[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Lingon

Aktiv medlem
Endorphin spoed 2 är riktigt kul i lite högre tempo. Känns som man får lite gratis studs i steget.
Skall testa Ride 15 för lugnare distanspass. Finns på zalando för 1050 med koden get20.

DanielS

Aktiv medlem
För mig är Clifton inte svaret. Har ett par Clifton 7 som jag har sprungit 750 km med och de funkar bra på långpass men är för mig inget för tävling. Inte ens maraton.

Har ett par Saucony Ride 14 men de känns nästan lika stumma som mina Kinvara 12 och de trycker lite mot ena lilltån så jag tvekar att ta dem på ett maraton. Dock roligare än Clifton att springa med och den sko jag nu oftast springer mina lång- och distanspass på asfalt med.

Funderar på ett par New Balance 880 som jag har gillat tidigare versioner av. Finns i extra bred läst vilket är trevligt för mina fötter.
Har inte testat Kinvara men springer mycket i Saucony Triumph som ska vara betydligt mjukare än Ride. Triumph har jag använt på halvmara (med liknande tidsambitioner som dig), att det inte gick lika bra som för dig håller jag inte skon ansvarig för. Har provat Endorphin Shift som väl ska ha liknande känsla som de dyrare skorna i serien men skickade tillbaka då jag kände mig väldigt osäker på om "Speedroll"-formen skulle passa mig..

kfn

Aktiv medlem
Tack för alla skotips! Nu har jag beställt ett par Saucony Endorphin Speed 2. Kostar "bara" 1257 kr på Zalando. Övervägde ett tag Endorphin Pro 2, men Speed 2 verkar mer användbar och lagom för mig.

SIE

Aktiv medlem
Någon som testat Hoka Bondi? Är ute efter en sko med låg drop och mycket dämpning, denna sägs vara mjukare än Saucony Endorphin Shift som jag börjat snegla på.

Masjevel

Aktiv medlem
Var igår hos en naprapat på en medicinsk löpanalys pga mina besvär med vaderna.
Han började med ett rörlighetstest samt ett styrketest. Det visade sig, vilket jag själv känt, att jag är lite mer orörlig i högersidan jmf med vänstersidan. Dessutom var jag betydligt svagare i vänstersidan jmf med högersidan.

Från löpanalysen blev domen att det såg ganska bra ut men att jag skulle tänka på att luta mig lite mer framåt för att rikta kraften mer framåt än uppåt (rimligt), samt att sträcka på knät efter landning för att få mer tryck i frånskjutet.

Att jag är mer orörlig i högersidan har jag känt själv när jag kört vissa stretchövningar men att vänstersidan var så pass mycket svagare än högersidan var lite mer överraskande.
Tror att svagheten i vänstersidan och orörligheten i högersidan har mer betydelse för mina vadproblem än själva löpsteget så nu blir det lite fokus på enbensövningar och rörlighetsträning framöver.

Fick även grönt ljus att försiktigt börja springa lite igen. Försiktig upptrappning de närmaste veckorna och sen förhoppningsvis ett par veckor med lite mer volym innan taperingen inför sthlm marathon.

Stumpy

Aktiv medlem
+1
Skall prova det som avslutning på nästa distanspass. Har en idrottsplats ett par hundra meter hemifrån, så kan köra 100 m strides varvat med 200 m gåvila. Det blir liknande som jag tidigare kört intervaller.
Tog en lugn jogg igår kväll för att få igång de sargade benen efter lördagens halvmara. Avslutade med 5 x 100m/100m strides med gåvila på IPn.

Började även undersöka skomarknaden igår. Det är nog dags att ersätta de 10 år gamla Nike Pegasus som gått 100+ mil. Nytt par Pegasus eller Hoka Clifton känns just nu som hetaste kandidater.

nisseson

Aktiv medlem
Det finns nog olika sätt att göra strides (beroende på syfte), men med den löpcoach vi hade så var det ren teknikträning. Lätt ökande tempo genom 50-60 meter, sen 20 meter nedsaktande, så man sprang 5-6 sekunder "fort och rätt" i mitten per stride. 4-5 st. för att få känsla för tekniken och bli uppvärmd innan intervaller.

Masjevel

Aktiv medlem
De gånger jag kört strides så har jag avslutat passet med dem. Ökande tempo upp till ca 90% av max, hålla det några sekunder sen rulla ner till jogg igen, jogga en stund sen samma igen, totalt 5 ggr.
Finns säkert en uppsjö av varianter av strides med lite olika syften.

Stumpy

Aktiv medlem
De gånger jag kört strides så har jag avslutat passet med dem. Ökande tempo upp till ca 90% av max, hålla det några sekunder sen rulla ner till jogg igen, jogga en stund sen samma igen, totalt 5 ggr.
Finns säkert en uppsjö av varianter av strides med lite olika syften.
Lite så jag körde. Acceleration på rakorna, hålla steget och tempot en stund med fokus på teknik och sedan ner till lugn gång i kurvan. Repetera 5 gånger. Planen är att avsluta med det ett veckopass och avsluta med intervaller en annan dag. Sedan köra ett rent distanspass på helgen.

På söndag ges möjligheten att provlöpa delar av Stockholm Marathon. Kanske lite långt för min nuvarande status, men man kan väl alltid bryta om det känns för jobbigt.

Stumpy

Aktiv medlem
Började även undersöka skomarknaden igår. Det är nog dags att ersätta de 10 år gamla Nike Pegasus som gått 100+ mil. Nytt par Pegasus eller Hoka Clifton känns just nu som hetaste kandidater.
Blev ett par Clifton på Stadiums 25% medlemsrea. Testar de på kontoret några dagar innan de tas ut. Känns stabila, men ändå mjuka och dämpande.

Laan84

Aktiv medlem
Angående skor… sprang under många år med asics gel-Kayano, bytte dem till två pliktar för några år sedan. Hoka bondi samt salomon speedcross och använder dem för olika underlag.

Nu är det dags att byta ut hoka bondi, vad borde man kolla på som alternativ?
Ersättare blev Hoka Clifton, såhär efter en månad så är jag nöjd med bytet. Tillräckligt dämpad, inte lika tunga och otympliga som bondi..

Masjevel

Aktiv medlem
På mig passade Clifton skorna inte alls. Ser mig inte som man med speciellt breda fötter men på mig klämde skorna ihop tårna på ett så oskönt sätt att de fick gå i retur.

kfn

Aktiv medlem
Jag har ett par Saucony Endorphin speed 2. Roligare än Ride (iaf 13). Har haft ett par versioner av Clifton men köpte Mach 4 när det var dags för nya Hooka, också schyssta, lite stummare och rappare än Clifton.

(Tror starkt på att ha flera skor rotatiom för att variera slitaget från löpningen).

Nu har jag också ett par Saucony Endorphin Speed 2. Ska bli kul att testa imorgon. Bra tillskott till mina andra fyra par från Saucony (Kinvara, Ride, Switchback och Xodus), två par från Inov-8 (Parkclaw och Arcticclaw), Hoka Clifton, Altra Superior och Craft CTM Ultra. Jag tror också starkt på att använda många olika skor och springer nästan aldrig två pass i rad i samma par. Undantaget är om jag är på resa och bara har plats att ta med ett par.

Stumpy

Aktiv medlem
Blev ett par Clifton på Stadiums 25% medlemsrea. Testar de på kontoret några dagar innan de tas ut. Känns stabila, men ändå mjuka och dämpande.
Provsprang de 9 km igår. Det kändes bra då, men känner mig förvånansvärt sliten i både vader och framsida lår idag. Kan det vara skillnaden i drop (10 -> 5 mm), bara ovana vid skorna eller något helt orelaterat?

Stumpy

Aktiv medlem
En annan sak jag funderat på. Inom cykel, så grupptränar man i klubb eller annan lös sammanslutning. Det är bara att dyka upp och delta. Inom löpning verkar mycket ske i grupper som arrangeras av företag och mot betalning. Varför är det så?

Masjevel

Aktiv medlem
Provsprang de 9 km igår. Det kändes bra då, men känner mig förvånansvärt sliten i både vader och framsida lår idag. Kan det vara skillnaden i drop (10 -> 5 mm), bara ovana vid skorna eller något helt orelaterat?
Skor med lägre drop belastar väl vader, hälsenor lite mer så att du känner av det är nog rimligt. Har du fler par skor och då ett par skor med lite mer drop så kan det nog vara en bra idé att vänja benen lite försiktigt kommande veckor genom att varva skor med mer drop med skor med mindre drop.

DanielS

Aktiv medlem
En annan sak jag funderat på. Inom cykel, så grupptränar man i klubb eller annan lös sammanslutning. Det är bara att dyka upp och delta. Inom löpning verkar mycket ske i grupper som arrangeras av företag och mot betalning. Varför är det så?
Lite enklare att arrangera löpargrupper tror jag, lite annan publik som @grondahl skriver. Men finns ju tex parkrun som funnits länge. Och även andra löpargrupper med lösare sammansättning.

Löpning kör man ju oftare kortare pass, de flesta kör ju inte fikarundor i löpning, vilket gör det lättare att ordna "pass".

Jag skulle dock gärna själv vara med i en mer löst sammansatt löpargrupp av någon form men har inte hittat något lämpligt än.

grondahl

Aktiv medlem
Cykling är väl generellt en mer social aktivitet.
Jag har ett löst gäng med bekanta att springa långa trailpass med eller pannlampsturer med men minst 90% av alla pass är ju solo. Det är lite av poängen med löpning med, att det är enkelt att komma ut.

Stumpy

Aktiv medlem
Lite enklare att arrangera löpargrupper tror jag, lite annan publik som @grondahl skriver. Men finns ju tex parkrun som funnits länge. Och även andra löpargrupper med lösare sammansättning.

Löpning kör man ju oftare kortare pass, de flesta kör ju inte fikarundor i löpning, vilket gör det lättare att ordna "pass".

Jag skulle dock gärna själv vara med i en mer löst sammansatt löpargrupp av någon form men har inte hittat något lämpligt än.
Ja, det är så klart enklare att anordna ett löppass på en timme än ett cykelpass på 3-6 timmar. Som cyklist känns det dock lite avlägset att betala 1000:- för 10 löppass. Ett eller två PT-pass för att slipa på löptekniken, skulle jag dock kunna tänka mig. Borde inte friidrottsklubbarna vara intresserade av att ha löpgrupper för motionärer?

DanielS

Aktiv medlem
Borde inte friidrottsklubbarna vara intresserade av att ha löpgrupper för motionärer?
Det finns, iof orieteringsklubb i det här fallet, har dock inte testat:

SIE

Aktiv medlem
Dessa har jag sprungit med till och från i Göteborg. Gratis men man får gärna sponsra med en slant genom att förboka plats för typ en tjuga per pass, vilket rimligtvis även hjäper ledarna att planera passen. Kanske finns liknande grupper på andra platser med?

Var bor du. I Malmö finns Malmö gerillalöpare som är en respons till bland annat just det. motsvarande finns i Sthlm.löjligt att pröjsa för att träna tillsammans, dessutom verkar de flesta betalads grejerna ändå bara vara intervallträning (det brukar kosta gratis att gå in på valfri IP och köra på löparbanan)

grondahl

Aktiv medlem
Var bor du. I Malmö finns Malmö gerillalöpare som är en respons till bland annat just det. motsvarande finns i Sthlm.löjligt att pröjsa för att träna tillsammans, dessutom verkar de flesta betalads grejerna ändå bara vara intervallträning (det brukar kosta gratis att gå in på valfri IP och köra på löparbanan)

Jag tror iof att det folk vill betala för är att någon har bestämt vilka intervaller som ska köras samt att man slipper göra det ensam. Min uppfattning är att de flesta motionärer kör nästan enbart distans och oftast i samma tempo jämt.

Stumpy

Aktiv medlem
På söndag ges möjligheten att provlöpa delar av Stockholm Marathon. Kanske lite långt för min nuvarande status, men man kan väl alltid bryta om det känns för jobbigt.
Gick visst att springa igenom 28,4 km på Stockholm Marathonbanan. Rätt sliten i framsida lår nu. Kände av trampdynorna på hälarna under sista milen. Säkert beroende på ovana vid nya dojjorna.

glitch

Aktiv medlem
Gick visst att springa igenom 28,4 km på Stockholm Marathonbanan. Rätt sliten i framsida lår nu. Kände av trampdynorna på hälarna under sista milen. Säkert beroende på ovana vid nya dojjorna.
Bra jobbat!

Trampdynorna på hälarna? Trampdynor är framme på foten för mig och hälar bak så den får jag inte ihop.

DanielS

Aktiv medlem
Jag fick liknande känning när jag tränade för marathon för några år sedan, även det i nya skor. Det utvecklade sig till plantar fasciit som tog närmare två år att bli av med. Var försiktig om du klarar av det. Jag struntade så klart i varningstecknen eftersom jag ville genomföra maran.

Stumpy

Aktiv medlem
Ah! fattar. segt! hoppas det ger med sig.
Släppte efter nån timme och ett långt bad. Känns som vanligt nu. Får se vid nästa löppass om några dagar. Måste vila benen lite nu. Max 12 km som längst i år innan förra helgens halvmara och sedan dagens 28 km. Kroppen behöver nog få återhämta sig lite för att inte gå sönder. Då kan man ju passa på att cykla lite.

Masjevel

Aktiv medlem
Sprang 16 km stig igår, o jäkla vilken träningsvärk jag har i fötterna idag. De var inte vana med så mycket ojämnheter under så lång tid. 🤣

Masjevel

Aktiv medlem
Var det någon härifrån? 😉

RäsTobbe

Aktiv medlem
Har precis börjat jogga och såklart prylnörden vaknar till liv och börjat snegla på löparkläder.
Är det tights som gäller för att vara aero?
Gör det ens någon skillnad i dessa hastigheter?

BFS

Aktiv medlem
Har precis börjat jogga och såklart prylnörden vaknar till liv och börjat snegla på löparkläder.
Är det tights som gäller för att vara aero?
Gör det ens någon skillnad i dessa hastigheter?
Amatörsvar: nej. Säkert en teoretisk skillnad mot stora och fladdriga kläder i hård vind, men i vanlig löphastighet...Marginell skillnad.

Topp