[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

glitch

Aktiv medlem

Den här övningen var en av de jag gjorde. Gör riktigt j-a svinont. Första rullningen går bra men sen går det utför i rask takt :)
Tack! Har kört den där en del, och ja det gör ont :)
Sen har vi den här herren (som har rätt starka åsikter) som absolut avråder från foamroller:

med motiveringen att man retar upp ett uppretat område ännu mer och orsaken inte kommer från smärtområdet utan högre upp i kedjan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag upplevde nog att foam rollern hjälpte. Sen verkar många tycka att skor med lägre dropp är bra mot ITB, jag har inte heller haft tillstymmelsen till problem sen jag bytte. Men jag är ju bara en person.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Hehe, jag är inte där än. Det tog sju kilometer i mina shorts förra sommaren innan jag fattade beslutet att inte skippa tightsen. :)

Lite overkill kanske men Salomon Ultra Glide är så jäkla bra. Jag var tvungen att tvinga mig själv att springa i mina Sense Rise 2 också i vintras för att inte behöva köpa nya innan mitt lopp i februari. Så jag kan varmt rekommendera dem, särskilt om det är en del asfalt och grusväg innan stigarna börjar.

Hur upplever du den höga sulan? Jag blir lite orolig att det ska kännas som att springa med platåskor när sulan är så tjock.

Stumpy

Aktiv medlem
Hur upplever du den höga sulan? Jag blir lite orolig att det ska kännas som att springa med platåskor när sulan är så tjock.
Jag var orolig för hög sula när jag köpte trailskor. Kändes som man kunde vricka fötterna på stenar och rötter. Gick därför på Nike Air Zoom Terra Kiger 7, som jag varit ute med några gånger nu. De ger rätt mycket känsla för underlaget, kanske på gott och ont. Första riktiga testet blir nu på lördagens 10 km traillopp.

GustafH

Aktiv medlem

Jag var också lite skraj för det men samtidigt var de ju främst för långdistans så då fick jag ”offra” lite. Dock upplever jag inte dem som särskilt höga utan man har bra känsla och jag har inte haft några problem med att trampa snett. Jag gillar den verkligen men har du möjlighet att testa först är ju det bra så klart.

GoranS

Aktiv medlem
Ett lopp för de som gillar utmaningar. Senast någon inte DNF:ade av de som startade var 2017.

Tant_Trek

Aktiv medlem
En färsk översikt av diverse trailskor. Har för mig att någon sökt fler breda nolldropsalternatv med bra dämpning, kolla Merrell Rubato kanske?
Bonus-info: "Med koden TRAILSWE20 har du dessutom 20% rabatt på skorna om du köper dem hos Outnorth (gäller t o m 30 juni 2022)."

SIE

Aktiv medlem
Elfte för mig. Gick bra med långrundor och sånt en bit in i Mars, sen blev cykelföret så jäkla bra här i Göteborg vilket ledde till ändrade prioriteringar.. men det löser sig nog ändå 🙂

Edit: elfte året alltså, startgrupp 6 tror jag.

Senast ändrad:

Sunlake

Aktiv medlem
Är på jakt efter nya trailskor. Jag är verkligen ingen bra löpare, men börjar bli aningen bättre och gillar att springa på stig. Brukar springa direkt ifrån min dörr med lite transport på asfalt och grus innan jag kommer ut i skogen.
De skor som ska bytas ut är ett par Salomon Sense Ride 2, som funkar bra till mitt ändamål, men de sitter inte helt hundra på foten när det börja bli riktigt stökig terräng. Enklare stigar funkar ok.
Har även ett par Wildcross 2 (gtx) som används när det är blött och grisigt. De sitter bättre på foten.

Sense Ride 4, som är den nyare modellen, ska väl sitta lite stadigare om jag fattat rätt så det enkla valet är väl att köpa den. Jag har rätt smala fötter och då är väl Salomon bra, men jag tar gärna emot tips på annat också.

Passform är ju generellt svårt att tipsa om, inte minst på skor, men man får ju hjärnblödning av att gå till fysiska butiker...
On har bra skor för oss med ”Salomonfötter”😊

kfn

Aktiv medlem
Det blir elfte varvet för mig. Seedad till grupp 3 och det vore kul med ett resultat så jag behåller den gruppen. Åren med start i startgrupp 1 både är och känns väldigt avlägsna, men man kan ju alltid snegla på kvalificeringstiderna för de olika grupperna och drömma lite om en snabbare framtid.

Dock är Stockholm marathon huvudmålet och varvet bara en del i planen mot det loppet. Idag blev det sista och längsta långpasset som den här gången blev 31 km. Lugnt och stilla på små landsvägar utan större höjdskillnader. Vände efter 87 minuter, fick lite medvind och sprang tillbaka på 83 minuter. Pigga ben hela vägen och kunde inte låta bli en liten extra fartökning de sista tre kilometrarna som blev de tre snabbaste. Det känns väldigt bra, men jag vet också vad som väntar den sista milen och särskilt som jag kommer springa snabbare från start på loppet.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag var orolig för hög sula när jag köpte trailskor. Kändes som man kunde vricka fötterna på stenar och rötter. Gick därför på Nike Air Zoom Terra Kiger 7, som jag varit ute med några gånger nu. De ger rätt mycket känsla för underlaget, kanske på gott och ont. Första riktiga testet blir nu på lördagens 10 km traillopp.
Funkade fint, men precis som recensionerna jag läst så kunde gummit varit greppigare på blöta rötter och stenar.

Stumpy

Aktiv medlem
Vibramgummit på mina Altra Olympus är helt sinnessjukt greppigt - så om du vill ha greppigare framöver leta efter något med vibramgummi är mitt tips. Hur var loppet?
Mycket ridvägar, gångvägar och motionsspår på grus första halvan, med mindre inslag av stig med rötter och stenar. Andra halvan, som var samma 5 km-loppet, inleddes med serpor upp till hoppbackens topp. Många som gick upp där. Sedan var det lite mer singel track på den delen av banan. Visste inte alls vad som väntade och hur teknisk det skulle bli, så öppnade lugnt och försiktigt. Det blev att jag sprang loppet negativt och landade på 1:01 h i sluttid. Ganska trevligt arrangemang och det är kul att springa med andra ibland, med nummerlapp på bröstet. Annars har jag liknande terräng hemmavid och kan lika gärna springa här.

Senast ändrad:

Waylost

Aktiv medlem
Uppvärmning med trädgårdsarbete, eller jag blev svettig av arbetet och kände att ska jag ändå duscha så kan jag ju bli ännu svettigare.
Blev ett lugnt pass med riktigt go känsla trots redig motvind på hemvägen

glitch

Aktiv medlem
Mycket ridvägar, gångvägar och motionsspår på grus första halvan, med mindre inslag av stig med rötter och stenar. Andra halvan, som var samma 5 km-loppet, inleddes med serpor upp till hoppbackens topp. Många som gick upp där. Sedan var det lite mer singel track på den delen av banan. Visste inte alls vad som väntade och hur teknisk det skulle bli, så öppnade lugnt och försiktigt. Det blev att jag sprang loppet negativt och landade på 1:01 h i sluttid. Ganska trevligt arrangemang och det är kul att springa med andra ibland, med nummerlapp på bröstet. Annars har jag liknande terräng hemmavid och kan lika gärna springa här.

Kände lite så efter Kvantumloppet, det gick i princip på svart vita i Gömmaren med rätt minimal insats av arrangören med allt runtomkring. Hade lika gärna kunnat kuta där vilken dag som helst. Åda Wild Boar däremot var riktigt bra som arrangemang. Får se hur Ecotrail blir förutsatt att mitt knä skärper till sig ..

SIE

Aktiv medlem
Uppvärmning med trädgårdsarbete, eller jag blev svettig av arbetet och kände att ska jag ändå duscha så kan jag ju bli ännu svettigare.
Blev ett lugnt pass med riktigt go känsla trots redig motvind på hemvägen
Det är ju de passen man jagar, de som kunde varit från en propagandafilm för löpning.

Waylost

Aktiv medlem
Det är ju de passen man jagar, de som kunde varit från en propagandafilm för löpning.
Ungefär så, Tror det är första gången det hänt faktiskt. Kändes som jag kunnat fortsätta hur länge som helst. Men körde efter min uttänkta distans och det kanske var bra för att behålla känslan

n3wton

Aktiv medlem
Hej! Varning, detta inlägg har för avsikt att bryta mot någon form av stilparagraf skulle jag tro.

Jag skulle vilja ha med mig en telefon, nyckelknippa, plånbok och ibland ett första-hjälpen-kit (små barn som cyklar med mig i skogen) på ett smidigt sätt vid löpning. Finns det någon form av löpartights med bra fickor eller superlätta frliuftsbyxor som skulle gå att springa i? Förutom vid ren löpning vill jag gärna kunna använda dem i samband med ett gympass eller i min roll som fotbollstränare för ungarna (där löpartights känns för "naket") - då jag ofta springer till träningen och hem.

Jag tänker mig att de ska ha lite styrsel (dvs så de tål att ha en nyckelknippa i fickan) samtidigt som de är smidiga och tighta (framförallt nedtill) så man inte känner sig alltför hämmad av hängiga byxor. Saker man lägger i fickorna får inte ramla ut när man sätter sig eller hoppar runt. En liten ficka baktill som på mina vanliga löpartights duger inte till något. Tänk typ cargo-byxor/vandringsbyxor upptill och löpartights nedtill, eller något i den stilen.

Ibland kör jag idag löpartights undertill och vandringsshorts eller arbetsshorts över, men det blir väldigt mycket kaka på kaka och gör lite ont i ögonen.

Om inte de perfekta byxorna finns - hur gör ni när ni ska ha med er ovanstående saker? Midjeväska och ryggsäck känns för bökigt och omständigt. Jag vill bara kunna slänga på mig ett par byxor, ner med grejerna och sen springa iväg!

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tycker det kan funka att ha lite grejer i en cykeltröja, beror lite på hur de sitter osv så grejerna inte slänger. Annars kan man ha ett sånt där flipbelt eller vad det heter, nu var det ju rätt mycket saker du skulle släpa på iofs ;)

Oggler

Aktiv medlem
En liten löparryggsäck eller väst borde väl göra jobbet. Sedan jag kollade klippet med Fredrik Zillen om armpendling så har jag helt slutat springa med saker i händerna. Det gör skillnad måste jag säga.

Masjevel

Aktiv medlem
Hej! Varning, detta inlägg har för avsikt att bryta mot någon form av stilparagraf skulle jag tro.

Jag skulle vilja ha med mig en telefon, nyckelknippa, plånbok och ibland ett första-hjälpen-kit (små barn som cyklar med mig i skogen) på ett smidigt sätt vid löpning. Finns det någon form av löpartights med bra fickor eller superlätta frliuftsbyxor som skulle gå att springa i? Förutom vid ren löpning vill jag gärna kunna använda dem i samband med ett gympass eller i min roll som fotbollstränare för ungarna (där löpartights känns för "naket") - då jag ofta springer till träningen och hem.

Jag tänker mig att de ska ha lite styrsel (dvs så de tål att ha en nyckelknippa i fickan) samtidigt som de är smidiga och tighta (framförallt nedtill) så man inte känner sig alltför hämmad av hängiga byxor. Saker man lägger i fickorna får inte ramla ut när man sätter sig eller hoppar runt. En liten ficka baktill som på mina vanliga löpartights duger inte till något. Tänk typ cargo-byxor/vandringsbyxor upptill och löpartights nedtill, eller något i den stilen.

Ibland kör jag idag löpartights undertill och vandringsshorts eller arbetsshorts över, men det blir väldigt mycket kaka på kaka och gör lite ont i ögonen.

Om inte de perfekta byxorna finns - hur gör ni när ni ska ha med er ovanstående saker? Midjeväska och ryggsäck känns för bökigt och omständigt. Jag vill bara kunna slänga på mig ett par byxor, ner med grejerna och sen springa iväg!
Om det bara är lite smågrejer så säger jag löparväst. Sitter tight, finns massor av småflickor och ofta en lite större ficka på ryggen där man kan stuva i en jacka. Finns i olika storlekar. Jag har en Salomon adv 5 som jag gillar skarpt. Får med mig nycklar, mobil, gels, vätska om det behövs och nåt litet plagg på ryggen.
Fördelen mot en ryggsäck är att västen sitter så tight att man inte känner av den.

SIE

Aktiv medlem
Sprang igår första långrundan på ett tag, 15k i Göteborgs innerstad, på lunchen i 6:00-tempo. Tappade flowet efter ca 12k, men med en nummerlapp på tröjan borde man väl kunna klämma in strax under 2h på Göteborgsvarvet till helgen. Vädret verkar bli fördelaktigt!

SIE

Aktiv medlem
En liten löparryggsäck eller väst borde väl göra jobbet. Sedan jag kollade klippet med Fredrik Zillen om armpendling så har jag helt slutat springa med saker i händerna. Det gör skillnad måste jag säga.
+1 på väst/löparrygga, rygga om man vill se lite mer ”civil” ut.

DanielS

Aktiv medlem
Min vanliga klädsel vid löpning är nycklar i liten ficka på tights, midjeväska för mobil och plånbok.

Har ett lite större vätskebälte för längre pass men det tycker jag känns lite klumpigt att springa i. Skulle vilja testa väst istället för detta.

Cykeltröja med ryggficka funkar också bra, skulle nog vara mitt val för ett första förband-kit.

Vid cykling till jobbet har jag ett par Soc byxor från stadium som är som tights från knäna och ner. Lite vidare längre upp och två fickor med dragkedja, kan ju också vara ett alternativ. Men för mig är fickorna för vida för seriös löpning. Liknar dessa:

antosi

Medlem

Att få med sig ett första hjälpen kanske blir svårt, men jag får slå ett slag för Fusion som har ett par fickor på vardera lår samt en sån liten nyckelficka på baksidan på alla (?) sina modeller. Tycker deras långa tights är lite i det varmaste laget dock men sjukt sköna!

Kör jag trail eller springer med mycket packning använder jag mig av midjeväska eller väst.

Stumpy

Aktiv medlem
Har ett par Adidas korttights med nyckelficka bak i linningen och två fickor fram där man kan få plats med telefon och liten vätskeflaska. Behöver jag mer med mig, så tar jag min USWE Vertical 4.

grondahl

Aktiv medlem

Flipbelt och liknande är ju poppis. Annars är tights med mobilficka på låret väldigt nice.

glitch

Aktiv medlem
Har en Salomon Active Skin 8 som är suverän för att få med sig allt. Man kanske ser lite dorky ut om man bara ska ut på något kort men väldigt smidigt.

NickPick

Aktiv medlem
"
Bedömning / Åtgärd
Enl MR ser man lite minimala benmärgsödem i tibiofibulära leden och vid eminentia intercondylaris. Man kan se ett litet rift medialt på patellabrosket. I övrigt ser det fint ut.
"
Mest sämre, inte så mycket bättre... Än.

Azog

Aktiv medlem

Jag använder helst antingen löparväst eller tights med fickor på benen när jag behöver ha med grejer. I den ordningen. Har man västen lättillgänglig så är det inget extrajobb att slänga på den, tycker jag.

n3wton

Aktiv medlem
Tack för många svar gällande byxor! Nästan garanterat var jag otydlig och svamlig i mitt inlägg, men är ganska säker på att jag avfärdade just tights och midjeväska/ryggsäck av förklaringar som står i inlägget.

Löparväst tilltalar mig en hel del och passar ju grymt bra in i mitt liv där funktionalitet uppskattas högt. Men om jag tar på mig en sådan och springer iväg till ungarnas fotbollsträning så kommer min fru skratta hela vägen tills jag är hemma igen. Och jag tror inte jag är bekväm i sådan "fullkittad" utstyrsel på mina korta små löp- och träningsturer..

Jag har nu iallafall varit och provat lite fotbollsbyxor (tror jag det marknadsförs som). Tighta nedtill, inte lika tighta upptill, med fickor. Gillar utseendet men de är lite väl sladdriga så sakerna i fickorna studsar runt.

6B2014FC-41AB-4B52-9AA4-C516F5FB18E9.jpeg

Typ sådana här fast i svart..

Det slog mig att när jag till vardags springer runt i tighta jeans i sånt där fusk-stretch-jeanstyg så är det bra nära perfekt (förutom lite varmt då kanske). Saker ligger still i fickorna, de begränsar knappt rörligheten och de är ganska slimmade nedtill. Ungefär den känslan vill jag ha tänker jag, fast med ett mer träningsaktigt utseende då.

DanielS

Aktiv medlem
Tack för många svar gällande byxor! Nästan garanterat var jag otydlig och svamlig i mitt inlägg, men är ganska säker på att jag avfärdade just tights och midjeväska/ryggsäck av förklaringar som står i inlägget.

Löparväst tilltalar mig en hel del och passar ju grymt bra in i mitt liv där funktionalitet uppskattas högt. Men om jag tar på mig en sådan och springer iväg till ungarnas fotbollsträning så kommer min fru skratta hela vägen tills jag är hemma igen. Och jag tror inte jag är bekväm i sådan "fullkittad" utstyrsel på mina korta små löp- och träningsturer..

Jag har nu iallafall varit och provat lite fotbollsbyxor (tror jag det marknadsförs som). Tighta nedtill, inte lika tighta upptill, med fickor. Gillar utseendet men de är lite väl sladdriga så sakerna i fickorna studsar runt.

Visa bilaga 556014

Det slog mig att när jag till vardags springer runt i tighta jeans i sånt där fusk-stretch-jeanstyg så är det bra nära perfekt (förutom lite varmt då kanske). Saker ligger still i fickorna, de begränsar knappt rörligheten och de är ganska slimmade nedtill. Ungefär den känslan vill jag ha tänker jag, fast med ett mer träningsaktigt utseende då.
Det är väl som alltid här, folk svävar ut lite i svaren och utgår ifrån sig själv.

Att ta på midjeväskan tar kortare tid än att ta på pulsbandet så det är inget besvär för mig. Visst krångligare att ta upp mobilen är det..men det vill jag ändå undvika under ett träningspass så..

n3wton

Aktiv medlem
Det är väl som alltid här, folk svävar ut lite i svaren och utgår ifrån sig själv.

Att ta på midjeväskan tar kortare tid än att ta på pulsbandet så det är inget besvär för mig. Visst krångligare att ta upp mobilen är det..men det vill jag ändå undvika under ett träningspass så..
Så är det säkert!😊

Tror dock att man får tänka på att jag avser använda de efterfrågade byxorna till en massa olika aktiviteter, men i stort sett inte till rena löparrundor. Ska jag ut och löpträna tar jag nog fortsatt på mig tights och en sån där minimal midjeväska (eller flipbelt, kanske det heter?).

Ett scenario som är tänkbart:

Jag cyklar och hämtar mina barn från skola/förskola. Hem en snabbis för att käka mellanmål. Direkt vidare till fotbollsträningen, dit barnen ofta cyklar och jag springer. Träningsroll på barnens fotboll. Löpning hem och sen dusch.

Jag ser ju att man såklart under hela tiden kan ha på sig en midjeväska, men gillar helt enkelt inte tanken på en sådan. Jag vill ha typ exakt samma funktion på nästan exakt samma placering, men integrerat i ett par funktionella byxor.

SIE

Aktiv medlem

Visa bilaga 556014

Fjällrävens vandringstajts kanske vore nåt?

n3wton

Aktiv medlem
Fjällrävens vandringstajts kanske vore nåt?
Exakt så tänkte jag också! Men de är så jäkla osmickrande på bilder. #fåfängmenstoltändå

Edit: Fast kanske ändå! Precis sådana här fickor vill jag ju ha!

9AC7DC64-DE90-43C1-B339-2A5190E63048.jpeg

97ABE7A9-E07F-4818-A99B-47E78569D449.jpeg

Synd att de är tvåfärgade, tror det är det som skämmer utseendet lite.

8FD025D4-393F-4E14-BE17-1F471F73B6DE.png

EB0E35BF-A4C0-4B91-A694-44A3F2A7153B.jpeg

Väl värt att uppsöka en Naturkompaniet-butik kanske..

Senast ändrad:
Topp