[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Azog

Aktiv medlem
Har börjat springa lite längre pass men till skillnad från cykeln är det ju faktiskt svårt att få i sig energi under löppassen. Allt man packar med sig skumpar ju runt och att tugga i sig nåt springandes är betydligt mindre njutbart än på cykelsadeln.
Har ingen löpbakgrund alls, så har ingen koll på prylarna här. just nu har jag ett vätskebälte jag snott från frugan som jag brukar ha med några såna små flaskor i. Ogillar gels och tävlar inte så det är inte på sekunden men det bör ju vara smidigt att få med sig och hyfsat lätt att tugga. Berätta om era bästa energihacks.
Mina långturer drivs av clif bloks och moonvalley bars. På tävling blir det väl även lite annat smått och gott från depåerna.

Ska man ha med sig lite vätska och energi så är en väst svårslaget för förvaring.

GustafH

Aktiv medlem
Har börjat springa lite längre pass men till skillnad från cykeln är det ju faktiskt svårt att få i sig energi under löppassen. Allt man packar med sig skumpar ju runt och att tugga i sig nåt springandes är betydligt mindre njutbart än på cykelsadeln.
Har ingen löpbakgrund alls, så har ingen koll på prylarna här. just nu har jag ett vätskebälte jag snott från frugan som jag brukar ha med några såna små flaskor i. Ogillar gels och tävlar inte så det är inte på sekunden men det bör ju vara smidigt att få med sig och hyfsat lätt att tugga. Berätta om era bästa energihacks.

Ett hack är ju att sakta ner när du äter, det funkar alltid. Eller ja, så länge inte magen har vissnat innan, men då har man ju redan saktat ner.

Jag tycker om lite kladdigare bars när jag springer än när jag cyklar tex, som Azog, Moonvalley eller min senare obsession Getraw. Och jag äter mer sällan när jag springer. Ungefär lika många kcal som när jag cyklar men kanske bara en eller två gånger i timmen istället för tre som jag försöker hålla när jag cyklar.

SIE

Aktiv medlem
Årets osannolika tips:

Jag överansträngde knät i höstas och ändrade sannolikt mitt löpsteg under tiden det läkte - knät blev bra men under tiden kom känningar i form av lätt smärta i insida av benhinnan så fort jag gav mig ut. Så har det varit varje dag sedan typ december.

Testade igår detta:

Och det funkade direkt, rollade alltså insidan vadmuskeln i 5 min och masserade benhinnan i några minuter. Inget av det var direkt skönt men när jag stack ut och sprang efteråt var benhinnan helt smärtfri. Samma rutin med samma resultat idag. Sjukt. Men bra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Årets 37:e löprunda idag. Fortsätter att försöka springa 1000 km / år och 25-35 km / vecka (ja, det blir mer än 1000 men det brukar alltid bli ofrivilliga uppehåll). Men springer varje dag istället.

Känns rätt soft att bara springa 2 km vissa dagar, och väldigt skönt att inte behöva fundera så mycket varken på om man ska springa eller vad man ska ha på sig, om det är kallt osv. På en kort runda är det inte så noga.

Tittar klart mindre på klockan också, tempo är mer underordnat än på länge.

Mini_me

Aktiv medlem
Sprang en sväng idag med draghjälp 😊
Oväntat kul!

FDCB8438-0777-4AD9-BFA0-728720218878.jpeg
867D1B3A-3737-47F1-A148-C83752757258.jpeg

Masjevel

Aktiv medlem
Maratonträningen forsätter. Sprang mitt längsta pass någonsin i lördags, 18,5 km. Kändes bra fram till ca 15, de sista kilometrarna var lite jobbiga för framför allt vaderna. Flåsmässigt var det ok. Nu blir det en liten recoveryvecka med varken intervaller eller långpass längre än 11km.

Lite jobbigt väder i Stockholm just nu för löpning. Några plusgrader och regn ena dagen och sen några minusgrader nästa dag.

SIE

Aktiv medlem
Maratonträningen forsätter. Sprang mitt längsta pass någonsin i lördags, 18,5 km. Kändes bra fram till ca 15, de sista kilometrarna var lite jobbiga för framför allt vaderna. Flåsmässigt var det ok. Nu blir det en liten recoveryvecka med varken intervaller eller långpass längre än 11km.

Lite jobbigt väder i Stockholm just nu för löpning. Några plusgrader och regn ena dagen och sen några minusgrader nästa dag.
Coolt, vilken mara?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja det är verkligen stökigt med halkan nu. Isglaserad asfalt är inte optimalt. Jag har skor dubbade med dubbel uppsättning dubbar från Bestgrip, tror det är 16 på varje sko, men glider ändå omkring.

Idag blir det RS 39, årets 38e runda. Min kära fru ska springa 30+ km så jag hakar på de första 7. Kommer bli årets hittills längsta för mig.

Lingon

Aktiv medlem
Lyckades komma upp i en veckovolym på ca 5 mil. Sen blev det plantar fasciitis i högerfoten. Farligt det här med löpning! 😄

grondahl

Aktiv medlem
Kör mycket aerob bas nu, har man inte bråttom så funkar det bra att springa utan dubb tycker jag. Fick lite ont i foten efter en reflex-runda men vanlig platt-löpning verkar göra det varken sämre eller bättre.

SIE

Aktiv medlem
Man ska vara jäkligt försiktig med att gå upp i mängd och inte öka för snabbt.
Min marathonsatsning slutade med hopparknä som fortfarande ställer till det, tre år senare.

/Johan
+1 på den. Jag ökar några gånger om året, typiskt på våren och hösten, och inser nu att jag som 40+ inte kan öka i samma takt som när jag var 30-35, även om jag i många avseende är i bättre form nu. Och så lång tid alla åkommor tar att läka nu med..

MrSthlm

Aktiv medlem
Årets osannolika tips:

Jag överansträngde knät i höstas och ändrade sannolikt mitt löpsteg under tiden det läkte - knät blev bra men under tiden kom känningar i form av lätt smärta i insida av benhinnan så fort jag gav mig ut. Så har det varit varje dag sedan typ december.

Testade igår detta:

Och det funkade direkt, rollade alltså insidan vadmuskeln i 5 min och masserade benhinnan i några minuter. Inget av det var direkt skönt men när jag stack ut och sprang efteråt var benhinnan helt smärtfri. Samma rutin med samma resultat idag. Sjukt. Men bra.

Intressant men får du tillbaka samma symtom efter ett tag ändå eller blir det bättre och bättre? Dvs masserandet hjälper så att det känns bättre inför din runda men läker det verkligen din benhinna?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lindrig Plantar fasciitis har jag dragits med till och från sen 2011 när jag tränade för halvmara. Men jag har alltid kunnat springa och det har successivt blivit bättre. Mycket tåhävningar är bra, i början hade jag alltid mjuka innetofflor.

Men att springa oftare och kortare känns klart lindrigare för kroppen!

grondahl

Aktiv medlem
Jag tror att många ökar både mängd och intensitet samtidigt. Det finns ju definitivt en poäng att ha ett block trist lågpuls-löpning medan man ökar & stabiliserar mängd för att sedan öka intensiteten.

SIE

Aktiv medlem
Intressant men får du tillbaka samma symtom efter ett tag ändå eller blir det bättre och bättre? Dvs masserandet hjälper så att det känns bättre inför din runda men läker det verkligen din benhinna?
Hmm bra fråga, har ju bara testat i två dagar, med ”behandling” före varje runda.
Kan testa ikväll utan ritual före så får vi se hur det går.

Lingon

Aktiv medlem
Jag tog upp löpningen i somras. Började jogga 2-3 ggr i veckan 2-3 km, lugnt. Ökade distans och frekvens succesivt under 6 månader. I december sprang jag kanske 4-6 ggr i veckan totalt 5 mil. Började lägga in lite fartlek ibland. Kanske 3x1 km i tröskelfart under en runda. Då kom skadan.
Nu har jag vilat lite från löpning och backat tillbaka till 3 km jogg. Funkar utan nån känning i hälen. 👍 Det är lätt att springa för fort, när man har flåset från cyklingen.

JojjeM

Aktiv medlem
Det är lätt att springa för fort, när man har flåset från cyklingen.

Exakt min erfarenhet.
Bra flås i kombination med att inte vara 25 längre (men inte riktigt accepterat det) är livsfarligt :)

Nu ligger jag låååångt ifrån att vara tillbaka till någon marasatsning, men kan jogga lite försiktigt och tycker också det hjälper mina trassliga knän att springa mer stig. Det blir lite mjukare och varierat än asfalten. Har ofta med mig hunden som hjälper till att variera tempot också.

/J

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Peppar peppar så har jag inte haft några känningar än. Började med 2 korta lugna pass (ca 5km) under november-december. Ökade till 3 dagar i veckan fr o m januari. Ett pass med lite fartinslag introducerades i slutet av januari. Inget våldsamt än så länge. Mer för att det är kul att få springa på med lite fart.
Pass nr 2 är väldigt lugnt och kort och pass 3 är långpasset som ökas med 1-2 km i veckan.
I övrigt cyklar jag 2 dagar i veckan och kör lite styrketräning med fokus på core/ben 2-3 ggr i veckan.

Kommer nog fortsätta så ett tag till och eventuellt byta ut ett cykelpass mot ett lugnt löppass lite längre fram.

Skador verkar de flesta löpare råka ut för då och då. Det många missar tror jag är förebyggande styrketräning. Är man svag i core, höft, ben etc är det nog lätt att kroppen automatiskt försöker kompensera för svagheter och skadorna kommer smygande.

Har iofs fått lite ont under fötterna som jag tror beror på att fötterna inte är vana att belastas på det här sättet. Kör nu därför lite fotstyrkeövningar varje dag för att väcka sovande muskler och leder i fötterna.

SIE

Aktiv medlem
Peppar peppar så har jag inte haft några känningar än. Började med 2 korta lugna pass (ca 5km) under november-december. Ökade till 3 dagar i veckan fr o m januari. Ett pass med lite fartinslag introducerades i slutet av januari. Inget våldsamt än så länge. Mer för att det är kul att få springa på med lite fart.
Pass nr 2 är väldigt lugnt och kort och pass 3 är långpasset som ökas med 1-2 km i veckan.
I övrigt cyklar jag 2 dagar i veckan och kör lite styrketräning med fokus på core/ben 2-3 ggr i veckan.

Kommer nog fortsätta så ett tag till och eventuellt byta ut ett cykelpass mot ett lugnt löppass lite längre fram.

Skador verkar de flesta löpare råka ut för då och då. Det många missar tror jag är förebyggande styrketräning. Är man svag i core, höft, ben etc är det nog lätt att kroppen automatiskt försöker kompensera för svagheter och skadorna kommer smygande.

Har iofs fått lite ont under fötterna som jag tror beror på att fötterna inte är vana att belastas på det här sättet. Kör nu därför lite fotstyrkeövningar varje dag för att väcka sovande muskler och leder i fötterna.
Ett pass med tunga knäböj med skivstång eller kettlebells påminner iaf mig rätt snabbt om hur eftersatt hela ”posterior chain” blir om man inte kör den typen av tyngre träning tillräckligt ofta. Antar att det blir viktigare med åldern med.

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmm bra fråga, har ju bara testat i två dagar, med ”behandling” före varje runda.
Kan testa ikväll utan ritual före så får vi se hur det går.

Toppen, hålla gärna tråden uppdaterad och lycka till. Tränat långdistanslöpning i perioder genom årens lopp men brukar ofta tröttna efter ca 6-12 månader när benhinnorna verka ta för mycket stryk, ett visst samband med ökad träningsmängd/längd säkert. Allt annat brukar kännas bra, form, resultat, kroppen svarar positivt men benhinnorna ballar ur och jag tröttnar på skiten, i synnerhet ena sidan om jag minns rätt. Tycker mig minnas att ett visst hand-masserande på det ömma området lindrar tillfälligt åtminstone men om din övning nu hjälper dig att bli av med besvären konstant är det intressant. Visst hjälper väl en av världens tråkigaste övningar någonsin, tåhävningar lite också men inte fullt ut för mig för benhinnorna, däremot är det säkert bra för hälsenor och vader. En av orsakerna till att jag fastnat för cykling senaste ca 15 månaderna är att jag inte verkar få någon som helst skada av att cykla (oavsett träningsmängd hittills).

SIE

Aktiv medlem
Toppen, hålla gärna tråden uppdaterad och lycka till. Tränat långdistanslöpning i perioder genom årens lopp men brukar ofta tröttna efter ca 6-12 månader när benhinnorna verka ta för mycket stryk, ett visst samband med ökad träningsmängd/längd säkert. Allt annat brukar kännas bra, form, resultat, kroppen svarar positivt men benhinnorna ballar ur och jag tröttnar på skiten, i synnerhet ena sidan om jag minns rätt. Tycker mig minnas att ett visst hand-masserande på det ömma området lindrar tillfälligt åtminstone men om din övning nu hjälper dig att bli av med besvären konstant är det intressant. Visst hjälper väl en av världens tråkigaste övningar någonsin, tåhävningar lite också men inte fullt ut för mig för benhinnorna, däremot är det säkert bra för hälsenor och vader. En av orsakerna till att jag fastnat för cykling senaste ca 15 månaderna är att jag inte verkar få någon som helst skada av att cykla (oavsett träningsmängd hittills).
Inga problem idag heller trots att jag skippade rollern och massagen. Jag har dock inte alls haft lika omfattande problem som du, det var lite besvär när jag började springa år 2010, men därefter har jag tagit mig genom det årliga Göteborgsvarvet och ett par maror utan benhinnebekymmer. Nuvarande åkomma var inte heller så värst smärtsam, snarare ”hoppas verkligen inte detta blir värre”.. vilket det typ alltid blir när det kommer till löprelaterat gnissel.

GustafH

Aktiv medlem
Jag hade en massa problem med benhinnorna tidigare i mitt liv så jag var lite orolig nu i höstas när jag började min 100k-träning. Men det kom aldrig nånting. Sen gjorde jag min sista stora vecka för två veckor sen och har sen haft två veckors nedtrappning. Och då var det ju kul att springa fortare eftersom jag inte sprang längre än typ 9 km. Poff. Ont i benhinnorna. #fml

Inte så farligt, lite tåhäv och lite foam roller så gick det över och på lördag är det dags att springa 100k och det ser inte ut att bli högt tempo direkt utan mer lerfest. Kul ju!

Azog

Aktiv medlem
Jag hade en massa problem med benhinnorna tidigare i mitt liv så jag var lite orolig nu i höstas när jag började min 100k-träning. Men det kom aldrig nånting. Sen gjorde jag min sista stora vecka för två veckor sen och har sen haft två veckors nedtrappning. Och då var det ju kul att springa fortare eftersom jag inte sprang längre än typ 9 km. Poff. Ont i benhinnorna. #fml

Inte så farligt, lite tåhäv och lite foam roller så gick det över och på lördag är det dags att springa 100k och det ser inte ut att bli högt tempo direkt utan mer lerfest. Kul ju!
Ses i Tjörnarp. 🐗

MrSthlm

Aktiv medlem
Möjligt att det skulle fungera bättre för mig att springa längre och långsammare men vet ej om jag skulle få problem med tålamodet. Visst är det skönt att springa och samtidigt kunna tänka och lösa problem dock. Något mera meditativt jämfört med när man trycker på mer och får svårt att tänka på så mycket mer än just löpningen.

Lite nyfiken på om lugnare löpning skulle hålla mina benhinneproblem borta men frågan är om tävlingsdjävulen till slut skulle springa ifatt mig så att jag ballar ur (igen).

Gillar ju cykla långt men då rullar det ju ändå på relativt fort. Jaja, man får väl roa sig med att prova.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Möjligt att det skulle fungera bättre för mig att springa längre och långsammare men vet ej om jag skulle få problem med tålamodet. Visst är det skönt att springa och samtidigt kunna tänka och lösa problem dock. Något mera meditativt jämfört med när man trycker på mer och får svårt att tänka på så mycket mer än just löpningen.

Lite nyfiken på om lugnare löpning skulle hålla mina benhinneproblem borta men frågan är om tävlingsdjävulen till slut skulle springa ifatt mig så att jag ballar ur (igen).

Gillar ju cykla långt och längre men då rullar det ju ändå på relativt fort. Jaja, man får väl roa sig med att prova.
Jag sprang några gånger med långloppslöpare förra året. Det blev väl turer strax under 2 mil. Var orolig att inte hänga med, men de sprang väldigt sakta (upplevde jag det). Saktare än jag kan springa själv (det är ju sååå trist att springa sakta). De kan definitivt springa snabbt (det har jag sett). Men på de passen skulle vi springa sakta. Jag (som inte är en långloppslöpare) började ju ändå känna av det (faktum att jag inte är nån långloppslöpare) mot slutet, men det gick. Så, hur ska man pacea sig själv om man är en sämre löpare än man tror sig vara? Ingen aning, egentligen. Men att dra på sig skador, pga en för hög grad av optimism, är inte bra. Så att springa med nån "långsammare" (=smartare) är nog ett bra tips. På cykel kan man ju rulla omkring och snegla på pulsklockan om man vill ha en lugn sväng. På fötter är det mycket svårare.

grondahl

Aktiv medlem
En klassiker är ju att motionärer springer för fort på långsamma pass och för långsamt när det ska gå fort.

Det går utmärkt att springa och hålla koll på pulsen med.

MrSthlm

Aktiv medlem
En klassiker är ju att motionärer springer för fort på långsamma pass och för långsamt när det ska gå fort.

Absolut, utan tvekan och jag har haft mycket svårt för detta under mina löparperioder. Tycker dock ändå jag hade en helt ok/bra utvecklingskurva men problemet är att jag alltid förr eller senare fått problem med underbenen (benhinnorna samt lite öm hälsena också sporadiskt) och att jag sedan tröttnat på allt. Om jag ger löpningen ytterligare en chans eller inte återstår att se, oddsen är inte jättebra men chansen finns. Kändes väl "ok" i vintras/våras men hade en liten suspekt känsla i vaderna efter all cykling och lyckades föga förvånande dra på mig en mindre sträckning, sedan dess inte ett jäkla löparsteg, tänkte att inte nu igen, fick flashbacks från förr. Tyckte att det drog mer i vaderna än vad jag van med innan jag började cykla, möjligen beroende på att jag aldrig någonsin stretchar.

Finns väl lite olika skolor men de flesta nu för tiden förespråkar väl att man tränar lugnt och fint under en majoritet av passen men att man istället trycker på rejält under kvalitetspasset/passen. Tränar du för hårt i vanliga fall finns ju även risken att det påverkar kvalitén på dina kvalitetspass negativt.

Cyklingen är ju så underbart jäkla skön på det sättet att oavsett hur knäppt jag tränar så har jag inte dragit på mig en enda skada på 15 månader, enligt mig en extremt underskattad sport men bättre sent än aldrig som man säger. Att landsvägscykling inte är jättestort i Sverige bland yngre beror väl på att det av rätt många länge har ansetts vara en freakshow (alla oändliga dopingskandaler) men kanske också att föräldrar inte är överlyckliga över att ha deras barn i klungor på landsvägarna i 40-70 km/h. Men det är lite komiskt att cykling är en sådan enormt populär gubbsport i Sverige. *skratt* Dessutom har vi ex antal jäkligt vassa veterancyklister på elit/tävlingsnivå. Mitt intryck är att i tex Danmark, Holland, Belgien, Spanien, Tyskland och Italien så är det betydligt fler unga cyklister.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem

Det går utmärkt att springa och hålla koll på pulsen med.
Jag får inte alls samma ro som i sadeln. Där känns det naturligt att rulla på (sakta, vilket är min naturliga fart på cykeln) i några timmar. Ska jag springa med tillräckligt låg puls springer jag så sakta att jag känner att jag snart blir ompromenerad.

Peth

Aktiv medlem
Ser till att få statusuppdateringar på pulsen var tredje minut när jag springer. Utan dessa är det lätt hänt att gå för hårt. Bestämmer mig för att ligga under säg 75% av max och så får man vara nöjd med att man klarar det målet i alla fall. Det blir ju inga hastighetsrekord slagna.

BFS

Aktiv medlem
Hehe, jag känner igen det där men jag tror nog att vi skulle kunna öka tempot något liite utan att förta oss, någon sorts mellanmjölk kompromiss. 🙃
Fast mellanmjölksträning är ju inte optimalt heller. Nåja, jag har ju hittills haft ganska lite problem med skador (vilket jag iofs prioriterat) så jag ska nog inte klaga för mycket (förutom på att långsam löpning är sjukt tråkig).

MrSthlm

Aktiv medlem
Fast mellanmjölksträning är ju inte optimalt heller. Nåja, jag har ju hittills haft ganska lite problem med skador (vilket jag iofs prioriterat) så jag ska nog inte klaga för mycket (förutom på att långsam löpning är sjukt tråkig).

ok lättmjölk, någonstans runt 6-7 min tempo kanske är lagom, lite osäker (högst personligt också), men i övrigt får jag också lite problem mentalt när det går överdrivet långsamt. Förstår att det ger någon sorts effekt ändå (bra effekt) men för mig övergår det då till någon sorts meditation jämfört med en känsla av att jag tränar. Men det kanske är mysigt, man lallar runt, lyssnar på fåglar, löser problem och tittar på blommor med Pink Floyd i lurarna 3-4 ggr i veckan + ett pass där man tar i rejält (kvalitetspass vilket väl både kan vara intervall eller snabbdistans). Något större chans att hålla sig skadefri och kontinuitet bör synas i resultaten (om man har tillräckligt med tålamod). När man byggt upp sig efter något år (tålamod) och fortfarande är skadefri kanske man pallar två kvalitetspass / vecka.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Krafterna som du utsätter kroppen för vid varje steg vid löpning är ju mycket högre än den du utsätter kroppen för när du t ex cyklar.
Ju fortare du springer desto större krafter. Har man lite kondition sedan innan är det nog snarare en regel än ett undantag att man dels springer för fort och dels springer längre än vad kroppen är redo att absorbera.
Många tar det lugnt de första veckorna och tror sen att det bara är att panga på med både distans och fart men då kommer skadorna efter någon månad som ett brev på posten.

Några tips är att inte springa mer än max varannan dag, t o m mer sällan i början. Alla pass i början ska gå jättelångsamt (vilket är både svårt och lite "tråkigt") och vara korta om man springer varannan dag. Öka inte distansen med mer än 10% på totalen varje vecka. Att vänja muskler och senor osv tar tid. Träna även styrka för core/höft/ben ett par gånger i veckan.

När man sen byggt en grund under någon månad kan man börja introducera lite fart i nåt av passen.

Lite så tänker jag nu när jag på gamla dar tagit upp löpningen igen och satsar mot en start på Stockholm marathon

Köp & Sälj

Topp