad innan man trappar upp. Nu har jag börjat lite smått på en 3km-runda var tredje dag (idag t ex). Ganska kuperad/varierad runda. Så det känns jättekul! Har varit hardcore-cyklist enbart senaste 10 åren. Dags för lite variation nu :)

1610048382621.png

hungrig

Aktiv medlem
Det är lustigt, jag hade aldrig hört talas om Altra förrän för någon vecka sedan, och nu är de överallt verkar det som :)

Hur är Timp? Eftersom jag kom från minimala skor, så tyckte jag att runt 30 mm sula lät som platåskor, och oroade mig för att man skall vricka foten, eller lockas att börja landa på hälen. Mitt nästa skoköp blir antagligen någon av Altras trailskor. Jag var rätt sugen på Superior, men blev övertygad att börja med ett par skor för grus och asfalt.

sdx

Aktiv medlem
Det är lustigt, jag hade aldrig hört talas om Altra förrän för någon vecka sedan, och nu är de överallt verkar det som :)

Hur är Timp? Eftersom jag kom från minimala skor, så tyckte jag att runt 30 mm sula lät som platåskor, och oroade mig för att man skall vricka foten, eller lockas att börja landa på hälen. Mitt nästa skoköp blir antagligen någon av Altras trailskor. Jag var rätt sugen på Superior, men blev övertygad att börja med ett par skor för grus och asfalt.
Superior funkar även på asfalt men escalate 1.5 är bättre.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hur är det att gå från 10mm till 0? När jag började springa i diverse "barfota-skor" så hade jag inte sprungit på ett antal år, så jag har ju liksom inte testat det bytet. Går du i samma veva från att landa på hälen till att landa på framfoten, eller vad är det som gör det jobbigt?
Jag har bara sprungit stig med Altraskorna än så länge och kommer nog köra på det framöver också. Men jag har aldrig varit en utpräglad häl-löpare utan har nog ett rätt neutralt steg och landar lite rullande på mitten av foten. Mina senaste skor jag bytte ut hade gått ca 100 mil och var lite slitna i hälen men nästan genom mönstret under framfoten, dock bara på mitten. Men jag kommer byta stegvis, det kommer säkert ta ett halvår eller så innan jag fasat ut de gamla skorna med drop. Har dock inte haft så farligt ont i vaderna.

Och Altraskorna är ju ganska dämpade, inga rena barfota- eller minimalistskor.

För mig fungerar asfaltslöpning också bra men så här års har jag nästan alltid en ljudbok att lyssna på och det blir lite meditativt i mörker och ofta regn.. 1100 km blev det förra året, tror längsta asfaltspasset var 12-13 km och blandade pass med mest trail har varit upp mot 20 km som längst.

grondahl

Aktiv medlem
Vanliga broddar som man kan köpa på typ xxl funkar utmärkt när det är isigt och halt på väg. För stig så har jag ett par Salming iSpike, rätt lätta och smidiga (otroligt fånigt namn dock).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag har några icebug kängor som vore kanon. De är inga löpskor iofs, men det kanske går de här dagarna när det är isigt?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hur är Timp? Eftersom jag kom från minimala skor, så tyckte jag att runt 30 mm sula lät som platåskor, och oroade mig för att man skall vricka foten, eller lockas att börja landa på hälen.
Eftersom ingen svarat så tänkte jag göra ett försök. Har inte mycket att jämföra med förutom vanliga gympaskor. Men jämfört med det så är de ganska lätta och tunna och neutralt plan. Ingen uppbyggd häl. Hyfsad dämpning dock över hela sulan. Sulans mönster känns ganska allround.
Det är min nybörjaruppfattning om saken iaf :)

kaj a

Aktiv medlem
På mig sitter Astra MT King egentligen för löst, skon har en tendens att snurra runt foten om jag inte drar åt riktigt ordentligt. Har dock varit för snål för att köpa nått annat...

Dubbarna är rejäla men avlånga i sidled vilket gör att fästet kan bli dåligt på skrå, enskilda, fyrkantiga dubb är bättre på kuperad trail.

Altra har hållit 1,5 år så det är ju bra. Lite hårdare gummi än bla. Inov-8. En vass pinne gick in mellan foten och sulan i förrgår.

Jag jämför med en tidig Salming trailsko och några inov-8 x-trail 212. Inov-8 blev för trång vid vissa tillfällen, Salming ganska lagom. Överlag är dock Inov-8 bättre för mig så jag har beställt ett par 210 nu.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sprang andra rundan med Altraskor nu ikväll, MT King 2 den här gången. Otroligt mycket bättre grepp med Vibramsulan än med deras egen (?) på LP4 som jag hade sist, trots att det var klart sämre förhållanden idag. Sjukt blött. MT King 2 har inte heller någon ambition att hålla blötan ute men det rinner ju ut fort iaf.

Tyckte kanske att LP4 satt lite bättre på min fot.

Förra rundan var på 4 km, idag blev det en annan kort stig på 4.5 (5km-spår från 70-talet när man inte mätte så noga..). Mellan 0-drop-rundorna sprang jag 12 km med de gamla skorna. Stor skillnad redan nu, känner inget alls i vaderna tycker jag. Kanske går fortare än jag trodde att gå till nolldropp.

Edit: Trillade över ett par Olympus 4 för 1300 kr inkl frakt så jag klickade hem dem. Mycket dämpning och samma greppiga sula som MT King 2 borde funka. Kompletterar med ett par Torin 4 för normalbruk som jag sen varvar med mina gamla NB tills de gjort sitt.

Senast ändrad:

kaj a

Aktiv medlem
Har halkat runt i lössnö och lera med broddar på skorna ikväll och vill lägga till att broddar funkar bra när det är hårt, isigt, underlag.

På löst underlag behövs något med rejälare dubb, broddarna täcker i princip över skons vanliga dubbar.

Jag ska nog kolla på bla. orienteringsskor, VJ mfl.

SIE

Aktiv medlem
Har halkat runt i lössnö och lera med broddar på skorna ikväll och vill lägga till att broddar funkar bra när det är hårt, isigt, underlag.

På löst underlag behövs något med rejälare dubb, broddarna täcker i princip över skons vanliga dubbar.

Jag ska nog kolla på bla. orienteringsskor, VJ mfl.
Jag kör Haglöfs Gram Spike, stora dobbar med metalldubb längst ut. Funkar på is, modd och slask (men verkligen inte på asfalt). De verkar ha utgått men Icebug har nog något liknande i sitt dubbade utbud.

Eddy

Aktiv medlem
Köpte ett par Salming ispike i höstas. Riktigt nöjd trots ett par missar, sjukt dålig plös/snörning. De har glatta skosnören i glatta hål...och på det en tjock plös som måste "komprimeras" på plats, vilket blir svårt med tidigare nämnda snörning. Svårt att få till jämnt tryck över foten.

Annars är de bra. Stort plus att de utlämnat tex-material. Bra bett på is, packad snö och går att springa på asfalt. Dåligt i modd men där funkar ju bara långdubbade skor.

Andra passet blev ett "skogsmaraton" så för mig fungerade passformen direkt ur lådan.

Trevligt låg vikt för att vara dubbskor.

//E

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det väder som är här nu är klurigt med skor. Tunn yta av glansis på många ställen. Med dubbade skor är det som att springa på barmark, inte särskilt bekvämt. Med odubbade är det väldigt halt minst sagt.. vet inte vilket som är värst.

marr

Moderator
Forumvärd
Det väder som är här nu är klurigt med skor. Tunn yta av glansis på många ställen. Med dubbade skor är det som att springa på barmark, inte särskilt bekvämt. Med odubbade är det väldigt halt minst sagt.. vet inte vilket som är värst.
Kör som i wrc, en dubbad o en utan? :p

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag körde odubbat och letade efter trottoarer där det inte var plogat, inte lika halt!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det gick hyggligt med mina vanliga asfaltsskor faktiskt, men trailskor med snällt mönster hade antagligen varit ännu bättre.

sdx

Aktiv medlem
Det gick hyggligt med mina vanliga asfaltsskor faktiskt, men trailskor med snällt mönster hade antagligen varit ännu bättre.
problemet är att det är mycket plast i sulorna och det gör att dom blir mycket halare på vintern när det är kallt.
Så skall man ha tag i trail skor så måste man nästan veta vilken blandning det är på sulorna så man får mera naturgummi blandning som tål kyla.

Tant_Trek

Aktiv medlem
problemet är att det är mycket plast i sulorna och det gör att dom blir mycket halare på vintern när det är kallt.
Så skall man ha tag i trail skor så måste man nästan veta vilken blandning det är på sulorna så man får mera naturgummi blandning som tål kyla.
Ja, och förutom greppet i kyla, ljudet och styvheten: en del av mina vanliga löparskor låter och känns som man springer med masonitbitar närmast marken när det är kall/isig asfalt. Klappetiklapp.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...testade mina icebug-kängor idag, kanske inte optimala att springa i men det fungerade riktigt bra. Kändes aldrig osäkert på något vis även fast det var blankis rätt ofta. Lite svårt att snöra dem så hårt som det skulle behövts men det funkade.

IMG_20210112_115305.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Haha, idag skulle jag riva av en snabbis på lunchen innan ett ärende. Det snöade på morgonen men var klarblått ute så jag trodde det skulle ha smält. Snörde på mig Altra Escalante Racer (för första gången) och det var bitvis superhalt ute. Men det var rappa skor, trots halkan gick det fortare än vanligt. Fast helt fel skor för underlaget :-)

Har inte sprungit i snabbskor förut och ska lämna tillbaka alla skorna jag lånat snart så jag ville hinna pröva..

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Haha, idag skulle jag riva av en snabbis på lunchen innan ett ärende. Det snöade på morgonen men var klarblått ute så jag trodde det skulle ha smält. Snörde på mig Altra Escalante Racer (för första gången) och det var bitvis superhalt ute. Men det var rappa skor, trots halkan gick det fortare än vanligt. Fast helt fel skor för underlaget :-)

Har inte sprungit i snabbskor förut och ska lämna tillbaka alla skorna jag lånat snart så jag ville hinna pröva..
Då har du missat något, escalate 1.5 går lika bra på asfalt som grus lite tjockare sula så man får kolla upp vad dom olika escalate modeller klarar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Då har du missat något, escalate 1.5 går lika bra på asfalt som grus lite tjockare sula så man får kolla upp vad dom olika escalate modeller klarar.
Fast nu hade jag ju lånat tre olika par för att testa och det var de som passade bäst (de andra två var trailskor).

Idag sprang jag första rundan med nyinköpta Olympus 4. Ruggigt bekväma med massor av dämpning. Greppet i skogen var svårt att säga så mycket om - några cm rätt mjuk snö på blött och isigt underlag är svårt att få perfekt grepp i - men jag var nöjd. Klart nöjdare än mitt sällskap som hade vanliga asfaltsskor pga anledning (hon sprang 3h30 reflexbana i mörkret med sina trailskor för ett par dar sen och ville ha andra skor..).

hungrig

Aktiv medlem
Det var en jäkla tjock sula på dem, kändes de stabila ändå? Jag har tendens att trampa snett, så jag är rädd för tjocka sulor, eftersom det verkar ge mer hävarm åt underlaget så att säga.

Jag har nu nästan uteslutande sprungit i Escalante Racer sedan jag fick dem i december, både på väg och i skogen. Har beställt ett par Torin som komplement, men tvekar fortfarande när det gäller skor för stiglöpning.

Har också fått höra att Vibramsulorna blir för hårda i kallt väder, fast det kanske är svårt att uttala sig om efter en runda på snö och is?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag är också en fotvrickare av rang. Upplevde dem inte alls som instabila även om jag förstår hur du tänker. Å andra sidan, det var ju inte supergrepp.

Har sprungit med MT King 2 och Lone Peak 4, ett par mil styck, också. Dock inte i minusgrader, men MT King 2 (som är mera odämpad) har vibramsula med ganska glest mönster och de har väldigt trevligt grepp runt nollan även när det är blött skulle jag vilja påstå. Lite "klapprig" känsla dock när det var hårdare underlag.

LP4 har inte vibramsula och lite tätare mönster, de var sämre under samma förhållanden, lite mera dämpade. Lite mera vattentät också, för och nackdelar med det, är det rejält blött så blir ju skon full med vatten medans MT King 2 är bra dränerade. Olympus 4 är ett mellanting mellan dem när det kommer till sulan tycker jag.

Tror inte det går att generalisera att vibramsulorna blir hårda, misstänker att de är ganska olika.

Kommer komplettera med ett par Escalante Racer fram mot våren om det funkar bra med 0 dropp, det verkar gå att hitta bra deals regelbunder på Altraskorna. Bikester och deras egen outlet är värda att hålla koll på. Torin 4 köpte jag dock från Team Sportia i Kristinehamn där det var 40% rabatt på dem, hade ett presentkort på 1000 kr på just TS så med god vilja från dem och lite pyssel från mig gick det att ha till något bra.

hungrig

Aktiv medlem
Det är svårt att veta hur mycket man ska ta till sig av svepande kommentarer som "Vibram är för hårda" :) Jag är ju lite sugen på ett par riktiga trailskor, eftersom jag helst springer i skogen, även om det funkat förvånansvärt bra med mina Racer i skogen. Vattentätt kanske är bra när det är "lite fuktigt", men jag tycker oftast att jag trampar igenom helt någon stans i alla fall, och då kan man lika gärna ha skor som vattnet snabbt rinner ut ur. Här på västkusten blir det aldrig långt under noll, så fryser om fötterna gör jag ändå inte. Helst hade jag köpt dubbat, men jag får väl vänta på att Icebug klurar ut hur man gör en sko med vettig bredd.

sdx

Aktiv medlem
Det var en jäkla tjock sula på dem, kändes de stabila ändå? Jag har tendens att trampa snett, så jag är rädd för tjocka sulor, eftersom det verkar ge mer hävarm åt underlaget så att säga.

Jag har nu nästan uteslutande sprungit i Escalante Racer sedan jag fick dem i december, både på väg och i skogen. Har beställt ett par Torin som komplement, men tvekar fortfarande när det gäller skor för stiglöpning.

Har också fått höra att Vibramsulorna blir för hårda i kallt väder, fast det kanske är svårt att uttala sig om efter en runda på snö och is?
Det är inga vibram sulor på dom.
Torin skorna är kassa i skogen men bra på asfalt med 28mm sula och dom är inte dämpande utan neutrala.
Altra superior 4 är ett parriktigt bra trail dojor funkar även till asfalt i nån mil om det kniper.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är inga vibram sulor på dom.
Det är Vibram-sula på Olympus 4 som var den vi pratade. Det är Vibram på MT King 2 också.

Torin har som du säger inte Vibram-sula. De är dämpade, näst mest enligt Altras egen skala, men inte stabiliserande (det är olika saker).

Johan T

Aktiv medlem
Ny ids jag inte läsa hel tråden, men Salming har ju två trailskor, där den grövre (elements) är riktigt följsam för oss som är lite åt barfotahållet, men ändå med rejäla dobbar för gegga och snömodd. Inte jättebred, men ändå ganska rymlig även med sulor och funkar för mig. Förvånansvärt bra i dagens modd faktiskt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag provade ett par Salomon Wildcross, satt som gjutet, rätt stabila. Får skaffa sådana till sommaren tror jag.

NickPick

Aktiv medlem
Jag köpte ett par Wildcross Gtx (det blev så, bäst pris...) Och dom är riktigt bekväma för det som kallas trail tycker jag. Mjuka så man får bra grepp. Lite bredare tåbox och grövre mönster än mina Salomon spikecross som jag har när det är isigt ute. Kan rekommendera båda skorna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer