[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

SIE

Aktiv medlem
Har precis börjat jogga och såklart prylnörden vaknar till liv och börjat snegla på löparkläder.
Är det tights som gäller för att vara aero?
Gör det ens någon skillnad i dessa hastigheter?
Tights är det bästa långbenta alternativet sett till värme vs ventilation, inte minst för att det är störigt med fladdriga långbyxor.
Är det varmt nog (för mig går gränsen vid 5 plusgrader) för shorts så ser jag ingen komfortvinst med tajta sådana.

Masjevel

Aktiv medlem
Har precis börjat jogga och såklart prylnörden vaknar till liv och börjat snegla på löparkläder.
Lyssna på RW-podden. Där pratar de klädkod ibland. Framför allt LG har starka åsikter om hur man som löpare ska se ut. Följ hans rekommendationer om du känner dig osäker. Korta tights finns inte på hans lista över godkända kläder… 😉

Stumpy

Aktiv medlem
Korta tights finns inte på hans lista över godkända kläder… 😉
Fast om man trivs med att springa i korta tights, så tror jag man kan bortse från dylika kommentarer. De lär inte vara sämre rent prestandamässigt. Mitt senaste par har två fickor som rymmer flaskor från vätskebälte eller en mobiltelefon. Riktigt praktiskt, skumpar och fladdrar ingenting.

Masjevel

Aktiv medlem
Fast om man trivs med att springa i korta tights, så tror jag man kan bortse från dylika kommentarer. De lär inte vara sämre rent prestandamässigt. Mitt senaste par har två fickor som rymmer flaskor från vätskebälte eller en mobiltelefon. Riktigt praktiskt, skumpar och fladdrar ingenting.
Självklart får man klä sig som man vill. Det var skrivet med glimten i ögat, därav 😉

Ville bara lite skämtsamt säga att det precis som inom cyklingen finns "regler" att förhålla sig till.
Svarta långa strumpor till vita skor på landsvägen höjer säkert ett och annat ögonbryn vid möte trots att det inte spelar någon roll för prestandan.

DanielS

Aktiv medlem
Självklart får man klä sig som man vill. Det var skrivet med glimten i ögat, därav 😉

Ville bara lite skämtsamt säga att det precis som inom cyklingen finns "regler" att förhålla sig till.
Svarta långa strumpor till vita skor på landsvägen höjer säkert ett och annat ögonbryn vid möte trots att det inte spelar någon roll för prestandan.
Det är bara en cyklist som skulle få för sig att fråga om klädkod inom löpning... Förutom shorts över tightsen då.

DanielS

Aktiv medlem
Men det finns ju lite olika stilskolor, tänk den stereotypiska ban/stadslöparen vs det skäggiga ultra/trailgänget.
Ja det är klart att det finns vissa stilar och att man vill ha kläder som är anpassade till den aktivitet men håller på med. Men att något som färg-matchning och längd på sockar skulle diskuteras har jag aldrig hört inom löpningen.

Masjevel

Aktiv medlem

Tror i så fall att du vinner mer på att jogga bort något kilo från magen (gäller mig iaf) :-)

Edit: med löparklocka passar utmärkt att fördjupa sig i rent prylnördsmässigt

Lingon

Aktiv medlem
Provade nya ride 15 idag. Lagom respons i skummet för mina 75 kg. Föredrar dom över clifton 8, som är mer svampiga. Speciellt i farter snabbare än 4:30

Waylost

Aktiv medlem
Testade på lite strides idag, är tanken att man ska upp till nästan max fart? Alltså max fart jag kan springa under så kort tid eller max vad jag skulle kunna hålla en längre period.

SIE

Aktiv medlem
De senaste veckornas perfekta före i Göteborg har inneburit bortprioritering av Varvet-förberedande långrundor till förmån för grym stigcykling. Ett (hoppas jag) hack jag har kört nu i helgen är att cykla stig på förmiddagen och sedan springa ett tempopass runt milen på eftermiddagen, tänker att grejen med långpass är väl ändå att vänja sig vid att springa med trötta ben så potato/potejto?

DanielS

Aktiv medlem
De senaste veckornas perfekta före i Göteborg har inneburit bortprioritering av Varvet-förberedande långrundor till förmån för grym stigcykling. Ett (hoppas jag) hack jag har kört nu i helgen är att cykla stig på förmiddagen och sedan springa ett tempopass runt milen på eftermiddagen, tänker att grejen med långpass är väl ändå att vänja sig vid att springa med trötta ben så potato/potejto?
Ja det låter väl vettigt efter förutsättningarna, nästan så det låter lite hårt med tempo-pass, stigcykling brukar ju bli lite motsvarande "fartlek". Jag skulle nog nöjt mig med lugn löpning. Men om du är fräsch dagen efter så skadar det väl inte.

Men det är ju fortfarande skillnad på löpning och cykling. Om jag är van att springa 10km men klarar att cykla 4 timmar så är det fortfarande muskulärt jobbigt för mig att springa 15km även om konditionen för att klara det finns där.

glitch

Aktiv medlem
Nu har ena knät börjat trilskas. Har typ kommit sista veckan. Smärta på utsidan knät. Sprang en mil tidigare i veckan smärtfritt och trodde det gett sig men på kvällens långpass började det igen efter runt 90 minuter. Smärta på utsidan av knät. Slår jag av och går raskt försvinner det, börjar jag jogga igen kommer det tillbaka efter 30-40 meter, slår jag av igen slutar det. Ingen smärta efter passet.

Sjukt irriterande och lite konstigt tycker jag då jag sprungit många längre pass än så utan besvär. Förvisso tror jag min totala volym varit högre sista fyra veckorna....
Vad göra? minska volymen och skippa långpass ett tag?
Cykla mer :)

SIE

Aktiv medlem
Nu har ena knät börjat trilskas. Har typ kommit sista veckan. Smärta på utsidan knät. Sprang en mil tidigare i veckan smärtfritt och trodde det gett sig men på kvällens långpass började det igen efter runt 90 minuter. Smärta på utsidan av knät. Slår jag av och går raskt försvinner det, börjar jag jogga igen kommer det tillbaka efter 30-40 meter, slår jag av igen slutar det. Ingen smärta efter passet.

Sjukt irriterande och lite konstigt tycker jag då jag sprungit många längre pass än så utan besvär. Förvisso tror jag min totala volym varit högre sista fyra veckorna....
Vad göra? minska volymen och skippa långpass ett tag?
Cykla mer :)
Träffa en sjukgymnast med idrottsinriktknig initialt. De är väldigt tid- och kostnadseffektiva.
Jag har gått till samma kille i snart 10 år, en relation man önskade att man inte behövde men är glad att man har. Skönt att slippa dra hela ens sport- och skadehistorik/rutin varje gång 🙂

glitch

Aktiv medlem
Träffa en sjukgymnast med idrottsinriktknig initialt. De är väldigt tid- och kostnadseffektiva.
Jag har gått till samma kille i snart 10 år, en relation man önskade att man inte behövde men är glad att man har. Skönt att slippa dra hela ens sport- och skadehistorik/rutin varje gång 🙂
Jo men tyvärr är det inte helt lätt att hitta en kontakt man vill ha länge:) hade en bra men efter flytt är man tillbaka på noll och processen till att hitta en bra hyfsat nära är typ ett heltidsjobb jag inte riktigt har tid med i schemat just nu.

Masjevel

Aktiv medlem
Stockholm marathon är nog över för mig innan den ens startat. Efter några veckors upptrappning igen med krånglande vad så tänkte jag springa ett lugnt långpass i lördags. Kände mig lite stel i vaderna redan från start men tänkte att det berodde på att de var lite trötta efter torsdagens styrketräning och att det nog skulle släppa. Kilometrarna rullade på, men vaderna eller främst vänsterhanden gjorde sig påmind hela tiden. Stretchade lite vid 10k när jag stannade för att dricka och även vid 15k.
Vid 16k så började det göra ont, så ont att jag genast avbröt och linkade hem. Isade vaden en stund men var sen tvungen att duscha för att skjutsa dottern på fotbollsmatch. Resten av lördagen kunde jag inte gå utan att det smärtade. I går var det lite bättre men vid lite mer belastning av vaden så gör det ont.
Troligen har jag sk gubbvad vilket innebär minst 3-6 veckors vila från löpning…
Fan!

fiskarn

Aktiv medlem
Sprang 9 km med tjejen igår, jag är ganska mycket starkare så la in 4 st 3-4 minuters intervaller där jag drog på då och sen kort vädning/väntade in henne. Väldigt trevlig träning för båda, jag lyckades få in 13 minuter på 90% av maxpuls samtidigt som man springer det mesta ihop.

Masjevel

Aktiv medlem
Stockholm marathon är nog över för mig innan den ens startat. Efter några veckors upptrappning igen med krånglande vad så tänkte jag springa ett lugnt långpass i lördags. Kände mig lite stel i vaderna redan från start men tänkte att det berodde på att de var lite trötta efter torsdagens styrketräning och att det nog skulle släppa. Kilometrarna rullade på, men vaderna eller främst vänsterhanden gjorde sig påmind hela tiden. Stretchade lite vid 10k när jag stannade för att dricka och även vid 15k.
Vid 16k så började det göra ont, så ont att jag genast avbröt och linkade hem. Isade vaden en stund men var sen tvungen att duscha för att skjutsa dottern på fotbollsmatch. Resten av lördagen kunde jag inte gå utan att det smärtade. I går var det lite bättre men vid lite mer belastning av vaden så gör det ont.
Troligen har jag sk gubbvad vilket innebär minst 3-6 veckors vila från löpning…
Fan!
Efter att ha varit hos naprapaten idag så är jag lite hoppfull om att iaf kunna stå på startlinjen. Han trodde inte det var någon bristning eller iaf inte gubbvad då mitt onda sitter lite högre upp. Har fått lite råd om träning och rehab närmsta veckan så får vi se om jag kan ta några löpsteg på söndag. Cykling var helt ok att köra så det blir det och rehab och rörlighetsträning fram till söndag.
Även om jag blir tvungen att kliva av loppet så vore det skoj att kunna stå på startlinjen och iaf få insupa atmosfären.
Känns det ok på söndag så blir det lugn upptrappning med löpningen fram till start.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Testade på lite strides idag, är tanken att man ska upp till nästan max fart? Alltså max fart jag kan springa under så kort tid eller max vad jag skulle kunna hålla en längre period.
Ja, upp till nästan max fart. Typ om du springer "mellan lyktstolpar" som exempel, öka successivt från stolpe 1 upp till typ 90 % av din "maxfart kortdistans" till stolpe 2, tänk på att behålla farten och steget och hållningen till stolpe 4, sakta ner successivt till stolpe 5. Liksom så "kontrollerat snabbt och hårt" som du kan.

Waylost

Aktiv medlem
Ja, upp till nästan max fart. Typ om du springer "mellan lyktstolpar" som exempel, öka successivt från stolpe 1 upp till typ 90 % av din "maxfart kortdistans" till stolpe 2, tänk på att behålla farten och steget och hållningen till stolpe 4, sakta ner successivt till stolpe 5. Liksom så "kontrollerat snabbt och hårt" som du kan.
Toppen tack för svar, då har jag lite mer koll till nästa gång.
Blev mer av en max ”löpning” än ren sprint denna gången.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Toppen tack för svar, då har jag lite mer koll till nästa gång.
Blev mer av en max ”löpning” än ren sprint denna gången.
Jag fick följande tips på ett löparforum, först denna som jag la upp tidigare (repris):
"What Are Strides? Why You Need to be Running Strides - Strength Running":

Och nu när jag läser igen vad tipsaren kompletterade länken med... så jag reviderar mina lyktstolpar lite! Ursäkta!
"Här har du en kortlektion om strides som är bra. Just det diagrammet är pedagogiskt, ty det visar att den där högsta farten - som ska vara avslappnad så man ska inte "ta i" - håller man bara i någon sekund eller två. En accelerationsfas, en kortis med högsta farten, och sedan bara slappna av så sänks farten av sig självt. Prova! Det ger snabbhet, utan att det sliter.
Men tips: var inte anal när det kommer till längden på strajdens. Kör en accelerationsfas och låt sedan farten gå ner. Det är inte kärnfysik och de behöver alls inte vara lika långa!
"

GustafH

Aktiv medlem

Det absolut bästa med tights är att man slipper skav. Det finns inget som är värre än skav mellan skinkorna eller på ljumskarna och ett par bra tights är den bästa medicinen.

Jag kör korta Fusion C3, funkar nästan året om och går att kombinera med ett par schyssta benvärmare när det är för kallt för korta ben.

SIE

Aktiv medlem
Det absolut bästa med tights är att man slipper skav. Det finns inget som är värre än skav mellan skinkorna eller på ljumskarna och ett par bra tights är den bästa medicinen.

Jag kör korta Fusion C3, funkar nästan året om och går att kombinera med ett par schyssta benvärmare när det är för kallt för korta ben.
Efter några år slutade jag få de skav mellan översta innerlåren som jag tidigare fick av långrundor, utan att ha förändrat fysik eller klädsel. Oklart vad det beror på, huden är fortfarande len och ingalunda härdad.

Stumpy

Aktiv medlem
Blev ett par Clifton på Stadiums 25% medlemsrea. Testar de på kontoret några dagar innan de tas ut. Känns stabila, men ändå mjuka och dämpande.

Hur var dom storleksmässigt jämfört med Pegasus?

Har haft 44 som är på gränsen till små och 44,5 som är på gränsen till stora i Pegasus. Clifton gick jag på 44 2/3, vilket verkar passa bra.

Beställde även ett par Nike Pegasus i 44,5 för att kunna alternera med Hoka Clifton.
Noterar när jag provar dem inomhus att de känns mer som mina gamla 44or, så Nike har förändrat sina storlekar en del på tio år. Hoppas ändå de blir bra, men har inte provsprungit dem än.

Anmälde mig precis till Sthlm Trail Run, så blir lite stiglöpning på lördag. Har inte sprungit stiglopp tidigare, så det blir en ny upplevelse. Antar att man inte behöver orienterarbyxor för att slippa upprivna ben.

glitch

Aktiv medlem
Beställde även ett par Nike Pegasus i 44,5 för att kunna alternera med Hoka Clifton.
Noterar när jag provar dem inomhus att de känns mer som mina gamla 44or, så Nike har förändrat sina storlekar en del på tio år. Hoppas ändå de blir bra, men har inte provsprungit dem än.

Anmälde mig precis till Sthlm Trail Run, så blir lite stiglöpning på lördag. Har inte sprungit stiglopp tidigare, så det blir en ny upplevelse. Antar att man inte behöver orienterarbyxor för att slippa upprivna ben.
Har samma erfarenhet av Nike, att man får size a upp.

Kul med trail! De stigar jag springer på / de lopp jag sprungit runt Stockholm har gått på väletablerade stigar så ingen risk för upprivna ben och blodutgjutelse :)

Masjevel

Aktiv medlem
Får ont uppepå foten vid långpass. Har "alltid" kört med Asics skor av olika modeller men inte just den modell jag har nu tidigare. Kan vara den som är lite trängre än andra modeller eller så blir trycket från skon lite annorlunda efter ett tag när fötterna kanske sväller lite.
Fått tips om saucony endorphin speed 2. Ska in och klämma på dem till helgen. Dyr men inte lika dyr som en ny cykel... :ROFLMAO:

Senast ändrad:

Pelle Hå

Aktiv medlem
Är på jakt efter nya trailskor. Jag är verkligen ingen bra löpare, men börjar bli aningen bättre och gillar att springa på stig. Brukar springa direkt ifrån min dörr med lite transport på asfalt och grus innan jag kommer ut i skogen.
De skor som ska bytas ut är ett par Salomon Sense Ride 2, som funkar bra till mitt ändamål, men de sitter inte helt hundra på foten när det börja bli riktigt stökig terräng. Enklare stigar funkar ok.
Har även ett par Wildcross 2 (gtx) som används när det är blött och grisigt. De sitter bättre på foten.

Sense Ride 4, som är den nyare modellen, ska väl sitta lite stadigare om jag fattat rätt så det enkla valet är väl att köpa den. Jag har rätt smala fötter och då är väl Salomon bra, men jag tar gärna emot tips på annat också.

Passform är ju generellt svårt att tipsa om, inte minst på skor, men man får ju hjärnblödning av att gå till fysiska butiker...

SIE

Aktiv medlem
Jag sprang i Sense Ride 1 en gång i tiden, funkade bra på min fot. Därefter Sense Ride 2 GTX som såldes då jag tyckte den var för stel, sannolikt pga membranet. Nu springer jag i Saucony Peregrine, är nöjd.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Saucony Peregrine är ju en riktig klassiker som väldigt många kör med. Finns lite varianter av den med olika sula också beroende på vad man springer.

Funkar inte alls på min fot, men min fru springer ultradistanser med dem..

Själv verkar jag ha en Altrafot :)

glitch

Aktiv medlem
Speedgoat 5 är riktigt fina, tyvärr har inte wide kommit ut än vad det verkar och den vanliga blev för smal. 4 orna är också fina och reas varstans men wide i största var 44 och blev en halv storlek för liten för att stortån skulle trivas.
Har också Altra kompatibelfot annars och gillar förvisso mina Olympus men de är stora och klumpiga, perfekt för att bara kötta på i lagom takt men inte en sko som inbjuder till fart.

GustafH

Aktiv medlem
Efter några år slutade jag få de skav mellan översta innerlåren som jag tidigare fick av långrundor, utan att ha förändrat fysik eller klädsel. Oklart vad det beror på, huden är fortfarande len och ingalunda härdad.

Hehe, jag är inte där än. Det tog sju kilometer i mina shorts förra sommaren innan jag fattade beslutet att inte skippa tightsen. :)

Är på jakt efter nya trailskor. Jag är verkligen ingen bra löpare, men börjar bli aningen bättre och gillar att springa på stig. Brukar springa direkt ifrån min dörr med lite transport på asfalt och grus innan jag kommer ut i skogen.
De skor som ska bytas ut är ett par Salomon Sense Ride 2, som funkar bra till mitt ändamål, men de sitter inte helt hundra på foten när det börja bli riktigt stökig terräng. Enklare stigar funkar ok.
Har även ett par Wildcross 2 (gtx) som används när det är blött och grisigt. De sitter bättre på foten.

Sense Ride 4, som är den nyare modellen, ska väl sitta lite stadigare om jag fattat rätt så det enkla valet är väl att köpa den. Jag har rätt smala fötter och då är väl Salomon bra, men jag tar gärna emot tips på annat också.

Passform är ju generellt svårt att tipsa om, inte minst på skor, men man får ju hjärnblödning av att gå till fysiska butiker...

Lite overkill kanske men Salomon Ultra Glide är så jäkla bra. Jag var tvungen att tvinga mig själv att springa i mina Sense Rise 2 också i vintras för att inte behöva köpa nya innan mitt lopp i februari. Så jag kan varmt rekommendera dem, särskilt om det är en del asfalt och grusväg innan stigarna börjar.

lorskan

Medlem
Jag tipsar om Brooks Catamount och de finns att prova på Löplabbet. De passar bra i terrängen jag springer i (stigar och obanat i Nackareservatet). De klarar rötter och berghäll bra och längsta distans jag provat är 22 km. Skorna funkade kanon!

glitch

Aktiv medlem
Har kommit fram till det är illotidial band som spökar på mitt knä (vet inte vad det heter på svenska). Kollade lite träningsloggar och det är rätt tydligt att träningsvolymen kan ha stuckit iväg lite :)

Det dumma är att jag ju inte har ont när jag inte springer så det är svårt att veta när det gett med sig så att säga. Kör lite promenader och styrka nu några dagar och stretch. Styrka för höfter och säte kör jag sen innan så där finns inte så mycket mer att komplettera med.

Någon som har lite tips / egna erfarenheter?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Löparknä är väl vad det kallas för på Svenska? Jag gick till sjukgymnast när jag råkade ut för det, fick några bra stretchövningar och kunde springa igen nån vecka senare. Sen har jag slarvat med de där övningarna men det har inte kommit tillbaka.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Den här övningen var en av de jag gjorde. Gör riktigt j-a svinont. Första rullningen går bra men sen går det utför i rask takt :)

Masjevel

Aktiv medlem
Har kommit fram till det är illotidial band som spökar på mitt knä (vet inte vad det heter på svenska). Kollade lite träningsloggar och det är rätt tydligt att träningsvolymen kan ha stuckit iväg lite :)

Det dumma är att jag ju inte har ont när jag inte springer så det är svårt att veta när det gett med sig så att säga. Kör lite promenader och styrka nu några dagar och stretch. Styrka för höfter och säte kör jag sen innan så där finns inte så mycket mer att komplettera med.

Någon som har lite tips / egna erfarenheter?
När jag haft löparknä (pga för mycket cyklande) så har jag dels försökt stretcha utsida höft ner mot knät och dels stretchat rumpmuskeln då den sitter ihop med musklerna/senorna som går över utsidan knät.
Precis som du säger så kommer löparknä som ett brev på posten vid för snabb volymökning.
Alternativ träning och stretch låter som en bra idé några dagar.

Topp