[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

NickPick

Aktiv medlem
Det vanliga är att man saknar muskler om man bara cyklar. Trappa upp långsamt, ditt flås är nog bättre än dina löparben. Det finns en massa bra övningar gratis hos tex kiropraktorlandslaget tror jag dom heter.

Igår skulle jag försöka köra vo2-fyror men jag var så dålig så pulsen kom inte ens på rött. 🤔

Masjevel

Aktiv medlem
Inga egentliga vadproblem men jag tycker nog att det just är vaderna som tar mest stryk på långpassen. Det känns som att jag tappar ”spänsten” i dem.
Kör lite extra vadhävningar för att stärka upp dem.

DanielS

Aktiv medlem
Beror väl mycket på vilken nivå man ligger på tänker jag. Som jag förstått det så är det relativt få elit-cyklister som springer, men många elit-löpare som kör alternativ träning, t ex cykling eller crosstrainer, för att kunna öka mängden konditionsträning på ett skonsammare sätt.

För en motionär som mig så är löpning och cykling bra komplement, om jag låter bli en av grenarna en månad så blir jag rätt kass, men när jag är i ok form så funkar det rätt bra att blanda för att inte slita för mycket på kroppen. Bra att kunna köra löpning ibland då det är lite mer tidseffektivt (undviker trainer om jag kan).

Ang. vader så känner jag att löpning tar mycket mer där än vad cykling gör..

glitch

Aktiv medlem
Gällande vaderna beror ju mycket på hur du har klossarna. Ju längre fram du har klossarna desto mer hävstång och jobb för vaderna att stabilisera. Ju längre bak desto mindre blir den effekten.
För egen del är problemet tvärtom snarare nu när jag börjat springa, att fötter, fotleder osv. behöver byggas upp eftersom de blivit förklenade av cyklingen :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Angående vaderna så upplevde jag varje fall att mina vader spände lite mer än vad jag var van med efter all cykling när jag sist sprang en del terräng förra våren (då jag till slut åkte på en mindre sträckning) men det här kan ha lite att göra med att jag då enbart cyklat ca 8 månader regelbundet och att mina vader inte riktigt vant sig ännu. Möjligt skulle det kännas bättre om jag gör ett nytt försök nu igen. Sedan är det ju det här med stretching... inte mitt favoritområde direkt (jag stretchar i stort sett aldrig, inte förtjust i tåhävningar heller), kanske dock är vettigt om man kombinerar cykling/löpning?

Vilket som belastar vaderna mest, löpning eller cykling, vet jag inte, spelar väl ingen större roll i sammanhanget. Hade väl fått för mig cykling eftersom cyklister relativt ofta verkar få rätt maffiga vadmuskler men det är säkert en grovt förenklad bild av sanningen. 🙃 Antar också att belastningen blir ganska annorlunda mellan dessa båda discipliner.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Åkte på gubbvad för några år sedan. Hade känt mig lite stel i vaderna, men eftersom man är odödlig inte tänkt så mycket på det. Vid avhopp inför trappa på CX-tävling, så smällde det bara till. Ett par månader innan det gick att träna på nytt och ungefär ett år innan det var över helt. Mång tåhäv blev det.

Azog

Aktiv medlem
Missade den när den var på rea, men är denna vettig?

Eller finns det någon annan vatten / energilösning som happy förordar?
Den är vettig.

Fundera på hur mycket pryttlar du vill ha med dig. Jag tycker att åtta liter är lagom till utrustning för ultralopp. Men ska du inte ha med dig obligatorisk utrustning så räcker ju fyra bra.

glitch

Aktiv medlem
Angående vaderna så upplevde jag varje fall att mina vader spände lite mer än vad jag var van med efter all cykling när jag sist sprang en del terräng förra våren (då jag till slut åkte på en mindre sträckning) men det här kan ha lite att göra med att jag då enbart cyklat ca 8 månader regelbundet och att mina vader inte riktigt vant sig ännu. Möjligt skulle det kännas bättre om jag gör ett nytt försök nu igen. Sedan är det ju det här med stretching... inte mitt favoritområde direkt (jag stretchar i stort sett aldrig, inte förtjust i tåhävningar heller), kanske dock är vettigt om man kombinerar cykling/löpning?

Vilket som belastar vaderna mest, löpning eller cykling, vet jag inte, spelar väl ingen större roll i sammanhanget. Hade väl fått för mig cykling eftersom cyklister relativt ofta verkar få rätt maffiga vadmuskler men det är säkert en grovt förenklad bild av sanningen. 🙃 Antar också att belastningen blir ganska annorlunda mellan dessa båda discipliner.

Om du inte sprungit på 8 månader är det kanske inte jättekonstigt att dina vader inte är med på tåget ;-)
Stretching är ju väldigt omdiskuterat och i slutändan är slutsatsen ofta "om du tycker det känns skönt, stretcha, men det ger inget i prestation". Sen är ju en viss "stelhet" önskvärd i löpning för att ge en fjädringseffekt med returenergi snarare än att det absorberas.
Tåhävningar är väl alltid bra, men jag tror snarare att du helt enkelt är / var ovan vid att springa och behöver vänja kroppen vid det igen.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror också det är bara att springa och öka långsamt. Finns kanske andra grejer man kan göra men för mig är det en enda sak som jag upplever gör att jag inte får träningsvärk och ont av att springa och det är att just springa. Skor, löpteknik och styrketräning och allt sånt spelar knappt ingen roll för mig.

BFS

Aktiv medlem
Jag tror att rörlighetsträning och styrketräning är alldeles utmärkt om man har dålig rörlighet och är svag i vissa muskler.

MrSthlm

Aktiv medlem
Om du inte sprungit på 8 månader är det kanske inte jättekonstigt att dina vader inte är med på tåget ;-)
Stretching är ju väldigt omdiskuterat och i slutändan är slutsatsen ofta "om du tycker det känns skönt, stretcha, men det ger inget i prestation". Sen är ju en viss "stelhet" önskvärd i löpning för att ge en fjädringseffekt med returenergi snarare än att det absorberas.
Tåhävningar är väl alltid bra, men jag tror snarare att du helt enkelt är / var ovan vid att springa och behöver vänja kroppen vid det igen.

Jo, jag hade sprungit en del under förra våren (2021) och tidigare på hösten 2020 men upplevde att vaden kändes lite mera tight än vanligt under våren (drog lite mer) och till slut kom det en lindrig sträckning. Upplevde inte riktigt den känslan innan jag började cykla så mycket, kändes annorlunda. För mig att jag även fick vissa lindriga problem med kramp när jag sprang i våras (ibland...), något som jag sällan drabbats av förr när jag sprungit, ytterst ovanligt varje fall.

Jaja, kan helt enkelt vara så simpelt att mina vader inte riktigt hunnit anpassa sig till all cykling ännu förra våren, kan möjligen gå bättre om jag försöker springa lite nu igen, bara ut att prova.

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem

Jag killgissar att löpning stressar vaderna betydligt mer dynamiskt än cykling.

NickPick

Aktiv medlem
Även dom som springer regelbundet får ju problem med allt ifrån mortons till vader så man får nog bara respektera hur lätt det är att skada sig.

Eddy

Aktiv medlem
Har man problem med vaderna så är de nya "superskorna" väldigt förlåtande, vaderna blir helt klart avlastde, skillnaden på långpass i dag vs förrut(innan skorevolutionen)är häpnadsväckande.

ptrk

Aktiv medlem
Missade den när den var på rea, men är denna vettig?

Eller finns det någon annan vatten / energilösning som happy förordar?
Jag har den och är supernöjd!

Sprang långlopp i november och fick plats med extra sockor, fleecetröja, mat, pannlampa och lite bonus-vätska.

Trodde att jag skulle behöva större men funkar förvånansvärt bra med den lilla. Mycket stretch att utnyttja för kläder etc

Masjevel

Aktiv medlem
Har man problem med vaderna så är de nya "superskorna" väldigt förlåtande, vaderna blir helt klart avlastde, skillnaden på långpass i dag vs förrut(innan skorevolutionen)är häpnadsväckande.
Menar du skor med kolfiberplatta, typ Nike vaporfly?
Har köpt ett par Hoka one one, utan kolfiberplattta, som ska bli spännande att testa.

SIE

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Om man springer på annan plats, måste man fortfarande springa på söndag den tiden? Har noll koll på virtuella lopp osv. Men ska nog springa i morgon så det hade passat bra då :)

NickPick

Aktiv medlem
Man kan ju skicka en hundring till välgörenhet ändå, sen springa när man vill.
Såg en skylt i skogen igår. Lite osäker på innebörden.

Bilagor

• 90D31ED7-6CE0-4EE9-BBD1-3A51A40D4AD9.jpeg
    90D31ED7-6CE0-4EE9-BBD1-3A51A40D4AD9.jpeg
    1.5 MB · Besök: 20

SIE

Aktiv medlem
absolut, men tänkte jag kunde passa på och pröva virtuella lopp samtidigt :)
Funkar att slänga in en gpx i efterhand med om jag minns rätt, har för mig att jag löste virtuella Göteborgsvarvet 2021 på det sättet efter att ha fått feeling en bit in på en tänkt 15k-runda.

glitch

Aktiv medlem
För en noob som springer i vanliga bomullskallingar fortfarande, vad är löpningens motsvarighet till ett par svindyra Assos? Respektive budgetalternativ?:)

NickPick

Aktiv medlem
För en noob som springer i vanliga bomullskallingar fortfarande, vad är löpningens motsvarighet till ett par svindyra Assos? Respektive budgetalternativ?:)
HM har en modell det står ”lycra” på. Sälja 3 för 149 och jag tycker dom är bra. Decathlon har också någon variant men hm har bättre passform tycker jag

SIE

Aktiv medlem
Jag köpte två sportkallingar från Pierre Robert på City Gross för 10+ år sen som fortfarande håller, annars har stadiums eget märke varit ett bra budgetalternativ.
I kategori $$$ antar jag att valfri merinokalling kvalar, typ Aclima, Icebreaker. Har själv aldrig känt att mina nedre regioner har gjort sig förtjänt av den sortens lyx.
Och: Body Glide!

DanielS

Aktiv medlem
Precis som dom andra skriver så funkar ju vad som helst...tom bomull :-) Man är normalt inte är ute så länge, intensiteten är förhållandevis hög och fartvinden har ingen påverkan så man håller sig varm, även i -10. Jag kör med Craft som jag köper på rea vid tillfälle, lite längre ben tycker jag är bra för att förhindra skav.

Lyxvarianten skulle väl vara något i ull, kanske något jag skulle fundera på vid längre lugna pass i besvärligt väder, men har inte haft behovet än.

Lingon

Aktiv medlem
Decathlons boxerkallingar MT500 i ull är riktigt prisvärda. Brukar använda dom för vinterjogg och längdskidor.

glitch

Aktiv medlem
Så nu blev det lite slantar till ukraina också :)
Funkade fint med appen, dock störigt med speakerrösten som hejar och ska ge loppdata. Hittade ingenstans att stänga av det under pågående aktivitet men antar det går?

SIE

Aktiv medlem
Så nu blev det lite slantar till ukraina också :)
Funkade fint med appen, dock störigt med speakerrösten som hejar och ska ge loppdata. Hittade ingenstans att stänga av det under pågående aktivitet men antar det går?
Funkade fint för mig. Käckt att appen automatiskt stoppar när man är i mål efter 5km men bra att hålla koll på sträckan ändå, när min Garmin sade 5km och jag var nära att stoppa så hade jag enligt appen bara kommit 4,65km. Efter 5,41 Garmin-kilometer var jag till sist i mål. Testade ersätta resultat i appen med gpx-import men får bara ”importen misslyckades”, vete fanken..
Men ändå, kul grej 🙂

grondahl

Aktiv medlem

Bästa funktionskallingar som jag har testat är Under Armour. Jag kör samma funktionskallingar till cykling och löpning, kör nästan aldrig cykelbyxor.

glitch

Aktiv medlem
Funkade fint för mig. Käckt att appen automatiskt stoppar när man är i mål efter 5km men bra att hålla koll på sträckan ändå, när min Garmin sade 5km och jag var nära att stoppa så hade jag enligt appen bara kommit 4,65km. Efter 5,41 Garmin-kilometer var jag till sist i mål. Testade ersätta resultat i appen med gpx-import men får bara ”importen misslyckades”, vete fanken..
Men ändå, kul grej 🙂

Hade samma, Garmin låg före hela tiden med ett par hundra meter. Jag skulle springa längre ändå så lät det bara ticka på tills appen sa att jag var i mål. Då hade jag kanske 5.5 km enligt garmin.

SIE

Aktiv medlem
Hade samma, Garmin låg före hela tiden med ett par hundra meter. Jag skulle springa längre ändå så lät det bara ticka på tills appen sa att jag var i mål. Då hade jag kanske 5.5 km enligt garmin.
Startade om appen och då funkade importen. Oklart om resultatet som reggas är de första eller de bästa 5km på sträckan, har inte orkat räkna efter.

Laan84

Aktiv medlem
Angående skor… sprang under många år med asics gel-Kayano, bytte dem till två pliktar för några år sedan. Hoka bondi samt salomon speedcross och använder dem för olika underlag.

Nu är det dags att byta ut hoka bondi, vad borde man kolla på som alternativ?

DanielS

Aktiv medlem
Nu är det dags att byta ut hoka bondi, vad borde man kolla på som alternativ?
Ett par likadana om du är nöjd? Om inte, vad vill du ändra eller ha annorlunda? Vill du ha en sko i samma kategori eller något annat? Jag har kört saucony triumph de senaste åren för nästan all min löpning och det är ju en sko i samma kategori om jag förstår det rätt.

Laan84

Aktiv medlem
Ett par likadana om du är nöjd? Om inte, vad vill du ändra eller ha annorlunda? Vill du ha en sko i samma kategori eller något annat? Jag har kört saucony triumph de senaste åren för nästan all min löpning och det är ju en sko i samma kategori om jag förstår det rätt.
mest för att jag aldrig provat någon annan i samma kategori. De ser intressanta ut, ska kolla in dem.

kfn

Aktiv medlem
Min favoritsida för att hitta nya skoalternativ är https://www.roadtrailrun.com/. Recensionerna är ibland nästan för utförliga, men de är flera som springer med skorna och bedömer dem utifrån många aspekter. De avslutar dessutom varje recension med en jämförelse med liknande modeller så om inte just den modellen man läser om är rätt kan man klicka sig vidare till andra alternativ.

Stumpy

Aktiv medlem
5 km-spåret på Gärdets Run for Ukraine visade sig vara 2,5 km. Sprang tre varv och fick då möjlighet att tripla betalningen. Win-win!

Stumpy

Aktiv medlem
Angående kallingar, så gäller väl samma som vid cykling?
Man har inte det under, eftersom det kan leda till skav.
Annars gillar jag Björn Borgs syntetiska sportboxers vid t ex skidåkning.

SIE

Aktiv medlem
Angående kallingar, så gäller väl samma som vid cykling?
Man har inte det under, eftersom det kan leda till skav.
Annars gillar jag Björn Borgs syntetiska sportboxers vid t ex skidåkning.
Jag har fått rätt intima skav av sömmar på insida shorts (utan inbyggda nätkallingar) när jag testat springa commando. Så tread lightly 🙂

Topp