[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

SIE

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Knepigt det där med tempo, tid och känsla. Jag ligger runt 5:15-tempo på platten om jag bara ”drar ut och dräller” typ 2-8 km, som referens. En halvtimme i 6:00-tempo på platten vore väldigt trist, men ge mig två timmar i samma 6:00-tempo och jag är en timme in pånyttfödd och svävar på moln i flera timmar efteråt.

Edit: kom att tänka på denna, apropå längd på pass 🙂
 

BFS

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Knepigt det där med tempo, tid och känsla. Jag ligger runt 5:15-tempo på platten om jag bara ”drar ut och dräller” typ 2-8 km, som referens. En halvtimme i 6:00-tempo på platten vore väldigt trist, men ge mig två timmar i samma 6:00-tempo och jag är en timme in pånyttfödd och svävar på moln i flera timmar efteråt.

Edit: kom att tänka på denna, apropå längd på pass 🙂
Jag har alltid haft som ett mål att nå runners high. Men jag känner oftast runners low. Eller, just running...
 

grondahl

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Läste The Uphill Athlete för ett tag sedan och de pushade verkligen för lägga en stor andel av träningen i zon 1 och 2 för att åtgärda det de kallar ADS (aerobic deficiency syndrome). Även för de som ligger på låga veckomängder (typ 40+ km i veckan).
 

GustafH

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Det gör vi! Det ska bli ohyggligt spännande att se om jag klarar det här.

ok lättmjölk, någonstans runt 6-7 min tempo kanske är lagom, lite osäker (högst personligt också), men i övrigt får jag också lite problem mentalt när det går överdrivet långsamt. Förstår att det ger någon sorts effekt ändå (bra effekt) men för mig övergår det då till någon sorts meditation jämfört med en känsla av att jag tränar. Men det kanske är mysigt, man lallar runt, lyssnar på fåglar, löser problem och tittar på blommor med Pink Floyd i lurarna 3-4 ggr i veckan + ett pass där man tar i rejält (kvalitetspass vilket väl både kan vara intervall eller snabbdistans). Något större chans att hålla sig skadefri och kontinuitet bör synas i resultaten (om man har tillräckligt med tålamod). När man byggt upp sig efter något år (tålamod) och fortfarande är skadefri kanske man pallar två kvalitetspass / vecka.


När jag började förra året med målet att springa 40 km på Skåneleden med en kompis (se tidigare i tråden tror jag?) så sprang jag efter mina pulszoner på cykling. Då körde jag tre pass i veckan, alla på stig och alla i tempo 7:30-8 min/km. Grymt långsamt. Och stabilt i zon 1, ingen som helst träning för konditionen utan bara konditionera muskler och leder och sånt för löpning. Jag körde tre cykelpass i veckan då också, två av dem medel-hög intensitet och ett långpass. Sen har jag successivt bytt ett cykelpass till ett löppass och de första tre veckorna i år har jag legat på 88, 72 och 100 km löpning (70 km-veckan skulle varit 92 men jag fick skippa söndagspasset av nån anledning). Så tålmodig träning i ett år tror jag "räcker" innan man kan börja rampa upp och lägga till kvalitetspass. Men samtidigt är det jätteviktigt att hålla det långsamma långsamt och bara dra på när man ska. Bra hörlurar och nischade intressen med gott om podcasts gör det enklare.
 

sanfar

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Jag håller på med comeback efter ett år med skada och op... Nu blir snart det comeback till comebacken eftersom coviden kom på besök. Men instämmer med alla, huvudet vill mer än kroppen klarar, jag gillar inte ens att springa kortare rundor än 10km. Hinner ju precis komma igång och sen ska man sluta... Men, men, nu ligger man och lallar runt 5-7km i 5:30-6:00tempo 3gg/veckan bara för att vänja kroppen igen. Svårt att motivera sig att sticka ut i mörker, kyla och regn och göra något man inte ens gillar.

Man får väl se långpassen i vårsolen i april/maj som belöningen. </gnäll>
 

n3wton

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Stark igenkänning i många av inläggen! Jag känner mig som en yster galopphäst när jag värmt upp, som kan springa precis hur fort som helst. Sen kommer av ålder erhållen vishet ikapp och säger "ta det jäääkligt lugnt nu, annars kan du inte springa på sex månader". Så får man knalla vidare i sexminuterstempo och känna sig som en trött gubbe. Jag har börjat att se återhållsamheten som en utmaning och det fungerar hyfsat som motivation åtminstone.

Hjärtat och lungorna från cyklingen skrattar åt de patetiska löparbenen. Men dom ska bli starka, och sen ska de mosa till de andra med spy-intervaller i någon brant backe tids nog!
 

BFS

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Stark igenkänning i många av inläggen! Jag känner mig som en yster galopphäst när jag värmt upp, som kan springa precis hur fort som helst. Sen kommer av ålder erhållen vishet ikapp och säger "ta det jäääkligt lugnt nu, annars kan du inte springa på sex månader". Så får man knalla vidare i sexminuterstempo och känna sig som en trött gubbe. Jag har börjat att se återhållsamheten som en utmaning och det fungerar hyfsat som motivation åtminstone.

Hjärtat och lungorna från cyklingen skrattar åt de patetiska löparbenen. Men dom ska bli starka, och sen ska de mosa till de andra med spy-intervaller i någon brant backe tids nog!
Har en kompis som är ganska ivrig och gärna tar i för mycket (och har gått mellan skador och ivrig optimism). Vi var ute och sprang en gång för några år sen och han bad om ursäkt för att det gick så sakta (det gick inte sakta, men då han varit skadad hade jag lite bättre flås). Jag sa: "Jag springer hellre långt och långsamt. Vi kör i ditt tempo." Det slutade med att han tog i för mycket och löpturen slutade med en promenad eftersom han hade ont igen. Nu försöker jag påminna honom om att det viktigaste är att inte bli skadad. För det är jäkligt segt.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Bilagor

  • IMG_20220209_143415.jpg
    IMG_20220209_143415.jpg
    293.9 KB · Besök: 45

BFS

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Slira omkring i snö är inte löpning i mina ögon. Inte heller upp och ner på gång/cykelväg. Jag tråkar på på löpbandet tills i vår.
Screenshot_20220209-145149_Chrome.jpg
 

BFS

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Idag höll jag ut 25 minuter på löpbandet (tack vare bra musik i ett tomt gym). Höll ner tempot i 21 minuter av 25. 4 minuter fick jag andas lite mer. Ska (försöka) utöka tiden så gott jag kan. Sakta men säkert.
 

GustafH

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Hehe, nej jag räknar med att han varvar mig och då springer jag 6 mil kortare.

Ska springa 100 km, men har haft dåligt med långpass sista halvåret så får se hur det går.

Haha, samma här! Ska bli riktigt spännande att se vilket tempo han håller. Men kul, då ses vi på 100k-banan!
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Möjligt att det skulle fungera bättre för mig att springa längre och långsammare men vet ej om jag skulle få problem med tålamodet. Visst är det skönt att springa och samtidigt kunna tänka och lösa problem dock. Något mera meditativt jämfört med när man trycker på mer och får svårt att tänka på så mycket mer än just löpningen.

Lite nyfiken på om lugnare löpning skulle hålla mina benhinneproblem borta men frågan är om tävlingsdjävulen till slut skulle springa ifatt mig så att jag ballar ur (igen).

Gillar ju cykla långt men då rullar det ju ändå på relativt fort. Jaja, man får väl roa sig med att prova.
Lyssna på en podcast.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Att springa i fin natur är också bra. Både för benhinnorna och huvudet.
Springer bara trail nu. Fint på Strava när man kan byta map type så man ser hur mycket stig det blir också.
Drog in några dubb i mina älskade lone peak 5. Blivit ett gäng zentimmar nu i vinter.

Fötterna mår verkligen bra av att springa i altra också ✌️.
 

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Ni som sticker ut på korta rundor 2-3km , Kör ni även kortare uppvärmning?
Så korta pass som 2-3 km kör jag iofs aldrig men annars kör jag ungefär samma uppvärmning inför korta (ca 5km) som längre pass.
Lite legswings både framåt/bakåt och åt sidan, mjukar upp höfterna, vaderna, knäna. Töjer höftböjaren lite, "plockar lite fallfrukt", aktiverar rumpan. Tar inte många minuter. Sen börjar jag alla pass med 5-10 min väldigt lugn löpning. Avslutar också alla pass med minst 5 min väldigt lugnt. Ibland går hela passet väldigt lugnt.
 

apan_

Medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Bra deal på Salomons mindre löparväst
Kanske dags att införskaffa en, har tänkt på det länge.
Men stämmer storleksguiden på dessa? Enligt Salomon ligger jag i övre spannet av strl S (95 cm) men har normalt M eller oftare L på tröjor. Som vanligt enklast att beställa två kanske..

För övrigt, erfarenhet av dessa?
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Kanske dags att införskaffa en, har tänkt på det länge.
Men stämmer storleksguiden på dessa? Enligt Salomon ligger jag i övre spannet av strl S (95 cm) men har normalt M eller oftare L på tröjor. Som vanligt enklast att beställa två kanske..

För övrigt, erfarenhet av dessa?
Har 5-litersversionen och gillar den. Behöver inte endast användas till långlopp i obygden utan funkar även bra utan flaskor för allmän förvaring (extrajacka, vantar, plånka, mobil, nycklar etc) samt att den värmer lite extra på vintern.

Jag 183cm/75kg/105cm bröstmått kör L och hade inte velat ha mindre.
 

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Kanske dags att införskaffa en, har tänkt på det länge.
Men stämmer storleksguiden på dessa? Enligt Salomon ligger jag i övre spannet av strl S (95 cm) men har normalt M eller oftare L på tröjor. Som vanligt enklast att beställa två kanske..

För övrigt, erfarenhet av dessa?
Har en Advanced skin 5L och beställde S enligt deras storlekstabell. Är ganska tunn (181cm 67kg) men har iaf M normalt i kläder. Man vill att den ska sitta tight så den inte rör sig för mycket.
Vad är det för fördelar med vätske/löparryggsäck vs ett mera traditionellt/oldschool vätskebälte?
En fördel är att det är lätt att nå vätskan eftersom det sitter 2st halvliters flaskor på bröstet. Går att dricka utan ta ur flaskorna. Man får även med sig lite packning på ryggen om det skulle behövas.
 

Eddy

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Jag föredrar höftbälte med mjuk flaska, tycker väst blir för varmt. Just nu har jag en Uswe som fungerar bra Är dock ingen stordrickare. Tar med vatten vid + 2 timmars pass..
 

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Min feedback ang löparväst: känn även efter hur den sitter i nacken om du bara har en tröja utan krage på dig, typ t-shirt. Hade en liten Salomon som var högt skuren och skavde mot halsen om man inte hade jacka eller tröja med krage/huva. (Den var alltså tajtare mot nacken än en vanlig tröja, om jag försöker förklara.)

Jag har en några år gammal (från ... 2016, köpt 2017?) Salomon Skin Adv 12 som sitter bra, men blixtlåsen "ärgar igen" när den hänger i källaren och det är långt mellan användningarna, annars är den bra för att få med sig vatten i mjukflaskorna fram, lite extra energi, ett litet första förband, mobilen och körkort/hemmanycklar, och att kunna stuva undan något klädplagg. Särskilt svankfickan är smidig att komma åt från båda håll medan man rör på sig, typ knöla undan mössa/vantar i farten.
Köpte därför en likadan av 1-2 årsmodeller senare till livs- och löpkamraten, begad utan flaskor i vad som såg ut att vara gott skick = lite använd. Elastiska fickorna fram är lite större och smartare än på min. Men där måste jag säga att kvaliteten på sömnaden är mycket sämre, det är många småtrådar lösa, ser lite trist ut. Men det har kanske Salomon förbättrat sen dess.

Min är så gammal att dagens storlek på mobiltelefon inte längre går ner i mobilfacket på bröstet, där får jag nu offra ena mjukflaskefacket fram och har köpt ett typ neoprenfodral till mobilen. Jag är en ytterst medioker löpare och fotar gärna mycket på naturrundorna, så mobilen vill jag ha enkelt tillgänglig.

Edit: Vad jag dessutom verkligen gillar är mjukflaskor, slippa skvalp och kluck! (Man får lära sig att tömma onödig luft innan start.)
 
Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Tänk på att kolla om flaskor ingår eller inte när ni kollar väst, jag var nära att köpa Decathlons när det begav sig men när man räknade in flaskor så visade det sig med en rabattkod bli samma pris eller billigare med en Salomon.
 
Topp