[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Tant_Trek

Aktiv medlem
Tänk på att kolla om flaskor ingår eller inte när ni kollar väst, jag var nära att köpa Decathlons när det begav sig men när man räknade in flaskor så visade det sig med en rabattkod bli samma pris eller billigare med en Salomon.
Precis... hur resurs-slösigt den än känns så att det kan vara ekonomi att köpa en liten väst med flaskor på reapris, än att köpa lösa flaskor... det var så jag insåg att den lilla Salomon jag hade var oskön i nacken (för mig), jag hade delvis köpt den för att få 2 nya flaskor till den stora västen jag köpt begad.

T ex denna som tipsades om tidigare, om priset är 399 kr:

Totteman

Aktiv medlem
Jag har en Ultimate Direction Ultra Vest 5.0 där jag kompletterat med två st hårda UD-flaskor med kicker valve då jag inte gillar de mjuka flaskorna som följde med västen. Jag hoppas komma ut på lite långpass i år, när nu hjärtat ska fungera som den ska.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vaknade av kräkande barn kl 2 inatt, det känns som att min run streak är i fara. Hann ut på en runda idag iaf.

Jag har aldrig sprungit korta rundor förut, men nu när jag springer varje dag måste jag. Försöker hålla nere veckodistansen till <30 km nu, ökat från 25 km hela Januari, och då blir det av nöden att få in några 3-4 km varje vecka annars blir det för mycket.

44 dagar #runstreak just nu!

SIE

Aktiv medlem
Vaknade av kräkande barn kl 2 inatt, det känns som att min run streak är i fara. Hann ut på en runda idag iaf.

Jag har aldrig sprungit korta rundor förut, men nu när jag springer varje dag måste jag. Försöker hålla nere veckodistansen till <30 km nu, ökat från 25 km hela Januari, och då blir det av nöden att få in några 3-4 km varje vecka annars blir det för mycket.

44 dagar #runstreak just nu!
Jag kör med runstreak, det är roligt hur bra man blir på att knö in det i resten av livet som i ditt exempel ovan 🙂
Gillar även hur den största tröskeln, den genom ytterdörren, nöts ner till obestånd efter hand.

NickPick

Aktiv medlem
Tänk på att kolla om flaskor ingår eller inte när ni kollar väst, jag var nära att köpa Decathlons när det begav sig men när man räknade in flaskor så visade det sig med en rabattkod bli samma pris eller billigare med en Salomon.
Så är det, men det är nästan bara salomons enklare modeller som går på rea till bra pris, och ifjol var det slut på allt utom xxl typ överallt.

Kvalitetsmässigt har jag aldrig haft något från decathlon som är sämre än salomon för övrigt. Evadict heter trailmärket tror jag.

Lunkade precis 16km trail för övrigt!
60012028-C4AF-44DD-8156-6C1E18D94333.jpeg

Masjevel

Aktiv medlem
Kör en recovery week så inget långpass denna veckan. Idag blev det ”bara” 1h i gubbtempo. Nästa helg är planen 20 km.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gillar även hur den största tröskeln, den genom ytterdörren, nöts ner till obestånd efter hand.

Verkligen! Och på kortare rundor är allt enklare, det spelar ingen roll vad man har på sig, man får inte skavsår eller blir för varm/kall ändå. Väldigt skönt att kunna dra på en hoodie ytterst idag när det kändes lite ruggigt ute, på 3 k hinner man ändå inte bli kokt. :)

Försöker klämma in så långa rundor som möjligt utan att springa samma väg två gånger hemma på ön där vi bor. Korsa vägen är ok. 3 km blev det imorse.

Waylost

Aktiv medlem
Så korta pass som 2-3 km kör jag iofs aldrig men annars kör jag ungefär samma uppvärmning inför korta (ca 5km) som längre pass.
Lite legswings både framåt/bakåt och åt sidan, mjukar upp höfterna, vaderna, knäna. Töjer höftböjaren lite, "plockar lite fallfrukt", aktiverar rumpan. Tar inte många minuter. Sen börjar jag alla pass med 5-10 min väldigt lugn löpning. Avslutar också alla pass med minst 5 min väldigt lugnt. Ibland går hela passet väldigt lugnt.
👍
Jag är extremt dålig på uppvärmningen, dålig löpare med iofs. Har ~ 700m lätt uppför till elljusspåret där jag brukar springa.
Brukar använda den sträckan för uppvärmning påväg eller hur man ska uttrycka sig. Men funderar på om jag behöver göra lite längre uppvärmning. Finns det nåt börvärde på pulsen innan man börjar trycka på?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kör alltid massa tåhävningar före och efter varje runda. Upplever att det väcker benen rätt bra, 15 med båda fötterna, 15 med varje och avslutar med 15 med båda.

Skulle jag köra maxfart skulle jag förstås värma upp ordentligt innan med lite lätt jogging typ, men jag är annars notoriskt kass på att värma upp och stretcha.

Masjevel

Aktiv medlem
👍
Jag är extremt dålig på uppvärmningen, dålig löpare med iofs. Har ~ 700m lätt uppför till elljusspåret där jag brukar springa.
Brukar använda den sträckan för uppvärmning påväg eller hur man ska uttrycka sig. Men funderar på om jag behöver göra lite längre uppvärmning. Finns det nåt börvärde på pulsen innan man börjar trycka på?

Uppvärmning för mig handlar om att ge kroppen en chans att vara lite beredd på kommande belastning. Tror man kan undvika en hel del skador på sikt genom att få lite genomblödning i musklerna innan man pangar på.
Ju hårdare pass desto mer viktig blir uppvärmningen. Att gå från 60 till 170 i puls på en minut stressar nog systemen väldigt mycket.
Att jogga lite lugnt till elljusspåret är väl en perfekt uppvärmning. Stanna till och kör några övningar innan du kör vidare så blir det perfekt.

SIE

Aktiv medlem
Jag sprang tidigare med en intervallfokuserad löpargrupp där ledarna brukade hålla i en rätt systematisk men enkel uppvärmning:

- Ca 1 km löpning i hyggligt tempo för att väcka muskler och få igång puls
- Lätt tänjning av fram- och baksida lår, höftböjare, ljumskar
- Enbenshopp på plats i inbillat rutmönster (tänk 2x2 rutor), först medsols, sedan motsols, några varv på varje fot

Funkade bra för mig och man var bra alert i kroppen när passet startade ”på riktigt”.

Azog

Aktiv medlem
Glöm inte skriva RR!
RR Tjörnarparen 100 km

Tog det lugnt i början och la mig i kön utan att stressa till skillnad från vanligt. Tresiffrigt antal kilometrar är ändå inte att leka med. Rätt behagligt faktiskt.

De utlovade mörka molnen höll sig borta och solen gassade på. Märkte ganska snabbt att jag klätt mig för varmt, så mössan åkte av, så först åkte buff och vantar och ganska snart också jackan. Första gången jag sprungit Tjörnarparen i bara underställströja och klubbtröja. Kan jag nog vänja mig vid, men nästa år är det väl nederbörd på tvären som vanligt.

Nästan lika snabbt som jag kände att jag var varm kände jag också något i vänsterfoten. Det kom när jag satte ner hälen/mellanfoten på hårda grus- och asfaltsvägar och kändes lite som att jag sprungit för långt på asfalt i för tunna skor och sabbat hälkudden. Över tid blev det långsamt värre, mer molande, och vandrade framåt. Framåt 35 km kändes det som att det strålade mellan benet mitt på utsidan av foten och lilltån på alla underlag utom typ mossa och lera. Vet inte om det kan vara någon sena där eller vad det kan vara. Har känt liknande saker på hägerfoten på stökigt underlag efter min rejäla stukning, men aldrig på plant underlag och aldrig på vänsterfoten. Har dessutom vilat mig i form, så vete 17 vad jag har hittat på.

Hur som haver så bestämde jag mig för att gå in i varvningen vid 50 km och byta skor till tjockare sula och utvärdera det. Tyvärr märktes det rätt omgående att det kanske var något bättre, men knappast bra, så jag vände tillbaka och kastade in handduken.

Trist, men ett lätt val ändå. Dels vill jag inte dra på mig något långvarigt och dels så är det inte jätteinspirerande att lägga på 50 km till med ond fot.

Bara att bryta ihop och komma igen nästa år.

SIE

Aktiv medlem
RR Tjörnarparen 100 km

Tog det lugnt i början och la mig i kön utan att stressa till skillnad från vanligt. Tresiffrigt antal kilometrar är ändå inte att leka med. Rätt behagligt faktiskt.

De utlovade mörka molnen höll sig borta och solen gassade på. Märkte ganska snabbt att jag klätt mig för varmt, så mössan åkte av, så först åkte buff och vantar och ganska snart också jackan. Första gången jag sprungit Tjörnarparen i bara underställströja och klubbtröja. Kan jag nog vänja mig vid, men nästa år är det väl nederbörd på tvären som vanligt.

Nästan lika snabbt som jag kände att jag var varm kände jag också något i vänsterfoten. Det kom när jag satte ner hälen/mellanfoten på hårda grus- och asfaltsvägar och kändes lite som att jag sprungit för långt på asfalt i för tunna skor och sabbat hälkudden. Över tid blev det långsamt värre, mer molande, och vandrade framåt. Framåt 35 km kändes det som att det strålade mellan benet mitt på utsidan av foten och lilltån på alla underlag utom typ mossa och lera. Vet inte om det kan vara någon sena där eller vad det kan vara. Har känt liknande saker på hägerfoten på stökigt underlag efter min rejäla stukning, men aldrig på plant underlag och aldrig på vänsterfoten. Har dessutom vilat mig i form, så vete 17 vad jag har hittat på.

Hur som haver så bestämde jag mig för att gå in i varvningen vid 50 km och byta skor till tjockare sula och utvärdera det. Tyvärr märktes det rätt omgående att det kanske var något bättre, men knappast bra, så jag vände tillbaka och kastade in handduken.

Trist, men ett lätt val ändå. Dels vill jag inte dra på mig något långvarigt och dels så är det inte jätteinspirerande att lägga på 50 km till med ond fot.

Bara att bryta ihop och komma igen nästa år.
Starkt att bryta. Många lopp kvar!

NickPick

Aktiv medlem
I boken bli en bättre löpare så anses ju sk löpskolning vara mest negativt. Håller med! Nu när runacademy har slutat med stretch av samma anledning kanske dom tar bort skolning också…

Värmer sällan upp.

SIE

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att stela senor och muskler pajar lättare än ”aktiverade” sådana. Samt att uppvärmning aktiverar muskelminne som kroppen har nytta av när nervsystemet har mycket annat att fokusera på under hård ansträngning typ tröskelträning/intervaller. Men detta är ren känsla/killgissning/indoktrinering och saknar ytterligare belägg.

Hursom, stod det en gänglig spanjor på startlinjen i Tjörnarp?

Azog

Aktiv medlem
Hursom, stod det en gänglig spanjor på startlinjen i Tjörnarp?
Det gjorde det. Klarade mig precis från att bli omsprungen vid varvningen eftersom jag klev av. Då hade han sprungit åtta mil och jag fem..

Såg honom på vägen hem passera kontrollen vid 90 km. Såg ut som att han var ute och joggade en ledig femma typ. Självklart ett kvartsvarv eller så före tvåan. Sjukt imponerande.

apan_

Medlem
Kanske dags att införskaffa en, har tänkt på det länge.
Men stämmer storleksguiden på dessa? Enligt Salomon ligger jag i övre spannet av strl S (95 cm) men har normalt M eller oftare L på tröjor. Som vanligt enklast att beställa två kanske..

För övrigt, erfarenhet av dessa?
Om det intresserar eller hjälper någon i framtiden så passade medium perfekt. Grymt skön att springa med!

Mini_me

Aktiv medlem
Kanske dags att införskaffa en, har tänkt på det länge.
Men stämmer storleksguiden på dessa? Enligt Salomon ligger jag i övre spannet av strl S (95 cm) men har normalt M eller oftare L på tröjor. Som vanligt enklast att beställa två kanske..

För övrigt, erfarenhet av dessa?
Jag har Adv 12 västen och är det bästa jag köpte under 2021. Sitter kanon och går att spänna eller öppna smidigt. Jag är byggd som en kub (170cm ca 75-79kg och ganska mycket ryggmuskler).

Kör en M då S kändes liten.

Funkar ypperligt för MTB dessutom!

apan_

Medlem
Jag har Adv 12 västen och är det bästa jag köpte under 2021. Sitter kanon och går att spänna eller öppna smidigt. Jag är byggd som en kub (170cm ca 75-79kg och ganska mycket ryggmuskler).

Kör en M då S kändes liten.

Funkar ypperligt för MTB dessutom!
Tänkte detsamma igår, att den borde funka utmärkt för MTB också. Enda risken är väl om stilpolisen slår till men de verkar mer verksamma inom landsvägscyklingen..

sdx

Aktiv medlem
I boken bli en bättre löpare så anses ju sk löpskolning vara mest negativt. Håller med! Nu när runacademy har slutat med stretch av samma anledning kanske dom tar bort skolning också…

Värmer sällan upp.
Runacademy kör bara intervall och riktar sig till folk som sitter på arslet hela dagen.

BFS

Aktiv medlem
Persade med hela 30 minuter på löpband idag. Försökte hålla ner tempot och lyckades nästan. Det blev lite långsam fartstegring med långsam sänkning plus 2x1 minuter i 4 min/km (för att inte dö av tristess).

Masjevel

Aktiv medlem
Persade även jag igår med mitt längsta löppass någonsin. 20 km i skönt tempo var planen och 20 km i skönt tempo blev det. Andra milen kändes lättare än den första och även om det började rycka lite i vadmusklerna de sista 3 km gick de oavsiktligt snabbast.

BFS

Aktiv medlem
Persade även jag igår med mitt längsta löppass någonsin. 20 km i skönt tempo var planen och 20 km i skönt tempo blev det. Andra milen kändes lättare än den första och även om det började rycka lite i vadmusklerna de sista 3 km gick de oavsiktligt snabbast.
Skönt tempo är nåt jag ska försöka hitta, oavsett sträcka. Givetvis vore det ultimata att kunna springa långt och obehindrat med en skön känsla.

NickPick

Aktiv medlem
Runacademy kör bara intervall och riktar sig till folk som sitter på arslet hela dagen.
Ja visst är det fantastiskt, men det finns ju även olika grupper. I min var det några ultragubbar och sådär. Huvudsaken folk rör sig.

Sugen på ett par altra mont blanc! Någon som vet bra deal?

Masjevel

Aktiv medlem
Skönt tempo är nåt jag ska försöka hitta, oavsett sträcka. Givetvis vore det ultimata att kunna springa långt och obehindrat med en skön känsla.
Jag har tränat de senaste månaderna på att springa riktigt långsamt med låg puls så nu när jag tillåter mig att springa mer på känsla så känns det tempot jätteskönt. Det ska fortfarande kännas lätt men jag struntar i pulslarmet på klockan.

GustafH

Aktiv medlem
Det tog ett god stund att smälta det här med att springa 100 km. Tre dagar för kroppen att alls komma tillbaka, sen blev jag sjuk i slutet av veckan. Nu känns det som att jag är tillbaka dock. Typ. Men racerapporten blev aplång så den får ni läsa på bloggen om ni är intresserade!

SIE

Aktiv medlem
Det tog ett god stund att smälta det här med att springa 100 km. Tre dagar för kroppen att alls komma tillbaka, sen blev jag sjuk i slutet av veckan. Nu känns det som att jag är tillbaka dock. Typ. Men racerapporten blev aplång så den får ni läsa på bloggen om ni är intresserade!

Jättebra skrivit! Och sprungit med såklart 🙂

SIE

Aktiv medlem
Flåset i backar även vid modest ansträngning har känts lite dåligt de senaste veckorna så jag gjorde ett antikroppstest och det visade sig att jag har haft Corona, sannolikt i början av Februari då dottern hade det i slutet av Januari.

Har inte orkat läsa igenom covidträningstråden, har någon här snappat upp hur länge man bör vänta innan man kan trycka på lite igen? Det traditionella Göteborgsvarvet närmar sig och det är snart läge att öka allmänna styrfarten med hjälp av ett intervallpass i veckan..

Azog

Aktiv medlem
Flåset i backar även vid modest ansträngning har känts lite dåligt de senaste veckorna så jag gjorde ett antikroppstest och det visade sig att jag har haft Corona, sannolikt i början av Februari då dottern hade det i slutet av Januari.

Har inte orkat läsa igenom covidträningstråden, har någon här snappat upp hur länge man bör vänta innan man kan trycka på lite igen? Det traditionella Göteborgsvarvet närmar sig och det är snart läge att öka allmänna styrfarten med hjälp av ett intervallpass i veckan..
Jag killgissar att det är väldigt individuellt och att det bara är att lyssna på kroppen.

SIE

Aktiv medlem
Jag killgissar att det är väldigt individuellt och att det bara är att lyssna på kroppen.
Ja. Just varvet har jag sprungit så många gånger nu att det inte är helt upplevelsebaserat utan snarare en ambition att springa snabbt. Men kanske läge att vända på steken och istället köra en ”fun run”-approach i år och sedan seeda in sig till en vettig startgrupp 2023.

Azog

Aktiv medlem
Ja. Just varvet har jag sprungit så många gånger nu att det inte är helt upplevelsebaserat utan snarare en ambition att springa snabbt. Men kanske läge att vända på steken och istället köra en ”fun run”-approach i år och sedan seeda in sig till en vettig startgrupp 2023.
Det är ju ett tag kvar till varvet, så om du kör mer mängd ett tag till så tror jag inte att det gör jättemycket.

Stumpy

Aktiv medlem
Har för en gångs skull startat lite lätt löpning så här tidigt på året för att få till lokal adaptation. Central kapacitet från cyklingen verkar vara bra, så gäller att inte hasta med löpningen. Inleder med 1-2 kortare pass i veckan. Målet är att ta mig utanför asfalten och löparspåret så småningom och prova nåt traillopp senare under året. @Totteman eller någon annan kanske har tips på vart man skall styra kosan från Tyresö(Trollbäcken). Sörmlandsleden antingen söderut eller norrut, eller något helt annat rätt ut i skogen? Kan också utgå från kontoret vid Stureplan/Östermalms torg. Är det Lill-Jansskogen och Norra Djurgården som lämpar sig bäst då?

MrSthlm

Aktiv medlem
Långdistanslöpning och cykling, hur upplever ni att dessa är att kombinera?

Jag förstår att hjärtat/lungorna etc (dvs konditionen) får exceptionellt bra träning i löpning, men i övrigt? Långdistanslöpare brukar ju inte ha muskulösa ben direkt, snarare tvärtom (ja, jag förstår att det finns undantag beroende på gener samt hur man tränar, men generellt) men borde inte detta faktum kunna ha en viss negativ påverkan på cyklingen där det behövs mera råstyrka? Pratar man cykling i klungor varje fall så ligger det ju i cyklingens natur att den blir lite mera intervall lik, syftar på den enorma skillnad i ansträngning/watt när du drar i en större klunga jämfört med när du ligger i vinddraget längre bak i klungan.

Ni får aldrig problem med vaderna när ni springer som ju minst sagt får sig rejäla duvningar under cykling? Stretchar ni dessa extra eller bara kör på?

SIE

Aktiv medlem

Jag förstår att hjärtat/lungorna etc (dvs konditionen) får exceptionellt bra träning i löpning, men i övrigt? Långdistanslöpare brukar ju inte ha muskulösa ben direkt, snarare tvärtom (ja, jag förstår att det finns undantag beroende på gener samt hur man tränar, men generellt) men borde inte detta faktum kunna ha en viss negativ påverkan på cyklingen där det behövs mera råstyrka? Pratar man cykling i klungor varje fall så ligger det ju i cyklingens natur att den blir lite mera intervall lik, syftar på den enorma skillnad i ansträngning/watt när du drar i en större klunga jämfört med när du ligger i vinddraget längre bak i klungan.

Ni får aldrig problem med vaderna när ni springer som ju minst sagt får sig rejäla duvningar under cykling? Stretchar ni dessa extra eller bara kör på?
Inget konkret svar, men en tangerande anekdot: när jag och några bekanta blev 40-åriga mtb-återfallscyklister (till synes helt oberoende av varandra) för ett par år sen så hade jag som löpare enorma fördelar både i uthållighet och styrka/explosivitet jämfört med polarna som inte sprang. Och då var jag ingen elitmotionär, tänk milen på 45-50, och polarna var inte Svullo utan i helt ok form för åldern.

Azog

Aktiv medlem

Cyklar du x pass i veckan och lägger till ett pass löpning så kommer du med största sannolikhet bli en snabbare cyklist.

Ersätter du ett pass cykling med ett pass löpning är det inte nödvändigtvis så.

BFS

Aktiv medlem
Laddad till tänderna (ok, iaf med sportdryck) kom jag till gymmet för ett långsamt pass, men ingen ström i uttagen till löpbanden, så tji fick jag där.

MrSthlm

Aktiv medlem
@SIE & @Azog

Tack för svar, vaderna då, inga problem med dem? Jag misstänker (men inbillar mig nog kanske) att min vadmuskulatur blivit lite lite kortare av all cykling, att det spänner något lite mer när jag springer och är därför lite nervös för potentiella småsträckningar. Däremot är det hyperintressant för mig att veta om all cykling möjligen kan fått någon positiv effekt för mina tidigare benhinneproblem, ända sättet att prova det är att börja springa lite igen. 🙃 Att min vadmuskulatur blivit starkare/annorlunda av all cykling är det dock inget som helst tvivel om.

Azog

Aktiv medlem
@SIE & @Azog

Tack för svar, vaderna då, inga problem med dem? Jag misstänker (men inbillar mig nog kanske) att min vadmuskulatur blivit lite lite kortare av all cykling, att det spänner något lite mer när jag springer och är därför lite nervös för potentiella småsträckningar. Däremot är det hyperintressant för mig att veta om all cykling möjligen kan fått någon positiv effekt för mina tidigare benhinneproblem, ända sättet att prova det är att börja springa lite igen. 🙃 Att min vadmuskulatur blivit starkare/annorlunda av all cykling är det dock inget som helst tvivel om.
Jag har inte upplevt några vadproblem av den anledningen.

MEN det låter som att du är en cyklist som vill börja springa. Alltså har du förmodligen rätt bra flås och rätt dålig tålighet i senor, ligament, etc. Så börja lugnare än du tror att du behöver och öka långsammare än du tror att du borde är mitt tips.

MrSthlm

Aktiv medlem

MEN det låter som att du är en cyklist som vill börja springa. Alltså har du förmodligen rätt bra flås och rätt dålig tålighet i senor, ligament, etc. Så börja lugnare än du tror att du behöver och öka långsammare än du tror att du borde är mitt tips.

Jag har cyklat bra (regelbundet) sedan oktober 2020, innan dess långdistanslöpning i perioder med ibland långa mellanrum (periodare). 🙃 Sist när jag var bra (med mina mått mätt) löpartränad sprang jag halvmaran på ca 1:30. Inte alls säkert jag kommer göra det igen även om min vikt är ok nu vilket har en otroligt stor påverkan på långlöparresultat. Skulle nog behöva springa bra/regelbundet ca 7-12 månader först men ytterst osannolikt att jag vill prioritera löpningen framför cyklingen... sist men inte minst skulle jag sannolikt skada mig. Att både cykla och springa någorlunda seriöst riskerar bli överambitiöst (att kombinera). Att prioritera cyklingen men ta sporadiska löparpass i lugnt tempo skulle däremot möjligen kunna fungera, det är det jag funderar på.

Vi får väl se vad tiden men kanske framförallt motivationen säger. Sedan jag fick en liten sträckning när jag sprang i maj förra året har jag skippat det, jag blev lite lack/sur.

Blir "spännande" först och främst att känna efter hur vaderna känns, om de spänner eller inte. Eventuella bekymmer med benhinnor brukar komma smygande långt senare när jag ökar fart, längd, antal pass/vecka (jag verkar ha för taskigt tålamod för att bli en löpare i kombo med känsliga benhinnor).

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem

Inga vadproblem här heller, däremot ledde troligtvis överansträngd vad till benhinnebekymmer nyligen. Inte omöjligt att dina besvär med vad och benhinnor har någon typ av koppling.

Topp