[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Azog

Aktiv medlem
Mer än lite uppgiven nu. Började gå hos sjukgymnast för några veckor sen, i hopp om att det skulle fixa biffen med knät....nu har jag istället mer ont än någonsin, och dessutom också på insidan av knät / bakom knäskålen.
Förut var det ju bara ITB symtom som kom efter 7-8 km. Nu gör det ont hela tiden. Dessutom har även högra knät börjat strama på utsidan.....Ska tilläggas att jag inte sprungit annat än någon enstaka 2 - 3 km lunk på löpband.

Knappt cyklat heller utan haft fokus på göra mina övningar som jag fått och däri tror jag ligger problemet.

Har bland annat fått upphopp med enbenslandning till lätt knäböj samt diverse andra där jag blivit tillsagd att vrida knät utåt och hålla fötter rakt fram. Ska tilläggas att min naturliga stance är ankfot så det blir liksom en provocering av knät till en position som det inte vill vara i naturligt samtidigt som man belastar.
Känns helt fel?
Förklarade att jag sprungit hela vintern och våren och många längre pass på 1,5-3 mil utan besvär men hen tyckte att kroppen blir sliten med åren så man kan inte förvänta sig att den ska bli bättre. Varpå jag tyckte att poängen med träning just är att man ska överbelasta kontrollerat för att få fram en adaption varpå hen menade att strukturerna ju inte bli starkare....Det är väl precis det som är grejen, att man får bättre durability med åren i regel men att toppen sjunker...

Börjar kännas som i nån pod, kan ha varit tyngre, där de pratade om just sjukgym, att folk går till en, det blir inte bättre, de byter, de byter igen och när de är på tredje sjukgymnasten så har det gått så lång tid att besvären läkt ut av sig självt och den sista blir då hyllad till skyarna 😃

Totalt värdelöst är det i var fall....
Det låter som att du behöver leta upp en ny sjukgymnast.

kfn

Aktiv medlem
Sprint/medelsdistans är inget som intresserar mig, men historien om hur Roger Bannister bräckte 4-minutersgränsen på engelska milen gav mig stundvis gåshud. Att den inte har filmatiserats är för mig en gåta.

Det finns ju en del filmer om drömmilen:

Men historien kanske förtjänar en ännu bättre film, även om jag tyckte den översta av dem var rätt bra när jag såg den för väldigt länge sedan.

SIE

Aktiv medlem
Det finns ju en del filmer om drömmilen:

Men historien kanske förtjänar en ännu bättre film, även om jag tyckte den översta av dem var rätt bra när jag såg den för väldigt länge sedan.
Här har man lite att ta igen. Tack!

Stumpy

Aktiv medlem
Stockholm Marathon

Hej hallå!
Har en startplats men också en polare som ska gifta sig(klart värt att diskutera bröllopsdatum men nu är det som det är)

Är det någon här som vill ta över startplatsen?
Kan tänka mig den happykorrekta valutan en trisslott + att du som tar över såklart står för kostnaden för namnbyte
Tack för startplatsen!
Velade veckan innan mellan att följa 3:45- eller 4:00-farthållarna, men valde till sist att hålla mitt eget tempo. Det visade sig att stämma med 3:45-orna. Efter 9 km kände jag dock att det gick för fort och släppte. Fick efter 5 km ont i höger stortåled. Det blev värre och värre och framåt halvvägs funderade jag mest på hur långt jag skulle klara det innan jag skulle bli tvungen att bryta. Plötsligt vid 25 km känner jag att det onda börjar släppa, men strax därefter börjar jag märka att endast 7 veckors förberedelser och brist på långpass sätter sina spår. Från Högalid handlar det bara om att ta sig i mål springandes och på Norrmälarstrand kommer 4:00-farthållarna och blåser förbi. Där rök 4-timmarsmålet och jag tar mig in på 4:03:49.
Min Garmin FR 645 har fått spunk på vägen och loggat 2,5 km mer, så jag trodde länge att jag låg bättre till.
Kunde knappt ta mig hem efteråt pga smärtan i benen och den satt i dagen efter. Därefter har det lättat allteftersom. I torsdags blev det första passet efter och igår gick det att ta sig 10 km blandat stig och grus om än i väldigt lugnt tempo. Hoppas att kroppen återhämtat sig till lördagens Eco Trail 16 km. Där har jag iofs inga mål annat än ta sig i mål och att det skall vara kul.

Vegan

Aktiv medlem
Själv är jag en ganska medioker löpare som inte sprungit på typ 20 år (2 meniskoperationer). I höstas tänkte jag ändå testa eftersom cyklingen de senaste 10 åren borde byggt upp lite styrka. Hösten inleddes med lunk-gå intervaller där lunk-delen blev längre, gå-delarna kortare (och färre), lunken blev jogg, gå-passen uteblev och resten är som man brukar säga historia.

Förra helgen sprang jag S:t Hans Extreme 5km och igår sprang jag milen för första gången sen tidigt 90-tal 🙂

n3wton

Aktiv medlem
Själv är jag en ganska medioker löpare som inte sprungit på typ 20 år (2 meniskoperationer). I höstas tänkte jag ändå testa eftersom cyklingen de senaste 10 åren borde byggt upp lite styrka. Hösten inleddes med lunk-gå intervaller där lunk-delen blev längre, gå-delarna kortare (och färre), lunken blev jogg, gå-passen uteblev och resten är som man brukar säga historia.

Förra helgen sprang jag S:t Hans Extreme 5km och igår sprang jag milen för första gången sen tidigt 90-tal 🙂
Kul utveckling! Man får verkligen krypa fram försiktigt som cyklist och icke-löpare.

Jag sprang igår 8,5 km i skogen efter att ha masat mig fram i väldigt sakta mak under höst och vinter. Sprang med ett gäng andra "riktiga" löpare som tog det lugnt, och jag kunde hänga med i snacktempo i typ 5:30-tempo hela passet. Grymt go känsla! Och grymt go träningsvärk idag, i mage, höfter och ben!

Masjevel

Aktiv medlem
Idag ska jag börja springa igen efter rehab från muskelbristning i vaden.
Pass nr 1 består av 45sek jogg, 1 min gåvila, upprepas sju gånger.
Upptrappningen i tid sker sen gradvis men ändå hyfsat snabbt. Om fyra veckor kommer jag vara upp i totalt 45 min löpning.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Idag ska jag börja springa igen efter rehab från muskelbristning i vaden.
Pass nr 1 består av 45sek jogg, 1 min gåvila, upprepas sju gånger.
Upptrappningen i tid sker sen gradvis men ändå hyfsat snabbt. Om fyra veckor kommer jag vara upp i totalt 45 min löpning.
Ta det försiktigt. Min gubbvad tog flera månader att bli bra och jag kunde känna av den i upp mot ett år. Blev en del tåhäv i början, som jag tyvärr glömt fortsätta med som förebyggande.

Masjevel

Aktiv medlem
Ta det försiktigt. Min gubbvad tog flera månader att bli bra och jag kunde känna av den i upp mot ett år. Blev en del tåhäv i början, som jag tyvärr glömt fortsätta med som förebyggande.
Tack det ska jag. Har fått en löptrappa att följa så det blir under kontrollerade former :-)
Har vilat/kört rehab/styrka i 5 veckor nu och har ingen brådska att komma upp i stor volym igen heller just nu. Min bristning satt högt uppe i vaden vilket var bra enl naprapaten då det är bättre prognos om den sitter där jämfört med längre ner där man har lite sämre cirkulation.
Planerar att fortsätta med rehabövningar även framöver för att stärka bl a vadmuskulaturen ännu mer.

Vegan

Aktiv medlem
Kul utveckling! Man får verkligen krypa fram försiktigt som cyklist och icke-löpare.

Jag sprang igår 8,5 km i skogen efter att ha masat mig fram i väldigt sakta mak under höst och vinter. Sprang med ett gäng andra "riktiga" löpare som tog det lugnt, och jag kunde hänga med i snacktempo i typ 5:30-tempo hela passet. Grymt go känsla! Och grymt go träningsvärk idag, i mage, höfter och ben!
Ja, det är kul att springa och väldigt tidseffektivt. Jag sprang rätt mycket när jag var mellan 15 och 20 men sen kom andra sporter emellan. Det som förvånar mig lite är att jag är ganska stabil i 4:40 tempo över 6-7 km och det på så pass kort tid (och det blir bara 2 pass i veckan för att inte stjäla tid från cyklingen).

Stumpy

Aktiv medlem
Sprang EcoTrail Stockholm 16 km igår. Distansen var precis lagom. 8 km hade känts för kort och 33 km för långt. 45 och 80 km helt omöjligt. Till skillnad från Stockholm Trail, så var detta huvudsakligen stig och bara kortare sträckor på grus och asfalt för att binda ihop. Efter nattens och förmiddagens regn, så var det bitvis ganska lerigt och halt. Lyckades dock hålla mig vertikal hela vägen. Första 5 km kände jag mig väldigt seg och tung i kroppen, vilket jag antog var efterdyningar från maran för två veckor sedan och blodgivning för en vecka sedan. Det släppte dock och senare delen av banan kändes mycket bättre. Tyckte det var ett trevligt lopp och kan tänka mig att göra om det. Med lite bättre förberedelser, så kanske man kunde prova 33 km.

glitch

Aktiv medlem
grymt @Stumpy !
Jag fick också medmig en sån här träkamrat igår. Sonen undrade varför den var i trä, det kändes fattigt 😂
Har i princip inte sprungit alls sista veckorna. Fick ju itb smärt på utsidan av knät för några veckor sen och har sen dess kört sjukgym /cyklat lite med tanke på att låta knät vila.
Smärtan kommer inte förrän efter 45 minuter ish vilket gör det svårt att veta om det gett sig eller inte. Så jag tänkte jag provar i alla fall. Så klart efter dryga 45 började det spänna och hugga på utsidan knät. Stannade och försökte stretcha ut igen men som vanligt kom det tillbaka efter en stunds löpning. Hann fundera en väldans många gånger om jag skulle bryta, fortsätta eller vad jag skulle köra för strategi. Km gick och jag lyckades hitta något slags superhögkadens/kort steglängd rytm som det ändå var uthärdligt med. Backarna blev något man längtade till så länge de gick uppför, nedför var mindre skönt. Det var kul att se att sjukgymnastandet gett resultat på styrkan i alla fall då jag kunde pinna på med lätthet uppför på ett sätt jag inte var van vid.
Ett tag tänkte jag att jag skulle härda ut till varvningen men så klart när jag väl tagit mig dit var det ju bara liiiite till.
Lufsade till slut i mål och försökte supa in atmosfären (riktigt bra event) men var mest lätt irriterad över att jag inte alls var så trött som jag borde vara då jag inte kunnat ta i ordentligt och att knähelvetet fortfarande strular.
Nåväl det är bara att gilla läget och försöka få ordning på det där nu i sommar. Får ladda om för nästa år och 45an :)

Riktigt bra ordnat lopp i alla fall och fin bana.
IMG_20220619_110011.jpg

glitch

Aktiv medlem
Härligt!
Jag undrar om de som delade ut medaljerna hade någon koll. Såg hemma att det stod 45 km på min. Orkar nog inte byta, eftersom den ändå kommer ligga i en låda tills den slängs.
Haha du kanske sprang 45@n? efter maran kändes det säkert bara som 16;-)
Nu när du säger det tror jag de frågade hur långt jag sprungit - men jag hade inte nummerlappen synligt då den lösts upp av fukten så den låg nedknölad i fickan.

Stumpy

Aktiv medlem
Haha du kanske sprang 45@n? efter maran kändes det säkert bara som 16;-)
Nu när du säger det tror jag de frågade hur långt jag sprungit - men jag hade inte nummerlappen synligt då den lösts upp av fukten så den låg nedknölad i fickan.
45 km på 1:44 hade jag varit nöjd med. ;)
Var det den upplösta nummerlappen som gjorde att tidtagningen inte funkade för dig?

glitch

Aktiv medlem
45 km på 1:44 hade jag varit nöjd med. ;)
Var det den upplösta nummerlappen som gjorde att tidtagningen inte funkade för dig?
Ha se där, hade inte kollat resultatlistan men ser nu att det står DNF. Ja då tog säkert trackern inte chippet när jag gick i mål. Har mailat dem så får vi se.

glitch

Aktiv medlem
Nån som har tips på bra skosnören? De som sitter på mina Altra Olympus 4 är väldigt smala och i kombination med den tunna plösen får jag hot sports när skon ska dras åt.
Skulle vilja ha något lite bredare och kanske lite elastiskt?

Någon som testat "no tie" varianter som Caterpy?

Eddy

Aktiv medlem
Nån som har tips på bra skosnören? De som sitter på mina Altra Olympus 4 är väldigt smala och i kombination med den tunna plösen får jag hot sports när skon ska dras åt.
Skulle vilja ha något lite bredare och kanske lite elastiskt?

Någon som testat "no tie" varianter som Caterpy?
Jag har testat, ligger i nån låda eller så har de återvunnits, inget jag gillade iaf.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hej Altraister, har hittat en kampanj som kanske kan vara intressant för er som enkelt vet vad ni vill har för modell och storlek:

Jag har handlat massor av sport- och friluftsprylar därifrån under flera år, det är ingen scam även produktbeskrivningarna kan se kackiga ut pga att de verkar använda ganska dåliga översättningstjänster till svenska...

Nackdelarna med denna köpsajt, enligt mig:
  • man måste skapa ett medlemskonto för att se varorna och det kommer därefter en hel del reklam om nya varor till uppgiven mailadress (jag tror jag brukar få 2-3 mail/vecka),
  • det är sk kampanjförsäljning så varorna skickas inte förrän den kampanj man handlat från med senast slutdatum slutar (oftast, ibland ligger dock vissa varor hos annan leverantör och det kan bli separata leveranser, snabbare, men det är undantag) = ha inte extremt bråttom med behovet,
  • returer/reklamationer är lite krångliga (jämfört med många svenska nätbutiker med generösa frakt-/retur-policies, har iofs bara haft otur en gång att jag fick del storlek på ett par löpartajts men det var utan tjafs de tog tilbaka dem, dock var ju kampanjen slut så jag kunde inte beställa nya likadana).

SIE

Aktiv medlem
Streaken fyller 2 år. Som minst 2 km (många rundor) och som mest ca 25 km (inte så många rundor). Att jobba hemifrån har definitivt hjälpt. Att ta sig ut före/efter utövande av andra sporter och på resande fot har stundvis varit segt. Men allt som allt har det varit en bra upplevelse.
302F98EE-889E-46FD-B2FA-CEB98D872A83.jpeg

DanielS

Aktiv medlem
Streaken fyller 2 år. Som minst 2 km (många rundor) och som mest ca 25 km (inte så många rundor). Att jobba hemifrån har definitivt hjälpt. Att ta sig ut före/efter utövande av andra sporter och på resande fot har stundvis varit segt. Men allt som allt har det varit en bra upplevelse.
Visa bilaga 564299
Det är ju fantastiskt bra jobbat! Men är du aldrig sjuk? Jag kan ju finna viss lockelse i konceptet runstreak men skulle nog själv ta risker vid sjukdom, skadekänningar osv.

SIE

Aktiv medlem
Det är ju fantastiskt bra jobbat! Men är du aldrig sjuk? Jag kan ju finna viss lockelse i konceptet runstreak men skulle nog själv ta risker vid sjukdom, skadekänningar osv.
Tack. Jag har vanligtvis en man-cold vartannat år eller så, men med covid har den förbättrade handhygienen antagligen motat detta. Familjen hade covid i Januari i år, jag testade positivt för antikroppar två månader senare så jag hade visst haft det utan symptom. Alltså: tur, och åter tur.
Påbörjade egentligen streaken två månader tidigare, men vurpade på cykeln och smällde i ankeln rätt rejält så jag fick börja om tre veckor senare…

DanielS

Aktiv medlem
Tack. Jag har vanligtvis en man-cold vartannat år eller så, men med covid har den förbättrade handhygienen antagligen motat detta. Familjen hade covid i Januari i år, jag testade positivt för antikroppar två månader senare så jag hade visst haft det utan symptom. Alltså: tur, och åter tur.
Påbörjade egentligen streaken två månader tidigare, men vurpade på cykeln och smällde i ankeln rätt rejält så jag fick börja om tre veckor senare…
Hur som helst starkt att hållit i det två år!

Hur är det med reglerna för det här? Skulle man t ex kunna tillåta sig att ställa in en dag när man är sjuk utan att bryta streak:en? Det låter inte som det är tillåtet när folk pratar om det? Men det gör ändå att för mig blir det mer en tävling i hur länge man håller sig fri från förkylnings-känningar (eller skadefri), eftersom jag är envis av naturen..

SIE

Aktiv medlem
Hur som helst starkt att hållit i det två år!

Hur är det med reglerna för det här? Skulle man t ex kunna tillåta sig att ställa in en dag när man är sjuk utan att bryta streak:en? Det låter inte som det är tillåtet när folk pratar om det? Men det gör ändå att för mig blir det mer en tävling i hur länge man håller sig fri från förkylnings-känningar (eller skadefri), eftersom jag är envis av naturen..
Jag vill tro att jag hade avstått om jag mådde sämre än vad som motiverar en löptur. Men jag hade såklart grämt mig.
Sannolikt kommer jag bryta sviten i sommar då vi skall på roadtrip medelst folkabuss på okänd mark. Jag har inte så bra stresstålighet i nya miljöer, planera in löprundor spär nog på det mer än jag skulle uppskatta.

Masjevel

Aktiv medlem
Jag vill tro att jag hade avstått om jag mådde sämre än vad som motiverar en löptur. Men jag hade såklart grämt mig.
Sannolikt kommer jag bryta sviten i sommar då vi skall på roadtrip medelst folkabuss på okänd mark. Jag har inte så bra stresstålighet i nya miljöer, planera in löprundor spär nog på det mer än jag skulle uppskatta.
Du får hoppa av och springa bredvid bussen en gång om dagen. 😅

Tant_Trek

Aktiv medlem
Neeej, det fixar du! Varsomhelst, drygt 800 m åt nåt håll och så tillbaka igen (räcker ju med nån trottoarsträcka eller längs nån liten stig/väg där ni har dygnsvilan), bara kör minimumdistans för att behålla din fina streak! Supercoolt ju!

Springa innebär ju definitionsmässigt bara att man har båda fötterna i luften samtidigt till skillnad från när man går, du behöver ju knappt ens springa så snabbt att du blir svettig? Heja dig!

SIE

Aktiv medlem
Neeej, det fixar du! Varsomhelst, drygt 800 m åt nåt håll och så tillbaka igen (räcker ju med nån trottoarsträcka eller längs nån liten stig/väg där ni har dygnsvilan), bara kör minimumdistans för att behålla din fina streak! Supercoolt ju!

Springa innebär ju definitionsmässigt bara att man har båda fötterna i luften samtidigt till skillnad från när man går, du behöver ju knappt ens springa så snabbt att du blir svettig? Heja dig!
Ah. Bring the pressure 🙂

glitch

Aktiv medlem
Uppsidan med en skadeproblematik är att man är väldigt motiverad att lära sig nytt :) Dras ju fortfarande med mitt ITB-band och det är ju rätt slumpartat vad som verkar funka och inte för folk.
En intressant sak jag stött på är att löpare med låg kadens respektive smal stance verkar tendera att löpa högre risk för en ITB-problematik.
Kadensen tror jag inte jag har problem med, brukar försöka tänka på att hålla hyfsat hög kadens och ligger alltid över de 150 steg per minut som nämnts i olika sammanhang. Däremot när jag tänker på det så tror jag att jag tenderar att landa i mitten under höfterna. Om man tänker sig en rak linje i mitten av höften så "bör" man ha fotisättningen på var sin sida om linjen med lite marginal.
När jag tänker efter händer det framförallt vid längre lugna rundor att hälarna ibland slår i andra benets anklar och när jag snabbtestat på löpband har min naturliga tendens varit att fötterna dras mot mitten.

När jag sprang Eco Trail sist så lyckades jag även stundtals när det gick hyfsat platt att minimera smärtan genom att försöka överdriva kadensen och framfotslanda mer vilket jag också tror gjorde att jag höll benen lite längre isär än vanligt.

Någon som testat att försöka ändra sitt löpsteg? Ökad kadens är ju lätt att labba med men att modifiera stegbredden är svårare än man kan tro.

SIE

Aktiv medlem
Uppsidan med en skadeproblematik är att man är väldigt motiverad att lära sig nytt :) Dras ju fortfarande med mitt ITB-band och det är ju rätt slumpartat vad som verkar funka och inte för folk.
En intressant sak jag stött på är att löpare med låg kadens respektive smal stance verkar tendera att löpa högre risk för en ITB-problematik.
Kadensen tror jag inte jag har problem med, brukar försöka tänka på att hålla hyfsat hög kadens och ligger alltid över de 150 steg per minut som nämnts i olika sammanhang. Däremot när jag tänker på det så tror jag att jag tenderar att landa i mitten under höfterna. Om man tänker sig en rak linje i mitten av höften så "bör" man ha fotisättningen på var sin sida om linjen med lite marginal.
När jag tänker efter händer det framförallt vid längre lugna rundor att hälarna ibland slår i andra benets anklar och när jag snabbtestat på löpband har min naturliga tendens varit att fötterna dras mot mitten.

När jag sprang Eco Trail sist så lyckades jag även stundtals när det gick hyfsat platt att minimera smärtan genom att försöka överdriva kadensen och framfotslanda mer vilket jag också tror gjorde att jag höll benen lite längre isär än vanligt.

Någon som testat att försöka ändra sitt löpsteg? Ökad kadens är ju lätt att labba med men att modifiera stegbredden är svårare än man kan tro.
Tror jag nämnt det innan, men att öka kadensen på armswingen är enklare och fötterna hänger på självmant.
Jag lever dock inte som jag lär och har svårt att komma över 165, nirvana sägs nås vid 180 vill jag minnas.

glitch

Aktiv medlem
Menar du 150 eller 180? 180 är den mer kända siffran som snurrar runt när det gäller stegfrekvens.
Jag menar att 150 och lägre sägs utgöra en inte försumbar ökning i risk för skador. Lägre kadens ger ju också större risk att man over-stride:ar och lägre kadens= längre flygturer och hårdare islag.

Masjevel

Aktiv medlem
Under min rehab för muskelbristning i vaden rekommenderas jag ha en något lägre stegfrekvens än 180. Mer åt 160-170. Det ska enligt naprapaten göra att jag tar ett lite längre steg, landar lite mer midfoot/häl vilket ska skona vaden lite.

kaj a

Aktiv medlem
Bytte löpsteg mha/pga ett par five finger-skor för sisådär 15 år sedan. Mycket uppför och nedför i första generationens five fingers krävde korta snabba steg. Springer fortfarande gärna utförs :-)

glitch

Aktiv medlem
Bytte löpsteg mha/pga ett par five finger-skor för sisådär 15 år sedan. Mycket uppför och nedför i första generationens five fingers krävde korta snabba steg. Springer fortfarande gärna utförs :-)
Det intressanta är att mitt problem började när jag började springa snabbare pass med skor med mer drop. Med det inte sagt att det måste vara en trigger för det kan lika gärna vara volym, men med zero drop skor hamnar man ju längre fram på foten generellt och belastar vader mer och knät mindre.

Topp